Elektrische wagens

LOL, de "het vermoeden bestaat dat de brand is uitgebroken bij een elektrische auto"... Ze zetten geen brandweermannen op de boot, wie is er dan gaan kijken waar de brand is ontstaan? We steken een hele boot vol met auto's die volzitten met een brandbare en explosieve vloeistof, maar zonder enig idee te hebben vermoeden we toch dat het de paar EV's zijn hoor!

was een boot vol afdankers op weg naar afrika. Ik betwijfel dat daar al een afgedankte EV zal tussengezeten hebben.

Ik vind dat er enorm veel focus ligt op het gewicht bij EV's en hybrides, terwijl dat in praktijk allemaal wel meevalt imo.
Model 3 Performance: 513PK, AWD, 1931kg
BMW M3 Competition: 510PK, AWD, 1855kg (leeggewicht, daar moet dus nog 59l benzine en olie bijgeteld worden)

Dus met een volle tank, zijn dat qua specs quasi identiek he. Het idee dat de Tesla slechter rijdt "door het gewicht" is eigenlijk een fabeltje.
Die Model 3 Performance rijdt bijna als een kart. Moest die in het budget passen, zou ik niet twijfelen.
Of een i4 M50, maar die is helaas nog een stuk duurder.

Die Model 3 Performance rijdt bijna als een kart. Moest die in het budget passen, zou ik niet twijfelen.
Of een i4 M50, maar die is helaas nog een stuk duurder.
Goh, "als een kart" is wel overdreven. Ik heb hier net een filmpje gevonden van "amateur" die op Zolder rijdt (= mijn niveau dus :D), en die rijdt daar toch bijna 10s trager als mezelf met de Porsche (met véél minder vermogen en RWD). Maar, ze kunnen wel meer dan de meeste mensen geloven, het is zeker niet zo ze niet sportief aanvoelen ofzo.

Goh, "als een kart" is wel overdreven. Ik heb hier net een filmpje gevonden van "amateur" die op Zolder rijdt (= mijn niveau dus :D), en die rijdt daar toch bijna 10s trager als mezelf met de Porsche (met véél minder vermogen en RWD). Maar, ze kunnen wel meer dan de meeste mensen geloven, het is zeker niet zo ze niet sportief aanvoelen ofzo.
Hij heeft de schokdemping van een kart.

Heb toch geen klachten over de rij-ervaring met mijn Y performance. Dat ding plakt aan de baan.

Het is wat je gewend bent. Met de Model 3 kon ik bijvoorbeeld de verkeerswisselaar van de E19 niet zo snel nemen als met de i4 nu. Goede vering en bredere banden zijn de logische oorzaak.

Maar voor dagdagelijks verkeer plakken de meeste wagens goed genoeg aan het wegdek.

Zoiets kan je noooit vergelijken met een Porsche :D Maar tussen de EV's is het wel een van de sportievere denk ik.
Die Porsche zal sowieso veel tijd winnen in de remzones en bochten. Maar ook kwa topsnelheid. Vanaf 150km/h is de acceleratie al een stuk minder van zo'n EV en neemt een deftige ICE het wel over.

Ik vind dat er enorm veel focus ligt op het gewicht bij EV's en hybrides, terwijl dat in praktijk allemaal wel meevalt imo.
BMW M3 Competition: 510PK, AWD, 1855kg (leeggewicht, daar moet dus nog 59l benzine en olie bijgeteld worden)

Dus met een volle tank, zijn dat qua specs quasi identiek he. Het idee dat de Tesla slechter rijdt "door het gewicht" is eigenlijk een fabeltje.

Dat is een feit.

Op drempels zal je een paar 100 kg extra (zoals bij een i4) wel voelen, of als je met gelijke motorisatie 200 - 400 kg extra meesleurt, maar anders scheelt dat inderdaad niet zoveel als mensen zouden denken.
Zeker als de batterijen dan nog eens laag liggen, dan komt dat de wegligging ten goede.

De Model 3 is natuurlijk wel een lichtgewicht, genoeg EV's van gelijkaardig formaat (of zelfs hybrides) die een paar 100 kg zwaarder zijn.

Het is wat je gewend bent. Met de Model 3 kon ik bijvoorbeeld de verkeerswisselaar van de E19 niet zo snel nemen als met de i4 nu. Goede vering en bredere banden zijn de logische oorzaak.

Maar voor dagdagelijks verkeer plakken de meeste wagens goed genoeg aan het wegdek.

Ik ben in de bocht al eens verschoten toen ik volgas gaf van de snelheid, het was ff geleden. Maar bleef toch op de baan haha.

Ik ben in de bocht al eens verschoten toen ik volgas gaf van de snelheid, het was ff geleden. Maar bleef toch op de baan haha.
Dat is waarschijnlijk wel een beetje het gevaar van de TC/ESP bij EV's hoor. Die is zoveel beter dan bij ICE's dat het lijkt alsof de limiet veel verder ligt, maar ALS hij het niet meer kan trekken, ga je wel ineens hard uit de bocht gaan :P

ik maak dan het argument, maar is niet elke auto een elektrische auto? Allez, vroeger toch, kon je de auto in 1ste zetten en contact draaien = voila, elektrische auto (aja, batterij & elektrische motor) :unsure:

Nee, maar eigenlijk zijn die nu toch gewoon aan het speculeren? Oké, er stonden EV's op, maar voor hetzelfde geld is het een ICE die in de fik gevlogen is.

Volledig akkoord.

De hypocrisie is groot wat dat betreft. Zaken waar je vroeger bij de ICE-auto nooit van had gehoord (fijn stof uitstoot bij remmen, fijn stof uitstoot door rolwrijving band-wegdek, etc.) zijn bij de introductie van de elektrische wagen plots allemaal zogezegd hyperrelevant "want elektrische wagens wegen zoveel!". :lol:

Ze beseffen duidelijk niet dat een elektrische wagen 99% van de tijd elektromagnetisch remt en er daarbij dus alvast geen enkele wrijving plaats vindt. Ook beseffen ze blijkbaar niet dat er al jàren voor de doorbraak van de elektrische auto een andere evolutie plaats vond: de doorbraak van de SUV. Heb je hen toén gehoord over hoe dramatisch dat extra gewicht is? Neen, krekels. Jaren aan een stuk. Leve de SUV! Maar o wee als een elektrische auto hetzelfde gewicht durft hebben van een SUV. De grote schande. :sarcastic:

En zoals je zegt: er is in wezen vaak amper verschil.

Zoals +/- elk stuk technologie dat we hier kunnen kopen dus.

Je hebt verschillende gradaties. Het argument is dan vaak dat een Westers bedrijf (zoals Apple) ook veel stukken bevat die "Made In China" zijn. Maar die mensen gaan dan voorbij aan het feit dat:
- Het strategisch beslissingscentrum en hoofdzetel blijft in het Westen
- Daardoor heeft het ook quasi alle hoogbetaalde jobs in het Westen
- Quasi alle winsten vloeien ook naar het Westen
- En vooral: omdat het een Westers bedrijf is, valt het niet onder het Chinees-communistische dictaat die stelt dat wanneer puntje bij paaltje komt, uiteindelijk alle Chinese bedrijven de nationale Chinese belangen moeten dienen. Zie spionage-software bij Huawei. Zie Chinese civiele schepen die verplicht uitgerust moeten worden om te kunnen inzetten als transportschip voor militair materieel. Zie wurgcontracten van Chinese mijnbouwbedrijven in Afrika. Enzovoort. In het Westen zijn bedrijven en overheid strikt gescheiden entiteiten.

Maar de Westerse consument blijft blind, dom of naïef. Ze denkt dat ze slim zijn omdat ze hier en nu 10 euro besparen.

Na de Volvo EX30 gaat de nieuwe Mini Cooper de volgende elektrische auto zijn met één centraal scherm ipv een dashboard met scherm of meters achter het stuur. Hier wel met optie voor een HUD. Gedurfd design alvast.

2025-MINI-Cooper.webp

https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/webp/2023/07/2025-MINI-Cooper.webp

Zolang de besturingsknoppen op het stuur blijven geen probleem. Al meermaals in gevaarlijke situaties gekomen door de knoppen op touchscreen in midden van Tesla. Is gewoon al even gevaarlijk dan bellen met gsm op schoot.

Terug
Bovenaan