Elektrische wagens

Jup, die 50 euro is forfaitair bedrag.
Zonnepanelen hier en kan makkelijk in de zonuren laden (altijd iemand thuis overdag om de stekker in te steken).

BIV is… 0 euro volgens de simulatie tool van de overheid?

Samenvatting van uw simulatie​

Aangemaakt op: 30/07/2023

Verkeersbelasting voertuig
€ 0

Jaarlijkse verkeersbelasting
Niet van toepassing
Belasting op inverkeerstelling
Niet van toepassing
Aanvullende verkeersbelasting
Niet van toepassing
Maar niet voor de benzinewagen he :p

En in de wintermaanden lijkt het me erg optimistisch dat je je huishoudelijk verbruik én laden van je EV uit je zonnepanelen kan halen?

Onderhoud 6x goedkoper lijkt me ook optimistisch, en de éénmalige kost van een laadpaal installeren ontbreekt denk ik ook.

Onderhoud 6x goedkoper lijkt me ook optimistisch,
Daar ben ik niet zeker van. Mijn onderhoudskost tot nu toe is 0 EUR na bijna 60 000 km. Ik ken iemand die een Zoë heeft en een onderhoudskost van 120 EUR had na 60 000 km.

Ik heb geen referentie voor de onderhoudskost van een kleine brandstofwagen, dus ik kan alleen maar vergelijken met mijn BMW van daarvoor....

Momenteel hebben we een Polo (tweede wagen), en we rijden er heel weinig kilometers mee.
Maar toch blijft dit een behoorlijke kost: waaronder benzine (500 euro / jaar) en onderhoud (laatste keer was dikke 500/ jaar).

Ik heb dit nu eens in een Excel gegoten, en vergeleken met de aankoop van een tweedehands elektrische kleine wagen.
Assumptie verkoop Polo: 8.000. Aankoop tweedehands elektrische is 15.000 euro (genre Renault Zoe, BMW i3, ...).

photo sharing

Na 5 jaar is er al een kleine 5.000 euro verschil: elektrisch is duurder in aankoop, maar goedkoper in jaarlijkse lopende kosten. Kan dit kloppen of sla ik de bal volledig mis?
Als jij me een bmw i3 kan vinden voor 15000 laat me maar iets weten 😅

En in de wintermaanden lijkt het me erg optimistisch dat je je huishoudelijk verbruik én laden van je EV uit je zonnepanelen kan halen?

Onderhoud 6x goedkoper lijkt me ook optimistisch, en de éénmalige kost van een laadpaal installeren ontbreekt denk ik ook.
Nog geen 500km/maand he. Dan moet je 1x per maand opladen he.

Ik denk soms ook na voor een ev maar
De goedkoopste nieuw bij honda is 41k daarvoor doe ik hem niet weg.
Kleine range maar kan geen kwaad want het is de 2e auto die niet veel bolt en al zeker geen verre afstanden.
2e hands 30K maar dan moet ik nog 10k opleggen.
Geen biv en jaarlijkse 482 euro tax valt dan weer weg.
En met een verbuik van 9 liter per 100/km sparen we ook uit

Dan zou ik nu juist nog eens moeten hoelang opladen aan het stopcontact duurt met overschot v d zonnepanelen.

Daar ben ik niet zeker van. Mijn onderhoudskost tot nu toe is 0 EUR na bijna 60 000 km. Ik ken iemand die een Zoë heeft en een onderhoudskost van 120 EUR had na 60 000 km.

Ik heb geen referentie voor de onderhoudskost van een kleine brandstofwagen, dus ik kan alleen maar vergelijken met mijn BMW van daarvoor....

De eerste paar jaar kan ik me dat wel voorstellen, maar als er na X aantal jaar eens iets serieus mankeert, zit je meteen met grote kosten - of dat is toch wat me logisch lijkt en wat ik al gelezen heb. Dan kan je heel positief rekenen maar met een tweedehandse elektrische auto is de kans toch al reëel dat je in de eerste 5 jaar na aankoop eens grotere kosten hebt.

Nog geen 500km/maand he. Dan moet je 1x per maand opladen he.

Alles hangt af van hoe je zonnepanelen gedimensioneerd zijn, maar toch is gemiddeld over het jaar €0,05/kWh erg positief gerekend. Dat is eigenlijk maar de prijs van je verloren injectie... Dus dat wil zeggen 100% thuis laden uit zonne-energie inclusief in januari en december. Het kan, maar het lijkt me nogal optimistisch. Veiligheidshalve zou ik denken dat je de 3 donkerste maanden toch je energie van het net moet halen, al bij al €120 per jaar minder besparing en dan gaan we er vanuit dat je traag genoeg kan laden om nauwelijks meer capaciteitstarief te betalen.

De eerste paar jaar kan ik me dat wel voorstellen, maar als er na X aantal jaar eens iets serieus mankeert, zit je meteen met grote kosten - of dat is toch wat me logisch lijkt en wat ik al gelezen heb. Dan kan je heel positief rekenen maar met een tweedehandse elektrische auto is de kans toch al reëel dat je in de eerste 5 jaar na aankoop eens grotere kosten hebt.
Dus zoals bij elke andere tweedehands auto?

En die wagens gaan er nooit tweedehands komen? Helemaal van het padje

Ik vrees een beetje dat dat wordt zoals smartphones. Er is toch ook geen tweedehands markt van 10 jaar oude smartphones omdat ze quasi waardeloos zijn?

Een 2000-2010 benzine/diesel kan nog makkelijk rijden 50.000km met niet al te veel investeringen. (Zelf nog 80.000km gedaan met een auto die een aankoopprijs had van 1.200 euro :p.)

Ik wil dat wel eens zien met een 10jaar oude BMW i3 waar als er iets misloopt, je BMW-prijzen mag ophoesten om die te herstellen :p.

Alles hangt af van hoe je zonnepanelen gedimensioneerd zijn, maar toch is gemiddeld over het jaar €0,05/kWh erg positief gerekend. Dat is eigenlijk maar de prijs van je verloren injectie... Dus dat wil zeggen 100% thuis laden uit zonne-energie inclusief in januari en december. Het kan, maar het lijkt me nogal optimistisch. Veiligheidshalve zou ik denken dat je de 3 donkerste maanden toch je energie van het net moet halen, al bij al €120 per jaar minder besparing en dan gaan we er vanuit dat je traag genoeg kan laden om nauwelijks meer capaciteitstarief te betalen.
Dan ga je al uit van een digitale teller he.
Maar zelfs al is dat niet zo, met die kilometers per maand kan je supermakkelijk slim laden he. 500km/ maand of dus 16km/dag (gemiddeld).
Dat is gewoon makkelijk op te vangen in de daguren he. In praktijk is hier thuis nog geen cent aan elektriciteit voor de elektrische auto betaald trouwens. Maar wij hebben dus nog een analoge teller. Het is afwachten wat dat zal geven tegen 2025.

Ik vrees een beetje dat dat wordt zoals smartphones. Er is toch ook geen tweedehands markt van 10 jaar oude smartphones omdat ze quasi waardeloos zijn?

Een 2000-2010 benzine/diesel kan nog makkelijk rijden 50.000km met niet al te veel investeringen. (Zelf nog 80.000km gedaan met een auto die een aankoopprijs had van 1.200 euro :p.)

Ik wil dat wel eens zien met een 10jaar oude BMW i3 waar als er iets misloopt, je BMW-prijzen mag ophoesten om die te herstellen :p.
Eerste generatie Model S'en met véél meer kilometers rijden toch ook nog gewoon rond. De meesten zonder grote batterijdegradatie trouwens. En het is niet omdat er iemand pech had met een i3 dat dat de standaard is he. Er is van elk type auto ook wel iemand te vinden die een volledig nieuwe motor nodig heeft vlak na de garantie...

Dus zoals bij elke andere tweedehands auto?
Ja, maar nog wat exponentiëler. Vandaar dat ik €50 per jaar voor onderhoud aan een tweedehands auto gewoon heel optimistisch vind. Nu ja, zelfs met wat aanpassingen aan die berekening is de kans groot dat het nog positief uitvalt voor een EV, als die aankoopprijs realistisch is.

Eerste generatie Model S'en met véél meer kilometers rijden toch ook nog gewoon rond. De meesten zonder grote batterijdegradatie trouwens. En het is niet omdat er iemand pech had met een i3 dat dat de standaard is he. Er is van elk type auto ook wel iemand te vinden die een volledig nieuwe motor nodig heeft vlak na de garantie...

Omdat Tesla heel gul was met garantietermijnen voor de batterijen bij die eerste generaties. 8 jaar.
Zoveel Tesla's buiten garantie rijden er nog niet rond.

Das eerder omdat de apps te zwaar worden voor dat oude toestel, de fabrikant geen updates meer aanbiedt voor die generatie and so on. Er is geen enkele autofabrikant die gaat zeggen: je auto is nu 10 jaar, hij kan niet meer rijden omdat wij dat zeggen.

Das eerder omdat de apps te zwaar worden voor dat oude toestel, de fabrikant geen updates meer aanbiedt voor die generatie and so on. Er is geen enkele autofabrikant die gaat zeggen: je auto is nu 10 jaar, hij kan niet meer rijden omdat wij dat zeggen.

Dat is niet wat de fabrikant zegt. Wat de fabrikant zegt, is:

Aah sensor kapot, Dat is een nieuwe motor want dat is één geheel. 15.000 euro inclusief manuren voor je tweedehandse i3 dat 13.000 euro gekost heeft :p.
Ah, 1 cel is kapot dus je tesla wil niet meer herladen uit veiligheid. 18.000 euro voor batterypack inclusief manuren en herkalibratie.

Ik weet niet hoe jullie dat zien maar iemand die een tweedehandse auto koopt onder de 20.000 euro, kan dat niet betalen. We kunnen hopen dat er een grote herstellingscircuit gaat bestaan buiten het netwerk van de automerken maar op dit moment is dat toch nog echt niet aanwezig.

Misschien dat dat bestaat over 10 jaar. Makkelijk herstelbare EV's omdat er genoeg "derden" zijn die support kunnen leveren maar nu is dat er toch nog niet.

Ik weet niet wat jullie eigenlijk geloven maar elektrische auto' zijn helemaal niet versleten na 200k km. Ook herstellingen zijn mogelijk, hoe meer EV's zullen rondrijden hoe meer garage's en bedrijven zich zullen toespitsen op herstelling en revisie. Zelfs voor batterijen. Zo lang er economisch voordeel kan gehaald worden uit zo'n zaken zal er wel iemand zijn die het zal doen. Als elektrische heftrucks uit de jaren 80 nu nog altijd werken zie ik echt niet waarom elektrische wagens dat opeens niet meer zouden doen.

Misschien dat dat bestaat over 10 jaar. Makkelijk herstelbare EV's omdat er genoeg "derden" zijn die support kunnen leveren maar nu is dat er toch nog niet.
Tenzij dat nu gaat verdwijnen de komende 10 jaar, bestaat dat over 10 jaar nog. Er zijn er nog niet zoveel; maar ze bestaan al.
Om een voorbeeld te geven: voor de Nissan Leaf 1st generation bestaat er een volledig parallel circuit van onderdelen (tot nieuwe batterijen en extra batterijen), de mogelijkheid om de slechte cellen uit een accu te laten halen.

Een voorbeeld

Maar er bestaan ook mensen die dus de slechte cellen uit de auto vissen, hercalibreren.
Een voorbeeld van een bedrijf in de UK

Terug
Bovenaan