Elektriciteitstopic

Even inpikken op de discussie m.b.t. deurbellen.
Ik ben op zoek naar een video deurbel die ons elektrisch deurslot (24V) kan aansturen.

- Openen via code (keypad); plus indien ook RFID
- Via app op gsm bedienbaar, geen abonnement
- Knop binnenshuis (relais) moet het elektrisch slot ook kunnen aansturen
- Veilig (!)
- Moet compatibel zijn met een type van draadloze bel.

Een optie die voldoet lijkt me deze doorbird (maar wel duur), of een set-up met deze Doorsafe. Iemand ervaringen met één van deze twee, of gekende alternatieven?
Voor beide opties is het me niet duidelijk of een externe knop (relais) het slot ook simultaan kan aansturen.

Indien er significant goedkopere en goede oplossingen bestaan, dan kan keypad en RFID eventueel wel weggelaten worden t.v.v. enkel met gsm openen.
Deze is al oud, maar nog steeds niet duidelijk wat zou kunnen werken. Iemand met verstand van zaken?

Deze is al oud, maar nog steeds niet duidelijk wat zou kunnen werken. Iemand met verstand van zaken?
Ben je toevallig van plan om nog wat netwerkmateriaal te kopen in de toekomst? Dan kan volgende wel nog interessant zijn:
Werkt alleen met een Gateway van Ubiquiti, goedkoopste is https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-gateways/products/ucg-ultra en dan heb je nog een PoE switch nodig. Daarom mijn vraag ivm netwerkmateriaal, dan zit je goed met het ecosysteem van Ubiquiti.

Ben je toevallig van plan om nog wat netwerkmateriaal te kopen in de toekomst? Dan kan volgende wel nog interessant zijn:
Werkt alleen met een Gateway van Ubiquiti, goedkoopste is https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-gateways/products/ucg-ultra en dan heb je nog een PoE switch nodig. Daarom mijn vraag ivm netwerkmateriaal, dan zit je goed met het ecosysteem van Ubiquiti.
Ik heb al PoE switch en APs in TP link eco systeem.. Dus weet niet of dit de meest economische keuze zal zijn.
Maar 't is sowieso nog steeds een optie. Als ik het goed begrijp zorgt die gateway er gewoon voor dat je die G3 starter kit kan draaien?

Ik heb al PoE switch en APs in TP link eco systeem.. Dus weet niet of dit de meest economische keuze zal zijn.
Maar 't is sowieso nog steeds een optie. Als ik het goed begrijp zorgt die gateway er gewoon voor dat je die G3 starter kit kan draaien?
Ja die Cloud Gateway heb je nodig om alle apparaten te beheren van Ubiquiti. Maar hij dient ook als Router (met WAN failover), Firewall, VPN, ...

CV ketel eens aangezet gisteren. Het is een nieuwe ketel sinds juni dus eigenlijk nog niet gebruikt.
Dat ding werkt op zich goed, maar na een uur tript de breaker van de circuit groep waarin het circuit van de cv ketel zicht bevind.
Die groep bevat ook de keuken stopcontacten, waar de frigo op staat, de living met de cinema setup en nog een paar andere licht circuits.

Na wat trial en error heb ik kunnen bepalen dat het de cv ketel is die de breaker doet trippen.

Wat ik mij nu afvraag is, waarom is het de circuit groep breaker die tript en niet de breaker van de cv ketel circuit.
Welke testen kan ik nog uitvoeren om hier een antwoord te krijgen?
CV ketel installateur bellen of elektricien bellen?

Ja die Cloud Gateway heb je nodig om alle apparaten te beheren van Ubiquiti. Maar hij dient ook als Router (met WAN failover), Firewall, VPN, ...
Stel dat we voor die G3 starter kit zouden gaan, is er een nut die dan nog tussen onze Fiber en TP link router te steken (Fiber > Ubiquiti gateway > TP Link Router > APs & Switch)? TP link router/ APs zijn simpele DECO XE75 pro's.

Valt dat allemaal wat simpel te configureren?

CV ketel eens aangezet gisteren. Het is een nieuwe ketel sinds juni dus eigenlijk nog niet gebruikt.
Dat ding werkt op zich goed, maar na een uur tript de breaker van de circuit groep waarin het circuit van de cv ketel zicht bevind.
Die groep bevat ook de keuken stopcontacten, waar de frigo op staat, de living met de cinema setup en nog een paar andere licht circuits.

Na wat trial en error heb ik kunnen bepalen dat het de cv ketel is die de breaker doet trippen.

Wat ik mij nu afvraag is, waarom is het de circuit groep breaker die tript en niet de breaker van de cv ketel circuit.
Welke testen kan ik nog uitvoeren om hier een antwoord te krijgen?
CV ketel installateur bellen of elektricien bellen?

Je bedoelt dat de differentieel tript en niet de automaat van de CV kring? Als dat pas is nadat de ketel geplaatst is, is het mss handig om de installateurs de kabels in de ketel eens na te laten kijken. Misschien is er ergens een isolatiefout (een elektricien zou dat ook kunnen meten).

Ik heb dat eens gehad met een buitenkabel, die afhankelijk van de vochtigheid van de grond een aardlekfout had of niet.

Je bedoelt dat de differentieel tript en niet de automaat van de CV kring? Als dat pas is nadat de ketel geplaatst is, is het mss handig om de installateurs de kabels in de ketel eens na te laten kijken. Misschien is er ergens een isolatiefout (een elektricien zou dat ook kunnen meten).

Ik heb dat eens gehad met een buitenkabel, die afhankelijk van de vochtigheid van de grond een aardlekfout had of niet.
inderdaad, ik zie nu pas dat er 'DIFF' staat onder die breaker.
F is het circuit van de cv ketel, die heb ik nu afgezet en alles blijft draaien zonder problemen.

Stel dat we voor die G3 starter kit zouden gaan, is er een nut die dan nog tussen onze Fiber en TP link router te steken (Fiber > Ubiquiti gateway > TP Link Router > APs & Switch)? TP link router/ APs zijn simpele DECO XE75 pro's.

Hier voorlopig een mixed setup met Ubiquiti en TP-Link.

Telenet modem in Bridge > Ubiquiti Cloud Gateway Fiber > unmanaged TP-link PoE switches > TP-link Omada APs (controlled met een Omada OC200).
De cloud gateway is gekomen om G4 Doorbell (en chime) te managen.

Met Deco zaken heb ik geen ervaring, maar ik zou verwachten dat die TP-Link router zijn nut verliest in die setup en je gelijkaardig aan mijn setup kan werken. Laat de Ubiquiti gateway router zijn, ik vermoed dat je geen TP-Link router nodig hebt om die Deco's te managen. Lijkt me dat je die gewoon AS IS kan laten draaien en dat die gewoon blijven werken?

Configuratie van Ubiquiti is zeer eenvoudig :)

Laatst bewerkt:

TP Router moet er tussenuit. Maakt het onnodig complex, dubbele NAT, ...

1. Fibermodem naar de Ubi gateway.
2. De modem configureren voor mac bridging met de gateway (concreet wil dat zeggen dat je modem je extern internet IP krijgt)
3. Switch
4. APS en overige zaken (zoals g3 camera) achter de switch

Hier voorlopig een mixed setup met Ubiquiti en TP-Link.

Telenet modem in Bridge > Ubiquiti Cloud Gateway Fiber > unmanaged TP-link PoE switches > TP-link Omada APs (controlled met een Omada OC200).
De cloud gateway is gekomen om G4 Doorbell (en chime) te managen.

Met Deco zaken heb ik geen ervaring, maar ik zou verwachten dat die TP-Link router zijn nut verliest in die setup en je gelijkaardig aan mijn setup kan werken. Laat de Ubiquiti gateway router zijn, ik vermoed dat je geen TP-Link router nodig hebt om die Deco's te managen. Lijkt me dat je die gewoon AS IS kan laten draaien en dat die gewoon blijven werken?

Configuratie van Ubiquiti is zeer eenvoudig :)
Ik heb exact dezelfde setup, maar dan 2 G5 Flex camera's i.p.v. de G4 doorbell. Ben je tevreden van de deurbel en de chime?

Bel eerst eens naar de installateur van de CV-ketel en leg uw probleem uit. Stak uw vorige CV ketel daar ook in? Druk er dan op dat het met de oude nooit is voorgevallen.
De nieuwe CV ketel is niet de oorzaak, het is een elektrische boiler op hetzelfde circuit dat de boel doet afgaan.
Zo is het altijd iets, eens zien om die ook te vervangen.

Ik heb exact dezelfde setup, maar dan 2 G5 Flex camera's i.p.v. de G4 doorbell. Ben je tevreden van de deurbel en de chime?
Sorry voor de late reply. Zeker tevreden over de deurbel ja. Chime is wel niet hoorbaar in het hele huis zoals een "klassieke" deurbelautomaat dat in de meeste huizen wel is. Je kan altijd chimes bijplaatsen doorheen het huis als je dat wil.
Aan de andere kant krijg je (indien gewenst) op alle smartphones in huis een call binnen wanneer er wordt aangebeld, dus de bel missen ga je niet snel doen.

Beeldkwaliteit bij nacht is wel minder goed dan van de Nest Hello die ik in mijn vorige woning had. Het feit dat alle beelden lokaal staan is dan weer een duidelijke plus.

Laatst bewerkt:
Beeldkwaliteit bij nacht is wel minder goed dan van de Nest Hello die ik in mijn vorige woning had. Het feit dat alle beelden lokaal staan is dan weer een duidelijke plus.
Dit is inderdaad een van de punten dat me overhaald heeft om te investeren in Ubiquiti. Dat en het feit dat ik niet nog dieper door Google genaaid kan worden.

Laatst bewerkt:
Ik zou er zo goed niet op kunnen mikken hebben als ik erom zou gedaan hebben, maar bij het omhoog hangen van een osb-plaat los in een elektriciteitskabel geschroefd met als gevolg een kortsluiting.

Hoofddifferentieel was gesprongen.
Terug aangelegd, en alles werkt terug normaal. (Uiteraard eerst die vijs er terug uitgedraaid).

Nu, is dit veilig genoeg om zo te laten, draai ik er wat tape over tegen stof, oxidatie en zo?
Of moet dat stuk, of die volledige kabel, vervangen worden?
Het is een kabel van 1 zekeringskast naar een andere.

Als je op de laatste foto inzoomt zie je dat er een stuk koper "bloot" zit. Maar ik denk dat er slechts 1 draad "geraakt" is.

1000051451.jpg

1000051455.jpg

1000051460.jpg

Ik zou er zo goed niet op kunnen mikken hebben als ik erom zou gedaan hebben, maar bij het omhoog hangen van een osb-plaat los in een elektriciteitskabel geschroefd met als gevolg een kortsluiting.

Hoofddifferentieel was gesprongen.
Terug aangelegd, en alles werkt terug normaal. (Uiteraard eerst die vijs er terug uitgedraaid).

Nu, is dit veilig genoeg om zo te laten, draai ik er wat tape over tegen stof, oxidatie en zo?
Of moet dat stuk, of die volledige kabel, vervangen worden?
Het is een kabel van 1 zekeringskast naar een andere.

Als je op de laatste foto inzoomt zie je dat er een stuk koper "bloot" zit. Maar ik denk dat er slechts 1 draad "geraakt" is.

Bekijk bijlage 45089
Bekijk bijlage 45090
Bekijk bijlage 45091
Ik zou dat vervangen, bij voorkeur de hele kabel als je kan. Slecht contact (bv als 1 van de geleiders deels door is) kan brandgevaar betekenen.

Vervangen of het beschadigde stuk er van tussen knippen en 2 verbindingen maken. Moet wel bereikbaar blijven dus vervangen geniet uiteraard de voorkeur.

Ik heb hier zonet 20A monofase door een stopcontact getrokken en de hele boel is uitgevallen.
Die kring is uiteraard afgezekerd op 20A, mijn hoofdzekering is 3N400 20A.
Rare is dat noch de automaat van die kring, de hoofdautomaat of zelfs de differentieel zijn uitgevallen, de Fluvius teller is gewoon uitgevallen en heb ik moeten resetten. Is dat normaal? :unsure:

Terug
Bovenaan