Elektrische wagens

Zwitserland is ook maar een goeie 800km ver weg hé, zo gek is dat dus niet.
Ja inderdaad, sowieso, 1071 km tot in de bergen van de eindbestemming als ik Google Maps check, + 50-tal km rondrijden rondom de bestemming en kon toen op terugweg vanaf de Zwitserse grens zelfs nog een 50-tal km bij doen. Maar het risico binnenin dat grensgebied met weinig tankstations zag ik niet zitten. Dus toch grofweg 1170 km, en dat met een Clio en 3 passagiers + baggage.

Welke laadpas zet je niet volledig in zak? Elke laadpas die ik tegenkom vraagt een "kleine extra vergoeding om onze kosten te dekken" al blijkt die vergoeding dan nog een €0,20/kWh te zijn ofzo. Beetje belachelijk als de laadpaal zelf eigenlijk maar €0,32 vraagt en je dan €0,58 gaat betalen omdat het met een laadkaart is.

Vriend van me had zijn facturen van fleetpass nog nooit degelijk bekeken. Hij kwam er nu plots achter dat hij over de laatste 3 maanden gemiddeld €2,13/kWh betaalde...daar sta je dan

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-komt-met-evs-met-1-200-kilometer-bereik/?referrer=https://www.google.com/
Wat kort door de bocht blijkbaar. Dat goedkoper worden gaat over gewone batterijen, dat snel laden gaat echter over solid-state-batterijen. Maar er staat nergens aangegeven dat SS-batterijen goedkoper gaan zijn...
Maar, Toyota heeft al wel vaker van die "doorbraken" gehad die dan toch niet helemaal doorbreken zoals ze dachten (gewone hybrides, waterstof, ...)
Solid state batterijen zijn echt wel een game-changer. Vooral omdat die nagenoeg immuun zijn voor de "dendrites" aka, die takelen amper af en laden supersnel op.

Of het effectief zo is dat ze hier in die wagen worden gebruikt, valt nog te bezien. Maar solid-state batterijen zijn echt wel een gigantische stap vooruit in de juiste richting voor EV's.

EDIT:

Solid state: tot 1.200 kilometer bereik

En hoe zit het met solid-state-batterijen? Ook die heeft Toyota in het vat zitten. Het merk zegt een doorbraak in deze batterijtechnologie te hebben bewerkstelligd en onderzoekt hoe deze techniek in hybride modellen toepasbaar zou zijn. Daarbij zet het in op de inzet van deze batterijsoort in EV's. Toyota hoopt zijn solid-state-batterijen omstreeks 2027-2028 in massaproductie te kunnen nemen.

De opmerking over infrastructuur en distributie van electriciteit is uiteraard wel geldig.

Laatst bewerkt:
Solid state batterijen zijn echt wel een game-changer. Vooral omdat die nagenoeg immuun zijn voor de "dendrites" aka, die takelen amper af en laden supersnel op.

Of het effectief zo is dat ze hier in die wagen worden gebruikt, valt nog te bezien. Maar solid-state batterijen zijn echt wel een gigantische stap vooruit in de juiste richting voor EV's.

EDIT:

De opmerking over infrastructuur en distributie van electriciteit is uiteraard wel geldig.
Technisch gezien zou een SS-batterij inderdaad beter zijn. Maar momenteel is de limiet voor snelladen gewoon die infrastructuur, niet de batterij (800V batterijen kunnen ook heel snel opladen met de juiste lader). En de kostprijs voor SS-batterijen is nog onbekend.

Dus het zou een belangrijke stap kunnen zijn.

Maar, zoals al gezegd, Toyota heeft dat een heel lange tijd geleden ook gezegd over waterstof (wat toen ook dé oplossing leek) en uiteindelijk zijn EV's er dan tussen gekomen en blijkt waterstof redelijk nutteloos te zijn.

Technisch gezien zou een SS-batterij inderdaad beter zijn. Maar momenteel is de limiet voor snelladen gewoon die infrastructuur, niet de batterij (800V batterijen kunnen ook heel snel opladen met de juiste lader). En de kostprijs voor SS-batterijen is nog onbekend.

Dus het zou een belangrijke stap kunnen zijn.

Maar, zoals al gezegd, Toyota heeft dat een heel lange tijd geleden ook gezegd over waterstof (wat toen ook dé oplossing leek) en uiteindelijk zijn EV's er dan tussen gekomen en blijkt waterstof redelijk nutteloos te zijn.
True, maar uw wagen thuis opladen in een uur of 5 voor 1000km is aanvaardbaar. Dat moet niet op 10 minuten. Je kan het argument maken dat als het echt rap rap rap moet, dat je maar naar de snel-laadpaal moet en de premium betaalt.

Welke laadpas zet je niet volledig in zak? Elke laadpas die ik tegenkom vraagt een "kleine extra vergoeding om onze kosten te dekken" al blijkt die vergoeding dan nog een €0,20/kWh te zijn ofzo. Beetje belachelijk als de laadpaal zelf eigenlijk maar €0,32 vraagt en je dan €0,58 gaat betalen omdat het met een laadkaart is.

Vriend van me had zijn facturen van fleetpass nog nooit degelijk bekeken. Hij kwam er nu plots achter dat hij over de laatste 3 maanden gemiddeld €2,13/kWh betaalde...daar sta je dan

The fuck? Dat kan toch niet zo hoog zijn? Misschien 20c per sessie?

Bij de Polestar zat standaard eentje van Plugsurfing
Volgens mij toont die app de prijs steeds all-in.

Je zou denken dat electriciteit ook duur is, iets wat vele voorstanders van EV's soms wel een beetje durven minimalizeren.

Je zou denken dat electriciteit ook duur is, iets wat vele voorstanders van EV's soms wel een beetje durven minimalizeren.
Het gaat me niet om de kost die de uitbater van de laadpaal zelf vraagt. Het gaat me om de bijkomende kost puur om dat kaartje tegen die paal te tikken ipv rechtstreeks met de creditcard te betalen waar mogelijk. En gewoon ter info, ik heb een hybride met een dorstig motorblok dus nog niet de stap gemaakt naar full ev 😤

Ik snap toch niet waarom je bij een range van 1000km nog zou moeten in 10min kunnen opladen? Tenzij ge een heel felle chauffeur zijt is er toch niemand die na 1000km aan een stuk gereden te hebben niet kan leven met een stop van een half uurke
Het gaat niet om stopke, het gaat om dat voor eender welke reden de wagen moet blijven gaan. Niet iedereen zijn use-case is een pendelaar naar het bureau.

Het gaat me niet om de kost die de uitbater van de laadpaal zelf vraagt. Het gaat me om de bijkomende kost puur om dat kaartje tegen die paal te tikken ipv rechtstreeks met de creditcard te betalen waar mogelijk. En gewoon ter info, ik heb een hybride met een dorstig motorblok dus nog niet de stap gemaakt naar full ev 😤
Een paar jaar geleden waren de tarieven van de snel-laadpalen ook super voordelig, dit is plots ook opgeslaan.

"because we can"

Zoek het niet verder, vrees ik.

The fuck? Dat kan toch niet zo hoog zijn? Misschien 20c per sessie?

Bij de Polestar zat standaard eentje van Plugsurfing
Volgens mij toont die app de prijs steeds all-in.
Even de app gedownload. De paal waar ik met creditcard €0 startkost betaal en aan €0,32 kan laden, kost bij plugsurfing €0.39 om te starten en €0.5324/kWh.

In mijn geval zou een laadbeurt voor mijn mini-hybride batterij dan ipv €4.80, €8,39 kosten. Ik ga er niet dood van, maar om 75% meer te betalen puur voor die kaart...ja....

Snelladen kan je best ten alle tijden vermijden.
Thuis laad ik nu aan 30c.

Publieke paal op de parking dichtbij: 52c
Fastned: 76c

Gemiddeld verbruik +5000 km is iets van een 17kWh/100km (pessimistisch moet je misschien nog 5% laadverlies bijrekenen)
Thuisladen: 5.1 eur
Publiek: 8,8 eur
Fastned: 12,9 eur

Voor naft zullen we even 1.7eur en 6L/100km rekenen.
10.2 eur

Dus als je kan thuisladen is een EV goedkoop om rond te bollen.

Laatst bewerkt:
Even de app gedownload. De paal waar ik met creditcard €0 startkost betaal en aan €0,32 kan laden, kost bij plugsurfing €0.39 om te starten en €0.5324/kWh.

In mijn geval zou een laadbeurt voor mijn mini-hybride batterij dan ipv €4.80, €8,39 kosten. Ik ga er niet dood van, maar om 75% meer te betalen puur voor die kaart...ja....
Zelf nog maar sinds kort hybride rijder en nog nooit aan een publieke laadpaal gehangen. Maar als dit zoveel goedkoper is via gewone creditkaart, waarom tik je die er dan niet even tegen?

Voor volledig elektrische rijders is dit dan toch stukken goedkoper?

'tis verschrikkelijk met al die prijzen.
Hier is de publieke laadpaal 0,47 EUR met CC en 0,52 EUR met Plugsurfing.

Toch absurd dat die laadkaarten geld verdienen per kWh.

Zelf nog maar sinds kort hybride rijder en nog nooit aan een publieke laadpaal gehangen. Maar als dit zoveel goedkoper is via gewone creditkaart, waarom tik je die er dan niet even tegen?

Voor volledig elektrische rijders is dit dan toch stukken goedkoper?
Ik woon in Antwerpen, heb helaas geen laadpaal in mijn garage en ga normaal over een jaar verhuizen dus er nu nog eentje steken is ook weggegooid geld. Vandaar de publieke laadpaal.

En omdat ik dit op mijn zaak zou willen doen en elke keer zo een mini-factuurtje is ook maar vervelend + het duurt gewoon langer om elke keer je creditcard gegevens in te geven etc (want je kan die niet gewoon tikken voor moest ik dat niet duidelijk vermeld hebben).

Maar inderdaad, recent stond er een mustang mach e met de grote batterij van 91kWh. Pak dat die van 20-100 ging kost de laadkaart hem +-15 euro meer.

'tis verschrikkelijk met al die prijzen.
Hier is de publieke laadpaal 0,47 EUR met CC en 0,52 EUR met Plugsurfing.

Toch absurd dat die laadkaarten geld verdienen per kWh.
Ik ben ook al echt ver in de zoektoch naar 1 kaart die je gewoon niet afzet, maar die bestaat gewoon niet voor zover ik zie.

Ik gebruik sinds jaar en dag de Audi charging app. Werkt overal. Ionity snelladen nog steeds aan 35cent.
Enige wat ik onlangs jammer genoeg heb gemerkt, is dat hij extra kosten (0.05EUR per minuut) aanrekent vanaf dat je 3h aan een "trage laadpaal" staat. De kost per kwh valt dan wel mee, maar als ik bvb. op het werk een hele dag aan een laadpaal hang (die laadt maar aan 2,7kwh... I kid you not) dan betaal ik bijna 1EUR/kwh. Dat is toch wel echt van de zotte. Ik heb nog een Shell recharge card, maar daar stijgt dan de kost naar 0.59 EUR per kwh, wat toch ook niet niks is. Iemand een goedkoper alternatief voor trage publieke laadpalen?

@MrKamado Ter info e-Tron Charging stopt binnenkort en wordt vervangen door Audi Charging. Tussen 21u en 09u ga je die €0,05/min niet meer betalen. Maar uiteraard wordt het tarief per kWh wel duurder (prijzen met abonnement van €16/maand!):
- AC: €0,65/kWh :eek:
- "Selected partners DC", waaronder dus Ionity ook stevig duurder: €0,50/kWh
- DC: €0,76/kWh

Ons contract loopt af eind Augustus en dan denk ik dat we indien nodig een Tesla abonnement gaan nemen om te snelladen en PlugSurfing voor AC. Die laatste zit hier in de buurt meestal rond €0,52/kWh.

In onze huidige woning (tussenoplossing) hebben we geen laadpaal dus momenteel is autorijden met de e-Tron een dure zaak geworden.

Terug
Bovenaan