Elektrische wagens

Hoe zie je op de EDI app waar er fast chargers zijn? :unsure:
Bereik van mijn Enyaq is maar 320km en het kan wel boeiend zijn om te weten waar er fast chargers in de buurt zijn :p

Vandaag een eerste stressje. Ik kan alleen laden op het bedrijf. Maandag mijn laadpas vergeten waardoor ik vanmorgen ben vertrokken met een 40 km resterend geschat, als je weet dat de afstand naar mijn werk 43 km is, waarvan een groot deel autostrade. Uiteindelijk nog ruimschoots toegekomen, door 90 km te bollen op de autostrade. Zag het al voor mij dat ik ging stilvallen vlak aan de ingang van het bedrijf.
Normaal heb je nog een soort van noodloop modus vooraleer je volledig stil valt. En in die noodloop modus kan je ook wel nog een tijdje mee weg.

Voor het terugbetalen van de elektriciteit, zijn dat ciifers van de CREG zoals Q8 ze hier deelt?

Het is mij niet duidelijk welke prijs ik dan precies moet nemen. Als ik naar de CREG ga en de boordtabel neem van 06/2023, is het dan de KLEINHANDELSMARKT (ELEKTRICITEIT) -> Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all in) -> VL -> 31,48 c€

Maar als het deze prijs is, waar haalt Q8 die € 0,3256 voor 06/2023 dan vandaan?

Vandaag een eerste stressje. Ik kan alleen laden op het bedrijf. Maandag mijn laadpas vergeten waardoor ik vanmorgen ben vertrokken met een 40 km resterend geschat, als je weet dat de afstand naar mijn werk 43 km is, waarvan een groot deel autostrade. Uiteindelijk nog ruimschoots toegekomen, door 90 km te bollen op de autostrade. Zag het al voor mij dat ik ging stilvallen vlak aan de ingang van het bedrijf.

Als het een troost is, ik heb nog een collega geweten die in het volle zicht van het kantoor stil viel wegens geen diesel meer (en we spreken hier over een diesel met een range van minstens 800 km, in een regio met massa's tankstations). Op 20 meter van een tankstation dan nog :)

Wat een zotte racekar is dit!
  • 435 pk in een hot hatch
  • 0 km/h naar 100 km/h in 3,8 seconden
  • elektronisch sperdifferentieel, 4 wheel torque vectoring
  • aangepaste ophanging
  • stijvere rolstangen
  • scherpere stuurratio
  • aangepaste dempers en veren
  • grotere remmen van 345 mm, 100 km/h naar 0 km/h in 33,9 meter
  • racing green met oranje remklauwen
En dat alles voor €42.578... Als bedrijfswagen zal de TCO ongeveer gelijk zijn aan een goed uitgeruste VW Polo 1.0 TSI.

• aangepaste ophanging
  • stijvere rolstangen
  • scherpere stuurratio
En dat alles voor €42.578... Als bedrijfswagen zal de TCO ongeveer gelijk zijn aan een goed uitgeruste VW Polo 1.0 TSI.
Ziet er ook wel heel mooi uit in dat groen. Interieur staat me niet zo aan maar dat is bij praktisch elke moderne auto het geval (helaas)

• aangepaste ophanging
  • stijvere rolstangen
  • scherpere stuurratio
De vraag is alleen of "aangepast" ook persé "goed" is :). Als ze hem goed krijgen, des te beter, dan ziet het er ook goed uit voor de Cyberster :D

Iemand die het volledige artikel kan lezen? Doorbraak of sensatiebullshit? (Ik verwacht het tweede, wegens rioolgazet)

Iemand die het volledige artikel kan lezen? Doorbraak of sensatiebullshit? (Ik verwacht het tweede, wegens rioolgazet)

https://www.autoweek.nl/autonieuws/...eter-bereik/?referrer=https://www.google.com/
Wat kort door de bocht blijkbaar. Dat goedkoper worden gaat over gewone batterijen, dat snel laden gaat echter over solid-state-batterijen. Maar er staat nergens aangegeven dat SS-batterijen goedkoper gaan zijn...
Maar, Toyota heeft al wel vaker van die "doorbraken" gehad die dan toch niet helemaal doorbreken zoals ze dachten (gewone hybrides, waterstof, ...)

Dit is ook belangrijk
Het grootste probleem zal dan ook niet het voertuig, maar de infrastructuur errond zijn. Je zult enorm krachtige aansluitingen nodig hebben om zo’n auto op te laden. Onze huidige snellaadpalen hebben een vermogen van 300 kW. Om zo’n nieuwe Toyota-batterij in tien minuten op te laden, heb je het vijfvoud aan vermogen nodig. Met een snellaadpaal zoals we die nu kennen, zul je nog twee uur moeten laden, veel langer dan met de huidige elektrische wagens.”

Als de laadcurve hoog blijft en niet zo hard daalt zoals bij de EV's nu, vind ik dat nog steeds een uitstekende evolutie.
Nu moet je gemiddeld 30 min laden voor 60-70 kWh. Dat is dan dubbel zo snel.

Ik snap toch niet waarom je bij een range van 1000km nog zou moeten in 10min kunnen opladen? Tenzij ge een heel felle chauffeur zijt is er toch niemand die na 1000km aan een stuk gereden te hebben niet kan leven met een stop van een half uurke

Ik snap toch niet waarom je bij een range van 1000km nog zou moeten in 10min kunnen opladen? Tenzij ge een heel felle chauffeur zijt is er toch niemand die na 1000km aan een stuk gereden te hebben niet kan leven met een stop van een half uurke
Omdat anders het excuus "ik wil geen EV want met mijn diesel heb ik op 10 minuten getankt" weer blijft komen. :P

Net zoals nu "amai, maar met mijne rij ik 600km zonder te tanken ze!" Terwijl ze dat nog nooit in 1x gedaan hebben...

Omdat anders het excuus "ik wil geen EV want met mijn diesel heb ik op 10 minuten getankt" weer blijft komen. :p

Net zoals nu "amai, maar met mijne rij ik 600km zonder te tanken ze!" Terwijl ze dat nog nooit in 1x gedaan hebben...
Ik rij ieder maand 600km zonder te tanken ze :biglaugh:. Meestal zelfs een kleine 1000km

Ik rij ieder maand 600km zonder te tanken ze :biglaugh:. Meestal zelfs een kleine 1000km
Destijds nog in 2015 met de Renault Clio dCi 90 van m'n zus in eco mode van de Belgische kust tot in Zwitserland gereden, telkens op de snelheidslimiet + wat kort lokaal verkeer en dan pas op terugweg net over de grens Zwitserland-Frankrijk moeten tanken. 'k Vond dat toen echt ongelooflijk... De wind telkens in m'n gat zeker...

Destijds nog in 2015 met de Renault Clio dCi 90 van m'n zus in eco mode van de Belgische kust tot in Zwitserland gereden, telkens op de snelheidslimiet + wat kort lokaal verkeer en dan pas op terugweg net over de grens Zwitserland-Frankrijk moeten tanken. 'k Vond dat toen echt ongelooflijk... De wind telkens in m'n gat zeker...
Zwitserland is ook maar een goeie 800km ver weg hé, zo gek is dat dus niet.

Terug
Bovenaan