Elektrische wagens

Je moet eens in de Facebook comments de reacties zien die over EV's gaan. Ik krijg er grijs haar door. Allemaal mensen die anti EV zijn, vooral uit jaloezie en/of onwetendheid. Want hun brandstof kan 800km ver, is op 2min volgetankt en kan niet in brand vliegen. Om dan de volgende een foto te zien posten van wagen die in de fik staat om EV's een slechte naam te geven, maar eigenlijk gewoon een brandstofwagen is :unsure:
Alsof je 800km range nodig hebt om rond de kerktoren te rijden...

Ik heb hier een collega die een plug-in hybride heeft gekozen, omdat hij toch twee keer per jaar naar zee gaat. Alsof dat niet lukt met een EV.
Nu mag hij iedere ochtend en iedere avond dat snertding inpluggen.

Je moet eens in de Facebook comments de reacties zien die over EV's gaan. Ik krijg er grijs haar door. Allemaal mensen die anti EV zijn, vooral uit jaloezie en/of onwetendheid. Want hun brandstof kan 800km ver, is op 2min volgetankt en kan niet in brand vliegen. Om dan de volgende een foto te zien posten van wagen die in de fik staat om EV's een slechte naam te geven, maar eigenlijk gewoon een brandstofwagen is :unsure:
Alsof je 800km range nodig hebt om rond de kerktoren te rijden...

Dus het verbaast me niks dan kranten zoals HLN ook anti EV/pro ICE zijn om op het peil van hun lezers te blijven.
Is een beetje als die VW reclame die ik op de Franse TV soms zie passeren hier. Scenario, 3 buren. 1 komt op z'n oprit opgereden met een nieuwe ID3. Middelste buurman spreekt die aan dat het nog niks voor hem is bla bla bla, met z'n kleinen die dan 'maar papa weet je' doet nadenken. Tot plots de rechtse buurman ook met een ID komt oprijden. Zegt de middelste dan tegen z'n kleinen, misschien toch ook best een EV...

Ik heb hier een collega die een plug-in hybride heeft gekozen, omdat hij toch twee keer per jaar naar zee gaat. Alsof dat niet lukt met een EV.
Nu mag hij iedere ochtend en iedere avond dat snertding inpluggen.
Ik moet toegeven dat ik 2 jaar geleden ook zo dacht hoor. Tot ik van wagen moest vernieuwen en de nodige research, simulaties en testritjes heb gedaan. Een hybride viel voor mij snel af want je bent 4h bezig om 50km bij te laden. En als de batterij leeg is, verbruikt die gigantisch veel. Om dan nog maar te zwijgen over het rijplezier. Als je eens gas wilt geven moet je wachten tot de motor opstart en de kickdown gebeurd, daarna heb je pas uw vermogen.
Een EV rijdt een pak fijner dan een hybride en je kunt veel sneller bijladen. Iedere ochtend van jouw oprit rijden met 400km range is heel praktisch en meer dan voldoende voor mijn dagelijks verplaatsingen. Voor verre ritjes is range ook geen issue meer met de huidige dekking aan Super Charger/Fastned locaties. Alleen als je niet thuis kan laden, dan zou ik nog voor een benzine kiezen.
Maar als je zegt tegen een niet-EV rijder, dan zijn ze nog niet mee.

Om dan nog maar te zwijgen over het rijplezier. Als je eens gas wilt geven moet je wachten tot de motor opstart en de kickdown gebeurd, daarna heb je pas uw vermogen.
Ik weet niet welke hybrides jij mee hebt gereden, maar bij mijn 330e ging dat echt in een vingerknip. En anders zet je hem gewoon in sportmodus zodat hij altijd beide gebruikt.

Rijplezier hangt gewoon af van je wagen, maar ik kon er niet over klagen.

Neen, Joost Bolle, de autobouwer BYD heeft daar geen "mooi" aandeel in. Het heeft daar een gatlelijk aandeel in, en het feit dat we onze Europese markt zomaar laten overspoelen door die Chinese lelijke kutbakken terwijl Europa met handen en voeten gebonden is op de Chinese markt, betekent een regelrechte aanval op onze welvaart. Het onding zou verboden moeten worden.
Smakelijk verschillen, maar ik vind een BYD Han of Nio ET7 toch wel knappe wagens

Smakelijk verschillen, maar ik vind een BYD Han of Nio ET7 toch wel knappe wagens

Het lelijkste aan die auto's is natuurlijk dat ze onze Europese auto-industrie torpederen door valse concurrentie, ons Europees geld in de zakken verdwijnt van de Chinese industrie (en gezien het communistische regime dus automatisch ook in de zakken van de Chinese overheid), waarmee ze vervolgens investeringen doen om ook andere industrietakken van ons te ondermijnen en zelfs erger nog: investeren in wapens voor Rusland waarmee onze Oost-flank wordt aangevallen.

Die auto's zouden standaard met een gigantische sticker moeten geleverd worden: "Ik ben te gierig voor een Westerse auto dus ik koop Chinees waarmee ik Ruslands genocide sponsor".

Ik weet niet welke hybrides jij mee hebt gereden, maar bij mijn 330e ging dat echt in een vingerknip. En anders zet je hem gewoon in sportmodus zodat hij altijd beide gebruikt.

Rijplezier hangt gewoon af van je wagen, maar ik kon er niet over klagen.
De 320e. Turbolag is er niks tegen. In sportmodus heb je dat idd niet, maar dan streeft het wat zijn doel voorbij. Ik had BMW rijplezier verwacht zoals in de brandstof versie, maar ik was gewoon teleurgesteld na mijn testrit. Die 250kg extra gewicht voel je echt goed en de beperkte kofferruimte door het hybride systeem was te klein voor ons.

De 320e. Turbolag is er niks tegen. In sportmodus heb je dat idd niet, maar dan streeft het wat zijn doel voorbij. Ik had BMW rijplezier verwacht zoals in de brandstof versie, maar ik was gewoon teleurgesteld na mijn testrit. Die 250kg extra gewicht voel je echt goed en de beperkte kofferruimte door het hybride systeem was te klein voor ons.
Maf. Ik rij al een jaar met een 320e en nooit last van gehad. Als ik snel manoeuvre wil doen zet ik sowieso wel de pook in sportstand even.

Het lelijkste aan die auto's is natuurlijk dat ze onze Europese auto-industrie torpederen door valse concurrentie, ons Europees geld in de zakken verdwijnt van de Chinese industrie (en gezien het communistische regime dus automatisch ook in de zakken van de Chinese overheid), waarmee ze vervolgens investeringen doen om ook andere industrietakken van ons te ondermijnen en zelfs erger nog: investeren in wapens voor Rusland waarmee onze Oost-flank wordt aangevallen.

Die auto's zouden standaard met een gigantische sticker moeten geleverd worden: "Ik ben te gierig voor een Westerse auto dus ik koop Chinees waarmee ik Ruslands genocide sponsor".
Een Westerse auto? Zoals?
Zo goed als elk merk heeft fabrieken in China staan.

Volvo/Polestar zijn uiteindelijk ook bijvoorbeeld eigendom van het Chinese Geely, je kan je daarbij ook de vraag stellen hoe Westers die merken zijn.

Ik heb een tijdje terug een goed artikel gelezen over de invloed van China op elektrische auto's maar ik vind het helaas niet meteen terug. Uiteindelijk hebben die gewoon op het juiste, vroege moment beslist om te investeren in de technologie. China heeft de eerste stappen gezet begin jaren 2000 nadat ze doorhadden niet te kunnen concurreren met gevestigde autobouwers wat betreft diesel- en benzinewagens. Na de eerste successen van Tesla zijn ze dan een serieuze versnelling hoger geschakeld. Door de staatsstructuur werd op korte termijn bijna de hele auto-industrie gedwongen om op elektrische auto's over te schakelen en daar plukken ze nu de vruchten van.

Ik weet niet het fijne van de invloed van Europa zoals @ugar hierboven aangaf maar een deel van het probleem is toch ook gewoon dat de traditionele merken veel te laat in gang geschoten zijn met het ontwikkelen van elektrische platformen. Die zijn arrogant en lui geweest en hebben voor de korte termijn winst gekozen terwijl Tesla op het gemak marktleider kon worden. Geen wonder dat pakweg VAG nu klappen krijgt.

Ik zou nu zelf geen Chinese wagen kopen omdat ik niet zo'n goed gevoel daarbij heb, niet enkel op moreel vlak maar ook naar privacy toe bijvoorbeeld. Maar ik vind nu ook niet dat je daarom maar zeker een Europese wagen moet gaan kopen van een autobouwer die jaren heeft lopen aanmodderen en nu gedwongen wordt om rare beslissingen te nemen om de kost te drukken. De gemiddelde koper kijkt in de eerste plaats nog steeds naar hoeveel wagen je voor de prijs krijgt en veel EV's van traditionele merken zijn gewoon te duur voor wat je krijgt.

Bizar, ik heb met de 320e van een collega gereden en dat ging ook naadloos… De eerste comment van mijn collega was dan ook: “Amai, ik ben verschoten hoe vlot die omschakelt naar benzine.” :unsure:

Plus als je een pressdown doet schakelt ie sowieso even terug. In een 320e is dat iets minder fel dan de 330e, maar dat ligt niet aan de technologie op zich natuurlijk.

Een X5 45e idem, naadloze omschakeling en altijd heel vlotte hernemingen. Zowel op vlak van ‘reageren’ als op vlak van pure kracht.

Ik heb eigenlijk nog niemand ontevreden geweten van een hybride BMW om die reden. Kofferruimte enzovoort wel, maar rijplezier niet.

Aandrijflijn van zo een BMW hybride is toch subliem? Wel nog geen ervaring met een 20e. Bij een 30e is dat toch prima? Om nog maar te zwijgen van de 45e/50e's van deze wereld.

De BMW 320e was de enige hybride die me interesseerde, dus ik kan niet vergelijken met andere hybrides. Maar in vergelijking met een klassieke brandstof 320d of i4 vond ik hem tegenvallen omwille van het rijgedrag zodra je wat sportiever wou rijden.
Maar als je gewoon een comfortable 3 serie wilt die fiscaal interessant is, dan moet je niet verder zoeken natuurlijk.

De BMW 320e was de enige hybride die me interesseerde, dus ik kan niet vergelijken met andere hybrides. Maar in vergelijking met een klassieke brandstof 320d of i4 vond ik hem tegenvallen omwille van het rijgedrag zodra je wat sportiever wou rijden.
Maar als je gewoon een comfortable 3 serie wilt die fiscaal interessant is, dan moet je niet verder zoeken natuurlijk.
De 20e nooit getest, maar de 30e vond ik eigenlijk heel aangenaam rijden. De meest natuurlijk aanvoelende hybride aandrijflijn die ik getest heb.
Natuurlijk heeft hij wat meer gewicht, maar ik had daar geen enkele keer het gevoel bij dat die nu overdreven zwaar was ofzo.

Bjorn is eens gaan laagvliegen met de model S op de Autobahn.
Tegen 200 km/h (hij kan die snelheid wel niet aanhouden in het drukke verkeer, en wanneer het begon te onweren is hij ook even vertraagd) ga je dus iets van een 200 km kunnen rijden met de model S

Het blijft theoretisch wel de snelste manier om je te verplaatsen met die wagen (als er voldoende laadpalen zijn)
Om 1000 km af te leggen (je laadt steeds tot 80%, dus na iedere laadbeurt kan je 160 km afleggen)
=(1000-200)/160= 5 laadbeurten, dus 1000/200=5 uur rijden + 100 min laden =6h40 min
Aan 120 km/h
= (1000-450)/360=2 laadbeurten, dus 1000/120= 8 uur rijden + 40 min laden, = 8h40 min.

De 20e nooit getest, maar de 30e vond ik eigenlijk heel aangenaam rijden. De meest natuurlijk aanvoelende hybride aandrijflijn die ik getest heb.
Natuurlijk heeft hij wat meer gewicht, maar ik had daar geen enkele keer het gevoel bij dat die nu overdreven zwaar was ofzo.

Dat meer gewicht is ook relatief, een 320e weegt ~200 kg meer dan een 320d of ~150 kg meer dan een 320i. Aan de andere kant, 204 pk (waarvan een deel elektrisch) voor 1740 kg leeg gewicht nodigt inderdaad niet uit tot sportief rijden, dat is bijna te vergelijken met een 520d: vlot maar niet sportief.

@MorGo7h: het verschil met een i4 is natuurlijk groot, hoewel die nog eens ~400 kg zwaarder is, zit je met een pak meer vermogen (zelfs voor de '35') en allemaal elektrisch dus onmiddellijk beschikbaar. Een 320d is slechts een fractie sneller in acceleratie dan een 320e maar ik denk dat het gevoel anders is, de versnelling zal minder lineair zijn zodat je bij de diesel wat meer gevoel van "boost" krijgt wanneer de turbo op zijn hardst meewerkt.

Bjorn is eens gaan laagvliegen met de model S op de Autobahn.
Tegen 200 km/h (hij kan die snelheid wel niet aanhouden in het drukke verkeer, en wanneer het begon te onweren is hij ook even vertraagd) ga je dus iets van een 200 km kunnen rijden met de model S

Het blijft theoretisch wel de snelste manier om je te verplaatsen met die wagen (als er voldoende laadpalen zijn)
Om 1000 km af te leggen (je laadt steeds tot 80%, dus na iedere laadbeurt kan je 160 km afleggen)
=(1000-200)/160= 5 laadbeurten, dus 1000/200=5 uur rijden + 100 min laden =6h40 min
Aan 120 km/h
= (1000-450)/360=2 laadbeurten, dus 1000/120= 8 uur rijden + 40 min laden, = 8h40 min.

Nadeel: je kan geen gemiddelde van 200km/u halen.

Dat meer gewicht is ook relatief, een 320e weegt ~200 kg meer dan een 320d of ~150 kg meer dan een 320i. Aan de andere kant, 204 pk (waarvan een deel elektrisch) voor 1740 kg leeg gewicht nodigt inderdaad niet uit tot sportief rijden, dat is bijna te vergelijken met een 520d: vlot maar niet sportief.

@MorGo7h: het verschil met een i4 is natuurlijk groot, hoewel die nog eens ~400 kg zwaarder is, zit je met een pak meer vermogen (zelfs voor de '35') en allemaal elektrisch dus onmiddellijk beschikbaar. Een 320d is slechts een fractie sneller in acceleratie dan een 320e maar ik denk dat het gevoel anders is, de versnelling zal minder lineair zijn zodat je bij de diesel wat meer gevoel van "boost" krijgt wanneer de turbo op zijn hardst meewerkt.
Ik vind dat er enorm veel focus ligt op het gewicht bij EV's en hybrides, terwijl dat in praktijk allemaal wel meevalt imo.
Model 3 Performance: 513PK, AWD, 1931kg
BMW M3 Competition: 510PK, AWD, 1855kg (leeggewicht, daar moet dus nog 59l benzine en olie bijgeteld worden)

Dus met een volle tank, zijn dat qua specs quasi identiek he. Het idee dat de Tesla slechter rijdt "door het gewicht" is eigenlijk een fabeltje.

Terug
Bovenaan