Elektriciteitstopic

met de storm merk ik dat er een langs paar inbouwdozen tocht komt. Best met silicone dichtspuiten?

Hoe kan dat, de flexen vertrekken toch binnen uw beschermd volume? en als ze deftig zijn vastgezet, dan kan er door de gips geen tocht komen.
Je kan de flexen met silicone dichtspuiten, maar dat kan naderhand wel lastig zijn. De vraag is wat levert het op...

Ben eens gaan voelen en voel niks, ook niet in de kast waar wat flexen toekomen van buiten. De moden, switch, rPI5 en led driver houden de kast op temperatuur :D.

Hoe kan dat, de flexen vertrekken toch binnen uw beschermd volume? en als ze deftig zijn vastgezet, dan kan er door de gips geen tocht komen.
Je kan de flexen met silicone dichtspuiten, maar dat kan naderhand wel lastig zijn. De vraag is wat levert het op...
er zit niet genoeg gips rond de inbouwdozen en het zijn geen luchtdichte dozen. dE woning is al bewoond dus de dozen vervangen is neit haalbaar

Uitbreken en opnieuw plaatsen? Silicone is zo een gedoe, zou dat precies niet doen...
Heb hier enkel flexen die van buiten komen dichtgespoten. Maar die zijn zo lang, dat dat stuk verwijdert kan worden.

Laatst bewerkt:
Toch maar aan de slag gegaan met silicone, viel uiteindelijk wel mee, nu nog eens wachten op een storm of de doorblowertest om te zien of het effect heeft.

Hier al eens aan het bedenken waar we de laadpaal zouden hangen.
Ik was eerst overtuigd op plek 1 maar ben meer en meer aan het denken aan plek 2 omdat plek 1 in de zomer vol de zon in staat.
3 valt was af omdat dat muurtje te smal is en je kabel dan wss voor het raam hangt...

Voor plek 2 zou de kabel ofwel door de kruipruimte gaan en waar de paal moet komen naar buiten. Of via kabelgoot onder de vensterbanken door tot die plek aan de muur.
Voor plek 3 zal het zoizo paar stenen uit de oprit zijn voor de kabel en dan op een paal gemonteerd aan de schutting.

Hoe zouden jullie electriciens het laten monteren?

1000090481.jpg

Het is niet omdat de laadpaal vol in de zon staat, dat die daarom niet zal werken. Een Alfen zal bij oververhitting gewoon trager laden tot de temperatuur gedaald is. De hoogst gemeten temperatuur ooit in mijn laadpaal met grijze behuizing was 66 °C. Die hangt de ganse namiddag in de zon. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Maak even de bedenking dat er zoveel openbare laadpalen in volle zon staan.

Plek 1 heeft dankzij z'n centrale locatie het extra voordeel dat je er zeker 3 (of 4) wagens mee kan laden met een vaste kabel van 5 of 7,5 meter, zonder dat je de wagens hoeft te verplaatsen.

Plek 2 kan natuurlijk ook, maar zal duurder zijn wegens meer kabel en de kost van de sokkel en paal. Een extra nadeel aan deze plek is dat je de oprit met de kabel verspert indien je de auto wil opladen zoals die op de foto staat. Stel je immers voor dat je met een andere auto + aanhangwagen helemaal achteraan wil parkeren om in de tuin te werken, dan kan dat eigenlijk niet omdat je niet over die kabel mag rijden.

Positie 1 geniet mijn voorkeur. Dicht genoeg bij je parkeerplaats. Verspert je oprit niet tijdens het laden. Kabel gemakkelijk te verwerken (door muur of in de grond naar kruipkelder). Dat afdak is een grote bonus want (1) geen directe regen/ijs/sneeuwval (2) significant koelere werken in de zomer (3) veel minder blootstelling aan UV. Die bakken zijn wel UV-hardened maar 10 zomers dag in dag uit ga je toch zien aan de kleur van de plastiek.

Positie 1 geniet mijn voorkeur. Dicht genoeg bij je parkeerplaats. Verspert je oprit niet tijdens het laden. Kabel gemakkelijk te verwerken (door muur of in de grond naar kruipkelder). Dat afdak is een grote bonus want (1) geen directe regen/ijs/sneeuwval (2) significant koelere werken in de zomer (3) veel minder blootstelling aan UV. Die bakken zijn wel UV-hardened maar 10 zomers dag in dag uit ga je toch zien aan de kleur van de plastiek.
Inderdaad, positie 1. Mijn Wallbox Copper SB hangt al meer dan 7 jaar buiten in weer en wind, en is zwart mat geworden ipv blinkend. Totaal niet erg, en ook nooit problemen gehad met overhitting.

Het is niet omdat de laadpaal vol in de zon staat, dat die daarom niet zal werken. Een Alfen zal bij oververhitting gewoon trager laden tot de temperatuur gedaald is. De hoogst gemeten temperatuur ooit in mijn laadpaal met grijze behuizing was 66 °C. D

Rookienumbers... Grijze kap, op het zuiden. Misschien zou ik er beter een witte kap opzetten.
Alfen-Wallbox-Temp.png

Rookienumbers... Grijze kap, op het zuiden. Misschien zou ik er beter een witte kap opzetten.
Alfen-Wallbox-Temp.png

Typische maximum geleider temperatuur zo rond the 90 graden in bedrijf (plaatsing meestal maar 60). Ideaal is dat toch allemaal niet. Iets met regels van goed vakmanschap ofzo

Typische maximum geleider temperatuur zo rond the 90 graden in bedrijf (plaatsing meestal maar 60). Ideaal is dat toch allemaal niet. Iets met regels van goed vakmanschap ofzo

Heb dat niet zelf geinstalleerd natuurlijk.
Maar wat moet ik dan doen met mijn oprit op het zuiden? Een afdakje bouwen voor de laadpaal... Die dingen moeten daar maar op ontworpen worden, de condities waar die in staan zijn bekend,. Desnoods steken ze er een ventilator in...

Maar wat moet ik dan doen met mijn oprit op het zuiden? Een afdakje bouwen voor de laadpaal... Die dingen moeten daar maar op ontworpen worden, de condities waar die in staan zijn bekend,. Desnoods steken ze er een ventilator in...
Niks... De geleider temperatuur is niet deze van in de laadpaal. Check ook eens de bedrijfstemperatuur in de datasheet, als blijkt dat het al te hoog is, installatiefout van de installateur.

Niks... De geleider temperatuur is niet deze van in de laadpaal. Check ook eens de bedrijfstemperatuur in de datasheet, als blijkt dat het al te hoog is, installatiefout van de installateur.

55 graden staat er in de datasheet, met de disclaimer dat het met de grijze kap kan oplopen. Mss eens een witte kap bestellen en eens wisselen tegen het wat warmer wordt.
Als ik met temps rond de 0 graden en zon laadt is de temp al 45-46 graden.

Mijn schoonbroer wil een aantal aanpassingen doen aan zijn elektrische installatie. Hij wil 3 nieuwe kringen in zijn bord met telkens 1 stopcontact. 2 stopcontacten voor P&P batterij het 3de stopcontact moet dienen om een granny charger voor een EV op aan te sluiten.

De vraag is nu: moet dat stopcontact voor die granny charger beveiligd worden met een differentieel type B?
Hier thuis steek ik mijn PHEV ook in een gewoon buitenstopcontact dat ook niet achter een B diff zit maar mijn schoonbroer wil absoluut dat zo'n fancy speciaal EV stopcontact zet en ik wil achteraf geen miserie met een keurder die daar lastig over doet want dan is het duidelijk voor een EV natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan