Elektriciteitstopic

Fluvius of een onderaannemer?
Want ik zou eerder Fluvius contacteren en dit melden. Het is weldegelijk de bedoeling dat de muurdoorvoer door hun gedicht word. Ze staan zelfs nog x-aantal tijd in voor de waterdichtheid ervan, al weet ik niet meer hoe lang.
Normaal gebruiken ze hier Tangit M3000 voor. Maar hier is al een speciaal kitpistool voor nodig...
Oh ja? Bij mij deden die dat ook niet hoor.

Enkel de Watergroep was waterdicht. En proximus deed een poging maar dat heb ik zelf mogen corrigeren.

Vraagje i.v.m. keuring.

Krijg hier een melding dat mijn tweede kast extra verzekerd moet worden met een max 25A is een 4mm2. Voor beveiling tegen overstroom

Heb een aftakking gemaakt van mijn dif 300mA naar een extra dif 30mA (in extra kast) op deze 30mA staan dan nieuwe zekeringen op aangesloten.

Waarom moet die nieuwe dif 30mA nog eens verzekerd te worden?

Zo hadden ze het mij toch uitgelegd tijdens mijn opleidingen bij Fluvius. :thinking:
Hier had Fluvius er een prop ingestoken, sloot echter niet volledig af en dus meerdere keren water in de kelder.
Ze zijn teruggeweest voor een nieuwe prop, welke ook niet werkte,meer konden ze niet doen.
Dan maar zelf enkele tubes Soudalswell gaan kopen en in de kelder in de bocht gespoten en vooraan aan onze grond put gegraven en de buizen die naar de bocht liepen ook daar dichtgespoten.

Vraagje i.v.m. keuring.

Krijg hier een melding dat mijn tweede kast extra verzekerd moet worden met een max 25A is een 4mm2. Voor beveiling tegen overstroom

Heb een aftakking gemaakt van mijn dif 300mA naar een extra dif 30mA (in extra kast) op deze 30mA staan dan nieuwe zekeringen op aangesloten.

Waarom moet die nieuwe dif 30mA nog eens verzekerd te worden?
Omdat er nu geen automaat tussen uw eerste kast en 2de kast geplaatst is en dus zodoende er geen beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting is.
Vertrekken vanaf een 25A automaat in uw 1ste kast. Daar de 4 carré op aansluiten.

Ik zou graag een megger kopen om bij ons huis de isolatieweerstand te meten (keuring zei 0,06MOhm algemeen).
Nu vroeg ik mij af of er veel verschil zit tussen Meggers?

Je hebt de Flukes en Aliexpress met zeer grote prijsverschillen. Nu weet ik niet of de functionaliteit veel verschilt.
Bvb bij Conrad heb je er ene voor €130, maar bij Amazon ook voor €50, of op Ali dezelfde voor €25 of zelfs een andere voor €17

Wij zitten nu een dikke week in ons nieuw huis.
Qua verbruik zaten we vroege op ongeveer 5,5 kwh per dag, nu is dat rond de 15kwh per dag maal 3.

Ons verbruik op een week tijd is als volgt:

afname dag 54,563​
afname nacht 52,985​
injectie dag 37,194​
injectie nacht 11,651​

Piekvermogen 5024 kwh

Ik ben dus totaal nieuw met zonnepanelen en een digitale meter en zoek nu dus manieren om mijn verbruik wat slimmer in te plannen.

Grote verbruikers vorige week:
- de airco, die heeft veel opgestaan natuurlijk incl een paar avonden. Dus dan konden mijn zonnepanelen dat verbruik niet opvangen natuurlijk.
- jacuzzi, die staat constant op. Misschien beter om 's avonds af te zetten en op zonnige dagen terug op vermits die dan heel de dag wel kan opwarmen?

Qua verbruik zaten we vroege op ongeveer 5,5 kwh per dag, nu is dat rond de 15kwh per dag maal 3.

afname dag 54,563​
afname nacht 52,985​
injectie dag 37,194​
injectie nacht 11,651​

Piekvermogen 5024 kwh

Ik ben dus totaal nieuw met zonnepanelen en een digitale meter en zoek nu dus manieren om mijn verbruik wat slimmer in te plannen.

- de airco, die heeft veel opgestaan natuurlijk incl een paar avonden. Dus dan konden mijn zonnepanelen dat verbruik niet opvangen natuurlijk.
- jacuzzi, die staat constant op. Misschien beter om 's avonds af te zetten en op zonnige dagen terug op vermits die dan heel de dag wel kan opwarmen?
Mij is altijd verteld dat een airco bijna niks verbruikt, is puur een pompke dat draait, maar kan verkeerd zijn
Jacuzzi is een ander verhaal

In het eerste volle jaar van Corona hadden we ook een jacuzzi aangeschaft, het ding (+ de verwarming) heeft bijna nonstop gedraaid van maart tot oktober. Dat verbruik lag toen rond de 4000kwh op die 9~ maanden.

Ja, dat hoge verbruik had ik wel wat rekening mee gehouden. Maar misschien slimmer om het dan 's avonds inderdaad af te zetten en 's ochtend terug op te zetten op zonnige dagen.
Dan kost het wel wat energie om op te warmen maar dan pak ik die van de zonnepanelen ipv dat die de hele nacht bijverwarmt zonder zonnepanelen denk ik dan.

afname dag 54,563​
afname nacht 52,985​
injectie dag 37,194​
injectie nacht 11,651​

Piekvermogen 5024 kwh

Dan is een P1 meter wel iets goed. Geeft u beter inzicht wat hoeveel verbruikt.

Voor zover ik weet wordt dat idd vaak gedaan zonder af te sluiten.

De druk van Fluvius op hun onderaannemers, welke als beesten behandeld worden (de techniekers toch) en oa. slechts het minimale aan gereedschap krijgen. Je leest in het artikel dat er eerst ongevallen moeten gebeuren alvorens ze nieuw en beter materiaal krijgen. Typisch uitbuiting.

Mijn leidinggevende had de werken moeten stilleggen.
Ja, maar als technieker ben je ook zelf verantwoordelijk voor je STOP & GO.
Je voert bij elk werk telkens eerst een risicoanalyse uit. Is het voor jou onveilig, STOP en melden aan N+1.
Technieker wist dat het onveilig was, N+1 kon in mijn ogen onmogelijk van op foto inschatten of er gevaar was of niet.

Dat is op mijn werk (liften) echt onze grootste prioriteit: STOP & GO.
Wij hebben zelf het recht om op elke moment dan ook de werken stil te leggen als we in een onveilige situatie terecht komen.
En dat is ook zo voor onze onderaannemers, wij zullen hen nooit onder druk zetten om werken uit te voeren die onveilig zijn.

Voor zover ik weet wordt dat idd vaak gedaan zonder af te sluiten.

De druk van Fluvius op hun onderaannemers, welke als beesten behandeld worden (de techniekers toch) en oa. slechts het minimale aan gereedschap krijgen. Je leest in het artikel dat er eerst ongevallen moeten gebeuren alvorens ze nieuw en beter materiaal krijgen. Typisch uitbuiting.

Ja, maar als technieker ben je ook zelf verantwoordelijk voor je STOP & GO.
Je voert bij elk werk telkens eerst een risicoanalyse uit. Is het voor jou onveilig, STOP en melden aan N+1.
Technieker wist dat het onveilig was, N+1 kon in mijn ogen onmogelijk van op foto inschatten of er gevaar was of niet.

Dat is op mijn werk (liften) echt onze grootste prioriteit: STOP & GO.
Wij hebben zelf het recht om op elke moment dan ook de werken stil te leggen als we in een onveilige situatie terecht komen.
En dat is ook zo voor onze onderaannemers, wij zullen hen nooit onder druk zetten om werken uit te voeren die onveilig zijn.

Weet je of Fluvius actief akkoord gaat met het uitvoeren van die werken onder spanning? Of is het zo'n don't ask don't tell en komt het hen mooi uit dat al die installaties zo wonderlijk snel kunnen gebeuren?

Weet je of Fluvius actief akkoord gaat met het uitvoeren van die werken onder spanning? Of is het zo'n don't ask don't tell en komt het hen mooi uit dat al die installaties zo wonderlijk snel kunnen gebeuren?
Ik denk dat bij de meeste mensen onder spanning gebeurt. Dat was hier ook zo.

Je kunt ons niet apart “uitschakelen”. Onze kabels worden rechtstreeks verbonden met de kabel onder de grond.
Als je het dus wilt uitschakelen ga je heel het straat moeten meepakken.

In kabels knippen onder spanning is dan ook nog wel een ander verhaal.

Bij de meeste meters gebeurd dat idd gewoon onder spanning, omdat het ook vrij veilig kan, Meestal loopt de kabel vanaf de straat eerst in uw kast naar een aansluitblok. waardoor je de meter veilig kunt afkoppelen. (dit doe je altijd zonder belasting natuurlijk. Het zou proper zijn, zo telkens als ze een meter vervangen, gans de straat/blok zonder elektriciteit. Nu, das in principe het veiligst. Maar het zou heel veel ergernissen met zich meebrengen.
Dit kan perfect veilig, mits de veiligheidprocedures te volgen. en vooral weten wat en waarmee je bezig bent. En het correcte beschermingsmateriaal te hebben. Wat die kerel op z'n handschoenen na had.
Wat er daar precies gebeurd is, is moeilijk te zeggen, wat heeft hij doorgeknipt.

Nu, wat wel waar is, dat er heel veel verouderde/verkeerde installaties zijn, waar er een onveilige situatie is. Maar helaas worden die zoals in het artikel gezegd, onder druk gezet om bonussen/loon te behalen.

Vorig jaar had ik serieus ondervolt/overvolt voltage en ik krijg daar een vergoeding voor.
Als ik nu kijk in de netwerkchecker, zie ik dat ik een laag risico heb. Fluvius heeft namelijk op 3 zonnige dagen gemeten. Als ik terugkijk zijn dat echter 3 dagen dat ik de auto geladen heb, behalve op de 250V pieken als ik juist gok (HA draaide toen hier nog niet). De laadpaal en omvormer zitten nu op dezelfde fase zodat ik de spanning zelf naar beneden kan trekken, dus de meting van Fluvius is onderbemeten. Eigenlijk zou ik die nu moeten splitsen, zoals ze aangegeven zijn op mijn eendraadsschema en labeling in de kast.

54658495675_5231b6ae78_c.jpg

Nu, ik zie de laatste tijd effectief geen overvoltages meer, er zit nog wat spreiding tijdens piekuren op min/max per fase, maar ze zitten wel altijd in de toegelaten range. Misschien hebben ze effectief iets aangepast.

54658430094_ae25c9d0b5_c.jpg

Vraag me wel af of ze zo rollend de huishoudens eens uitmeten (want iedereen tegelijk is massief veel data) en wanneer ze dan zien of je een niet aangegeven thuisbatterij zou kunnen hebben. Spanningen zeggen niets natuurlijks, maar ze kunnen gerust ook vermogensparameters opvragen.

Terug
Bovenaan