Elektrische wagens

Ik heb goed gas gegeven op de autosnelweg (Ik denk toch 80-90% van de tijd daar gereden aan 120+). Na 430km zat ik nog aan 1% batterij.
(Cupra Born met de 77 Kwh batterij)

Mijn nonkel beweerde dat mijn batterij echt géén 400km zou aankunnen als ik eens goed zou doorvlammen. Die weddenschap verlies hij toch wel hoor :D

Naar het schijnt als de batterij naar 0% zakt kan je nog vrij veel kilometers rijden vooraleer je wagen echt stilvalt. Maar dat ga ik nu eens niet uittesten. :support:

Ik heb goed gas gegeven op de autosnelweg (Ik denk toch 80-90% van de tijd daar gereden aan 120+). Na 430km zat ik nog aan 1% batterij.
(Cupra Born met de 77 Kwh batterij)

Mijn nonkel beweerde dat mijn batterij echt géén 400km zou aankunnen als ik eens goed zou doorvlammen. Die weddenschap verlies hij toch wel hoor :D

Naar het schijnt als de batterij naar 0% zakt kan je nog vrij veel kilometers rijden vooraleer je wagen echt stilvalt. Maar dat ga ik nu eens niet uittesten. :support:
Cupra born heeft blijkbaar 82 kWh bruto batterij capaciteit om de degradatie over tijd/gebruik te compenseren.

128km gereden vandaag, en dan nog terug dus 256km
bij aankomst stond er maar 156km meer op de teller (Tesla Model 3)

allemaal niet erg, maar veel verder dan Limburg (Mol) moet ik dus niet gaan :p

Die 156km, in welke grafiek was dat? De 10, 25 of 50km gemiddelden?

Vrijdag naar Ede in Nederland gereden (210 km). Vertrokken met 95%, terug thuisgekomen met 19%, dus 420 km
Nu helpt de 100 km/h regel in Nederland wel aan dat resultaat.

Vrijdag naar Ede in Nederland gereden (210 km). Vertrokken met 95%, terug thuisgekomen met 19%, dus 420 km
Nu helpt de 100 km/h regel in Nederland wel aan dat resultaat.
Ik heb in Nederland een bereik van +500km gehaald met hoofdzakelijk autosnelweg. Die 100km/u limiet doet idd veel. Maar ik heb de indruk dat de staat van het wegdek ook een invloed heeft.
Pak nu de E17 als je de trajectcontrole hebt tussen Gent en st Niklaas, op het linkse rijvak heb je heel veel rimpels in het wegdek (ongelofelijk irritant met de model 3), dat kan ook niet goed zijn voor het verbruik.
En in Nederland heb je veel fluisterasfalt wat ook voor lager verbruik zou zorgen.

Overigens ben ik de laatste weken heel vaak langs snelladers moeten gaan staan, dan valt het belang van laadsnelheid toch wel enorm op.
Ik kom er al zot van als de auto eens geen +150kW haalt omdat er niet voorverwarmd is bijvoorbeeld. En dan zie je dat er auto’s zijn die hun maximum limiet op 130kW staan hebben (Skoda onder andere).
Als ik voor mijn volgende EV ga kijken, is die laadsnelheid toch wel een belangrijk aspect waar ik rekening mee ga houden.

Laatst bewerkt:
Overigens ben ik de laatste weken heel vaak langs snelladers moeten gaan staan, dan valt het belang van laadsnelheid toch wel enorm op.
Ik kom er al zot van als de auto eens +150kW haalt omdat er niet voorverwarmd is bijvoorbeeld. En dan zie je dat er auto’s zijn die hun maximum limiet op 130kW staan hebben (Skoda onder andere).
Als ik voor mijn volgende EV ga kijken, is die laadsnelheid toch wel een belangrijk aspect waar ik rekening mee ga houden.
Bwah, ik gebruik eigenlijk amper snelladers (alleen tijdens vakantieperiode). Of ik dan 15 of 20 minuten moet wachten maakt mij niet uit; we gaan toch iets drinken.

Bwah, ik gebruik eigenlijk amper snelladers (alleen tijdens vakantieperiode). Of ik dan 15 of 20 minuten moet wachten maakt mij niet uit; we gaan toch iets drinken.
Ik gebruik die voor kortstondig bij te laden. En als je dan aan 200kW laadt of aan 100kW maakt dat toch wel verschil uit. Dat is dan voor mij het verschil tussen 5 minuten moeten bijladen of 10. Voor die 5 min blijf ik gewoon in de auto wachten. En de laders die ik gebruik zitten langs de autostrade met niets van faciliteiten.

Gelukkig kan je (meestal) met uw bankkaart of kredietkaart betalen bij die snelladers.

Want bij zo'n gewone laders. 1 keer op 5 heb ik het dan toch voor dat het rood lichtjes brand en dat ik wat ik ook probeer het niet aan de praat krijg. :tongue:

Eigenlijk met mijn range heb ik dat zelden nodig maar ik vind het wel eens leuk om te testen of mijn kaart werkt bij een laadpaal.
En soms is dat dus niet het geval.

En daar heb ik toch het meeste schrik voor in de toekomst. Nog 10% over.
5 laders uitproberen ergens in Frankrijk (bijvoorbeeld) en 5x een rood lichtje en daar dan staan rond 2 uur in de nacht. :tongue:
En de eerste snellader 50km verder.

Laatst bewerkt:
Ik kom er al zot van als de auto eens geen +150kW haalt omdat er niet voorverwarmd is bijvoorbeeld. En dan zie je dat er auto’s zijn die hun maximum limiet op 130kW staan hebben (Skoda onder andere).
Absoluut. Wat ik bv. mis is preconditioning wanneer ik aan een niet Tesla SuC, snellader wil gaan laden. Met een SuC meteen redelijk goede kW, maar andere snelladers kan het toch even duren... Een knop om te precinditioneren zou wel fijn zijn. Tenzij ik erover kijk? Tesla model 3.

Absoluut. Wat ik bv. mis is preconditioning wanneer ik aan een niet Tesla SuC, snellader wil gaan laden. Met een SuC meteen redelijk goede kW, maar andere snelladers kan het toch even duren... Een knop om te precinditioneren zou wel fijn zijn. Tenzij ik erover kijk? Tesla model 3.
Op het navigatiescherm klikken en dan zie je zo'n bliksemschicht. Daar op klikken en dan zie je de laadpalen om te navigeren, als je via die methode navigeert naar een laadpaal, zal de Tesla automatisch voorverwarmen.

En als je laadpaal er niet tussenzit (de meeste snelladers die ik gebruik zitten er niet tussen :angry:) , kan je navigeren naar een andere laadpaal om toch het voorverwarmen te forceren. Mits de laadpaal niet te ver is, want dan wacht de auto met voor te verwarmen tot timing goed zit heb ik de indruk.

Maar gewoon een knop om voor te verwarmen zou echt handig zijn.

Op het navigatiescherm klikken en dan zie je zo'n bliksemschicht. Daar op klikken en dan zie je de laadpalen om te navigeren, als je via die methode navigeert naar een laadpaal, zal de Tesla automatisch voorverwarmen.

En als je laadpaal er niet tussenzit (de meeste snelladers die ik gebruik zitten er niet tussen :angry:) , kan je navigeren naar een andere laadpaal om toch het voorverwarmen te forceren. Mits de laadpaal niet te ver is, want dan wacht de auto met voor te verwarmen tot timing goed zit heb ik de indruk.

Maar gewoon een knop om voor te verwarmen zou echt handig zijn.
Ook al geprobeerd maar 9 kansen op 10 lukt dit niet. Misschien omdat ik dan al te dicht ben...

Ook al geprobeerd maar 9 kansen op 10 lukt dit niet. Misschien omdat ik dan al te dicht ben...
Of misschien omdat de batterij te leeg is. Ik heb ook al de indruk gekregen dat bij een bepaald percentage dit voorverwarmen niet meer gebeurt.
Geen idee of dit vanaf 10% is of pas lager.

Ik denk dat je niet te dicht kan zitten, ik heb een snellader op 1km zitten en daar is voorverwarmen ook al eens gelukt.
Probeer morgen als je in de auto stapt eens om naar een snellader te navigeren. Normaal zie je binnen de 10 seconden ofzo op je scherm de melding dat er voorverwarmd wordt.
Zet het wel meteen uit, dat voorverwarmen verbruikt echt gigantisch veel. Op de autosnelweg gaat mijn verbruik vaak van 150Wh/km naar+230Wh/km.

HLN kan geen goed woord uitbraken over de elektrische wagen. Van de Tesla-rijder die teleurgesteld zijn auto verkocht omdat hij niet in één ruk naar de Côte d'Azur kon rijden tot en met een hallucinerende auto-reviewer die beweerde dat elektrische wagens luider zijn dan brandstofwagens. Het is zodanig belachelijk dat er op Twitter al een tijdje de draak mee wordt gestoken.

Tot wanneer er Chinese brol moet gepromoot worden, dan is het plots allemaal lof en bloemen. Het artikel begint als volgt:
Het aantal modellen van Chinese makelij dat op onze Belgische automarkt wordt gelanceerd, is amper bij te houden. Autobouwer BYD heeft daar een mooi aandeel in.

Neen, Joost Bolle, de autobouwer BYD heeft daar geen "mooi" aandeel in. Het heeft daar een gatlelijk aandeel in, en het feit dat we onze Europese markt zomaar laten overspoelen door die Chinese lelijke kutbakken terwijl Europa met handen en voeten gebonden is op de Chinese markt, betekent een regelrechte aanval op onze welvaart. Het onding zou verboden moeten worden.

Hoe komt dat niemand in Europa strategisch kan nadenken? Is dat pure dommigheid? Pure naïviteit? Of pure onwil?

HLN kan geen goed woord uitbraken over de elektrische wagen. Van de Tesla-rijder die teleurgesteld zijn auto verkocht omdat hij niet in één ruk naar de Côte d'Azur kon rijden tot en met een hallucinerende auto-reviewer die beweerde dat elektrische wagens luider zijn dan brandstofwagens. Het is zodanig belachelijk dat er op Twitter al een tijdje de draak mee wordt gestoken.

Tot wanneer er Chinese brol moet gepromoot worden, dan is het plots allemaal lof en bloemen. Het artikel begint als volgt:

Neen, Joost Bolle, de autobouwer BYD heeft daar geen "mooi" aandeel in. Het heeft daar een gatlelijk aandeel in, en het feit dat we onze Europese markt zomaar laten overspoelen door die Chinese lelijke kutbakken terwijl Europa met handen en voeten gebonden is op de Chinese markt, betekent een regelrechte aanval op onze welvaart. Het onding zou verboden moeten worden.

Hoe komt dat niemand in Europa strategisch kan nadenken? Is dat pure dommigheid? Pure naïviteit? Of pure onwil?
wanneer ik die auto zie, denk ik ook aan het woord dat ik in jouw tekst in vet heb geplaatst.

De Europese groenen fractie heeft in 1998 een revolutionair voorstel gedaan, maar dat is geblokkeerd geweest door de kortzichtigheid van de andere partijen. De idee was om de brandstofprijs over een periode van 12-15 jaar te laten stijgen naar 3 EUR/liter. De idee was dat dat onze autoindustrie zou aanzetten om zuinigere wagens te produceren.
Maar neen, dus, ondertussen rijdt bijna de helft hier rond met een tractor van meer dan 1.5 ton die sloten brandstof slurpt.

De Europese commissie heeft zich nadien laten in 't zak zetten door de Europese autoindustrie, voor korte termijn geldgewin (de promotie van de dieselmotor was ingegeven door de Europese auto industrie, die het fijn stof probleem verdoezelde). En de ontwikkeling van elektrische wagens, daar ging dus geen geld naar toe.

Je moet eens in de Facebook comments de reacties zien die over EV's gaan. Ik krijg er grijs haar door. Allemaal mensen die anti EV zijn, vooral uit jaloezie en/of onwetendheid. Want hun brandstof kan 800km ver, is op 2min volgetankt en kan niet in brand vliegen. Om dan de volgende een foto te zien posten van wagen die in de fik staat om EV's een slechte naam te geven, maar eigenlijk gewoon een brandstofwagen is :unsure:
Alsof je 800km range nodig hebt om rond de kerktoren te rijden...

Dus het verbaast me niks dan kranten zoals HLN ook anti EV/pro ICE zijn om op het peil van hun lezers te blijven.

Het is best dat al die boomers die rond de kerktoren rijden, momenteel geen EV kopen. De batterijen zijn schaars, dus ecologisch gezien is het beter dat die worden ingezet om wagens te vervangen van mensen die veel rijden.
70kWh batterij gebruiken voor een boomer die 200km/week rijdt is (momenteel) zonde.

Terug
Bovenaan