Elektriciteitstopic

Een badkamermeubel aangesloten met stekker mag aanzien worden als verbruiker; expliciet vermeld op verslag zou ik het wel goedkeuren.
Die slv klikstopc hebben ook maar een I(n) van 6.3A. Randaarding mag in .Be enkel niet huishoudelijk. Belachelijk en met als enige reden Niko die goed gelobyt heeft indertijd.
Dat is nooit met een stekker eh zo een spiegelkast, er komt gewoon een 3g2,5 flex uit de muur waar u kast komt en die sluit je aan op het stopcontact + lichtschakelaar in uw spiegelkast.

spiegelkast-sanilux-deluxe-58x70x16-grey-oak-24060l-2-98e941.jpg

Nog nooit heb ik een residentiële keurder geweten die daar een probleem van maakte. Zowel bij herkeuring als bij eerste keuring.

Maar het is zo dat dit in principe niet toegelaten is. Maar een alternatief is er vaak ook gewoon niet.
Wat ik wel al gemerkt heb is de grote diversiteit in opvattingen van keurders en keuringsorganismen. Je zou verwachten dat hier toch een beetje eenduidigheid over is, aangezien ze allemaal zich baseren op hetzelfde boek met regels. Maar dit blijkt dan toch niet zo te zijn.

Tja waar een ander keurorganisme wel of niet op spreekt kan ik niet veel aan doen he. Randaarding mag niet volgens AREI dus wij keuren hier ALTIJD voor af. Er is altijd een oplossing: suprimeren , iets anders inbouwen , via stopcontact met stekker aansluiten, Of de opmerking badkamer nog niet afgewerkt en uw badkamermeubel stond er zogezegd nog niet.
Overlaatst in knokke Versluys "appartementen" : zelf gefabriceerde voorplaatjes in gietbeton zelfde als keuken achterwand. De stekker kon 4mm te weing diep. Gevaar op slecht contact / brand : groot. Afgekeurd. Er hebben er 4 gebeld naar mijn baas om ons onder druk te zetten en toch maar goed te keuren.

Wat een dwaze redenatie.Waar staat dat dan in BOEK 1 (of heb je enkel dokter google?)? Geloof maar gerust de toonbankverkoper of de vertegenwoordiger of de groothandel of weet ik veel wie van slv. Het is niet omdat het verkocht mag worden en een CE markering heeft dat het conform het AREI is he.
Als randaarding niet mag mag het nooit he huishoudelijk;is een vd weinige dingen die DUIDELIJK beschreven staat.

In een winkel word dit meestal toegepast.
Ik doe voornamelijk elektrische installaties in winkels en ik moet zeggen dat ik dit nog 0 keer heb toegepast.
Misschien omdat er zo geen stopcontacten bestaan van het merk Global, en moesten ze wel bestaan zou het sowieso afkeur zijn.
Meer nog; kassa meubels van Franse makelij komen standaard met een stopcontact ingebouwd in het metaal. Zonder inbouwdoos of wat dan ook. Inderdaad, ook met randaarde. Als we deze niet zouden verwijderen zou het standaard afkeur zijn.

Nu over zo'n stopcontact op rail valt wel te discussiëren... Is dat deel van de vaste installatie, aangezien dat gewoon gemakkelijk verwijderbaar is...

Een winkel is een niet huishoudelijke situatie (zonder personeel ba4/5) hier is randaarding wel toegestaan;zowel in publieke als niet publieke ruimtes.
Wat velen niet weten is dat er huishoudelijk 3 verschillende types installaties zijn met verplichtingen en uitzonderingen. Velen gooien alles op een hoop.

Los van de discussie over de staat van die installatie. Als dat een installatie is van een klant die je in je professionele activiteit van keurder hebt gefotografeerd, om dat dan vervolgens zonder toestemming van die klant online te posten, dat is echt onacceptabel.

Ok;als jij het zegt. Maar het is een foto die van BELAC komt;dus niet zelf getrokken...Het is dan ook nog eens buiten dus wss zichtbaar vanaf openbaar domein.

Dat er op die stekkerblok en cee stopc 25A net + 23A pv kon afgetakt worden was erger. Het was een case om te waarschuwen dat cicuit pv altijd exclusief moet zijn.

Ok;als jij het zegt. Maar het is een foto die van BELAC komt;dus niet zelf getrokken...Het is dan ook nog eens buiten dus wss zichtbaar vanaf openbaar domein.

Dat er op die stekkerblok en cee stopc 25A net + 23A pv kon afgetakt worden was erger. Het was een case om te waarschuwen dat cicuit pv altijd exclusief moet zijn.
Is dat een 32A of een 16A CEE? Hoe dan ook wel geniaal gevonden, was toch mijn glimlach van de dag :P

Maar het klopt wel als een bus dat je op dat stekkerdoosje of dat CEE stopcontact serieus wat stroom kan trekken.
Pas op als je zoveel gaat trekken dan zal dat stekkerdoosje wel fungeren als zekering hoor, die zal wel smelten :P

Wat denken de elektriciens hier over een CEE 32A stopcontact met 2x een 5G6 in om zo af te takken naar een 2de 32A CEE?
Ik moest dit blijkbaar voor elkaar krijgen terwijl er maar plaats was voor 1 ader. Ik "had maar wago's moeten gebruiken".
Even resumeren; 5 wago's van 6 carré, 2 5G6 kabels en dan nog 1 aftakking vanuit de wago's in 1 stopcontact. :rolleyes:

In moderne Mennekes stopcontacten kan dit eventueel wel, maar in oude is dit niet de bedoeling lijkt me.

Laatst bewerkt:
Wat denken de elektriciens hier over een CEE 32A stopcontact met 2x een 5G6 in om zo af te takken naar een 2de 32A CEE?
Ik moest dit blijkbaar voor elkaar krijgen terwijl er maar plaats was voor 1 ader. Ik "had maar wago's moeten gebruiken".
Even resumeren; 5 wago's van 6 carré, 2 5G6 kabels en dan nog 1 aftakking vanuit de wago's in 1 stopcontact. :rolleyes:

In moderne Mennekes stopcontacten kan dit eventueel wel, maar in oude is dit niet de bedoeling lijkt me.
Twee mogelijkheden:
- Een nieuwe plaatsen met meer binnenruimte
- Een aftakdoos plaatsen en daarin de doorverbindingen maken

In principe heb je in een zo een mennekes wandcontactdoos wel wat binnenruimte hoor, maar ik weet nu niet bij heel oude modellen.
Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk moest zijn natuurlijk :P

Ik heb hier een buitenspot aan een boom staan, te bedienen via een schakelaar in de garage.

Bestaat er eventueel een tijdschakelklok die ik kan inbouwen in plaats van die schakelaar?
Kan ik met iets als Philips Hue daar iets mee doen eventueel?

Iedere avond die schakelaar gaan afleggen vind ik nogal ambetant worden, ik vergeet het soms,… dus ik zo dat wat gemakkelijker willen automatiseren ofzo.

Ik heb overal gewone standaard elektriciteit, geen domotica-dingen.

Ik heb hier een buitenspot aan een boom staan, te bedienen via een schakelaar in de garage.

Bestaat er eventueel een tijdschakelklok die ik kan inbouwen in plaats van die schakelaar?

Iedere avond die schakelaar gaan afleggen vind ik nogal ambetant worden, ik vergeet het soms,… dus ik zo dat wat gemakkelijker willen automatiseren ofzo.

Je zou de schakelaar in de garage eventueel kunnen vervangen door een slimme schakelaar van Niko.
Dan kan je eventueel een draadloze schakelaar van Niko ergens dichterbij plaatsen (deze kan je gewoon op de muur kleven, ziet er uit als een gewone schakelaar).
Of je kan zot doen en een smart hub kopen en zo via niko home control die ene schakelaar programmeren zodat je die vanop afstand kan bedienen. Maar dat is wel erg duur voor maar 1 buitenspot...

Heb ook dit gezien maar heb geen ervaring met zoiets.

Of nog iets anders? Shelly (plus) 1. Dit kun je achter achter uw schakelaar inbouwen, zodat je de schakelaar kunt blijven gebruiken, kunt bedienen via uw GSM + automatische schema's insteken bij vaste uren of zon op/ondergang.

Of nog iets anders? Shelly (plus) 1. Dit kun je achter achter uw schakelaar inbouwen, zodat je de schakelaar kunt blijven gebruiken, kunt bedienen via uw GSM + automatische schema's insteken bij vaste uren of zon op/ondergang.
Dit zag ik ook passeren, dat lijkt me nog het interessantste en goedkoopste.
Ik had eerst gekeken naar zo'n inbouwschakelklokken (van o.a. Berker, het merk waarvan alle stopcontacten/schakelaars hier zijn) maar dat was een stuk duurder.

Ik heb nu 1 slimme WiFi-stekker van Chacon waarmee ik een lampje voor de hond kan bedienen, die app lag er nu echter een week uit.
Vandaar dat ik in de richting van Hue aan't denken was, omdat die hopelijk stabieler is met zo'n controller.
Die Chacon-stekker verloor regelmatig wel verbinding, wat vervelend was omdat die op een moeilijk bereikbare plek zat, al zou dat nu beter moeten zijn doordat ik een extra AP gekocht heb.
Voor 1 stopcontact en 1 lichtpunt is het misschien wat overkill om naar dingen als Hue te kijken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan