Elektrische wagens

De ECB heeft dat nochtans wel. :oi22:
Ik zou ook graag eens vangen ipv alleen maar te mogen bijdragen.

Ik zit nog altijd te wachten op een leuke EV break.
Welke zitten er in de pijplijn dan?
i5 bvb
Wat ook min of meer impliceert dat de i3 ook wel in break zal komen.
A6 e-tron komt ook als break.

I5 en A6 - reken maar op een kleine 100k 😁
Een i5 heb je vanaf 80 kEUR met de belangrijkste packs, en dat is dan voor de korting. Dat is geen kleine 100 kEUR. Tsja, als je daar allerlei onzinnige opties begint aan te vinken zal je wel aan 100 kEUR komen maar voor 80 kEUR voor korting heb je die al met de belangrijkste uitrusting. De break gaat waarschijnlijk iets meer kosten, maar dat is meestal ook maar 2-3kEUR extra
Ik zou die i5 wel nooit kopen, een berline die alle nadelen van een ICE meesleept...

De Audi A6 e-tron of hoe ze dat ding ook mogen noemen zou op dat vlak een pak beter moeten doen. Een Audi koop ik sowieso nooit meer.
Id.7 lijkt voor mij mijn logische keuze als volgende wagen. En die komt ook in break.

Ik ben deze Nio ET5 tegengekomen in een ondergrondse garage in Brugge onlangs.
Geen fan van het kleur maar het model zelf staat me wel aan. Deze zou ook 500pk en 70kWh batterij hebben.
Mijn foto's doen het zijprofiel geen eer aan dus heb ik ter referentie nog een foto van hun website bijgeplakt.

1690664037960.jpeg

1690664053057.jpeg

1690664158802.png

Goh, in de meeste segmenten zitten er ondertussen toch al EV's?
Enkel kleine hatchbacks en breaks nog niet, maar dat komt er snel aan.

En sportwagens...
Maar het aanbod is toch heel karig?
Per 10 ICE modellen heb je misschien met moeite 1 EV model.
En wat is snel? De i5 is nog maar net te bestellen, het zal zeker nog een jaar duren vooraleer je een i3 kan bestellen.
En wat met Audi. Wat met Mercedes. Die 2 merken hebben in tegenstelling tot BMW, al hun EV’s een typisch uiterlijk gegeven ipv het normale uiterlijk dat we gewend zijn (toegeven de e-tron GT is een pareltje).

En dat zijn dan nog allemaal gloednieuwe wagens. Ben je van plan om een ouder tweedehands model te kopen, dan zit je de komende jaren nog steeds enkel met de ICE variant. Waar je steeds zwaardere belastingen op gaat betalen.
Bijvoorbeeld ik wil wel als tweede wagen gerust een tweedehands betaalbare Macan EV, maar dat gaat écht nog lang duren tegen we op dat punt zijn.

Mijn punt blijft dat veel Belgen hier eens goed mee lachen (as in: onbetaalbaar)
En de gewone nieuwe BMW 520i, die met dezelfde uitrusting bijna 70 kEUR kost, kan iedere Belg zich natuurlijk wel probleemloos aanschaffen. DIe us ongeveer 10 kEUR minder.

Stel dat iemand 15000 km per jaar doet, dan kost die 520i ook nog eens 6.5 l/100 km * 1.7 EUR/l * 15000 km /100 km * 5 jaar= 9300 EUR aan brandstof en reken ook maar 2-3 kEUR aan onderhoud over die periode
Voor dezelfde 15000 km per jaar moet je met de i5 rekenen aan 0.2 Watt/km * 0.3 EUR/kWh *15000 km *5 jaar = 4500 EUR en misschien 1 kEUR aan onderhoud.
Dus zoveel prijsverschil is er niet over de levensduur, en wanneer je meer km aflegt, wordt het verschil nog kleiner...

En de gewone nieuwe BMW 520i, die met dezelfde uitrusting bijna 70 kEUR kost, kan iedere Belg zich natuurlijk wel probleemloos aanschaffen. DIe us ongeveer 10 kEUR minder
Tuurlijk niet, maar er bestaan wel andere, goedkope benzine wagens. Er bestaan geen goedkope EV.

Momenteel hebben we een Polo (tweede wagen), en we rijden er heel weinig kilometers mee.
Maar toch blijft dit een behoorlijke kost: waaronder benzine (500 euro / jaar) en onderhoud (laatste keer was dikke 500/ jaar).

Ik heb dit nu eens in een Excel gegoten, en vergeleken met de aankoop van een tweedehands elektrische kleine wagen.
Assumptie verkoop Polo: 8.000. Aankoop tweedehands elektrische is 15.000 euro (genre Renault Zoe, BMW i3, ...).

photo sharing

Na 5 jaar is er al een kleine 5.000 euro verschil: elektrisch is duurder in aankoop, maar goedkoper in jaarlijkse lopende kosten. Kan dit kloppen of sla ik de bal volledig mis?

Momenteel hebben we een Polo (tweede wagen), en we rijden er heel weinig kilometers mee.
Maar toch blijft dit een behoorlijke kost: waaronder benzine (500 euro / jaar) en onderhoud (laatste keer was dikke 500/ jaar).

Ik heb dit nu eens in een Excel gegoten, en vergeleken met de aankoop van een tweedehands elektrische kleine wagen.
Assumptie verkoop Polo: 8.000. Aankoop tweedehands elektrische is 15.000 euro (genre Renault Zoe, BMW i3, ...).

photo sharing

Na 5 jaar is er al een kleine 5.000 euro verschil: elektrisch is duurder in aankoop, maar goedkoper in jaarlijkse lopende kosten. Kan dit kloppen of sla ik de bal volledig mis?
Je mist de BIV nog, denk ik. Maar kan wel kloppen ja.

photo sharing

ik vraag me wel af hoe je komt aan die 50 euro elektriciteit? De kosten zullen mogelijks wel wat hoger zijn, zelfs al heb je zonnepanelen.

Jullie zijn echt van het padje. Belachelijk veel Belgen kunnen dit NIET betalen. Dat jullie dit niet snappen, zegt genoeg.

Gelukkig blijft Tesla zijn prijzen verlagen zodat ze meer en meer betaalbaar worden.
Is echt een goede zaak en eerder zeldzaam in tijden van inflatie.

ik vraag me wel af hoe je komt aan die 50 euro elektriciteit? De kosten zullen mogelijks wel wat hoger zijn, zelfs al heb je zonnepanelen.
Goh, als het 500€ benzine per jaar is
Dat zal neerkomen op zo'n 5000km/jaar.
Aan 20kwh/100km kom je dus op 1000kwh.
Dan is 50€ haalbaar als je zonnepanelen hebt he.

Goh, als het 500€ benzine per jaar is
Dat zal neerkomen op zo'n 5000km/jaar.
Aan 20kwh/100km kom je dus op 1000kwh.
Dan is 50€ haalbaar als je zonnepanelen hebt he.
Ja maar mogelijks zorg je wel voor een hoger capaciteitstarief door uw elektrische wagen. Ik zeg niet dat het kan maar het lijkt mij wel nogal in het voordeel van de EV gerekend te zijn.

Jup, die 50 euro is forfaitair bedrag.
Zonnepanelen hier en kan makkelijk in de zonuren laden (altijd iemand thuis overdag om de stekker in te steken).

BIV is… 0 euro volgens de simulatie tool van de overheid?

Samenvatting van uw simulatie​

Aangemaakt op: 30/07/2023

Verkeersbelasting voertuig
€ 0

Jaarlijkse verkeersbelasting
Niet van toepassing
Belasting op inverkeerstelling
Niet van toepassing
Aanvullende verkeersbelasting
Niet van toepassing

Terug
Bovenaan