Elektriciteitstopic

Waarschijnlijk een slecht/los contact -> grote contactweerstand en veel warmte en gesmolten lusterklem tot gevolg.
Gebruik daarvoor inderdaad aub een wago-lasklem.

Je spreekt van een reparatie? Ik vermoed verlengen van de kabel? Properste is dat je de twee uiteinden leidt in een lasdoosje dat je ergens tegengevezen hebt en daar de verbinding in maakt. De verbindingen open en bloot is niet ok, omwikkeld met isolatietape is ook maar "meh".
Ik gok dat de vorige eigenaar zijn kabel te kort was en deze via de lusterklem aan elkaar had gezet. Stond enkel buitenverlichting op, dus wss nooit echt veel gebruikt. Dat ene stopcontact dat er ook op stond was wss enkel om de haag te snoeien en ook nooit intensief lang...

Straks eens langs de doe-het-zelfer en een wago lasklem met lasdoosje. Dan is alles mooi veilig in elkaar.

Ik gok dat de vorige eigenaar zijn kabel te kort was en deze via de lusterklem aan elkaar had gezet. Stond enkel buitenverlichting op, dus wss nooit echt veel gebruikt. Dat ene stopcontact dat er ook op stond was wss enkel om de haag te snoeien en ook nooit intensief lang...

Straks eens langs de doe-het-zelfer en een wago lasklem met lasdoosje. Dan is alles mooi veilig in elkaar.
Als het enkel voor verlichting was bekijk dan ook maar de dikte van uw draad. Je wil geen brand hebben omdat je 1,5carré hebt ipv 2,5.

Denk wel dat het 2,5 was. Leek me toch een goeie dikke met solide koperen kern ipv losse draadjes.
Boite en lasklemmen juist gekocht, straks eens monteren. Dan zal ik ineens de dikte eens checken.

Gebruik van lusterklemmen is sowieso in overtreding. Je ziet de reden waarom bij jou

Heb eens snel gezien, zolder is hoogstwaarschijnlijk 2,5carre maar de kabel die van de stroomkast vertrekt naar de boite met verlichting is dunner, dus kan wel een 1,5carre zijn mss...
Heb nu eens opgezocht en voor 1,5carre met een kabel langer dan 25m mag er tot 10A erdoor. Klopt dit? Dan vormt laden geen probleem want opladen gebeurt maar tegen een max van 8A en kan dan veilig gebeuren.

Heb eens snel gezien, zolder is hoogstwaarschijnlijk 2,5carre maar de kabel die van de stroomkast vertrekt naar de boite met verlichting is dunner, dus kan wel een 1,5carre zijn mss...
Heb nu eens opgezocht en voor 1,5carre met een kabel langer dan 25m mag er tot 10A erdoor. Klopt dit? Dan vormt laden geen probleem want opladen gebeurt maar tegen een max van 8A en kan dan veilig gebeuren.
1,5 mag je afzekeren met 10A smelt of 16A automaat.
1,5 mag niet gebruikt worden voor een stopcontact (AREI specifieert ook minimum draadsecties). Dat moet 2,5mm zijn (mag gezekerd met 16A smelt of 20A automaat).
Indien gemengde kring (zowel verlichting als stopcontacten) -> behandelen zoals kring stopcontacten. 2,5mm.

Dat is werk voor de electricien die in oktober de gehele kast gaat vervangen en alles conform maken. Wou gewoon tot dan het stopcontact gebruiken voor mijn wagen. Mss nog niet volgens de regels, maar wel veilig.

Handige info over waar je welke preflex moet gebruiken.

1,5 mag je afzekeren met 10A smelt of 16A automaat.
1,5 mag niet gebruikt worden voor een stopcontact (AREI specifieert ook minimum draadsecties). Dat moet 2,5mm zijn (mag gezekerd met 16A smelt of 20A automaat).
Indien gemengde kring (zowel verlichting als stopcontacten) -> behandelen zoals kring stopcontacten. 2,5mm.
Vraag mij eigenlijk af, ga binnenkort in onze volgende woning (renovatie, geen nieuwbouw) de volledige electriciteit vernieuwen. Zou ik gemakshalve niet gewoon álles in 2,5 leggen?

Vraag mij eigenlijk af, ga binnenkort in onze volgende woning (renovatie, geen nieuwbouw) de volledige electriciteit vernieuwen. Zou ik gemakshalve niet gewoon álles in 2,5 leggen?
3g2.5 flex is ongeveer anderhalve keer zo duur als 3g1.5.

2.5 draad is ook geen cadeau om in lichtarmaturen te foefelen.

Ik zou dat persoonlijk niet doen :p.
Ge kunt uiteraard wel overschotten van uw 2.5 rol gebruiken voor waar maar 1.5 vereist is. Dat is niet verboden.

Compleet zinloos om uw verlichting in 2,5 te leggen.
Ook meestal niet gemakkelijk om 2 3G2,5 in een armatuur te verwerken.

3g2.5 flex is ongeveer anderhalve keer zo duur als 3g1.5.

2.5 draad is ook geen cadeau om in lichtarmaturen te foefelen.

Ik zou dat persoonlijk niet doen :p.
Ge kunt uiteraard wel overschotten van uw 2.5 rol gebruiken voor waar maar 1.5 vereist is. Dat is niet verboden.

Compleet zinloos om uw verlichting in 2,5 te leggen.
Ook meestal niet gemakkelijk om 2 3G2,5 in een armatuur te verwerken.
Ok duidelijk , dan 1,5 + 2.5

In mijn huidige woning heb ik een GPS klok voor de verlichting in de hal/buiten (aan bij zonsondergang, uit bij zonsopkomst).
Mijn nieuwe woning heeft klassieke elektriciteit, maar wel op verschillende plaatsen verlichting die ik ook automatisch zou willen schakelen.

Op welke manier zou ik dat kunnen doen? Bestaat zo een module toevallig om achter een schakelaar te plaatsen? Ik vind niesnel iets bruikbaars precies.

In mijn huidige woning heb ik een GPS klok voor de verlichting in de hal/buiten (aan bij zonsondergang, uit bij zonsopkomst).
Mijn nieuwe woning heeft klassieke elektriciteit, maar wel op verschillende plaatsen verlichting die ik ook automatisch zou willen schakelen.

Op welke manier zou ik dat kunnen doen? Bestaat zo een module toevallig om achter een schakelaar te plaatsen? Ik vind niesnel iets bruikbaars precies.
Ik zou eens kijken naar shelly.

Ik heb indertijd Z-wave modules (Fibaro) geïnstalleerd. Een dimmer achter iedere schakelaar.

Zoals je in het artikel leest heb je voor die modules een hub/controller nodig om de logica te programmeren. Dat kan vendor-specifiek zijn (meer plug-and-play, meer user interface) of meer DIY.
Ik heb 3j geleden een micro-form-factor dell pc voor 300€ gekocht (toen kostten ze dat nog maar, ondertussen ga je dat niet meer voor die prijs vinden vrees ik) die als een kleine server openhab draait waar ik alle logica in heb geprogrammeerd.

Ik zou eens kijken naar shelly.

Dit zou wel eens kunnen werken, wss kan je dat via een app instellen (mijn eltako's hebben een display + knoppen).
Merci!

Ik heb indertijd Z-wave modules (Fibaro) geïnstalleerd. Een dimmer achter iedere schakelaar.

Zoals je in het artikel leest heb je voor die modules een hub/controller nodig om de logica te programmeren. Dat kan vendor-specifiek zijn (meer plug-and-play, meer user interface) of meer DIY.
Ik heb 3j geleden een micro-form-factor dell pc voor 300€ gekocht (toen kostten ze dat nog maar, ondertussen ga je dat niet meer voor die prijs vinden vrees ik) die als een kleine server openhab draait waar ik alle logica in heb geprogrammeerd.

Veel lampen hebben al een dimmermodule, maar nergens een timer. Denk dat shelly eenvoudiger is en minder verbruikt. Dat heeft geen aansturing nodig eens ingesteld. Perfect voor lampen die altijd dezelfde cyclus volgen.

Dit zou wel eens kunnen werken, wss kan je dat via een app instellen (mijn eltako's hebben een display + knoppen).
Merci!
Absoluut en je schakelaar kan ook blijven werken.
Screenshot_20230616_100640_Shelly.jpg
Hierbij een screenshot van de scheduler in de app, kan je ook meerdere schedules instellen.

Is het (not) done om een draad te splitsen met een lusterklem (1 draadje in aan de ene kant en twee samen steken aan de andere kant)? Ik ben nieuwe schakelaars voor de rolluiken aan het steken en de n-draad die nu rechtstreeks naar mijn rolluikmotor gaat zou nu ook naar de schakelaar moeten gaan. Werkt prima met een lusterklem momenteel, maar ik wil ook geen gevaarlijke situatie creëren natuurlijk.

kynda-light-kroonsteen-transparant-3-polig.jpg

Terug
Bovenaan