Sorry, maar Martinez met Wilmots vergelijken slaat werkelijk nergens op. Neen, Martinez is geen Pep of Klöpp, maar je kunt toch wel zien dat hij een verademing is tov Wilmots? Op alle vlakken.Ik erger me toch wel enorm aan de commentatoren en analisten. Als je ze bezig hoort, zijn alle andere landen compleet minderwaardig in vergelijking met de Duivels. Mooi doelpunt van een andere ploeg? "Een echt De Bruyne doelpunt", of "Die goal van de Duivels was nog steeds mooier".
Dan gisteren zei iemand dat de manier waarop Martinez de match tegen Denemarken aangepakt heeft geweldig was. "Dat hij De Bruyne in de tweede helft brengt, dat is fantastisch team management." Ok... Je beste speler op de bank houden omdat hij nog heel licht geblesseerd is, en hem er dan opbrengen in de 2de helft omdat alles vierkant draait, lijkt me nochtans heel logisch. Moet hij daarvoor als een genie beschouwd worden? Een trainer uit provinciale zou waarschijnlijk hetzelfde doen.
Persoonlijk zie ik niet meteen in hoe we Italië of Frankrijk kunnen kloppen. Ieder land dat een beetje kwaliteit heeft en het een beetje slim aanpakt, lijkt me torenhoog favoriet. We zagen dat in 2018 al tegen Japan. Toen werd ook geopperd dat Martinez het tactisch fantastisch gedaan had in de tweede helft, door Chadli erop te brengen. Maar totdat de goal van Vertonghen letterlijk uit de lucht kwam vallen, draaide het nog steeds vierkant. Zonder die lucky 1-2 gingen we er waarschijnlijk kansloos uit tegen Japan.
Hetzelfde met Wilmots. Nu maken de analisten er soms een spelletje van om te zeggen wat voor een slechte coach hij was. Maar de jaren vóór die match tegen Wales, hebben ze dat nooit durven zeggen. Toen deed Wilmots het ook fantastisch. Terwijl het nochtans duidelijk was dat we met hem als coach nooit ver gingen geraken.
Ik heb hetzelfde gevoel bij Martinez. Hadden we eruit gevlogen tegen Japan, ben ik benieuwd wat de meningen rond hem zouden zijn. Tegen Brazilië hadden we geluk dat we via die own-goal op voorsprong kwamen, want zijn tactiek toen was precies gebaseerd op het idee dat we de match startten met een 1-0 voorsprong. Een match later zijn we dan volledig in de val van Frankrijk gelopen.
Ik hoop dat ik verkeerd ben uiteraard, en ik ben me ervan bewust dat ik hier als de grote zuurpruim klink. Tijdens de match supporter ik mee zoals iedereen, maar een positief gevoel houd ik er toch niet aan over. Als we er deze keer weer uitvliegen op een dwaze manier, hoop ik echt dat het ophemelen van Martinez eens gaat stoppen, en dat de bond investeert in een coach met wat meer cachet voor het WK in 2022.
En hoe heeft Japan het slim aangepakt? Ze kwamen op voorsprong door een fout van Vertonghen en een afstandsschot. Voor de rest waren wij gewoon de betere met de nodige kansen. Tegen Brazilië had de match idd geen kwartier langer moeten duren en hadden we geluk bij de 1-0.
(eigenlijk niet zo heel lang geleden
)