Elektriciteitstopic

Mag je van het AREI 2 draden op 1 klem van een schakelaar aansluiten? Ik wil de bruine draad graag doorverbinden op klem L1 van een enkelpolige schakelaar voor naar een andere schakelaar te gaan van een ander lichtpunt. Ik had het eerst doorverbonden met een wago klem, maar ik krijg het allemaal niet in het doosje gepropt. Zonder die extra wago lukt het wel.

In van die insteekklem schakelaars ja. Maar wat komt er dan allemaal wel niet toe in die pot als je maar met een enkelpolige schakeling zit?
Dat is toch normaal gewoon voeding in, voeding uit en lamp? Dan moet een wago van 3 toch wel lukken lijkt me (wel best zonder klepjes).

Laatst bewerkt:
In van die insteekklem schakelaars ja. Maar wat komt er dan allemaal wel niet toe in die pot als je maar met een enkelpolige schakeling zit?
Dat is toch normaal gewoon voeding in, voeding uit en lamp? Dan moet een wago van 3 toch wel lukken lijkt me (wel best zonder klepjes).
Er komt 1 kabel toe (vanuit de zekerinkast) en er vertrekken er 2 (naar lichtpunt en naar schakelaar voor ander lichtpunt). Dus 2x wago voor de neuter en aarding (3 draden per klem) en 1x dan de fasedraad die dan nu doorverbonden wordt in de schakelaar zelf. Het zijn wago's zonder klepjes, maar al die draden, wago's en dan nog de schakelaar zelf krijg ik er toch niet zomaar in hoor. Het is wel een hollewanddoos, dus mogelijk minder diep? Geen idee.

Het is een standaard Niko eenpolige schakelaar met schroefklemmen.

Er komt 1 kabel toe (vanuit de zekerinkast) en er vertrekken er 2 (naar lichtpunt en naar schakelaar voor ander lichtpunt). Dus 2x wago voor de neuter en aarding (3 draden per klem) en 1x dan de fasedraad die dan nu doorverbonden wordt in de schakelaar zelf. Het zijn wago's zonder klepjes, maar al die draden, wago's en dan nog de schakelaar zelf krijg ik er toch niet zomaar in hoor. Het is wel een hollewanddoos, dus mogelijk minder diep? Geen idee.

Het is een standaard Niko eenpolige schakelaar met schroefklemmen.
Je kan gewoon verder aftakken in de schakelaar, daar kan de keuring niets op zeggen. Hollewanddoos kan idd iets lastiger zijn.

Als het kan moet je meerdere draden in 1 schroefklem vermijden, maar je mag er daar 2 insteken.
Ik heb 1 enkelpolige schakelaar vervangen door een sonoff NS panel US met 2 fysieke knoppen, die 2 relais bedienen. Eentje vervangt de schakelaar en is voor de hoofdverlichting. Het 2de relais bedient een shelly mini (gevoelig kleiner dan sonoff) die 2 andere shelly plugs bedient om de sfeerverlichting (2 ledstrips) te bedienen. Aangezien die lichtkring bij op de stopcontacten hangt en daar redelijk wat draden toekomen was het wel een challenge om zowel die sonoff schakelaar, als de shelly mini als 3 wago's in te proppen. Maar uiteindelijk is dat toch gelukt.
Was zowat de enige manier om de led-strips fysiek te bedienen, al had ik een sonoff kunnen kiezen zonder scherm, maar sonoff kan niet met maar enkel schroeven en mijn helia potjes hebben geen schroefgaten. Deze zit dus geschroeft in de muur (gaten net naast het potje).

Ik vraag me eigenlijk af of dat officieel wel mag, zo een enkelpolige schakelaar vervangen door een sonoff. Die relais is ook enkelpolig en is niet zo het probleem, maar die shelly mini hoort daar eigenlijk niet te zitten, ookal bedient die niets fysiek, aan die uitgang hangt niets.

Deze dus, en daarachter zit dan een shelly mini die relayed naar andere shelly's (niet fysiek).
54384608297_83751379f1_c.jpg

Grote voordeel is eigenlijk dat de relais ook bedient kunnen worden als je netwerk plat ligt en je hoofdverlichting blijft werken. Met de sonoff NS panel pro heb je wel zigbee bvb, maar geen fysieke relais en drukknoppen.

Laatst bewerkt:
Iemand tips om langs boven gaten van de spotboringen (incl kabels) dicht te leggen vooraleer men met de chape komt?

Zijn gaten van 80mm.

Iemand tips om langs boven gaten van de spotboringen (incl kabels) dicht te leggen vooraleer men met de chape komt?

Zijn gaten van 80mm.
- dotje pur schuim bovenop
- stukje isolatieplaat overleggen

Dat moet niet perfect waterdicht zijn, het mag gewoon geen gat van 80 zijn waar de chap invalt.

Zijn gaten van 80mm.

Hoe kont ge aan gaten van 80mm? Normaal zijn spotboringen niet door en door en wordt het laatste deel gewoon een gat ter dikte van de preflex(en) geboord... Heb daar nooit iets over moeten leggen.

- dotje pur schuim bovenop
- stukje isolatieplaat overleggen

Dat moet niet perfect waterdicht zijn, het mag gewoon geen gat van 80 zijn waar de chap invalt.
Dat mag dan toch zo’n dun plaatje zijn, vermoed ik. :unsure: .
Pa heeft nog een hoop roofing plaatjes liggen (voor op een tuinhuis bijvoorbeeld). Zou dat ook niet goed zijn 🤔
Hoe kont ge aan gaten van 80mm? Normaal zijn spotboringen niet door en door en wordt het laatste deel gewoon een gat ter dikte van de preflex(en) geboord... Heb daar nooit iets over moeten leggen.
Hier zijn ze volledig doorboord. Dan zit de flex niet in de weg van de spots + extra verluchting.

Ik heb dat met purschuim gedaan. Mijn inbouwspots waren wel niet volledig doorgeboord. De gaten waar mijn alpexbuizen en ventilatiekanalen zaten waren wel redelijk ruim.

Nog 2 vraagjes over het AREI:

- Mag ik een wago klem voor 4 draden gebruiken terwijl ik er maar 3 draden insteek? Dus er blijft 1 slot vrij.

- Ik heb 3 stopcontacten naast elkaar, maar de kabels komen binnen bij het middelste stopcontact. 1 kabel komt van de zekeringkast, de andere is om door te verbinden naar andere stopcontacten in de kamer. Omdat je per stopcontact maar 2 vrije klemmen hebt voor zowel L, N als G en de draden die toekomen redelijk kort zijn, moest ik creatief zijn om alles te laten passen. Wat ik gedaan heb:
De G en L die toekwamen heb ik in het doosje van het eerste stopcontact van de 3 doorverbonden met wagos en van daaruit op het stopcontact aangesloten. De N draden waren net te kort om daar aan te sluiten, dus die heb ik in het doosje van het laatste stopcontact doorverbonden met een wago en van daaruit op het stopcontact aangesloten. En dan uiteraard zijn alle 3 de stopcontacten aangesloten op elkaar. De L en G komen dus binnen op het eerste stopcontact van de 3, de N komt binnen op het laatste stopcontact van de 3. Het is uiteraard niet de properste oplossing, maar ik moest het doen met de lengte die ik had en het stopcontact kon ook niet meer naar links of rechts geplaatst worden door andere leidingen aan de ene kant en een radiator aan de andere kant. Is zoiets in orde volgens het AREI?

Nog 2 vraagjes over het AREI:

- Mag ik een wago klem voor 4 draden gebruiken terwijl ik er maar 3 draden insteek? Dus er blijft 1 slot vrij.

- Ik heb 3 stopcontacten naast elkaar, maar de kabels komen binnen bij het middelste stopcontact. 1 kabel komt van de zekeringkast, de andere is om door te verbinden naar andere stopcontacten in de kamer. Omdat je per stopcontact maar 2 vrije klemmen hebt voor zowel L, N als G en de draden die toekomen redelijk kort zijn, moest ik creatief zijn om alles te laten passen. Wat ik gedaan heb:
De G en L die toekwamen heb ik in het doosje van het eerste stopcontact van de 3 doorverbonden met wagos en van daaruit op het stopcontact aangesloten. De N draden waren net te kort om daar aan te sluiten, dus die heb ik in het doosje van het laatste stopcontact doorverbonden met een wago en van daaruit op het stopcontact aangesloten. En dan uiteraard zijn alle 3 de stopcontacten aangesloten op elkaar. De L en G komen dus binnen op het eerste stopcontact van de 3, de N komt binnen op het laatste stopcontact van de 3. Het is uiteraard niet de properste oplossing, maar ik moest het doen met de lengte die ik had en het stopcontact kon ook niet meer naar links of rechts geplaatst worden door andere leidingen aan de ene kant en een radiator aan de andere kant. Is zoiets in orde volgens het AREI?
2x ja.
Zolang alle aders met elkaar doorverbonden zijn (kleur op kleur uiteraard) is er geen probleem.
De keuring gaat uw stopcontacten ook niet uit de muur halen.

Zo te horen wel niet echt voldoende overlengte gelaten? Bij nieuwe bekabeling altijd minstens 30cm over laten. Zeker als je in het midden toekomt in een 3-voudige, kan je gewoon je aders mooi naar achteren plooien en zo naar links en rechts. De overschot gebruik je dan om je stopcontacten door te verbinden, de overlengte is dus niet weggesmeten.

Laatst bewerkt:
2x ja.
Zolang alle aders met elkaar doorverbonden zijn (kleur op kleur uiteraard) is er geen probleem.
De keuring gaat uw stopcontacten ook niet uit de muur halen.
Super, merci!
Zo te horen wel niet echt voldoende overlengte gelaten? Bij nieuwe bekabeling altijd minstens 30cm over laten. Zeker als je in het midden toekomst in een 3-voudige, kan je gewoon je aders mooi naar achteren plooien en zo naar links en rechts. De overschot gebruik je dan om je stopcontacten door te verbinden, de overlengte is dus niet weggesmeten.
Het waren kabels die reeds lagen, maar het waren origineel opbouwstopcontacten die ik vervangen heb door inbouwstopcontacten. De kabels moeten nu dus een grotere lengte afleggen. Daardoor heb ik minder lengte over dan origineel het geval was. Waar ik zelf kabels gelegd heb, probeer ik zoveel mogelijk overlengte weg te werken in de dozen, maar dat zorgt dan weer voor inbouwdozen waar teveel kabel inzit. :p

Ik wil een enkelpolige schakelaar aansluiten met een controlelampje

Ben ik nu debiel dat ik dit schema niet snap? Hoe kan dat controlelampje werken als je het enkel met fase verbindt en niet met neuter. Of is dit het schema voor een signalisatielamp en niet controle?

Waarom wordt de klem met aanduiding O niet gebruikt? het enige verschil tussen een gewone enkelpolige en een met controlelamp is net die extra klem O...

sS5U90c.png

De 1 en 0 doen het omgekeerde van elkaar, je moet dus 1 van de 2 gebruiken (normaal open vs normaal gesloten).
Hoe dat controlelampje werkt geen idee. Volgens mij doet dat net het omgekeerde van wat je wilt. Dat brandt als de verbruiker uit is en gaat uit wanneer de verbruiker aan is (potentiaal over het controlelampje of niet).

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat schema van Niko een signalisatielamp (die altijd brandt) en geen controlelamp (enkel aan als de lamp aan is)
Als de schakelaar aan staat is de min-pool van het controlelampje verbonden aan de N. Als die af staat is de min-pool onderbroken. Die brandt dus enkel wanneer de lamp aan staat.

Sluit het eens aan en kijk wat het doet.
Volgens het schema zal het controlelampje normaal altijd aan zijn tenzij je op de schakelaar drukt. Dit kan handig zijn als je de schakelaar wil vinden als het donker is.
Lampje moet aangesloten worden op 1, andere kant op de N wago van de lamp. Zo staat dat lampje parallel met de lamp en zal het aan zijn als de lamp aan is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan