EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het enige minpunt aan Martinez voor mij is dat hij soms spelers oproept op basis van hun verleden, en niet hun huidige vorm.

Met Chadli als duidelijk voorbeeld dit EK.
Maar een voordeel is dan wel dat hij er ook jongens bij haalt met het oog op de toekomst. Door er een Tielemans en Doku vroeg bij te halen, ipv pakweg Desolleil, gaan deze zich ook veel makkelijker integreren in de ploeg, en ook hun persoonlijke evolutie zal daar wel bij varen.

Is dat niet zo bij veel bondscoaches?
Je wil ergens wel een houvast en zekerheid hebben. Allé, zeker als naar een eind tornooi gaat. Spelers inpassen doe je beter in een kwalificatie enzo.

Kvolg dat gevoel wel dat je spelers van het moment moet oproepen, maar ik kan het begrijpen dat je dat niet per se doet en vooral stabiliteit wil hebben.

Het enige minpunt aan Martinez voor mij is dat hij soms spelers oproept op basis van hun verleden, en niet hun huidige vorm.

Chadli vind ik ook een slechte beslissing. Maar de Rode Duivels zijn ook een commercieel product dat aantrekkelijk moet blijven, een publiekslieveling of vedette thuis laten kan gevolgen hebben. Een Ronaldo zou na een desastreus seizoen ook nog steeds zijn plaats hebben. Er zijn weinig coaches die dat zouden doen

Zou je dan hetzelfde kunnen zeggen over Vermaelen, Witsel en Hazard? Had hij deze ook moeten thuislaten?

Zou je dan hetzelfde kunnen zeggen over Vermaelen, Witsel en Hazard? Had hij deze ook moeten thuislaten?
Je kan de oproeping van Chadli toch niet vergelijken met die namen? Totaal niet dezelfde situatie. Ik zou geen van bovenstaande namen thuis gelaten hebben.

Geef mij maar pakweg Saelemaekers (gingen hem nu ook kunnen gebruiken) ipv Chadli.

Over Vermaelen op zich wel, Witsel en Hazard zou ik ook altijd meenemen als er een redelijke kans is dat ze fit geraken. Bon, ik snap wel dat hij Vermaelen meeneemt. De spoeling is gewoon heel dun in die defensie. Dat hij hem nog altijd als basisspeler wilt, daar heb ik het wat moeilijker mee.

Ik hoop vooral dat we na Martinez een coach krijgen die er een systeem in krijgt dat aangepast is aan de nieuwe generatie Duivels. Het systeem van Martinez is volgens mij al tegen het WK niet meer haalbaar, wegens een te zwakke defensie, maar ik zie die geen nieuw systeem meer uitwerken.

Je kan de oproeping van Chadli toch niet vergelijken met die namen? Totaal niet dezelfde situatie. Ik zou geen van bovenstaande namen thuis gelaten hebben.

Geef mij maar pakweg Saelemaekers (gingen hem nu ook kunnen gebruiken) ipv Chadli.
- Chadli: Speelt bij een Turkse subtopper
- Witsel: Komt terug uit een zware blessure, dat is altijd een vraagteken. Voor hetzelfde geld blesseert hij zich opnieuw.
- Hazard: Eigenlijk sinds hij bij Real speelt van de ene blessure in de andere
- Vermaelen: Speelt bij een Japanse middenmoter, is zeer blessuregevoelig

Dus voor mij, als je die 3 laatste meepakt, is het ook omwille van hun geschiedenis en niet omwille van wat ze recent hebben laten zien. Ben niet de grootste fan van Chadli, maar hij heeft zijn kwaliteiten en verdiensten. Saelemaekers zal in de toekomst wel zijn kans krijgen.

Ik denk dat dit het hoogst haalbare is voor de RD. Je spreekt over het halen van een 'echte topcoach', maar wie heb je dan in godsnaam in gedachten die ook maar zou overwegen om naar de RD te komen?
Er zijn toch weinig coaches aanwezig op dit EK die ik zou willen inruilen voor Martinez. Löw en Mancini mogen wel komen, maar dat is het zowat. De Boer, Southgate, Santos, Enrique, ... dat hoeft voor mij toch niet. En Deschamps, die kan ik niet hebben :p
Twee zaken over deze goede posts:
Om te beginnen mogen we dat inderdaad niet vergelijken met clubvoetbal, ge moet dat relatief bekijken. Met wat er op dit tornooi aanwezig is qua coach én rekening houdend met ons miniem budget in vergelijking met de landen die ge hierboven opnoemt, mogen we ons beide pollekes kussen. Niet alleen voor zijn werk als coach, maar zeker voor de gehele Belgische voetbalomkadering. Neen, dat wil niet zeggen dat Martinez de toptrainer is en weer niet serieuze klappen zal krijgen bij zijn volgende club, wel dat we gewoon maar naar zijn voorgangers moeten kijken om te weten van waar we komen. De fouten die die losers gemaakt hebben, heeft Martinez zeker en vast niet op zijn palmares. Ja, het kan altijd beter, maar dat is zelfs bij de wereldkampioen zo. Sommige van die zaken die beter kunnen, hangen zelfs maar van wat geluk af.

Maar als tweede zaak dan: opvallend dat alle namen die ge hier opnoemt ook de nationaliteit van het land hebben. Ik heb even gekeken en ik tel maar twee landen (Polen en wij) van wie de coach geen enkele band heeft met het land. Op dat vlak spelen we toch serieus vals qua natievoetbal, vind ik. Ik weet dat het geen vereiste is, maar het blijft een onevenwicht. Eega Beth kan dan wel PR-stukjes lanceren in de krant dat België nu de thuis van de Martinezzen is, uiteindelijk hebben we gewoon een EPL-coach zonder ploeg gekocht die het wel zag zitten om even met EPL-sterren te werken. Iets dat goed uitgedraaid heeft, in tegenstelling tot de vorige versie daarvan.

Als wij het met onze De Boeren en Southgates moesten doen, zoals we dus ook moeten wachten op een goede generatie van spelers, zag het er ook serieus anders uit. Langs de andere kant helpt het misschien wel om het competitiever te houden ten opzichte van de grotere landen die altijud het voordeel van de schaal hebben, Griekenland behaalde hun titel ook maar met een buitenlandse coach. Ik zou het dan misschien niet vastpinnen op nationaliteit, maar wel voetbalnationaliteit. Ge coacht in uw leven één natie, en gedaan. Dat geldt (of gold zeker?) ook voor spelers, die ook soms spelen voor een land waarmee ze geen band hebben. Maar zelfs zo een regel zou voor het grootste deel van de coaches, Martinez inclusief neem ik aan, geen verschil maken ... al waren we dan wel af van de Capello's of die rondtourende coaches in Azië/Afrika. Moeilijke zaak, maar als 20 van de 24 landen het met een coach van eigen land doen, valt zo een voorwaarde zeker te overwegen IMO.

Even de situatie van Chadli daar gelaten begrijp ik wel dat een trainer dat doet.

Kijk naar Spanje waar je een Laporte oproept die eigenlijk al voor Frankrijk speelde (ok, het is reglementair) maar je weigert als Enrique om Sergio Ramos op te roepen. Een persoon die inderdaad minder gespeeld heeft maar als karakter en speler gewoon altijd op een EK hoort. Die zijn grinta als CV geeft u ploeg 2% voordeel tov uw tegenstander.

Ook Witsel is een voorbeeld. Vijf maanden uit roulatie. Komt in de ploeg en buiten de twee eerste ballen speelt die kerel alsof hij nooit is weggeweest.

Opnieuw, Chadli daar gelaten.

Is toch totaal andere situatie.
- Hazard: wereldster, die inderdaad weeral een kwakkelseizoen heeft gehad vooral dankzij blessures. Tevens onze aanvoerder, trouwens.
- Witsel: dat vond ik inderdaad toch een twijfelgeval, na zo een lang herstel door blessure en dus 0 matchritme. Maar ook een belangrijke schakel.
- Vermaelen: dat is uit armoede, en voor mij ook zeker een twijfelgeval na 2 jaar in Japan.

Chadli is altijd middelmaat geweest, en de laatste jaren gewoon niet goed genoeg meer voor de nationale ploeg. Niet omwille van blessures. En er zijn wel alternatieven.

Chadli vind ik ook een slechte beslissing. Maar de Rode Duivels zijn ook een commercieel product dat aantrekkelijk moet blijven, een publiekslieveling of vedette thuis laten kan gevolgen hebben. Een Ronaldo zou na een desastreus seizoen ook nog steeds zijn plaats hebben. Er zijn weinig coaches die dat zouden doen
Chadli is geen vedette. En we gaan hem toch niet vergelijken met CR7 hoop ik? Die vergelijking gaat dan eerder op met Hazard (niet het niveau van CR7 natuurlijk, maar wel een echte vedette die 2 vreselijke seizoenen achter de rug heeft... en natuurlijk moet die altijd mee als hij fit is)

Laatst bewerkt:
Maar een voordeel is dan wel dat hij er ook jongens bij haalt met het oog op de toekomst. Door er een Tielemans en Doku vroeg bij te halen, ipv pakweg Desolleil, gaan deze zich ook veel makkelijker integreren in de ploeg, en ook hun persoonlijke evolutie zal daar wel bij varen.
Dat doet hij inderdaad dan wel weer goed. Want i.p.v. Doku had hij ook bijvoorbeeld Januzaj kunnen meenemen, maar Doku heeft momenteel meer potentieel dan Januzaj (ondanks dat die laatste al meer ervaring heeft).

Wa voor men downer zijde gij.. we hebben wel degelijk nu al talent rondlopen die op de deur klopt en we gaan echt niet plots teruggaan naar een land dat zich niet meer kan kwalificeren voor grote tornooien.
Mede dankzij de goede resultaten en jawel, Roberto Martinez, is alles geprofessionaliseerd. Van de eerste ploeg tot de jeugd, dat telt ook mee, nu komen ze graag naar de nationale ploeg terwijl ze vroeger dachten. "Fuck die amateuristische omkadering"
Ook door het feit dat de voetbal niet financieel eerlijk is zijn de Belgische clubs genoodzaakt om volop voor de eigen jeugd te gaan en dat zorgt er dan voor dat er meer Belgisch talent de kansen krijgen om de top te halen. Anderlecht, Brugge en Genk hebben fantastische jeugdopleidingen.
Het komt allemaal goed ;)

Dat we niet meer teruggaan naar een land dat zich niet kan kwalificeren, kan ik geloven. Ondertussen mag de helft van Europa bijna deelnemen aan EK's en WK's.
Maar de komende jaren gaan we niet vaak meer de groepsronde overleven eenmaal KDB & co ermee stopt. Onze -21 selectie doet het al jaren vrij belabberd en ondertussen professionaliseren de andere kleinere landen zich ook verder.

Wie zijn de topverdedigers die het gaan overnemen van Alderweireld en Vertonghen? Wie gaat het overnemen van KDB en Hazard? Lukaku kan nog wel wat langer mee gelukkig, maar we zien bij o.a. Polen dat gewoon een wereldspits op zich het verschil niet gaat maken.

Dat we niet meer teruggaan naar een land dat zich niet kan kwalificeren, kan ik geloven. Ondertussen mag de helft van Europa bijna deelnemen aan EK's en WK's.
Maar de komende jaren gaan we niet vaak meer de groepsronde overleven eenmaal KDB & co ermee stopt. Onze -21 selectie doet het al jaren vrij belabberd en ondertussen professionaliseren de andere kleinere landen zich ook verder.

Wie zijn de topverdedigers die het gaan overnemen van Alderweireld en Vertonghen? Wie gaat het overnemen van KDB en Hazard? Lukaku kan nog wel wat langer mee gelukkig, maar we zien bij o.a. Polen dat gewoon een wereldspits op zich het verschil niet gaat maken.
Zelfs onze gouden generatie deed het niet bijzonder fantastisch als -21 toch? Dat is op zich geen echte indicator.

We kunnen wel nog een paar toernooien doen met De Bruyne (kan over een paar jaar de evolutie maken van Pirlo bvb), net als Courtois. Lukaku zeker, als hij het ziet zitten tenminste. En centraal zit je met Tielemans die nog maar 24 is wel nog even gebeiteld, en die is toch lang nog niet op't einde van zijn potentieel.

Dat we over een aantal jaar geen wereldploeg meer zullen hebben zoals nu, da's duidelijk. Maar we kunnen met een aantal van onze wereldspelers echt wel nog even voort, en we hebben toch nog heel wat degelijke subtoppers uit de huidige generatie die ook nog lang niet weg zijn (T. Hazard, Praet, Castagne, Carrasco, Trossard, Dendoncker, ...). En we hebben toch wel nog een aantal veelbelovende jonge spelers rondlopen, zowel in de selectie als bij de jeugd. Met de juiste tactiek en ploeginzet kan je dan toch nog altijd mooie resultaten neerzetten.

De kans is inderdaad klein dat er opnieuw een paar Belgen wereldklasse worden (momenteel KDB, Hazard en Lukaku).
Het niveau daar net onder, dat gaat nog (Tielemans, Dendoncker, Praet, Trossard enz.).
Ik zie mensen hier soms zeggen dat bv. Doku er ook aan zit te komen, maar dat is toch bijlange niet zeker. Kan zijn dat die ook gewoon middelmaat wordt, of nog erger, als hij veel blessureleed heeft (denk bv. aan Musonda).

Op kortere termijn is vooral de verdediging echt wel een probleem. Denayer is 25, en kan zich dus misschien toch nog wat verder ontwikkelen. En dan is er een heel groot gat, met misschien wel enkele jongeren met potentieel, maar die nog veel te groen zijn om op hoog niveau mee te kunnen... Hopen dat Alderweireld nog efkes mee kan totdat er eventueel opvolging is. Want binnenkort zitten we met een verdediging Boyata - Denayer - Alderweireld ofzo he... Of we moeten Dendoncker een rij naar achter schuiven.

Zelfs onze gouden generatie deed het niet bijzonder fantastisch als -21 toch? Dat is op zich geen echte indicator.

We kunnen wel nog een paar toernooien doen met De Bruyne (kan over een paar jaar de evolutie maken van Pirlo bvb), net als Courtois. Lukaku zeker, als hij het ziet zitten tenminste. En centraal zit je met Tielemans die nog maar 24 is wel nog even gebeiteld, en die is toch lang nog niet op't einde van zijn potentieel.

Dat we over een aantal jaar geen wereldploeg meer zullen hebben zoals nu, da's duidelijk. Maar we kunnen met een aantal van onze wereldspelers echt wel nog even voort, en we hebben toch nog heel wat degelijke subtoppers uit de huidige generatie die ook nog lang niet weg zijn (T. Hazard, Praet, Castagne, Carrasco, Trossard, Dendoncker, ...). En we hebben toch wel nog een aantal veelbelovende jonge spelers rondlopen, zowel in de selectie als bij de jeugd. Met de juiste tactiek en ploeginzet kan je dan toch nog altijd mooie resultaten neerzetten.

Onze gouden generatie heeft voornamelijk de -21 overgeslagen. Enkel Vertonghen en Witsel kwamen meer dan 10 keer meespelen. Hazard, KDB, Courtois, Alderweireld, Lukaku, quasi allemaal reeds op jeugdige leeftijd bij het A-elftal.
Tielemans is heel zwak dit EK, laat ons hopen dat er snel verbetering in komt want anders zitten we er toch niet zo gebeiteld als gedacht.
Het grootste probleem, namelijk onze verdediging, komt echter niet aan bod in jouw post en het is net daar dat we de risico's lopen om vroegtijdig uitgeschakeld te worden. Veel spoeling heb je daar niet. Als je ziet hoe gemakkelijk sommige teams de laatste jaren tegen ons konden scoren, gaat ons dat op de komende eindrondes wel zuur kunnen opbreken. Na Qatar zie ik ons een bijrol spelen ala Zwitserland, Kroatie of Denemarken. Wat natuurlijk helemaal niet slecht is, maar the good times are over.
Alles zal gaan afhangen van de coach en wat die uit zijn hoed kan toveren.

De vraag is vooral hoelang onze beste spelers nog door willen gaan. Het is niet omdat ze volgens leeftijd nog een tijd doorkunnen, dat ze dat ook zullen doen. Ze zitten tenslotte ook al lang bij de RD en als ze dit EK en WK een mooi resultaat halen, willen ze misschien stoppen op een hoogtepunt.

Als Lukaku, Hazard, De Bruyne en Courtois stoppen, verliezen we toch heel wat kwaliteit. In de verdediging zal het sowieso timmeren worden.

Tweede ronde halen op een EK of WK zal vanaf dan weer een goede prestatie zijn, denk ik.

Ik las trouwens net dat Hazard ondertussen zijn enkel al 3x gebroken heeft in zijn carrière.

Best zot wel... Eigenlijk bij de meeste topvoetballers, als ge eens zoekt naar de blessure geschiedenis, dat is niet te doen :unsure:

Onze gouden generatie heeft voornamelijk de -21 overgeslagen. Enkel Vertonghen en Witsel kwamen meer dan 10 keer meespelen. Hazard, KDB, Courtois, Alderweireld, Lukaku, quasi allemaal reeds op jeugdige leeftijd bij het A-elftal.
Da's ook waar, maar die eerste jaren met onze gouden generatie in het A-elftal waren ook niet goed he. Bon, dat was ook door puur amateurisme van de omkadering natuurlijk, maar toch.
Tielemans is heel zwak dit EK, laat ons hopen dat er snel verbetering in komt want anders zitten we er toch niet zo gebeiteld als gedacht.
Hij haalt inderdaad zijn niveau niet, maar kom, twee mindere matchen op een EK wissen zijn voorbije twee seizoenen bij Leicester niet uit he.

Het grootste probleem, namelijk onze verdediging, komt echter niet aan bod in jouw post en het is net daar dat we de risico's lopen om vroegtijdig uitgeschakeld te worden. Veel spoeling heb je daar niet. Als je ziet hoe gemakkelijk sommige teams de laatste jaren tegen ons konden scoren, gaat ons dat op de komende eindrondes wel zuur kunnen opbreken. Na Qatar zie ik ons een bijrol spelen ala Zwitserland, Kroatie of Denemarken. Wat natuurlijk helemaal niet slecht is, maar the good times are over.
Alles zal gaan afhangen van de coach en wat die uit zijn hoed kan toveren.
We hebben daar inderdaad weinig spoeling. Hopelijk kan iemand als Vanheusden de stappen zetten richting het potentieel dat hem werd toegedicht. Maar de verdediging kwam wel aan bod in mijn post, namelijk op vlak van de tactiek. Heb hier al een paar keer uitgelegd hoe ik onze ploeg liefst na dit EK al zich zou zien heruitvinden als een counterploeg. Op die manier kan je de zwakte van de defensie enigszins compenseren, terwijl je wel nog een tijdje gebeiteld zit op offensief vlak omdat je daar spelers hebt die geboren zijn voor de omschakeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan