Elektrische wagens

Bij mijn eerste werkgever werd gevraagd om tankstations van het merk langs de autosnelweg te vermijden. Maar er was geen restrictie met de kaart. Nog nooit van gehoord.

Bij mijn eerste werkgever werd gevraagd om tankstations van het merk langs de autosnelweg te vermijden. Maar er was geen restrictie met de kaart. Nog nooit van gehoord.
Ik heb ook nog geweten dat er specifiek gevraagd wordt om het tankstation vlakbij het hoofdkantoor, omdat ze daar een deal mee hadden.
Maar effectief verbieden van andere tankstations, ook nog niet geweten.

Nieuwe fleetpas aangevraagd, en die zeiden me ook dat bepaalde branches wel werkte, maar niet als ze langs de snelweg lagen.

Tankkaarten die selectief zijn qua merk, dat is klassiek. Maar ik heb nog nooit eerder gehoord dat sommige tankstations van 1 merk wel mogen en andere niet, lijkt me nodeloos veel trial-and-error :crazy:
XXIMO had dat (optioneel): selectie werd gemaakt op basis van prijzen, om de echt dure stations te vermijden. Zo kon je in de praktijk nooit langs de snelweg tanken en op secundaire wegen bijna alles. In theorie kon dat elke dag wijzigen, in de praktijk waren 90% van de stations elke dag dezelfde waardoor je gewoon op den duur wel wist waar je kon gaan tanken in je eigen omgeving. In een andere omgeving gebruikte je de app.

XXIMO had dat (optioneel): selectie werd gemaakt op basis van prijzen, om de echt dure stations te vermijden. Zo kon je in de praktijk nooit langs de snelweg tanken en op secundaire wegen bijna alles. In theorie kon dat elke dag wijzigen, in de praktijk waren 90% van de stations elke dag dezelfde waardoor je gewoon op den duur wel wist waar je kon gaan tanken in je eigen omgeving. In een andere omgeving gebruikte je de app.
Zal wel zoiets geweest zijn. Hij gebruikte in ieder geval een app om te zien waar hij wel kon tanken.
Een beetje zoals de apps voor laadpassen :)

De kaart werd effectief geweigerd bij het verkeerde tankstation, zelfde merk (Total) als waar we iets later langs een N-baan wel konden tanken.

Laatst bewerkt:
Het nieuws van de 'elke 60km een snellader' heb ik wel zien passeren, maar blijkbaar zit er nog wat leuks in de verordening: https://electrek.co/2023/07/11/europe-passes-two-big-laws-to-make-ev-charging-a-whole-lot-better/

Beyond these charge station mandates, the new rules also mandate simpler charger payments. As-is, some networks require subscriptions or app downloads. But under these rules, customers must be able to pay with cards or contactless devices, and prices must be displayed to the customer.

Allez de update 3.2 gehad voor mijn id4. Batterijmodules waren allemaal nog ok.
ik kan nu bidirectioneel laden :D en ze hebben de snellaadcapaciteit van 125kw naar 135kw gebracht. :unsure:...

Dus ik kan mijn EV6 laden van elektriek die gij van uw werk mee naar huis neemt? Geweldig :D

Na een lange zoektocht met veel testritten en hopen opzoekwerk, ging voor mij de keuze tussen de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3. Allebei wagens met voor- en nadelen, allebei meer dan genoeg auto voor mij voor een vrij degelijke prijs.

Ik heb er heel goed over nagedacht en lang getwijfeld waarbij ik dan weer de Model 3 meer zag zitten, dan weer terug schipperde naar de ID.3. Maar uiteindelijk is de knoop doorgehakt.

Ik ga de BMW i4 nemen.

Goed, ik vind het echt degoutant dat prijzen niet geafficheerd moeten zijn en je dus telkens de app mag gaan checken hoeveel het uiteindelijk gaat kosten. We komen er uiteindelijk nog wel :p
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen met al die laadpalen waar geen scherm op aanwezig is.

Das niet weinig voor snelladen toch?
Ze noemen dat een voordelige prijs :p

Ben dan toch blij met de tesla supercharges aan 39 cent :)

Geen wagen, wel een bus

Bus deed 13h15 minuten over de totale rit, en verbruikte 658 Wh/km. Is natuurlijk nog geen full-size coach, maar ik denk ook dat er nog wat aero-gains mogelijk zijn wat betreft het ontwerp (dit is een stadsbus, dus logisch dat er daar weinig aandacht aan gegeven is). Ik denk dat dit echt bruikbaar wordt voor lange afstandsverkeer.
En voor stadsverkeer lijkt de range van ook meer dan voldoende (>300 km op de autostrade, dat is dus > 400 km in de stad)

Geen wagen, wel een bus

Bus deed 13h15 minuten over de totale rit, en verbruikte 658 Wh/km. Is natuurlijk nog geen full-size coach, maar ik denk ook dat er nog wat aero-gains mogelijk zijn wat betreft het ontwerp (dit is een stadsbus, dus logisch dat er daar weinig aandacht aan gegeven is). Ik denk dat dit echt bruikbaar wordt voor lange afstandsverkeer.
En voor stadsverkeer lijkt de range van ook meer dan voldoende (>300 km op de autostrade, dat is dus > 400 km in de stad)

Verrassend laag verbruik voor zo'n gewicht en slechte aerodynamica. Al denk ik dat ze ook wel geluk hadden met het verkeer, met alle wegenwerken op Duitse autostrades haal je met een bus niet gemakkelijk ~75 km/u gemiddeld over zo'n afstand...
Als ze hun elektriciteit goedkoper dan pakweg 0,30 €/kWh kunnen krijgen, kan de kost per km per passagier lager liggen dan van een diesel bus - al blijft het verschil in aankoopprijs lastig om terug te verdienen.

Terug
Bovenaan