Elektrische wagens

True, maar uw wagen thuis opladen in een uur of 5 voor 1000km is aanvaardbaar. Dat moet niet op 10 minuten. Je kan het argument maken dat als het echt rap rap rap moet, dat je maar naar de snel-laadpaal moet en de premium betaalt.
Maar zelfs aan een snel-laadpaal gaat het gewoon echt snel ondertussen he. Ze zitten ondertussen aan 350kW laden, daarmee laad je ook van 20 tot 80% op een kwartier he. Het probleem is dat er amper laadpalen met die snelheid zijn, en bij Solid state moet at vermogen nog een héél pak omhoog he.

Bij ons staan de laadpalen AC aan 0,65 €/kWh; sinds de forse stijging vorig jaar is dit nooit meer naar beneden gegaan.

Ik zie dat PlugSurfing wel goedkopere tarieven toont, maar kan je hier zoals bij Shell Resharge ook een factuurtje krijgen per 2 weken van alle laadsessies ?

@MrKamado ...

In onze huidige woning (tussenoplossing) hebben we geen laadpaal dus momenteel is autorijden met de e-Tron een dure zaak geworden.
Ik zit met een gelijkaardig probleem dat EV gewoon schijteduur zou zijn omdat ik in Gentbrugge woon en ik eigenlijk (sinds de aanleg van de fiets-rekken voor mijn deur...) ik nooit meer kan parkeren aan mijn voordeur. Ik heb geen oprit en de 2 laadpalen op het plein zijn 24/7 bezet.

@MrKamado Ter info e-Tron Charging stopt binnenkort en wordt vervangen door Audi Charging. Tussen 21u en 09u ga je die €0,05/min niet meer betalen. Maar uiteraard wordt het tarief per kWh wel duurder (prijzen met abonnement van €16/maand!):
- AC: €0,65/kWh :eek:
- "Selected partners DC", waaronder dus Ionity ook stevig duurder: €0,50/kWh
- DC: €0,76/kWh

Ons contract loopt af eind Augustus en dan denk ik dat we indien nodig een Tesla abonnement gaan nemen om te snelladen en PlugSurfing voor AC. Die laatste zit hier in de buurt meestal rond €0,52/kWh.

In onze huidige woning (tussenoplossing) hebben we geen laadpaal dus momenteel is autorijden met de e-Tron een dure zaak geworden.
Ik zit al bij die Audi charging. En mijn (vaak gebruikte) voorbeeld is dus net op een werkdag, tussen 09h en 18h.
Ionity is hier trouwens wel nog gewoon aan 0,35c het komende jaar... Aan die tarieven die jij post wordt het wel echt te weinig opbrengst en neem ik enkel Fastned abo denk ik.

Eens trouwens wel dat rijden met een etron duur is geworden - feit dat die makkelijk 25kw/100km slurpt telt zo ook wel serieus door natuurlijk :)
Tesla heb ik eigenlijk nooit bekeken omdat ik altijd problemen had met te korte kabels daar ... Is dat inmiddels opgelost?

Voor het terugbetalen van de elektriciteit, zijn dat ciifers van de CREG zoals Q8 ze hier deelt?

Het is mij niet duidelijk welke prijs ik dan precies moet nemen. Als ik naar de CREG ga en de boordtabel neem van 06/2023, is het dan de KLEINHANDELSMARKT (ELEKTRICITEIT) -> Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all in) -> VL -> 31,48 c€

Maar als het deze prijs is, waar haalt Q8 die € 0,3256 voor 06/2023 dan vandaan?
Niemand?

Vriend van me had zijn facturen van fleetpass nog nooit degelijk bekeken. Hij kwam er nu plots achter dat hij over de laatste 3 maanden gemiddeld €2,13/kWh betaalde...daar sta je dan
Die prijs is toch wel echt heel raar? Zelfs dure snelladers zitten max rond de 80 cent per kWh...

Die prijs is toch wel echt heel raar? Zelfs dure snelladers zitten max rond de 80 cent per kWh...
Die prijs specifiek kwam door de fee die je krijgt als je te lang aan een paal hangt terwijl je al geladen bent. De paal in zijn straat vraagt 1 cent per minuut, de kaart maakte daar 25 cent/minuut van. Dus na een laadsessie en bijna een volledige dag aan die paal hangen kwam dit er van.

Ik denk iets gevonden te hebben!

De laadkaart van fleetpass (in mijn geval fleetpass Europe) vraagt 60 cent startup cost, maar verder lijken ze het tarief van de uitbater te hanteren zonder extra kost.

Maar zelfs aan een snel-laadpaal gaat het gewoon echt snel ondertussen he. Ze zitten ondertussen aan 350kW laden, daarmee laad je ook van 20 tot 80% op een kwartier he. Het probleem is dat er amper laadpalen met die snelheid zijn, en bij Solid state moet at vermogen nog een héél pak omhoog he.
Je moet dan ook wel een batterij hebben die die snelheden kan volhouden.
Ik hang af en toe wel eens aan een snellader en ondanks dat mijn auto 250kW aankan, heb ik die nog nooit boven de 200kW zien uitkomen.
Daarvoor zou ik al met een soc van minder dan 5% moeten hebben en goed voorverwarmd moeten zijn.
En als het dan nog eens zou lukken, gaat die snelheid hooguit een paar minuten kunnen aangehouden worden vooraleer het terug zakt naar sub 200kW.

Je moet dan ook wel een batterij hebben die die snelheden kan volhouden.
Ik hang af en toe wel eens aan een snellader en ondanks dat mijn auto 250kW aankan, heb ik die nog nooit boven de 200kW zien uitkomen.
Daarvoor zou ik al met een soc van minder dan 5% moeten hebben en goed voorverwarmd moeten zijn.
En als het dan nog eens zou lukken, gaat die snelheid hooguit een paar minuten kunnen aangehouden worden vooraleer het terug zakt naar sub 200kW.
Eigenlijk leg je daar imo een gat in de markt bloot.
Momenteel is er een énorme focus op "range". Maar, eigenlijk is de combinatie van een kleinere batterij en hoge laadsnelheden veel logischer.
1) kleinere batterij = lager gewicht = betere efficiëntie
2) Zolang je met die kleinere batterij uw normale ritten kunt doen, moet je nog altijd niet publiek laden
3) Die uitzonderlijke keer dat je wél ver moet, is de kans dat je in de goede soc om snel te laden aankomt groter.

Momenteel is er een énorme focus op "range". Maar, eigenlijk is de combinatie van een kleinere batterij en hoge laadsnelheden veel logischer.
2) Zolang je met die kleinere batterij uw normale ritten kunt doen, moet je nog altijd niet publiek laden
3) Die uitzonderlijke keer dat je wél ver moet, is de kans dat je in de goede soc om snel te laden aankomt groter.
ja... sowieso eficiency.

Iedereen kijkt naar range. Maar 300km met een 40kwh batterij of 300km met een 80kwh batterij (e-tron much) is echt niet hetzelfde, terwijl veel mensen gewoon naar die 300 kijken. Dat je die 40kwh dubbel zo snel (en half zo duur) kan laden zou toch iets meer aandacht moeten krijgen

Idd maar dat maakt het snelladen nog een pak lastiger. Want hoe leger de batterij, hoe hoger de snelheden die je haalt.
Hoe groter de batterij, hoe langer je die snelheden kunt aanhouden.
En bij kleine batterijen is het omgekeerd.

Maar in een ideale situatie lijkt het mij ook beter om kleine batterijen te hebben met hoge laadsnelheden.

Zoals hierboven gezegd geweest, de laadsnelheid is afhankelijk van de SOC enzo..
hier een grafiek van hoe snel ze kunnen laden van enkele modellen:
1688917823506.png

Haal met mijn Enyaq maar 260km en er zijn in mijn wijde buurt maar 2 laadpalen. Echt sad eigenlijk. Elk bedrijf in de buurt heeft ook EDI laadpalen buiten de klant waar ik natuurlijk zit :sop:

Ik vind precies ook nergens in die EDI app hoe ik kan filteren op Fast Chargers. Want ik bots nu al regelmatig tegen de limiet aan en als ik dan telkens 5 uur moet wachten. Het zou wel handig zijn om te weten waar er een fast charger in de nabije omgeving is.

Haal met mijn Enyaq maar 260km en er zijn in mijn wijde buurt maar 2 laadpalen. Echt sad eigenlijk. Elk bedrijf in de buurt heeft ook EDI laadpalen buiten de klant waar ik natuurlijk zit :sop:

Ik vind precies ook nergens in die EDI app hoe ik kan filteren op Fast Chargers. Want ik bots nu al regelmatig tegen de limiet aan en als ik dan telkens 5 uur moet wachten. Het zou wel handig zijn om te weten waar er een fast charger in de nabije omgeving is.

Helpt het van op chargemaps de fast chargers in de omgeving te kunnen zien, al moet je natuurlijk wel nog kijken bij welke je met je EDI laadpas terecht kan, daar kan je dan weer niet op filteren in chargemaps?

Helpt het van op chargemaps de fast chargers in de omgeving te kunnen zien, al moet je natuurlijk wel nog kijken bij welke je met je EDI laadpas terecht kan, daar kan je dan weer niet op filteren in chargemaps?
Had dat gedaan maar kan er niet echt aan uit welke er met die EDI laadpas werken.
Kan natuurlijk de EDI map vergelijken met die van Chargemaps maar lijkt mij nogal omslachtig.

Had dat gedaan maar kan er niet echt aan uit welke er met die EDI laadpas werken.
Kan natuurlijk de EDI map vergelijken met die van Chargemaps maar lijkt mij nogal omslachtig.

Dat vreesde ik al - ik hoopte op een paar duidelijke snelladers in je omgeving waar je voldoende mee zou hebben. Toch een heel gedoe met die laadpassen, vergeleken bij een simpele tankkaart waarmee je zelfs op googlemaps al snel de juiste tankstations kan terugvinden...

Dat vreesde ik al - ik hoopte op een paar duidelijke snelladers in je omgeving waar je voldoende mee zou hebben. Toch een heel gedoe met die laadpassen, vergeleken bij een simpele tankkaart waarmee je zelfs op googlemaps al snel de juiste tankstations kan terugvinden...
Mja dat ligt volgens mij vooral aan de laadpas zelf. Met de Shell Recharge kaart moet ik de eerste lader nog tegenkomen waar de kaart niet wordt aanvaard. Tot nu toe werkt die gewoon overal zonder zorgen.

Zelfde met tankkaarten. Die zijn meestal toch selectief, op zijn minst qua merk waar je kunt tanken. Heb ook vrienden waar ze echt door een lijst moeten waar wel of niet ze kunnen tanken. Bijvoorbeeld Total langs snelweg = meestal niet, Total langs gewone weg = meestal wel. Ook een heel gedoe.

Mja dat ligt volgens mij vooral aan de laadpas zelf. Met de Shell Recharge kaart moet ik de eerste lader nog tegenkomen waar de kaart niet wordt aanvaard. Tot nu toe werkt die gewoon overal zonder zorgen.

Zelfde met tankkaarten. Die zijn meestal toch selectief, op zijn minst qua merk waar je kunt tanken. Heb ook vrienden waar ze echt door een lijst moeten waar wel of niet ze kunnen tanken. Bijvoorbeeld Total langs snelweg = meestal niet, Total langs gewone weg = meestal wel. Ook een heel gedoe.

Tankkaarten die selectief zijn qua merk, dat is klassiek. Maar ik heb nog nooit eerder gehoord dat sommige tankstations van 1 merk wel mogen en andere niet, lijkt me nodeloos veel trial-and-error :crazy:

Terug
Bovenaan