Elektriciteitstopic

Gaan verhuizen naar epc a appartement met zonnepanelen, warmtepomp, batterij, ... . Geen gas.

Nu zouden ze volgens de foto's die we hebben doorgekregen vorig jaar op 257 dag kw/h en 432 nacht kw/h zitten op een jaar?

Momenteel is dat bij ons op een jaar ruim 3000 dus we zijn verschoten van dat verschil, kan dat überhaupt dergelijke waardes op een jaar tijd? Woont nu een koppel met een jong kind.

Gaan verhuizen naar epc a appartement met zonnepanelen, warmtepomp, batterij, ... . Geen gas.

Nu zouden ze volgens de foto's die we hebben doorgekregen vorig jaar op 257 dag kw/h en 432 nacht kw/h zitten op een jaar?

Momenteel is dat bij ons op een jaar ruim 3000 dus we zijn verschoten van dat verschil, kan dat überhaupt dergelijke waardes op een jaar tijd? Woont nu een koppel met een jong kind.
Je hebt/geeft veel te weinig informatie om een nuttig antwoord te krijgen.

Het korte antwoord: ja, dat kan. Maar hangt van zoveel factoren af. De informatie die je geeft is veel te sumier om hier nog maar een basisinschatting van te maken.

Ja, op zich idd veel te weinig info dat snap ik (ik heb zelf ook nog niet alle info) vroeg me gewoon af of het überhaupt mogelijk was, lijkt onwerkelijk komende van ons huidig plekje :biglaugh:

Als er in een dubbele TL -lamp een zekering niet werkt, werken beide lampen dan niet meer? Zou diezelfde TL-lamp wel moeten werken als er maar 1 zekering insteekt voor 1 lamp weliswaar?
Ik heb een tijd terug z'n zekering moeten vervangen en de andere lamp werkte nog wel (maar die had ook wel een eigen zekering).

Ik heb een tijd terug z'n zekering moeten vervangen en de andere lamp werkte nog wel (maar die had ook wel een eigen zekering).
Ik ga gewoon twee nieuwe tl-lampen en zekeringen halen.

Ik krijg de lampen niet aan de gang in een andere houder met zekering die werkt. En de houders zijn nogal ouderwets waardoor die zekeringen eruit halen een ramp is.

Maar wat bedoelen jullie met zekering bij een TL-lamp ?
Als het een oude versie is heeft die een starter met ballast en als daar een lamp kapot is gaat de andere gewoon branden normaal .
Als het een nieuwe versie is steekt daar een elektronische ontsteker in en kan het zijn dat deze niet wilt werken als één van de lampen kapot is .
Hoe het met led to lampen zit weet ik niet echt maar denk dat die gewoon gaan branden maar kan ook zijn dat het niet wilt branden . (Geen ervaring mee dus kan het niet echt zeggen ) .

Die platte schijf die ze soms gebruiken is in principe een beveiliging tegen het vonken en geen zekering .

Heb de twee lampen vervangen en de starters dus.

Ze werken terug maar heb de indruk dat de lichtknop nu andersom staat :)

Maar wat bedoelen jullie met zekering bij een TL-lamp ?
Als het een oude versie is heeft die een starter met ballast en als daar een lamp kapot is gaat de andere gewoon branden normaal .
Als het een nieuwe versie is steekt daar een elektronische ontsteker in en kan het zijn dat deze niet wilt werken als één van de lampen kapot is .
Hoe het met led to lampen zit weet ik niet echt maar denk dat die gewoon gaan branden maar kan ook zijn dat het niet wilt branden . (Geen ervaring mee dus kan het niet echt zeggen ) .

Die platte schijf die ze soms gebruiken is in principe een beveiliging tegen het vonken en geen zekering .
Ik bedoelde dus eigenlijk de starter. In mijn geval zou het dan een oude versie geweest zijn.

ivm die overvoltages door zonnepanelen etc, welke symptomen zijn daar van te merken?
momenteel heb ik hier 253V in de bureau en het lijkt apparaten/omvormers 'noisier' te maken, zoemen als het ware.

Wat kan ik daar aan doen?

Gvd, de ene na de andere Shelly2.5 die uitvalt, gekend probleem zo te zien en zou ze normaal buiten garantie toch mogen terugsturen voor herstelling of vervanging met een nieuwer model...
Ben hier heel dat boeltje aan het buitensmijten, van drukschakelaars naar klassieke, zeer handig als je net je woning verkoopt met als kleine troef 'domotica'. Back to basics, want ja, wie wil nu uiteindelijk al die zever die uiteindelijk niet nodig is?

Niets beter dan de goede oude teleruptor. Al die prutsen en franjes. Ja maar ik kan nu de verwarming opzetten vanuit Botswana.
Sommige zaken aan domotica zijn zeker handig maar over het algemeen moet ik er niet al te veel van hebben. Het maakt je lui.

net zoals elektrische ramen in een auto u lui maken omdat je niet meer aan een hendel moet draaien?

Domotica is comfort. Indien juist gedaan moet je nauwelijks nog op knopjes duwen in je huis. En moet je je verwarming niet opzetten vanuit Botswana, want het gaat automatisch.

Met Shelly specifiek geen ervaring. Met draadloze oplossingen op klassieke bedrading (retrofit) wel de ervaring dat het kan werken, maar soms hapert. (maw: prima als tweaker die er mee bezig is, niet bruikbaar als verkoopbare oplossing aan een eindklant die gewoon wil dat het werkt en verloren is wanneer het dat niet doet).

Ervaring met bedrade domotica oplossing: een zaligheid. Moest ik (hypothetisch) ooit opnieuw bouwen, ik zou het opnieuw installeren.

Met Shelly specifiek geen ervaring. Met draadloze oplossingen op klassieke bedrading (retrofit) wel de ervaring dat het kan werken, maar soms hapert. (maw: prima als tweaker die er mee bezig is, niet bruikbaar als verkoopbare oplossing aan een eindklant die gewoon wil dat het werkt en verloren is wanneer het dat niet doet).

Ervaring met bedrade domotica oplossing: een zaligheid. Moest ik (hypothetisch) ooit opnieuw bouwen, ik zou het opnieuw installeren.
Grotendeels akkoord maar met 1 belangrijke kanttekening:
Happeringen vallen bij beide voor, al is de kans groter bij de draadloze oplossingen. Bij een bedrade oplossing werkt alles prima zolang er geen aanpassingen nodig zijn. Als er iets vervangen moet worden of aangepast, heb je evenveel of meestal zelfs meer specifieke kennis nodig om dit te doen dan bij de retrofit oplossing.

net zoals elektrische ramen in een auto u lui maken omdat je niet meer aan een hendel moet draaien?

Domotica is comfort. Indien juist gedaan moet je nauwelijks nog op knopjes duwen in je huis. En moet je je verwarming niet opzetten vanuit Botswana, want het gaat automatisch.

Goh, verwarming verlaag ik naar 18 graden op 1 Mei (dit jaar 1 April) en verhoog naar 21,5 graden op 1 November. En eigenlijk is dat dan nog een overbodige stap, ik kan die heel het jaar op 21,5 graden laten staan en dat gaat geen 5 euro meer kosten / jaar.

Ik heb wel wat shelly's in huis. Zelfs eentje bedient door een Sonoff schakelaar (NS panel US), shelly's die andere shelly's mee schakelen en shelly's die buitenverlichting aan/uit doen naargelang zon opkomst en ondergang. Tot nu werkt dat allemaal feilloos.
Maar dit kan je bvb niet bij mijn ouders installeren want als er onverhoopt iets mis gaat hebben die gewoon geen verlichting meer omdat ze niet capabel genoeg zijn om daar storingen in te zoeken.

In mijn vorig huis (zelf gebouwd) had ik allemaal afstandsschakelaars van Eltako met display (timers, dimmers, gewone,...), incl alles uit schakelaar. Vond dat eigenlijk zalig om te gebruiken, gemakkelijk en als een module stuk gaat vervang je die (dat is tot op heden nog nooit gebeurd volgens mij).

In een nieuwbouw of renovatie zal ik 't sowieso opnieuw doen en vertrouw ik Shelly met hun nieuwe productlijn nog voldoende, maar hun Gen1 en Gen2 brol is echt een doorn in het oog, heb de laatste jaren niks anders gedaan dan om de haverklap ene te vervangen, en de vervanger had hetzelfde probleem, want ja, ik had er later enkele apart bijgekocht en gehouden als backup.
Als blijkt dat de laatste generatie ook brol is, is 't gedaan. Zal nu met die kapotte hun exchange programma proberen gebruiken om 50% korting te krijgen op de nieuwste generatie...

Ook sensoren zou ik liever bedraad zien, en nog iets wat ik mis is een universeel systeem en formaat voor stopcontacten en schakelaars à la Niko.

Geen idee of het hier thuis hoort.
Iemand een truc om het plaatsen van een rj45 te vergemakkelijken? Al paar kopkes kunnen wegsmijten omdat 1 kleur niet goed zat...

Iemand een truc om het plaatsen van een rj45 te vergemakkelijken? Al paar kopkes kunnen wegsmijten omdat 1 kleur niet goed zat...
Ge gebruikt geen toolless rj45 koppen en keystones dan? Die kleur staat daar gewoon op, waar ge het draadje moet steken.

Ge gebruikt geen toolless rj45 koppen en keystones dan? Die kleur staat daar gewoon op, waar ge het draadje moet steken.
Het is om in een Unifi AC te steken dus ´moet´ wat flexibel zijn.
Had me dus gewoon setje van 10 rj45 connectors gekocht en zo een knijptang.
probleem is dat ze cava steken en telkens ik knijp ze wat verschuiven.
Hebben duurdere connectors betere interne kabel geleiding?
Kleurkes goed steken en controleren eer ge dicht knijpt eh.
Echt? 😀

Had me dus gewoon setje van 10 rj45 connectors gekocht en zo een knijptang.
probleem is dat ze cava steken en telkens ik knijp ze wat verschuiven.
Hebben duurdere connectors betere interne kabel geleiding?
Denk dat dit topic beter geschikt is: https://www.beyondgaming.be/threads...n-netwerkkabels-thuis-zelf-wilt-leggen.12279/

Maar om te antwoorden: oefening baart kunst. Kabel die verschuift heb ik nooit voorgehad, zelfs met goedkope connectors van aliexpress en de meest basic tang. Bedoel je dan verschuiven links/rechts (wat niet mogelijk zou moeten zijn, er zit een kam in de connector om die op zijn plaats te houden normaal gezien) of naar achter eruit? Als het naar achter schuift, meer duwen op de kabel, ik duw op de kabel terwijl ik de plug in de tang steek en blijf druk behouden tot ik nijp.

En ja, er bestaan andere soort connectoren die het "makkelijker" maken.
Je hebt de passthrough varianten waarbij het dus niet mogelijk is dat ze wat naar achter schuiven, maar waar je dan erna wel moet trimmen. Zelf nog niet gebruikt want ziet er meer werk en meer verlies uit, maar voor iemand die problemen heeft en maar éénmalig een connector moet nijpen misschien handig:
jBc1xts.png

Of van die toolless zoals @aXl_ al aanhaaldde:
I9k9HC8.png

Terug
Bovenaan