Jij schrijft kosmopolitisch... ja, als je in rijke buurten nationaliteiten gaat tellen kan je dat misschien nog verkopen als een "meerwaarde"...
Ga je een inschatting doen van de cultuur in andere wijken, zie ik weinig diversiteit, maar allereerst meer en meer een monocultuur die gééneens de Belgische is. Als ik in Belg in Ljubjana rondliep eind vorig jaar: voelde ik me daar alsof ik in de hoofdstad van Slovenië rondliep, en schaamde ik me als Belg toen ik babbelde met een Sloveense over haar beeld van Brussel toen ze eerder dat jaar die stad bezocht... 'kosmopolistisch', of vervreemd, vuil en onveilig? Ik weet wat ik zou kiezen... oh en met een Amerikaan datzelfde gesprek al gehad, al ben ik nog niet in Amerika geweest.
Ik werk in Brussel, ik ken nog Brusselaars (voornamelijk Franstalige) als collega's, dus dat woord 'arrogant' is qua politiek niet lichtzinnig gekozen.
En géén wonder dat je MIVB/STIB goed werkt als je verhoudingsgewijs meer middelen en materiaal hebt, gefinancierd met een bodemloze schuldenput.
Ljubljana is dan ook een scheet groot, net een 30k inwoners groter dan Gent. Ljubljana/Slovenië kent geen grote migratiegolven zoals die in België hebben plaatsgevonden. Ik ben er al twee keer geweest, en buiten het prachtige centrum vond ik dat toch ook maar een gure stad net erbuiten. Brussel is nu ook eenmaal een magneet voor migratie geweest. Dat is niet de schuld van Brussel zelf, dat is het gevolg van federale politiek. Er heeft zich ook vanaf de jaren 70 een gigantische stadsvlucht van autochtone inwoners plaatsgevonden. Mensen zijn weggegaan, migranten zijn in de plaats gekomen. De Vlamingen zijn nooit teruggekeerd. En ik heb zo'n indruk dat de typische Vlaming ook niet echt van grote steden houdt. De migranten zijn gebleven en hebben hier hun leven uitgebouwd. Als je wilt dat Brussel Belgischer zou zijn, is het misschien een idee dat er terug meer Belgen komen wonen? Ik geef alvast het goede voorbeeld dan, zelfs in Schaarbeek of all places

.
Het klopt dat er in de kanaalzone (Laken, Molenbeek, Anderlecht) en in de omgeving van Liedts/Avenue Rogier/St-Joost-Ten-Node een vrij grote monocultuur heerst. Maar dat kan ik ook zeggen van 't Kiel, Borgerhout, Deurne, Dampoort, Chinatown in New York, Brick Lane in Londen, Gare du Nord in Parijs, Frankfurt. Dat kan voor sommigen mensen raar zijn om te zien. Of het voelt als 'thuiskomen'? Op het eerste zicht niet, ik vond dat oprecht moeilijk de eerste keren dat ik in Brussel kwam. Maar nu ik hier woon en leef is dat wél mijn thuiskomen. Ik vind het oprecht vreemder nu om in Vlaamse dorpen terecht te komen waar enkel autochtonen wonen aha. Het verschil met andere steden is ook dat in de Vijfhoek in Brussel er veel arme mensen wonen en de wijken waar de monocultuur heerst zich vlak naast of in het centrum bevinden. Dat je je daardoor misschien ongemakkelijk kan voelen snap ik zeker. Dat mensen dat niet verwachten snap ik ook zeker.
Netheid is zeker een groot probleem, er wordt niet streng genoeg opgetreden, er is geen opvolging en te weinig effectieve preventie. Wat ik vaak al heb gedacht en wat ik wel vaak in andere steden zie, is dat er een zekere fierheid ontbreekt. Er zijn geen campagnes die oproepen om fier te zijn op Brussel of die de Brusselse identiteit onderstrepen. Maar dat is ook dan weer typisch Belgisch zeker? (de contradictie toch!) De vorige keer toen ik in Rotterdam was zag ik daar overal campagnes in die aard. Enthousiasme over stedelijke ontwikkeling in Rotterdam, enthousiasme over Rotterdammer te zijn.
Het kan zijn dat sommige Brusselaars arrogant overkomen. Ik begrijp dat je dat vindt. Ik vind Vlamingen ook soms arrogant overkomen als ze hun mening over Brussel uiten. Is dat niet eerder een kenmerk van het eeuwige geval van de strijd tussen de grootstad en de 'boerenbuiten' (zoals het gezegd word in spreektaal, niet letterlijk opnemen)? Niets op tegen, iedereen hun leefwereld en mening. Ik geef je ook volledig gelijk dat er politiekers zijn in Brussel die absurd arrogant zijn. PS op voorsprong. Of Maingain en consoorten.
Dat 'mijn MIVB/STIB' (snap niet waarom je het verpersoonlijkt) meer middelen krijgt verhoudingsgewijs zal kloppen, misschien eerder naar de Vlaamse regering wijzen waarom zij De Lijn steeds meer en meer doen afslanken en hun aanbod steeds poverder en poverder is. Brussel telt 1,2 miljoen inwoners, de helft van de huishoudens heeft geen wagen, er zijn 400k pendelaars (Vlamingen/Walen) en er zijn massa's toeristen en expats. Uiteraard zal er verhoudingsgewijs meer naar OV gaan hier. Maar dat doen ze ook goed en blijf ik een absolute prioriteit vinden. Als ik wel kritiek mag geven, vind ik dat ze net iets meer geld mogen vragen voor de tickets en 10rittenkaarten. Misschien worden er hier en daar ook wel te veel abonnementen heel goedkoop verkocht of gratis uitgedeeld.
Veiligheid is heikel, en ik snap dat dat voor iedereen anders aanvoelt. Ik heb de keuze gemaakt om als homoseksuele Vlaming hier te komen wonen, in Schaarbeek. Voel ik mij overal 100% op mijn gemak? Nee (I'm looking at you, Brussel-Noord/Zuid). Heb ik al noemenswaardige zaken meegemaakt? Neen. Perceptie van veiligheid is uiteraard volledig persoonlijk, maar als ik de media en commentaren lees lijkt het alsof hier wonen betekent dat ik elke dag word neergestoken, uitgescholden, omvergereden en dan nog eens kogels opvang. Als ik dan mijn familie of vrienden van andere regio's meeneem naar m'n huis in Schaarbeek zijn ze vaak wel onder de indruk, dat hier toch wel anders is dan ze dachten en dat het hier eigenlijk best wel mooi is. Het drugsgeweld en de schietpartijen, dat is natuurlijk angstaanjagend, maar voorlopig lijkt zich dat toch eerder te beperken tussen de bendeleden zelf. Waarmee ik het niet wil minimaliseren, dat is echt crazy wat er gebeurt.
Dat er in Brussel vanalles mis loopt, ben ik het 100% mee eens. Dat de financiën op niks trekken, absoluut. Veiligheid en netheid is een gigantisch probleem. Dingen die ik elke dag hier zie tarten ook echt mijn verbeelding. En ik word daar ook boos van. Woest zelfs. Maar Brussel doet ook dingen goed, ik verveel me hier geen seconde dankzij het massale aanbod van horeca en cultuur, ik vind de chaos enorm charmant en ik zou nergens anders in België willen of kunnen wonen momenteel. En kijk, zo is Brussel/Schaarbeek toch net iets méér Belgisch.
En nu toch maar die financiën, veiligheid en netheid in orde krijgen. Ze gaan hun werk hebben hier.