Elektriciteitstopic

Weet je of Fluvius actief akkoord gaat met het uitvoeren van die werken onder spanning? Of is het zo'n don't ask don't tell en komt het hen mooi uit dat al die installaties zo wonderlijk snel kunnen gebeuren?
Werken onder spanning gebeurt sowieso (om de al aangehaalde reden dat je inderdaad niet voor alles de straat zonder elektriciteit kan zetten).
Het is wel aan een werkgever om daarvoor de juiste/goede risicoanalyses, procedures en pbm's te definiëren om dat veilig te kunnen doen.
Voor elke taak die je werknemers laat uitvoeren moet heel die risico-analyse op papier staan en niemand hoort (mag) dingen uit te voeren waarvoor zoiets niet bestaat.
Anders krijgen ongevallen als deze een juridische staart voor de werkgever.

Knippen in een kabel onder spanning is, obviously, nooit ok.
Ik kan me eigenlijk ook niet inbeelden dat een leidinggevende dat bedoeld heeft hier. Want dat is de het schoolvoorbeeld van een gigantische kortsluiting waarmee ze u in elke instructievideo over elektrische veiligheid in de eerste paar minuten eerst choqueren.

1000053149.jpg

Beschermbuis van de elektrische kabels van de zonnepanelen is kapot. Ik zou dit willen vervangen maar vroeg mij af of ik dit veilig kan afkoppelen?
Aan de andere kant ligt de aarding en de zwarte -draad. Daarvan is de beschermbuis ook kapot.

Bekijk bijlage 42936
Beschermbuis van de elektrische kabels van de zonnepanelen is kapot. Ik zou dit willen vervangen maar vroeg mij af of ik dit veilig kan afkoppelen?
Aan de andere kant ligt de aarding en de zwarte -draad. Daarvan is de beschermbuis ook kapot.
zoiets https://www.elektramat.be/flexa-kun...oYppqzJ7SGtKH8G7YSNmwHqcve-8nMQBoCSB4QAvD_BwE kan je installeren zonder iets te moeten afkoppelen, leidingen pas mooi in elkaar met een voorgemaakt sleuf en uv bestendig, die standaard kabelhuls zoals op de foto van een flex is niet UV bestendig.

Ik zou ook voor de oplossing hierboven gaan.

Afkoppelen/stekkers losmaken van een PV installatie kan nooit onder belasting (als er stroom vloeit).
Mogelijks heeft uw omvormer wel een schakelaar om hem uit te schakelen (zodat er geen stroom meer vloeit).
Anders trek je zeer waarschijnlijk een gevaarlijke vlamboog bij losmaken van de stekker.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met SMA omvormers? Die van ons doet niks meer... Al eens uitgezet en terug aan. (DC schakelaar). Ook de zekering zelf eens uit of aan. Doet gewoon niks meer, geen lampjes of niets. mijn gevoel zegt dat die gewoon dood is.

Heb de plaatser gebeld. In eerste instantie wou die afwimpelen dat de garantie vervalt als het huis van eigenaar wisselt...
Garantie is garantie zou ik denken...
Hij zou ten vroegste volgende woensdag kunnen komen, maar iets zegt mij dat die gewoon zijn kat gaat sturen.

Ik zou een kWh meter willen zetten in onze meterkast. Moet daarvoor die meterkast herkeurd worden? Of zijn er situaties waarbij herkeuring niet verplicht is?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met SMA omvormers? Die van ons doet niks meer... Al eens uitgezet en terug aan. (DC schakelaar). Ook de zekering zelf eens uit of aan. Doet gewoon niks meer, geen lampjes of niets. mijn gevoel zegt dat die gewoon dood is.

Heb de plaatser gebeld. In eerste instantie wou die afwimpelen dat de garantie vervalt als het huis van eigenaar wisselt...
Garantie is garantie zou ik denken...
Hij zou ten vroegste volgende woensdag kunnen komen, maar iets zegt mij dat die gewoon zijn kat gaat sturen.
Ik heb hem terug aan de praat gekregen. Een hele nacht spanningsloos laten liggen Zowel de DC schakelaar op de omvormer als de zekering in de kast. Daarnet startte die gewoon terug op.
Waarschijnlijk heeft die gisteren niet volledig stroomloos gestaan. Gehoord van ne elektricien dat er wrs ne spanningspiek van de straat uit de omvormer plat gelegd heeft.

Ik zou een kWh meter willen zetten in onze meterkast. Moet daarvoor die meterkast herkeurd worden? Of zijn er situaties waarbij herkeuring niet verplicht is?
Volgens mij moet je installatie herkeurd worden bij elke wijziging. Ik lees op sommige plaatsen wel bij "belangrijke wijzigingen of uitbreidingen" maar dat is natuurlijk lekker vaag.

Omdat er nu geen automaat tussen uw eerste kast en 2de kast geplaatst is en dus zodoende er geen beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting is.
Vertrekken vanaf een 25A automaat in uw 1ste kast. Daar de 4 carré op aansluiten.
Mag da ook nen 20A automaat zijn? Hebk nog liggen 🙃

Volgens mij moet je installatie herkeurd worden bij elke wijziging. Ik lees op sommige plaatsen wel bij "belangrijke wijzigingen of uitbreidingen" maar dat is natuurlijk lekker vaag.
In principe vereist alles wat niet een "evenwaardige vervanging" is (e.g. kapotte automaat of zelfs omvormer vervangen door een met dezelfde specificaties), een herkeuring.
Er moet ook een herkeuring plaatsvinden iedere tien jaar.
Praktisch zie ik dat wel niet overal gebeuren...

Niet iedereen die een extra stopcontact hangt in het tuinhuis gaat daar een keurder voor laten komen lijkt me, hoewel dat wel moet legally speaking. Laat staan die tienjarige herkeuring :rofl:.

In principe vereist alles wat niet een "evenwaardige vervanging" is (e.g. kapotte automaat of zelfs omvormer vervangen door een met dezelfde specificaties), een herkeuring.

Niet iedereen die een extra stopcontact hangt in het tuinhuis gaat daar een keurder voor laten komen lijkt me, hoewel dat wel moet legally speaking. Laat staan die tienjarige herkeuring :rofl:.
Wat zijn de implicaties als je het niet doet? Ik vind het een beetje stom om voor een kWh meter heel dat spel te moeten laten herkeuren.

*25 jaar residentieel maar er is idd niemand die dat doet... in veel gevallen worden huizen sneller verkocht waardoor er toch wel een keuring gebeurt maar van alle mensen die meer dan 25 jaar in hun woning wonen (hallo boomers) gok ik dat 98% van de elektrische installaties geen geldige keuring (meer) heeft. In de meeste gevallen niet eens uit moedwil of nonchalance maar zuiver omdat ze gewoon niet weten dat het moet.

Maar idd, er is letterlijk niemand die een keurder laat komen nadat ze ergens een stopcontact bijzetten of iets dergelijks hoewel dat strikt gezien idd wel zou moeten.

Kan potentieel wel miserie geven bv met u brandverzekering als er iets misgaat... maar anders? Het is niet dat er mensen random controles komen doen of u installatie nog wel 100% overeenkomt met wat gekeurd is.

*25 jaar residentieel maar er is idd niemand die dat doet... in veel gevallen worden huizen sneller verkocht waardoor er toch wel een keuring gebeurt maar van alle mensen die meer dan 25 jaar in hun woning wonen (hallo boomers) gok ik dat 98% van de elektrische installaties geen geldige keuring (meer) heeft. In de meeste gevallen niet eens uit moedwil of nonchalance maar zuiver omdat ze gewoon niet weten dat het moet.

Maar idd, er is letterlijk niemand die een keurder laat komen nadat ze ergens een stopcontact bijzetten of iets dergelijks hoewel dat strikt gezien idd wel zou moeten.

Kan potentieel wel miserie geven bv met u brandverzekering als er iets misgaat... maar anders? Het is niet dat er mensen random controles komen doen of u installatie nog wel 100% overeenkomt met wat gekeurd is.
Inderdaad, voor bepaalde bedrijven zoals in de gezondheidszorg met bv. een operatiezaal moet het zelfs jaarlijks.
En dan nog kijkt de verzekering daar niet echt naar voor een eventuele heropbouw...

Je kan dan beter eerst een elektricien laten langskomen die alles controleert (tenzij je weet wat je doet) eer je de keuring laat doorgaan, want als 't dan afgekeurd wordt, mag je 't toch fixen en dan opnieuw laten keuren (= dubbel betalen).

Je kon toch ook alleen de uitbreiding laten keuren op een kring ?
Dan moest niet heel de installatie gekeurd te worden dacht ik ..maar de keuring moet dan nog wel geldig zijn dacht ik.

Yup. Enkel de aangepaste delen moeten herkeurd worden.
Hier moet ik mijn zolder ook nog laten herkeuren: kast bijgezet, 5 kringen, 7 eltakos en 1 verliesstroomschakelaar van 30mA.

Enkel mijn schema's nog uittekenen.

Laatst bewerkt:
Enkel uitbreiding kan zeker zo gekeurd worden maar de kostprijs is nergens significant minder dan een volledige keuring, dus voor de "eindgebruiker" komt het sowieso op een kost van 100-150 euro of het nu enkel uitbreiding of volledige keuring zou zijn.

En inderdaad, het is 25 jaar voor herkeuring. Geen idee waar ik toen vandaan haalde ...

Terug
Bovenaan