Elektriciteitstopic

Nadat onze man waar we op vertrouwen op pensioen is gegaan moet ik op zoek gaan naar andere vakman dat mijn elektrciteitskast moet vervangen.

Ik zag een niet ver uit de buurt met lovende reviews (regio Deurne). Maar ik doe altijd een check op btw omdat tenslotte de facturen zullen gebruikt worden voor de renovatiepremie.

Wat blijkt? Zijn btw nummer klopt niet of is geschrapt.

Op 2 verschillende plaatsen op zijn site vermeldt hij zijn btw nummer.

Iemand al iets soortgelijk meegemaakt?

Nadat onze man waar we op vertrouwen op pensioen is gegaan moet ik op zoek gaan naar andere vakman dat mijn elektrciteitskast moet vervangen.

Ik zag een niet ver uit de buurt met lovende reviews (regio Deurne). Maar ik doe altijd een check op btw omdat tenslotte de facturen zullen gebruikt worden voor de renovatiepremie.

Wat blijkt? Zijn btw nummer klopt niet of is geschrapt.

Op 2 verschillende plaatsen op zijn site vermeldt hij zijn btw nummer.

Iemand al iets soortgelijk meegemaakt?
Kan soms een oud BTW nr zijn die er nog op staat en nog niet gewijzigd is... Wekt in ieder geval geen enkel vertrouwen op en ik zou er zeker niet mee in zee gaan, tenzij 'm een ander BTW nr. kan doorgeven met z'n naam als bestuurder of als natuurlijk persoon...

Om een random voorbeeld te geven van red flags:

BTW nr. klopt niet, als je het adres checkt van de website op Google street view dan wel weer een camionette met die firmanaam, opnieuw zonder BTW nr. Op Google wel goeie reviews.
Onder Renovibe kan je op de KBO wel een andere firma terugvinden in Asse die er niks mee te maken heeft en bijna hetzelfde doet...
Als je dan wat verder zoekt met Google kan je dan wel wat terugvinden op die zelfstandige z'n naam.

Ik zou het gewoon eens vragen aan die persoon, misschien werkt die ook met een bedrijfsnaam die op de KBO niet vermeld is onder z'n zaak als natuurlijk persoon.

Kan soms een oud BTW nr zijn die er nog op staat en nog niet gewijzigd is... Wekt in ieder geval geen enkel vertrouwen op en ik zou er zeker niet mee in zee gaan, tenzij 'm een ander BTW nr. kan doorgeven met z'n naam als bestuurder of als natuurlijk persoon...

Om een random voorbeeld te geven van red flags:

BTW nr. klopt niet, als je het adres checkt van de website op Google street view dan wel weer een camionette met die firmanaam, opnieuw zonder BTW nr. Op Google wel goeie reviews.
Onder Renovibe kan je op de KBO wel een andere firma terugvinden in Asse die er niks mee te maken heeft en bijna hetzelfde doet...
Als je dan wat verder zoekt met Google kan je dan wel wat terugvinden op die zelfstandige z'n naam.

Ik zou het gewoon eens vragen aan die persoon, misschien werkt die ook met een bedrijfsnaam die op de KBO niet vermeld is onder z'n zaak als natuurlijk persoon.
Dat was ‘m inderdaad.

We hebben een domoticasysteem van Loxone laten plaatsen. Momenteel hebben we niet het budget om ook nog eens de verlichting in de prijsklasse die we zouden willen al te kopen.

Is het ook gewoon mogelijk om voor nu inbouwspots/opbouwspots te voorzien met dimbare GU10 spots in van degelijke kwaliteit? Of gaat dat niet werken?

De opbouwhoogte is geen probleem, plaats is er genoeg.

Als we voor GU10 spotjes gaan kunnen we al iets mooiere armaturen kiezen die binnen budget vallen merk ik

We hebben een domoticasysteem van Loxone laten plaatsen. Momenteel hebben we niet het budget om ook nog eens de verlichting in de prijsklasse die we zouden willen al te kopen.

Is het ook gewoon mogelijk om voor nu inbouwspots/opbouwspots te voorzien met dimbare GU10 spots in van degelijke kwaliteit? Of gaat dat niet werken?

Als we voor GU10 spotjes gaan kunnen we al iets mooiere armaturen kiezen die binnen budget vallen merk ik
Uiteraard gaat dat.

Je kan daarvoor de dimmer-extensions van loxone gebruiken.
Ikzelf heb de dmx-extension van loxone gebruikt en (veel) goedkopere dmx-dimmers gekocht (skydance S1DR dimmers voor 230VAC verlichting en D24 DMX-dimmers voor 24VDC led-strips).

Dat werkt hier al enkele jaren perfect.

Begint wat druk achter te zitten, maar schema's moeten asap in orde geraken.
Komende tijd zal ik hier wel wat vraagjes stellen.

Ik zit met drukknoppen & SVV kabels die naar kast gaan, waarbij in de kast de verdeling gebeurt naar relais om lichtpunt aan te sturen.

Moet op situatieschema elke drukknop correct zijn aangeduid?
bvb: ik zit in een kamer met 2 dubbele drukknoppen, elk om 1 van de 2 lichtpunten in de kamer aan te sturen.
Als ik een dubbele drukknop als symbool gebruik, kan ik die niet splitsen naar de juiste plaats op situatieschema ... :/

Of is de aanduiding van een drukknoppunt voldoende voor keuring?
Zelfde met 1 lichtpunt , verschillende LED spots op verschillende plaatsen, die moeten dan ook overal aangeduid zijn?

Laatst bewerkt:

Ik zit met drukknoppen & SVV kabels die naar kast gaan, waarbij in de kast de verdeling gebeurt naar relais om lichtpunt aan te sturen.

bvb: ik zit in een kamer met 2 dubbele drukknoppen, elk om 1 van de 2 lichtpunten in de kamer aan te sturen.
Als ik een dubbele drukknop als symbool gebruik, kan ik die niet splitsen naar de juiste plaats op situatieschema ... :/

Zelfde met 1 lichtpunt , verschillende LED spots op verschillende plaatsen, die moeten dan ook overal aangeduid zijn?
Het is de bedoeling dat je op het situatieschema kan zien op welke kring welk ding zit.
In uw geval (bij mij ook) zitten drukknoppen niet op dezelfde kring als de lichtpunten. De drukknoppen zitten op een 24VDC kring en de lichtpunten op hun eigen 230VAC kring.

Ik snap bijgevolg deze bedenking van u niet goed:

"bvb: ik zit in een kamer met 2 dubbele drukknoppen, elk om 1 van de 2 lichtpunten in de kamer aan te sturen.
Als ik een dubbele drukknop als symbool gebruik, kan ik die niet splitsen naar de juiste plaats op situatieschema"

Hieronder een screenshotje van mijn schema (situatie en eendraads) waar +/- elk van uw vragen op voor komt.

Ja elk lichtpunt (ook een spot) is een aanduiding op uw schema.
Elke knop idem (zitten niet noodzakelijk op dezelfde ZLS-kring. Ik heb meerdere kringen gemaakt om makkelijker te kunnen kunnen troubleshooten moest er ergens een knop/svv-draadje kortsluiten)
Meervoudige knoppen heb ik wel gewoon het symbool van een drukknop met een cijfertje naast weergegeven.

(de prefix "CA10" is mijn kastnummer, ik heb meerdere kasten)

Uw drukknop en lamp zijn fysiek niet verbonden met elkaar, je moet die alleen nummeren volgens mij..

Pakweg : drukknop B1 heeft 2 drukknoppen, voor LED1 & LED2. Een 2e drukknop B2 op een andere plaats, stuurt zelfde relais aan.
Probleem zal in mijn eendraadschema zijn, dat ik niet kan aanduiden dat die B1 voor meerdere led's kan dienen. (zelfde als B2).
Waardoor ik de drukknop maar 1 x kan selecteren voor situatieschema ...
Ik ga moeten zoeken hoe ik (CA10.BG in uw voorbeeld) zoiet kan tekenen op 1draad

Maar je kan B1 toch B1.1 en B1.2 noemen en B2 dan B2.1 en B2.2 en die zo gebruiken.
B1.1 en B2.1 sturen LED1 en B1.2 en B2.2 sturen LED 2 (of LED 2.1, LED 2.2, LED 2.X…).

Ik had in mijn vorige woning 6 drukknoppen op meerdere plaatsen en daar is nooit commentaar op gekomen.

Ik ben ook bezig met het plaatsen van loxone in mijn nieuwbouw woning en ik gebruik de RGBW dimmers om telkens 4 kringen te dimmen. Deze zijn een pak goedkoper dan de dimmer extension. Hiervoor moet je enkel wel dimbare 24V spots plaatsen. Deze zijn denk ik wel iets duurder dan de traditionele dimbare spots. Ik ben wel nog in opbouwfase, dus heb ze zelf nog niet effectief geplaatst.

Wij dachten deze ook te gebruiken en had enkele als test gekocht. Ik vind ze persoonlijk niet mooi, maar deze hebben een beveiliging waardoor je niet mooi kan dimmen van 0 naar 100. Er zijn wel work arrounds maar ze hebben al ongeveer 30% nodig om te starten.

Zijn hier mensen die gewerkt hebben met een industriële (metalen) kast en VOB in flexibels?

Zoja, hoe hebben jullie dit uitgevoerd? Zo ver mogelijk blijven lopen met je flexibels tot aan je rijgklemmen?
Ik vrees dat ik in de problemen zal komen wat betreft dubbele isolatie hierdoor, maar aan de andere kant, als je met XVB werkt, heb je ook een stuk net voor uw rijgklemmen waar je kabel ontmanteld is en je geen dubbele isolatie meer hebt?

Zijn hier mensen die gewerkt hebben met een industriële (metalen) kast en VOB in flexibels?

Zoja, hoe hebben jullie dit uitgevoerd? Zo ver mogelijk blijven lopen met je flexibels tot aan je rijgklemmen?
Ik vrees dat ik in de problemen zal komen wat betreft dubbele isolatie hierdoor, maar aan de andere kant, als je met XVB werkt, heb je ook een stuk net voor uw rijgklemmen waar je kabel ontmanteld is en je geen dubbele isolatie meer hebt?
Dubbele isolatie tot je de kast in gaat. Interne bedrading in kast zijn ook maar vob-geleiders met enkele isolatie.
Normaal geleid je geleiders in zo'n kast in draadgoten.

Kast zelf (metalen omhulsel en deur (de genaakbare delen)) moet je equipotentiaalverbindingen aanbrengen naar de aardingslat in de kast.

Je spreekt van "industriële" kast, maar ik vermoed dat je wel blindplaten/afdekplaten van voor hebt?
Beschermingsgraad moet volgens arei minstens IPXX-B zijn, wat overeenkomt met vingerveilig (voor een vinger van 12mm, uw pink dus).
(ik dacht eigenlijk dat het strenger was, maar als ik in arei even check is IPXX-D enkel voor "voor publiek toegankelijke ruimten", waar een gewone woning volgens mij niet onder valt).

Zoals @aXl_ zegt mogen VOB draden in een metalen zekeringkast gebruikt worden, op voorwaarde dat uiteraard de zekeringkast, metalen deur en alle genaakbare delen geaard zijn. Als een van uw VOB draden een dinrail of metaal raakt wegens beschadiging, dan zal de differentieel uitschakelen. De volledige kast moet inderdaad ook vingerveiling zijn door afdekplaten of bijvoorbeeld een carta plaat.

Wat wel een probleem is, is de voedingskabel tussen digitale teller en hoofddifferentieel in uw metalen kast. Deze moet dubbel geïsoleerd zijn tot aan de aansluitklemmen van de hoofddifferentieel, wat in de praktijk bijna onmogelijk is. Dit moet omdat uw hoofddifferentieel niet zal uitschakelen als uw voedingskabel voor de hoofddifferentieel het metaal aanraakt door beschadiging en zo uw kast onder spanning kan zetten zonder dat er een beveiliging uitschakelt. In uw digitale teller zit geen differentieel, enkel een automaat.
Een oplossing kan zijn om uw hoofddifferentieel in een apart dubbel geïsoleerd plastic zekeringkastje te plaatsen naast de metalen zekeringkast
Digitale teller > plastic zekeringkastje > metalen zekeringkast.

Volgens sommige keuringsorganismen mag je ook stukjes flex over elke ader van uw voedingskabel schuiven om deze dubbel te isoleren tot aan uw aansluitklemmen van de hoofddifferentieel. Maar dit blijft een discussiepunt.

Bedankt voor de informatie @aXl_ en @Ice !

Het gaat om effectief om een industriële kast, ik heb hiervoor gekozen omdat ik dan maximale vrijheid zou hebben in mijn componentkeuze (PLC, voedingen etc.). Ik ga dus nog vingerbeveiliging moeten voorzien in de vorm van een Carta.

Het aandachtspunt dat je aanhaalt @Ice is gelukkig al opgelost, naast m'n teller heb ik een klein PVC bordje met daarin de hoofddifferentieelschakelaar.

Maar het is dus niet zo dat ik dubbele isolatie moet toepassen in het ganse bord? t.t.z. VOB(st) nog een tweede isolatie nodig heeft in het bord? Mijn bekabeling loopt in draadgoten, dus die vormen daar een tweede isolatie, wat niet het geval is bij de flexen die het bord inkomen... Ik zal kijken of ik de vraag kan stellen aan het keuringsorganisme op voorhand.

In onze woning komen 3 ledstrips op 24V. De andere verlichting op 220V verloopt via eltako esr12z-4dx-uc relais. Kan ik zo een relais ook gebruiken om die 24V strips aan te sturen of werken die enkel met 220V verlichting?

Terug
Bovenaan