Elektriciteitstopic

“We strongly recommend contract a professional insteller”

Ik denk dat je daarmee al heel veel lading dekt natuurlijk.
Toch zeker omdat we hier over een zwembad bezig zijn is het van zeer groot belang goed te beseffen waar je mee bezig bent. Situaties waar je u in natte hoedanigheid bevindt zijn met recht en rede het strengst qua reglementering.
En vragen hoe je een kamgeleider gebruikt, nadat je hem eerst totaal verkeerd wou gebruiken wijzen toch op een gebrek aan elementaire kennis. Dat is geen schande voor alle duidelijkheid, maar besef wel dat elektriciteit en elektrische installaties nu twee zaken zijn waar je echt niet veel speelmarge hebt.

Besef ik allemaal al te goed. Vandaar dat ik hier dubbel check.
Om een elektricien hier te krijgen is een ander… veel te klein werkje voor die mannen.

Hier is het misschien duidelijker.
Lamp zie ik toch zo staan?

Om een elektricien hier te krijgen is een ander… veel te klein werkje voor die mannen.

Lamp zie ik toch zo staan

Uw transformator geeft toch zeker 12volt wisselspanning?
Voor de rest ziet dat er vrij oké uit voor zover ik kan zien. Ik zou enkel wel kijken om die zwarte draad iets dieper in de klem te brengen en het geel/groen brugje in een andere kleur doen.

Uw transformator geeft toch zeker 12volt wisselspanning?
Voor de rest ziet dat er vrij oké uit voor zover ik kan zien. Ik zou enkel wel kijken om die zwarte draad iets dieper in de klem te brengen en het geel/groen brugje in een andere kleur doen.
Links komt stroom binnen.

Moet toch alles los maken en in een doosje monteren. Moet een groter suikertje gebruiken. Passen geen 2 kabels in :headshake:
Geel/groene brug is al veranderd van kleur!

Links komt stroom binnen.

Moet toch alles los maken en in een doosje monteren. Moet een groter suikertje gebruiken. Passen geen 2 kabels in :headshake:
Geel/groene brug is al veranderd van kleur!
Ziet er goed uit!
Als je kan kun je ook gebruik maken van WAGO-klemmen, is ook een zeer goeie manier.

1024-7852350-DE.jpg

Eigenaardig mysterie en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Paar dagen geleden is de zekering hier gesprongen omwille van een kapotte spot. Spot vervangen, zekering aangezet. All ok, buiten dat op een totaal andere plekken alle g27 lampen niet meer werken in 1 armatuur (filament lampen).
Ik heb alle lampen eruit gedraaid en daar 1 standaard Philips hue lamp ingedraaid en elk socket geprobeerd en dit werkte perfect.

Ik heb nu 4 nieuwe hue filament lampen gekregen. Als ik ze indraai werken ze niet, enkel als ik ze combineer met die standaard Philips hue (dus 1x1, 1x2. 1x3). Anders doen de lampen niks (buiten heel licht schijnen, maar dat is echt 1/2%.
Als ik ze indraai in een ander armatuur dan werkt elke filament lamp perfect en direct 100%.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Eigenaardig mysterie en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Paar dagen geleden is de zekering hier gesprongen omwille van een kapotte spot. Spot vervangen, zekering aangezet. All ok, buiten dat op een totaal andere plekken alle g27 lampen niet meer werken in 1 armatuur (filament lampen).
Ik heb alle lampen eruit gedraaid en daar 1 standaard Philips hue lamp ingedraaid en elk socket geprobeerd en dit werkte perfect.

Ik heb nu 4 nieuwe hue filament lampen gekregen. Als ik ze indraai werken ze niet, enkel als ik ze combineer met die standaard Philips hue (dus 1x1, 1x2. 1x3). Anders doen de lampen niks (buiten heel licht schijnen, maar dat is echt 1/2%.
Als ik ze indraai in een ander armatuur dan werkt elke filament lamp perfect en direct 100%.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Slecht contact in dat armatuur?

Slecht contact in dat armatuur?
Het zal wel zoiets zijn. Maar ik begrijp niet waarom hij zonder een andere g27 (niet filament) lamp dan niet werkt. In de hue-app komt hij wel tevoorschijn, enkel komt er geen licht.
Ik snap er geen snars van.

Onlangs wou ik m’n gsm opladen aan één van de stopcontacten van mijn pas opgeleverde nieuwbouwwoning. Ik hoor de differentieelschakelaar uitvallen. Raar. Op een ander stopcontact werkt alles wel perfect. Even zelf op onderzoek en kwam het volgende tegen:

Blijkbaar probleemloos gekeurd geraakt…

bij de keuring gaat men niet alle stopcontacten gaan openen, die steken hun bakje erop en kijken of alles is aangesloten. Kan helaas gebeuren.

Lamp zie ik toch zo staan?

Smijt aub die suikertjes/lusterklemmen buiten! En gebruik van die wago's zoals voorgesteld. Maar zoals gekableerd ziet het er goed uit.

Onlangs wou ik m’n gsm opladen aan één van de stopcontacten van mijn pas opgeleverde nieuwbouwwoning. Ik hoor de differentieelschakelaar uitvallen. Raar. Op een ander stopcontact werkt alles wel perfect. Even zelf op onderzoek en kwam het volgende tegen:

Ook meegemaakt bij ons.

Hoeveel tellers heb je dan binnenkort in u bord staan? Werkgevers gaan dit nooit toestaan want dan gaan de batterijen van de voertuigen die de werkgevers ter beschikking stellen aan hun werknemers ook sneller verslijten en dat willen werkgevers niet.
Als dat een bedrijfswagen is staat daar uiteraard een teller tussen, al dan niet geïntegreerd in de laadpaal. Hoe zou je anders afrekenen met je werkgever? Als die teller bidirectioneel is werkt dat dus juist (als je elektriciteit afneemt zou die aftrekken van wat je mag claimen aan je WG).

Slijtage is een ander ding en ik zou verwachten dat leasemaatschappijen dit daardoor wel zouden willen verrekenen in de leaseprijs (restwaarde) of verbieden.

Betreft slijtage: Stel dat je een batterij hebt van 70kWh en je rijdt 100km (22kwh?) per dag, dan is dat +/- 0,3 cycles op de batterij per dag.
Stel dat je een grote verbruiker bent en over een jaar heb jij gemiddeld 13kWh per dag afname van je huishouden dat 100% uit deze batterij wordt getrokken, dan betekent dat 0,5 ipv 0,3 cycles per dag.
Over het max aantal cycles van de batterij loopt de info wat uiteen maar "een paar duizend" wordt vaak aangehaald (ter vergelijking, thuisbatterijen zijn tegenwoordig gerate voor 6000 cycles) dus laat ons zeggen: 2000.
Met enkel (100km/d) rijden zou de levensduur 17j zijn. Met eigen verbruik er bij 11j. (in de laatste levensjaren van je batterij ga je uiteraard geen 70kWh capaciteit meer hebben)
Voor de gebruiker is het een kwestie van die kost af te zetten tegen de kost van een extra eigen thuisbatterij systeem.

Een groter probleem met V2G in belgie is dat er (bij mijn weten) nog altijd geen laadpaal op de synergrid C10/11 lijst staat dus vandaag kan en mag je dat nog niet installeren (in een netgekoppelde installatie).

Laatst bewerkt:

Ik was aan 't denken dat die blauwe kabel wat te veel gestript is, en was mij al aan 't schamen dat er hier misschien ook ergens zo'n stopcontact zal zitten.

Tot het mij binnen viel dat die blauwe draadjes en de aarding verwisseld zijn. En het valt mij ook op dat het stopcontact daarnaast blauw zit op de plaats van bruin. Niet dat dat veel zou mogen uitmaken, maar is het nu zo moeilijk om te kiezen tussen blauw-geel-bruin en bruin-geel-blauw, en dat vervolgens gewoon overal te doen?

Bij ons zou dat overgens ook gewoon gekeurd geweest zijn. Hier heb ik het grootste deel zelf gedaan, met de hulp van een elektricien om de kast aan te sluiten (en wat kabels te trekken, want die deed dat blijkbaar 5x sneller). Toen wij hier na de keuring de hoofdzekering aangezet hebben kwamen de vonken uit de kast. De elektricien wees meteen in mijn richting omdat ik wel ergens wat draden zou verwisseld hebben. Ik antwoordde meteen dat ik misschien veel verkeerd had gedaan, maar geen draden verwisseld had. Uiteindelijk bleek de elektricien een draadbrug vergeten te zijn in een stopcontact (die hij gebruikt had om het schema op te stellen: kortsluiten en uitmeten in de kast). Op zich geen probleem: het was zo opgelost zonder verdere gevolgen en iedereen kan eens iets vergeten, maar hoe zoiets door de keuring geraakt deed mij wel fronsen.

Conclusie: de enige reden waarom ik weet dat mijn installatie veilig is is omdat ik ze zelf grotendeels gelegd heb.

Een groter probleem met V2G in belgie is dat er (bij mijn weten) nog altijd geen laadpaal op de synergrid C10/11 lijst staat dus vandaag kan en mag je dat nog niet installeren (in een netgekoppelde installatie).
Euhm, op deze lijst:
Hier te vinden:

Staat de Wallbox Quasar (V2G) toch gewoon?
Dat is ook volgens mij de enige commercially available V2G laadpaal op dit moment.
De Quasar 2 komt binnenkort uit, en die zal waarschijnlijk ook op die lijst staan...

Euhm, op deze lijst:
Hier te vinden:

Staat de Wallbox Quasar (V2G) toch gewoon?
Dat is ook volgens mij de enige commercially available V2G laadpaal op dit moment.
De Quasar 2 komt binnenkort uit, en die zal waarschijnlijk ook op die lijst staan...
Je hebt gelijk, approval date 26/07/22 oftewel eergisteren :).
De lijst op mijn pc was van eerder dit jaar.
Alweer een probleem minder.

Je hebt gelijk, approval date 26/07/22 oftewel eergisteren :).
De lijst op mijn pc was van eerder dit jaar.
Alweer een probleem minder.
Ah wow, dacht dat die er eerlijk gezegd altijd al opstond sinds release omdat die dus gewoon te koop is hier dus dacht ik, ik onderbouw mijn gut feeling even.

In ieder geval is dat ding gedoemd om snel obsolete te worden...
Ik vraag me of of die Quasar 2 wel future proof gaat zijn...

Terug
Bovenaan