Eindelijk een Brusselse regering gevormd

Dat is de omgekeerde wereld, he. Alsof Vlaams Belang enkel anti-migratie is om stemmen te winnen bij conservatieve kiezers. Dat zit ingebakken in de kernwaarden van de partij. Linkse partijen zijn kritisch voor Israel omwille van ideologische redenen: anti-koloniaal en anti-apartheid. Dat daar electoraal ook mee te scoren valt, is zeker een feit maar niet de reden waarom men dat standpunt inneemt.

Laten we PvdA eerst en vooral eens labelen als wat ze werkelijk zijn: communisten en extremisten, als het aankomt op wandaden van China of de inval van Rusland in Oekraïne veroordelen, daarbij gaan ze zich bij de officiële stemmingen onthouden, en hier klopt men zich op de borst omdat ze op kleutertuin-niveau erin geslaagd is om Israël te veroordelen... Niet alleen hypocriet, maar wel degelijk vooral uit electoraal opportunisme.

Laatst bewerkt:
Laten we PvdA eerst en vooral eens labelen als wat ze werkelijk zijn: communisten en extremisten, als het aankomt op wandaden van China of de inval van Rusland in Oekraïne veroordelen, daarbij gaan ze zich bij de officier stemmingen onthouden, en hier klopt men zich op de borst omdat ze op kleutertuin-niveau erin geslaagd is om Israël te veroordelen... Niet alleen hypocriet, maar wel degelijk vooral uit electoraal opportunisme.
Je kan het er niet mee eens zijn maar de foreign policy standpunten van PVDA vind je bij veel (extreem)linkse partijen en bewegingen. Dat is gelinkt aan een sterk anti-Amerikaans sentiment waarbij men, mijn inziens, veel te lief omspringt met vijandige regimes zoals Rusland en China. Dat heeft weinig met electoraal opportunisme te maken. Ik denk ook niet dat de uitspraak van Hedebouw dat PVDA uit de NAVO wil stappen hen veel stemmen heeft opgeleverd.

Je kan het er niet mee eens zijn maar de foreign policy standpunten van PVDA vind je bij veel (extreem)linkse partijen en bewegingen. Dat is gelinkt aan een sterk anti-Amerikaans sentiment waarbij men, mijn inziens, veel te lief omspringt met vijandige regimes zoals Rusland en China. Dat heeft weinig met electoraal opportunisme te maken. Ik denk ook niet dat de uitspraak van Hedebouw dat PVDA uit de NAVO wil stappen hen veel stemmen heeft opgeleverd.

Ik spreek nergens tegen wat jij schrijft, ik had misschien de "vooral" mogen weglaten, je kan het inderdaad nog verkopen als een "win-win" vanuit het standpunt van de PvdA (en dus mutatis mutandis een loss-loss vanuit het standpunt van iemand die pro onze vrije Westerse samenleving is): het past bij hun anti-Amerikaanse visie, en ze winnen er stemmen mee bij kiezers die niet alleen anti-Amerikaans en anti-Israël zijn, maar ik vrees zelfs een aantal vlakken zelfs ronduit anti-Westers en anti-Europees wanneer je het bekijkt vanuit een laïcisitsche visie van scheiding van Kerk (en dus ook moskee) en Staat.

Ze staan inderdaad gelukkig alleen met hun standpunt om uit de NAVO te stappen, maar dat zal hen geen stemmen gekost hebben onder de groep waar ze stemmen zijn gaan ronselen rond een conflict in het midden-Oosten: een oorlog buiten Europa, terwijl ze oh ironie de grote aggressor binnen Europa niet kunnen afkeuren.

En Leisterh heeft een handdoek en een ring gevonden. Impasse is nu totaal.

Leisterh stuurt nu aan dat PS haar verantwoordelijkheid neemt, omdat het hun ideologische njet is die de boel heeft laten ontploffen, maar die voelen zich allerminst geroepen om het over te nemen nu.

Bestaat er eigenlijk de mogelijkheid in dit land dat de federale regering een gewest kan overnemen? Is dit "louter" via een Belgische grondwetswijziging, of moet er ook binnen het gewest akkoord mee gegaan worden?

Bestaat er eigenlijk de mogelijkheid in dit land dat de federale regering een gewest kan overnemen? Is dit "louter" via een Belgische grondwetswijziging, of moet er ook binnen het gewest akkoord mee gegaan worden?
Zoals francken in de afspraak op vrijdag zei... Als op een bepaalde moment de financiële druk ondraaglijk groot wordt, dan gaat federale overheid garant moeten staan. En dat zal dan wel met voorwaarden zijn. Dat is dus niet via het rechterlijke of via de grondwet maar gewoon via/dankzij de financiële realiteit

Als confederalist (hij hé) is dat niet om blij van te worden maar zo zou het wel gaan vermoed ik.

Het meest logische lijkt mij om Gewest en stad, met 1 burgemeester ipv 19, samen te laten vallen. Maar dat gaat vanuit de Brusselse politiek zelf er nooit doorkomen, die klampen te veel vast aan de macht.

Nog een shooting erbij se. Geen haai die nog verbaast is.

De grap van enkele jaren geleden "het is een faits divers" is waarheid geworden. Zeer triest

Waaauw echt. Knieval van de Vlaamse partijen voor de PS dit. Ik hoop dat we dit toch gaan herinneren binnen een aantal jaar.
Het is toch echt de ongelooflijke arrogantie van de PS die dit veroorzaakt heeft & de Tsjeven die hiermee akkoord gaan.
Ook benieuwd naar de reactie van Frederik De Gucht. Die als VLD'er altijd zei zonder NVA niet mee te willen instappen. Die zal zijn kak ingetrokken hebben zeker?

Nu is het gewoon hopen op een rampscenario... als de rating verlaagd worden, de interest stijgt en de schulden letterlijk onbetaalbaar zijn dat het federale heel de shit opkuist.

Was te verwachten natuurlijk met Les Engages en de Groenen als informateur, vlak nadat Leisterh er de brui aan gaf. Ze hadden beter een PS'er het veld ingestuurd.

Maar nu moeten MR & PS toch in de coalitie. Gaat volledig vierkant draaien natuurlijk.

De reactie is volledig terecht. Walgelijk deze situatie

Laatst bewerkt:
Waaauw echt. Knieval van de Vlaamse partijen voor de PS dit. Ik hoop dat we dit toch gaan herinneren binnen een aantal jaar.
Het is toch echt de ongelooflijke arrogantie van de PS die dit veroorzaakt heeft & de Tsjeven die hiermee akkoord gaan.
Ook benieuwd naar de reactie van Frederik De Gucht. Die als VLD'er altijd zei zonder NVA niet mee te willen instappen. Die zal zijn kak ingetrokken hebben zeker?
Blijkbaar die zei deze ochtend nog dat hij zonder NVA niet meestapt. Ik denk dat we dus nog niet bij de nief patatten zijn eerlijk gezegd.
Circus zal dus nog even voortgaan.

Ik ben een Nederlandstalige Brusselaar, stem links en sta absoluut niet achter N-VA. Dat gezegd zijnde vind ik deze knieval voor de PS hun veto absoluut onaanvaardbaar. De Franstalige kant van de Brusselse formatie heeft zich niet uit te spreken over de formatie langs Nederlandstalige kant. Punt andere lijn. Een absolute schande.

Ik ben een Nederlandstalige Brusselaar, stem links en sta absoluut niet achter N-VA. Dat gezegd zijnde vind ik deze knieval voor de PS hun veto absoluut onaanvaardbaar. De Franstalige kant van de Brusselse formatie heeft zich niet uit te spreken over de formatie langs Nederlandstalige kant. Punt andere lijn. Een absolute schande.
Helemaal mee eens. De politiek in Brussel is sowieso triest, maar dit is zelfs naar 'onze' maatstaven lamentabel.

Dit artikel gaat niet over Brusselse coalitievorming maar over de gemeentepolitiek in molenbeek. Compleet maar dan echt complete hallucinante situatie daar. https://www.bruzz.be/actua/politiek...lirten-met-grenzen-van-toelaatbare-2025-03-20
Ik kan het alleen maar toejuichen en hopen dat het snel nog veel en veel erger wordt tot op een punt dat er niets meer van rest: verschroeide aarde.

Het is niet alleen een systeemfout, er zijn ook tal van personen die rot tot op het bot zijn, het is dusdanig erg dat men zelfs het principe van democratie en verkiezingen in vraag moet stellen.

Het feit dat er ook redelijk weinig posts in dit topic zijn zegt voldoende hoe gelaten mensen naar het Brussels gewest kijken.
Hoeveel schandalen en beerputten zijn daar nu al geweest, dit is weer het zoveelste nummertje in de lijst. Het is enkel maar te hopen dat het politieke systeem daar volledig crasht en de federale regering opkuis doet.

Het feit dat er ook redelijk weinig posts in dit topic zijn zegt voldoende hoe gelaten mensen naar het Brussels gewest kijken.
Hoeveel schandalen en beerputten zijn daar nu al geweest, dit is weer het zoveelste nummertje in de lijst. Het is enkel maar te hopen dat het politieke systeem daar volledig crasht en de federale regering opkuis doet.
Om eerlijk te zijn is het voor mij in de Kempen ook een ver van mijn bed show. Ik stel me ook de vraag of dat bestuursniveau niet moet worden opgeheven ...

Om eerlijk te zijn is het voor mij in de Kempen ook een ver van mijn bed show. Ik stel me ook de vraag of dat bestuursniveau niet moet worden opgeheven ...

Eens. Denk dat dat geldt voor iedereen die niet woont of werkt in Brussel.

Brussel heeft zijn eigen grootstedelijke problematiek, je zou kunnen argumenteren dat het gewest geschikt is om die problemen het hoofd te bieden. Maar in Antwerpen (veel kleinere stad wel) lukt het ook zonder een apart gewest. Nu loopt het gewoon spaak, er moet gewoon iets gebeuren. Hemeltergend als zelfs de gigantische schulden-beerput de politici daar niet eens beweegt. Wat dan wel vraag ik me af.

Eens. Denk dat dat geldt voor iedereen die niet woont of werkt in Brussel.

Brussel heeft zijn eigen grootstedelijke problematiek, je zou kunnen argumenteren dat het gewest geschikt is om die problemen het hoofd te bieden. Maar in Antwerpen (veel kleinere stad wel) lukt het ook zonder een apart gewest. Nu loopt het gewoon spaak, er moet gewoon iets gebeuren. Hemeltergend als zelfs de gigantische schulden-beerput de politici daar niet eens beweegt. Wat dan wel vraag ik me af.
Antwerpen is kleiner in bewoneraantal, maar heeft ook een vrij specifieke grootstedelijke problematiek, ook omdat het een havenstad is met een drugstrafiekprobleem. En daarvoor zijn er ook middelen nodig van hogerhand om dat effectief te bestrijden. Maar je kan je de vraag stellen of bestuursniveau toevoegen een goede dan wel kwalijke zaak zou zijn. De overheid is al vrij vet en niet bepaald performant.

De houding van PS tegenover N-VA is ronduit kinderachtig.

Terug
Bovenaan