EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat goed is komt snel en talent komt vaak wanneer je het niet verwacht. Nu voorspellingen doen voor binnen 4 jaar en meer is toch moeilijk IMO.
Idd.. Kijk naar Lukaku, debuut bij Anderlecht en een jaar later al spits bij onze nationale ploeg.. Voor hetzelfde geld komt er volgend seizoen ergens ene uit de jeugd die een jaar later zijn debuut maakt bij de Rode duivels omdat hij gewoon zo goed is..

Idd.. Kijk naar Lukaku, debuut bij Anderlecht en een jaar later al spits bij onze nationale ploeg.. Voor hetzelfde geld komt er volgend seizoen ergens ene uit de jeugd die een jaar later zijn debuut maakt bij de Rode duivels omdat hij gewoon zo goed is..

Of maakt er 1 of ander talent ergens een onverwachte evolutie door. Het omgekeerde kan helaas ook gebeuren, door blessures, of de keuze voor een foute ploeg die een speler zijn evolutie net afstopt.

Het omgekeerde komt helaas nog veel vaker voor he. Ik herinner mij nog een gelijkaardige discussie op het vorige forum van een flink aantal jaar geleden, waar we dachten dat we gebeiteld waren met aankomende talenten als Tielemans, Musonda, Bossaerts, Januzaj, Bakkali, Schrijvers, Dendoncker, Praet, ... Dendoncker en Praet zijn uitgegroeid tot degelijke subtoppers, maar uiteindelijk is enkel Tielemans echt op weg zijn toenmalig potentieel waar te maken. Hell, we dachten toen dat we op de linkerflank misschien eindelijk eens een deftige verdediger gingen gevonden hebben met J. Lukaku. Ook de betreurde Malanda hoorde bij die generatie. Ook voor ons nationale ploeg blijft dat toch een gigantisch gemis.

Feit blijft dat het koffiedik kijken is. Over 5 jaar spreken we over de helft van de namen die we hier nu noemen als potentiële toppers ook enkel nog in termen van 'weet je nog dat we 5 jaar geleden dachten dat die De Bruyne/Kompany/... ging vervangen?'.

al dat gespeculeer hier tegen "oh dan spelen we hopelijk tegen X of tegen Y"....
jeezes vergeten dat we nog niet zo lang geleden er uit lagen tegen ochgottekes Wales? toen waren we ook aant juichen dat we tegen die mochten spelen....

Dendoncker toch een mooi voorbeeld van iemand waar niet zo heel veel van werd verwacht, die vooral door speelkansen te krijgen omdat Herman zijn klak net die periode pro jeugd stond, een opmerkelijke ontwikkeling doormaakte.

Musonda blijft een heel pijnlijke. Vooral door blessures. Anders had die, ondanks zijn bedenkelijke keuze voor Chelsea, toch wel ergens een deftig niveau gehaald.

Bakalli zelfde verhaal eigenlijk, ligt meer in de lappenmand dan wat anders. En ook daar werden niet altijd de beste clubkeuzes gemaakt.

Januzaj is een typisch voorbeeld van toppotentieel dat op niks uitdraait.

Niks is groot woord maar die werd zo opgehemeld alsof hij de messiah was vant voetbal;
Met bijhorende circus voor welke land hij zou spelen.

Zijn Bakkali en Musonda ook geen twee schoolvoorbeelden van jongens die dachten dat het net iets te gemakkelijk ging gaan? Tuurlijk, zware blessures kunnen ook gewoon pech zijn, maar de Bakkali van de laatste 4, 5 jaar is toch ook gewoon geen echte prof? De jeugd van nu kan maar beter kijken naar Tielemans en co, niet alleen als voetballer maar ook gewoon als mens, hoe die logische stappen heeft gezet en hoe die zich gewoon als een deftige prof heeft gedragen vanaf het moment hij in de A-ploeg van Anderlecht kwam. De clubs nu kunnen ook gemakkelijk wijzen naar dat soort voorbeelden.

De huidige ervaren mannen zijn indertijd allemaal in het buitenland doorgebroken, bij gebrek aan jeugdwerking in België, maar intussen zijn er toch genoeg nieuwe jongens bij gevloeid, die wél gewoon eerst doorgebroken zijn in de Belgische competitie (Doku, Praet, Tielemans, Trossard, T. Hazard, ...). Ik hoop dat de Duivels van binnen 5 jaar daar nu naar kijken.

Zijn Bakkali en Musonda ook geen twee schoolvoorbeelden van jongens die dachten dat het net iets te gemakkelijk ging gaan? Tuurlijk, zware blessures kunnen ook gewoon pech zijn, maar de Bakkali van de laatste 4, 5 jaar is toch ook gewoon geen echte prof? De jeugd van nu kan maar beter kijken naar Tielemans en co, niet alleen als voetballer maar ook gewoon als mens, hoe die logische stappen heeft gezet en hoe die zich gewoon als een deftige prof heeft gedragen vanaf het moment hij in de A-ploeg van Anderlecht kwam. De clubs nu kunnen ook gemakkelijk wijzen naar dat soort voorbeelden.
Zelfde kan je zeggen over Lukaku en KDB hè. Allebei veel te vroeg naar Chelsea (toevallig?) en gelukkig via enkele uitleenbeurten en stap terug naar middenmoters toch nog hun potentieel waargemaakt. Voor het zelfde geld waren die ook in het sukkelstraatje geraakt.

Zelfde kan je zeggen over Lukaku en KDB hè. Allebei veel te vroeg naar Chelsea (toevallig?) en gelukkig via enkele uitleenbeurten en stap terug naar middenmoters toch nog hun potentieel waargemaakt. Voor het zelfde geld waren die ook in het sukkelstraatje geraakt.
In De Bruyne heb ik het eigenlijk altijd wel gezien. Die zag ik altijd doorbreken aan de top. Chelsea was niet de goede keuze, al was misschien vooral Mourinho niet de juiste keuze.

Lukaku had toen met absolute zekerheid nog een tussenstap nodig. Was toen totaal nog geen afgewerkt product en is volgens mij ook nooit het absolute rastalent geweest. Hij is er intussen wel gekomen, maar voor mij vooral door de jusite tussenstap bij Everton en veel hard werk.

Kan zeer goed zijn. Benieuwd of die volgend seizoen al naar zijn centrale positie gaat evolueren. Zien de Club-watchers daar trouwens een 10 of misschien eerder een 8 in?
Ik denk een 10, hij heeft zelf ook al gezegd dat hij daar het liefst speelt. Maar die kan eigenlijk wel overal spelen lijkt mij. Ik snap niet dat hij er niet bij is. Kan ook perfect de flanken afdweilen als stand-in voor Thorgan/Meunier

Het omgekeerde komt helaas nog veel vaker voor he. Ik herinner mij nog een gelijkaardige discussie op het vorige forum van een flink aantal jaar geleden, waar we dachten dat we gebeiteld waren met aankomende talenten als Tielemans, Musonda, Bossaerts, Januzaj, Bakkali, Schrijvers, Dendoncker, Praet, ... Dendoncker en Praet zijn uitgegroeid tot degelijke subtoppers, maar uiteindelijk is enkel Tielemans echt op weg zijn toenmalig potentieel waar te maken. Hell, we dachten toen dat we op de linkerflank misschien eindelijk eens een deftige verdediger gingen gevonden hebben met J. Lukaku. Ook de betreurde Malanda hoorde bij die generatie. Ook voor ons nationale ploeg blijft dat toch een gigantisch gemis.

Feit blijft dat het koffiedik kijken is. Over 5 jaar spreken we over de helft van de namen die we hier nu noemen als potentiële toppers ook enkel nog in termen van 'weet je nog dat we 5 jaar geleden dachten dat die De Bruyne/Kompany/... ging vervangen?'.

Junior Malanda.
Damn.
Dat was pas een topvervanger voor Witsel geweest.

Wel een verschil tussen KDB/Lukaku enerzijds die beiden de JPL kapot gespeeld hebben en hun ploeg kampioen gemaakt hebben, en anderzijds Bakkali/Januzaj die op hun 16e reeds naar het buitenland trekken zonder iets bewezen te hebben en gewoon jarenlang in de Beloften liggen te creperen.

Ze zijn inderdaad gelukkig snel uitgeleend geweest en hebben daar de nodige ervaring kunnen opdoen. Op zo'n jonge leeftijd naar een topclub gaan én aan spelen toekomen is héél weinigen gegeven. Dan moet je ofwel héél vroeg al dicht aan je top zitten, of geluk hebben met de trainer, of geluk hebben dat de persoon op jouw positie het wat minder doet of in een langdurige blessure belandt.

De Bruyne en Lukaku waren hier in België natuurlijk al titularis en zeer belangrijk voor hun club. Maar jongens die hier op 16-jarige leeftijd vertrekken of na een paar goede matchen in de eerste ploeg, daar ben ik niet zo'n fan van. Het parcours zoals een Tielemans aflegt, vind ik zeker het verstandigst.

Zo'n Sambi Lokonga die nu misschien ineens naar Arsenal gaat... dat zie ik minder graag gebeuren. Je kan niet zeggen dat die al dé man was bij Anderlecht. Als het doorgaat, wordt die hopelijk snel uitgeleend aan een kleinere Engelse ploeg.

Mentaliteit is alles natuurlijk. Jongens die na een paar goede prestaties beginnen zweven en snel voor het geld willen gaan, die komen er niet.

In De Bruyne heb ik het eigenlijk altijd wel gezien. Die zag ik altijd doorbreken aan de top. Chelsea was niet de goede keuze, al was misschien vooral Mourinho niet de juiste keuze.

Lukaku had toen met absolute zekerheid nog een tussenstap nodig. Was toen totaal nog geen afgewerkt product en is volgens mij ook nooit het absolute rastalent geweest. Hij is er intussen wel gekomen, maar voor mij vooral door de jusite tussenstap bij Everton en veel hard werk.
Als je Lukaku bij Anderlecht de eerste jaren bezig zag, kun je toch moeilijk gaan stellen dat dit geen rastalent zou zijn.

Chelsea niet de juiste stap. Maar was wel zijn droomclub, geen makkelijke keuze.

Januzaj toch ook een geval apart. Is doorgebroken bij United, itt anderen die te vroeg vertrokken.

Zo'n Sambi Lokonga die nu misschien ineens naar Arsenal gaat... dat zie ik minder graag gebeuren. Je kan niet zeggen dat die al dé man was bij Anderlecht. Als het doorgaat, wordt die hopelijk snel uitgeleend aan een kleinere Engelse ploeg.
Het doet me pijn dit te zeggen, maar Arsenal ís een kleinere Engelse ploeg intussen.

Junior Malanda.
Damn.
Dat was pas een topvervanger voor Witsel geweest.
Yep :(

Wel een verschil tussen KDB/Lukaku enerzijds die beiden de JPL kapot gespeeld hebben en hun ploeg kampioen gemaakt hebben, en anderzijds Bakkali/Januzaj die op hun 16e reeds naar het buitenland trekken zonder iets bewezen te hebben en gewoon jarenlang in de Beloften liggen te creperen.
Plus dat die in tegenstelling tot een aantal anderen niet bij de pakken blijven zitten zijn. De Bruyne maar een jaar bij Chelsea op de bank gezeten, Lukaku twee jaar. Toch snel gekozen voor de uitleenbeurten en transfers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan