Elektrische wagens

Na de Volvo EX30 gaat de nieuwe Mini Cooper de volgende elektrische auto zijn met één centraal scherm ipv een dashboard met scherm of meters achter het stuur. Hier wel met optie voor een HUD. Gedurfd design alvast.

2025-MINI-Cooper.webp

https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/webp/2023/07/2025-MINI-Cooper.webp
Eindelijk wat opfrissing daar... Maar of het geslaagd is? Rond scherm is wel wat bizar imo.

Zolang de besturingsknoppen op het stuur blijven geen probleem. Al meermaals in gevaarlijke situaties gekomen door de knoppen op touchscreen in midden van Tesla. Is gewoon al even gevaarlijk dan bellen met gsm op schoot.
Wat doe jij dan op dat scherm tijdens het rijden dat je een gevaar wordt op de weg?

Wat doe jij dan op dat scherm tijdens het rijden dat je een gevaar wordt op de weg?
Ik volg hem ook wel.
Tijdens het rijden kan ik vrij intuïtief en op de tast functies in mijn auto bedienen met knoppen (of zo'n (kantelbare) draaiknop) zonder dat ik daarbij echt (of miniem) moet wegkijken van de weg. Touch screen functies vereisen toch wel altijd dat je visueel kijkt waar je duwt, of je duwt er net naast en moet nog eens proberen...

ik heb veel liever een bedienbare joystick/draaiknop dan enkel touch screen functies op een scherm waar ik ook nog eens naar toe moet reiken. In se is dat imo toch wel hetzelfde als een gsm bedienen achter het stuur.

Technisch gezien zou een SS-batterij inderdaad beter zijn. Maar momenteel is de limiet voor snelladen gewoon die infrastructuur, niet de batterij (800V batterijen kunnen ook heel snel opladen met de juiste lader). En de kostprijs voor SS-batterijen is nog onbekend.

Dus het zou een belangrijke stap kunnen zijn.

Maar, zoals al gezegd, Toyota heeft dat een heel lange tijd geleden ook gezegd over waterstof (wat toen ook dé oplossing leek) en uiteindelijk zijn EV's er dan tussen gekomen en blijkt waterstof redelijk nutteloos te zijn.
En toch is waterstof de manier om naartoe te gaan ipv van de vervuilende elektrische batterijen. Allez als we nadenken in het kader van 'milieu', want dat is toch wat ze ons willen doen geloven dacht ik, minder vervuilend?

Ik volg hem ook wel.
Tijdens het rijden kan ik vrij intuïtief en op de tast functies in mijn auto bedienen met knoppen (of zo'n (kantelbare) draaiknop) zonder dat ik daarbij echt (of miniem) moet wegkijken van de weg. Touch screen functies vereisen toch wel altijd dat je visueel kijkt waar je duwt, of je duwt er net naast en moet nog eens proberen...

ik heb veel liever een bedienbare joystick/draaiknop dan enkel touch screen functies op een scherm waar ik ook nog eens naar toe moet reiken. In se is dat imo toch wel hetzelfde als een gsm bedienen achter het stuur.
Ik geef ook voorkeur aan vaste knoppen hoor. Maar ik vind het vooral bijzonder om zaken te gaan doen tijdens het rijden als je er niet in slaagt om je aandacht bij het verkeer te houden. Wil je iets veranderen en het kan absoluut niet anders dan via het scherm (voice control werkt tegenwoordig ook al goed bij veel merken), sta dan even stil langs de weg.

En toch is waterstof de manier om naartoe te gaan ipv van de vervuilende elektrische batterijen. Allez als we nadenken in het kader van 'milieu', want dat is toch wat ze ons willen doen geloven dacht ik, minder vervuilend?
Voor gigantisch groot vervoer heb je gelijk (boten en vliegtuigen). Maar voor klein vervoer is waterstof echt té inefficiënt.

Ik geef ook voorkeur aan vaste knoppen hoor. Maar ik vind het vooral bijzonder om zaken te gaan doen tijdens het rijden als je er niet in slaagt om je aandacht bij het verkeer te houden. Wil je iets veranderen en het kan absoluut niet anders dan via het scherm (voice control werkt tegenwoordig ook al goed bij veel merken), sta dan even stil langs de weg.
Wat niet veilig kan moet je inderdaad niet doen tijdens het rijden. Maar met een touch screen is er imo een pak minder dat veilig kan.

- de radio verzetten
- de geluidsbron veranderen naar bv mijn gsm
- climate control
- in de contactlijst van mijn gsm het laatste gebelde nummer opnieuw bellen

Allemaal dingen die ik super gemakkelijk kan met de snelknoppen en joystick/draaiknop op mijn middenconsole, maar die plots een pak lastiger zijn met enkel een touch screen (tijdens het rijden).

Wat niet veilig kan moet je inderdaad niet doen tijdens het rijden. Maar met een touch screen is er imo een pak minder dat veilig kan.

- de radio verzetten
- climate control

Allemaal dingen die ik super gemakkelijk kan met de snelknoppen en joystick/draaiknop op mijn middenconsole, maar die plots een pak lastiger zijn met enkel een touch screen (tijdens het rijden).
In de Tesla zitten die zaken wel nog heel simpel in elkaar. Voorlopig is mijn enige echte ergernis de mistlampen, die zitten diep in het menu.

- de radio verzetten
- climate control

Absoluut, en bijna exact hetzelfde dan een korte sms sturen zoals 'ok, tot straks!'

De nieuwe Mini Cooper Electric wordt een van de fijnst sturende EV's op de markt. Met batterijpakketten van 40,7 of 54,2 kWh blijft het natuurlijk een lichte en lichtvoetige auto.

Ik had hier vorige week al iets gepost over die Eurabus
er bestaat ook een grotere bus (12m), en die is beschikbaar met verschillende accupacks, het grootste heeft een capaciteit van 1000 kWh, dat is dan goed voor 1000 km range (maar de bus moet wel stoppen voor plasstops en bestuurderswissels)
Nog interessant: die bus kan opgeladen worden met twee high speed chargers tegelijkertijd, dat wil dus zeggen iets van een 500kW vermogen.

Actieradius 400km, dus 300km realistisch. Dat is toch ook maar juist gepast.
Hoe weet je dat het 300km realistisch is? Dat is traag vervoer meestal en de bus koelt ook niet hele tijd af, dus de batterijen en warmtepomp kunnen continu op temperatuur blijven.

Ik had hier vorige week al iets gepost over die Eurabus
er bestaat ook een grotere bus (12m), en die is beschikbaar met verschillende accupacks, het grootste heeft een capaciteit van 1000 kWh, dat is dan goed voor 1000 km range (maar de bus moet wel stoppen voor plasstops en bestuurderswissels)
Nog interessant: die bus kan opgeladen worden met twee high speed chargers tegelijkertijd, dat wil dus zeggen iets van een 500kW vermogen.

Kunnen ze niet nog veel voordeel doen door het klassieke busmodel links te laten liggen en iets meer aërodynamische te maken?

Kunnen ze niet nog veel voordeel doen door het klassieke busmodel links te laten liggen en iets meer aërodynamische te maken?
Het huidig model is er met een reden, de voordelen van aërodynamica zullen wellicht de nadelen niet overtreffen.
En bussen rijden ook vaak trager, waar door dat effect sowieso al kleinere impact heeft.

In de Tesla zitten die zaken wel nog heel simpel in elkaar. Voorlopig is mijn enige echte ergernis de mistlampen, die zitten diep in het menu.
Als je flikkert met je grootlichten dan komen de instellingen voor de mistlampen op het scherm. Niet de meest elegante oplossing, I know. Je kan ook op de verticale lijst van icoontjes klikken en dan komt de optie ook tevoorschijn. Het zijn de icoontjes zoals je actieve lichtstand, hold functie actief, etc. links van de wagen visualisatie.

Terug
Bovenaan