Elektriciteitstopic

Graag even jullie hulp.
Ik krijg mijn astroklok niet aan de praat=de verlichting schakelt niet aan als het moet.
Mijn elektrische verbindingen zijn verkeerd, want rechtstreeks van een gewone zekering werkt het wel.

Ik ben een leek op gebied van elektriciteit.
Mijn extra zekeringkast in het tuinhuis is nog juist gelukt om te plaatsen.

Mijn astroklok is een theben 174 top 3.
Volgend elektrisch schema zat erbij

Vanuit mijn gewone zekering ben ik met de bruine naar de L gegaan.
De blauwe vanuit de zekering naar de N.

Dan voor de verlichting van de voortuin - channel 2 - vertrek ik met de bruine vanuit 5 en met de blauwe vanuit 4.

Voor de verlichting vanachter in de tuin - channel 1 - vertrek ik met de bruine vanaf 2 en met de blauwe vanaf 1.

Onderling heb ik geen verbindingen meer gemaakt aan de astroklok tussen de bruine en de blauwe draden.

Wat doe ik mis? 🤔🤷‍♂️🤦‍♂️

Moeten de 4 en de 1 doorgelust worden naar de N?

Op 5 moet een bruine toekomen (is voeding) en dan vanuit 4 vertrekt ge met een bruine naar uw verlichting .
Blauw sluit ge rechtstreeks aan op uw verlichting en niet langs die doos . (enkel op die N moet een blauwe toekomen )

Vanuit mijn gewone zekering ben ik met de bruine naar de L gegaan.
De blauwe vanuit de zekering naar de N.
De blauwe van uw lampen mogen ook op uw zekering aangesloten worden (N).
De bruine van uw lampen moeten op klem 1 en 4 aangesloten worden.
Klem 2 en 5 krijgen voeding.

Ja wadde AliExpress...

Enkele maanden geleden nieuwe spoelen soldeersel gekocht in voorraad. Vandaag eindelijk door mijn bejaarde stock (Europees) soldeersel gebrand. Wat een rommel is dat Chinees spul zeg.

Welke goede merken raden jullie aan? Eventueel goede webshops? Liefst niet loodvrij.

Hebben jullie tips voor online winkels voor kwalitatieve LED strips?
Ik vind aanbieders genoeg online, maar bijna nergens vind ik een aanbieder die ook (correcte) datasheets heeft van de LED strips die ze verkopen. Dan krijg ik zo bedenkingen bij de kwaliteit die ze aanbieden.

Alsook, mensen hier met ervaringen met dim-to-warm LED strips?

Hebben jullie tips voor online winkels voor kwalitatieve LED strips?
Ik vind aanbieders genoeg online, maar bijna nergens vind ik een aanbieder die ook (correcte) datasheets heeft van de LED strips die ze verkopen. Dan krijg ik zo bedenkingen bij de kwaliteit die ze aanbieden.

Alsook, mensen hier met ervaringen met dim-to-warm LED strips?

AliExpress is uw vriend.

Begin met de artikels van deze Nederlander te lezen. Hij heeft goede aanraders voor verkopers op Ali. Persoonlijk koop ik al mijn strips van AUXMER. Vroeger was er ook Colordiode maar die vind ik niet meer terug.

Datasheets ga je niet vinden maar meestal staat er vrij veel informatie in de beschrijving. Als ik een random datasheet op cebeo open zet staat daar niet echt veel meer in ter vergelijking.

Wij hebben sinds anderhalf jaar 46 meter strips van auxmer in gebruik type CW+WW. Momenteel nog geen problemen mee gehad. Voor zover dat je iets bent met zo'n anekdote natuurlijk.

Goedkopere LEDs hebben soms last van slechte kleurreproductie, waardoor je bvb bepaalde kleuren niet meer goed kan zien in dat LED licht.

Zo heb je de blijkbaar niet zo handige CRI om een indicatie te hebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index
Alsook de andere mogelijkheden: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering#Scales
Deze dingen vind je dan terug op de voorheen als afwezig vermelde datasheets :).

Kans bestaat dat je het niet eens merkt, maar als je graag in de donkere wintermaanden wil kunnen kijken naar je Monet schilderij is dat toch wel belangrijk.

Goedkopere LEDs hebben soms last van slechte kleurreproductie, waardoor je bvb bepaalde kleuren niet meer goed kan zien in dat LED licht.

Zo heb je de blijkbaar niet zo handige CRI om een indicatie te hebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index
Alsook de andere mogelijkheden: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering#Scales
Deze dingen vind je dan terug op de voorheen als afwezig vermelde datasheets :).

Kans bestaat dat je het niet eens merkt, maar als je graag in de donkere wintermaanden wil kunnen kijken naar je Monet schilderij is dat toch wel belangrijk.

Door de band koop je best gewoon CRI95+ strip inderdaad.

Nu we toch over strips bezig zijn. Ik heb recent twee van deze dimmers in gebruik genomen binnenshuis. Werkt bijzonder goed.
Voor buiten hebben we onze eigen dimmers gemaakt. Als er ergens eentje kapot vriest is het 10 euro aan materiaal vervangen.

Bedankt voor de tips!
Ik heb wat setjes met CRI95 gekozen van Auxmer in m'n winkelmandje zitten.

Bedoeling is om de 5m lange strips te verknippen en dan zelf een nieuwe aansluiting erop solderen. Is solderen de beste optie of zijn er andere mogelijkheden?

Heb niets van elektriciteit gegeten dus hier even mijn vraag
Ik heb m'n kast laten aanpassen naar 3-fase voor een laadpaal, maar met het komende capaciteitstarief gaat 11kW laden een extra kost worden.
Dus ik ben nu aan het denken om de laadpaal gewoon 1 fase aan te sluiten. (trager laden, maar dat is voldoende snel)

Is dat nog mogelijk of een slecht idee?
Er is een 5 polige stekker voorzien met zekering.

Kan een 1-fase op die zekering worden aangesloten? Of moet die er uit voor een andere?

SejNU58.png

Kan zeker zonder probleem. Ik zou dan wel persoonlijk de andere 2 draden loskoppelen in de kast zodat er geen spanning opstaat.

Merci, dan kies ik voor die oplossing!

Wel serieus wat geld weggegooid door de kast naar 3fase te zetten.
Maat soit, had nog niet aan het capaciteitstarief gedacht. (als ze het nu niet invoeren ga ik wel ambetant worden)

3 fase kan trouwens ook evenveel capaciteit geven als monofasig hé dan blijven je amperes lager en dit is veiliger :p.

Al zal dit wel afhangen van het type laadpaal.

Is veiligheid op 1 fase effectief iets om van wakker te liggen?

Op 3F zou ik de laadpaal wel kunnen laten afstellen op 10A.

In de wagen zelf kan ik ook aanpassingen maken. Dat geeft op 1F meer keuze.
QmalQsY.png

Terug
Bovenaan