Elektriciteitstopic

Mannekes toch , ik ben aan het aftakelen denk ik.
Slaag er niet in om een eenvoudige wisselschakeling te bekabelen.
Iemand die in beschutte werkplaats-taal & met kleurtjes kan uitleggen hoe ik mijn draadjes moet aansluiten ?

zekeringskast -> wisselschakelaar 1 -> lamp 1 -> lamp 2 -> wisselschakelaar 2 (hangen in die volgorde)

edit: nvm , veel te simpel, het is maandag.
Ben erdoor geraakt :)

Laatst bewerkt:
Opbouw contactdozen & schakelaars in een garage (geen tuinhuis), moeten deze volgens het AREI met wartels etc?
Of mag dat een binnenshuis opbouw doos zijn?

Dat mag een gewone opbouwdoos zijn. Wel zorgen dat er een losse VOB te zien is.
Ik zou persoonlijk wel altijd Hydro aanraden voor opbouwmateriaal. Veel steviger dan die lelijke opbouwdozen.
Je werkt bij opbouw toch meestal met buis dus dan is dat de perfecte combinatie.

Domme praktische vraag: ik moet wat gaten boren om kabels door te trekken om van de ene kant naar de andere kant van het huis te gaan. Binnenmuren ytong of snelbouw.

Hoe doe ik dat het meest efficiënt? Ik heb een boor van 22 of 24mm: met de boorfunctie een paar gaten naast elkaar? Of beter klopboren? Of ineens met een beitel? :unsure:

Domme praktische vraag: ik moet wat gaten boren om kabels door te trekken om van de ene kant naar de andere kant van het huis te gaan. Binnenmuren ytong of snelbouw.

Hoe doe ik dat het meest efficiënt? Ik heb een boor van 22 of 24mm: met de boorfunctie een paar gaten naast elkaar? Of beter klopboren? Of ineens met een beitel? :unsure:
Ik zou met de 24mm boor enkele gaten naast elkaar boren (klopboor) en dan met een beitel het gedeelte tussen de gaten wegkappen.

Ik heb daar dit voor gebruikt: https://www.toolstation.be/mexco-diamantborenset-droog/p85987

2 gaten van 52mm naast elkaar.

Klopfunctie afzetten uiteraard.

Daarmee raak je wel door snelbouw. Wel geen huis tuin keuken klopboor gebruiken van 750W want dat is daar eigenlijk te zwak voor.

ik hebben in de zijgevel aan onze oprit enkele kabels eruit steken. Indertijd door de vorige eigenaar gedaan om verlichting te voorzien op de oprit.

Ik wil daar (eindelijk) eens werk van maken, maar voor ik eraan begin heb ik wat vragen.

1000038183.jpg

In totaal zo een 9 punten, en binnen 2 schakelaars (1 vooraan en 1 achteraan). Geen idee of het 1 circuit met 2 schakelaars of dat het 2 aparte circuits zijn per schakelaar. Dit kan ik wel uitzoeken met een multimeter.

Maar de grote vraag, hoe sluit ik die lampen aan?

En als optie, is het mogelijk om aan 1 aansluitpunt een sensor te hangen zodat alle lampen aan schieten bij beweging? (Evt 2 als het 2 aparte circuits zouden zijn)
Of plaats ik op elk aansluitpunt een lamp met sensor?
(Zoals deze bvb)

ik hebben in de zijgevel aan onze oprit enkele kabels eruit steken. Indertijd door de vorige eigenaar gedaan om verlichting te voorzien op de oprit.

Ik wil daar (eindelijk) eens werk van maken, maar voor ik eraan begin heb ik wat vragen.

Bekijk bijlage 39967

In totaal zo een 9 punten, en binnen 2 schakelaars (1 vooraan en 1 achteraan). Geen idee of het 1 circuit met 2 schakelaars of dat het 2 aparte circuits zijn per schakelaar. Dit kan ik wel uitzoeken met een multimeter.

Maar de grote vraag, hoe sluit ik die lampen aan?

En als optie, is het mogelijk om aan 1 aansluitpunt een sensor te hangen zodat alle lampen aan schieten bij beweging? (Evt 2 als het 2 aparte circuits zouden zijn)
Of plaats ik op elk aansluitpunt een lamp met sensor?
(Zoals deze bvb)
Er zal ergens centraal een sensor moeten komen die schakelt, de dubbele kabels komt de stroom toe en loopt die met de andere kabel door naar de volgende lamp...

Voor een bewegingsmelder heb je voeding (L+N+PE) en een schakeldraad nodig.
Dat gaat dus niet aangezien er overal een 3G1,5(normaal) ligt?
Tenzij je begint te foefelen met de kleuren maar dat is niet toegestaan.
Je zal ook de schakelaar binnenshuis moeten overbruggen door de draden door te verbinden met wago's; anders zal je alsnog telkens de schakelaar moeten aanzetten.

Voor een bewegingsmelder heb je voeding (L+N+PE) en een schakeldraad nodig.
Dat gaat dus niet aangezien er overal een 3G1,5(normaal) ligt?
Tenzij je begint te foefelen met de kleuren maar dat is niet toegestaan.
Je zal ook de schakelaar binnenshuis moeten overbruggen door de draden door te verbinden met wago's; anders zal je alsnog telkens de schakelaar moeten aanzetten.
Het kan natuurlijk wel als hij de schakelaar binnen overbrugt en dan de detector al eerste in de lijn plaatst.
Maar dan zijt ge wel beperkt in locatie van die detector en kans is klein dat dat ook de optimale plaats is.

Het kan natuurlijk wel als hij de schakelaar binnen overbrugt en dan de detector al eerste in de lijn plaatst.
Maar dan zijt ge wel beperkt in locatie van die detector en kans is klein dat dat ook de optimale plaats is.
Inderdaad, zo kan het wel. Excuses.

Weet iemand of ik voor een buitenklavier voor een sectionale poort gewoon via het klavier naar de kast kan en met welke kabel? KNX of UTP?

Vanaf de motor is er een stroomkabel voorzien + kabel voor de sturing ook rechtstreeks naar de kast

Weet iemand of ik voor een buitenklavier voor een sectionale poort gewoon via het klavier naar de kast kan en met welke kabel? KNX of UTP?

Vanaf de motor is er een stroomkabel voorzien + kabel voor de sturing ook rechtstreeks naar de kast

Wat voor klavier is het?

Typisch is een UTP coldoende.

Iemand die weet of de veren van deze spotjes in welfsels zouden pakken ?

9574_107149_5.jpg

Zit me hier rot te zoeken naar dezelfde prijs/maat met bladveren maar vind maar niks.

Wel prachtige van Illuxtron maar dat is integrated led en die kosten een pak meer :)

9574_107149_5.jpg

Zit me hier rot te zoeken naar dezelfde prijs/maat met bladveren maar vind maar niks.

Wel prachtige van Illuxtron maar dat is integrated led en die kosten een pak meer :)
Als je in de holle delen van de welfsels boort, wat ik alleen maar kan aanraden, werkt dat zelf beter als bladveren. In predallen of tussen 2 holle delen is het minder handig, maar het gaat.

Als je in de holle delen van de welfsels boort, wat ik alleen maar kan aanraden, werkt dat zelf beter als bladveren. In predallen of tussen 2 holle delen is het minder handig, maar het gaat.

T was hier verbouwing dus geen idee hoe ik dat kon uitmeten. We hebben gewoon geboord waar we de spot wilden.

9574_107149_5.jpg

Gaat prima werken.

Het is nog niet eens zomer en de fase van mijn zonnepanelen staat alweer op 252V (Heel de dag 247V omdat ik aan het laden was). Heb 3 dagen de spanning naar beneden kunnen trekken, maar mijn autobatterij is nu eenmaal maar 80kWh en die staat op 100%.
Maar als ik over lange tijd kijk, dan wisselt het maximumvoltage per fase elke dag en niet altijd is dezelfde fase hoger.

Maar snel dat Fluvius wat werk maakt van de nieuwe geplande cabine hier.

Terug
Bovenaan