phate_13
Well-known member
Klopt dus daarom ook dat ik bovenstaande oneliner reageer.Er is een groot verschil tussen rechtvaardigheid/gelijkheid en het faciliteren van profitariaat.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopt dus daarom ook dat ik bovenstaande oneliner reageer.Er is een groot verschil tussen rechtvaardigheid/gelijkheid en het faciliteren van profitariaat.
Correct: hoeveel schandalen is de PS in Brussel ondertussen rijk? Hoe is het gesteld met hun begroting? Hoe goed zijn ze georganiseerd? Hoe efficiënt zijn de 87 gemeenten met hun eigen keizer? Hoe goed gaat het economisch? Hoe gaat het met de integratie? Hoe zit het met tewerkstellingsgraad? Hoe zit het met armoede? Hoe zit het met talenkennis? Hoe zit het met onderwijs? Hoe zit het met kwaliteit van de huizen?Discussies op feiten zijn wel aangenamer dan gewoon bashen adhv van links-rechts tegenstellingen.
Het is niet de schuld van het Brusselse mobiliteitsbeleid dat iedereen in België een bedrijfswagen onder z'n gat krijgt geschoven en daarmee in hartje Brussel wil gaan werken hé.Het enigste dat goed is, het openbaar vervoer - en dan nog meedoen voor stad met meeste files in het zonnestelsel.
Onderzoek van de Nationale Bank naar 35 andere Europese metropolen toont immers aan dat Brussel op tal van essentiële parameters ondermaats scoort. Of het nu gaat om criminaliteit, mobiliteit, werkloosheid, economische groei, bestuurlijke efficiëntie of corruptie, de cijfers spreken voor zich: Brussel is een zorgenkind.
Kritiek op Brussel wordt te vaak afgedaan als ‘Brussel-bashing’, alsof iedere uiting van verontwaardiging voortkomt uit een verborgen communautaire of politiek-strategische agenda. Wij spreken echter uit een oprechte bezorgdheid. Wat ons bindt, is onze liefde voor Brussel en de stellige overtuiging dat de hoofdstad van Europa én België niet verder mag afglijden.
De tijd dringt: Brussel heeft structurele hervormingen nodig om zijn rol als hoofdstad waardig te vervullen. We roepen alle partijen op om aan tafel te gaan zitten en samen werk te maken van een oplossing die de tegenstellingen tussen taalgroepen overstijgt. En avant!
Het zal eerst nog veel erger worden voor er beterschap zal komen vrees ik.https://www.bruzz.be/brusselkiest20...wie-betaalt-factuur-door-uitblijven-brusselse
Om opnieuw woest van te worden. Voor mij persoonlijk ook zeer kut, want ik wil een grote renovatie uitvoeren. Maar alle energetische subsidies zijn opgeschort. Geen idee wat de nieuwe zullen zijn, en of ik daar gebruik van kan maken. Alle bouwbedrijven in Brussel zien natuurlijk nu zwarte sneeuw:
![]()
Brusselse bouwsector in gevaar na stopzetting RENOLUTION-premies: grote impact op economie en energietransitie
Een enquête uitgevoerd door Embuild.Brussels maakt de verwoestende impact van de opschorting van de RENOLUTION-premies, sinds 1 januari 2025, op de Brusselse bouwsector duidelijk. De alarmerende cijfers onderstrepen de noodzaak aan onmiddellijke actie om een grote crisis te voorkomen. De...embuild.be
En wees maar zeker, eenmaal er opnieuw subsidies/premies zullen zijn gaat iedereen ze meteen weer aanvragen en gaat er een administratieve overload zijn. En gaan alle bouwbedrijven overbevraagd zijn en hoge prijzen kunnen vragen. Werkelijk godgeklaagd.
En dan lees je verder dit... ze leren niet uit hun fouten hé
![]()
Familiehulp en i-mens stoppen met poetsdiensten in Brussel
Familiehulp en i-mens doven hun poetswerking uit in Brussel wegens nieuwe regels in de dienstenchequesector.www.bruzz.be
Net zoals er nog maar 2 energiebedrijven actief zijn (Engie & Total) door te felle consumentenbescherming begint de verschraling van het aanbod van diensten nu ook. En krijg je te maken met oligopolie. De Nederlandstalige dienstverleningsbedrijven gaan nu stilletjesaan uit Brussel weg. In Brussel mogen ze maar 0.3€ extra vragen bovenop de dienstencheque. In Vlaanderen 1.25€ per cheque. Logisch natuurlijk dat je dan stopt met je diensten in Brussel.
Wat dus in eerste instantie een consumentenbescherming is, wordt uiteindelijk een verslechtering.
Net hetzelfde gaat gebeuren met de huurprijzen. Die willen ze ook artificieel begrenzen. Alle institutionele verhuurders zullen stilletjesaan vertrekken en er gaat een gigantische krapte ontstaan.
Amateuristische politiekers hier in Brussel. Het is echt schandalig... Echt een leuke stad om in te wonen, maar qua politiek zo idioot. Vroeg of laat zijn ze failliet en mag federaal het onder curatele nemen. Ik zal er niet rouwig om zijn.
Deze morgen Sven Gatz (die er kennelijk ook mee stopt) die even aangaf dat hij het niet ziet goedkomen zoals de kaarten nu liggen, tenzij het misschien nog slechter gaat (bv. verlaging kredietscore) en Ecolo misschien terug wil meedoen.Amateuristische politiekers hier in Brussel. Het is echt schandalig... Echt een leuke stad om in te wonen, maar qua politiek zo idioot. Vroeg of laat zijn ze failliet en mag federaal het onder curatele nemen. Ik zal er niet rouwig om zijn.
Brussels Gewest bestaat nog niet zo lang. Ik denk niet dat er al een precedent is. Ik denk ook niet dat Federaal 'boven' de gewesten staat.Deze morgen Sven Gatz (die er kennelijk ook mee stopt) die even aangaf dat hij het niet ziet goedkomen zoals de kaarten nu liggen, tenzij het misschien nog slechter gaat (bv. verlaging kredietscore) en Ecolo misschien terug wil meedoen.
Zijn er eigenlijk precedenten (vermoed niet) of gewoon beschreven procedures om een gewest onder curatele te plaatsen van de federale regering? Dat lijkt me een beetje du jamais vu in dit land? En gezien hoe zowat al de niveau's met elkaar verweven zijn met dezelfde partijen en politici ook niet echt iets dat snel beterschap gaat brengen.
Ja, het is wel een clownshow daar in Brussel. Ik woon er niet, maar werk er al heel mijn leven. Ik ben best wel fan van Brussel, maar god die politiek maakt het chiro-niveau van de gemeentepolitiek waar ik woon er professioneel uitzien.Enkele van de Fouad Ahidar aanhangers zijn al van't schip gesprongen in 1000 Brussel. Lokale dorpspolitiek in de hoofdstad.![]()
Drie verkozenen van Team Fouad Ahidar in Brussel-Stad lopen over naar de PS
De PS-fractie in de Brusselse gemeenteraad heeft er drie nieuwe leden bij en is nu 19 verkozenen sterk. 3 verkozenen van Team Fouad Ahidar, die onlangs uit de partij waren gestapt, stappen over.www.bruzz.be
Brussels Gewest bestaat nog niet zo lang. Ik denk niet dat er al een precedent is. Ik denk ook niet dat Federaal 'boven' de gewesten staat.
But something's gotta give.
Vastgoedsector verzet zich tegen voorstel plafonnering huurprijzen van PS
Een strengere controle op de huurprijzen in het Brussels gewest zal ten koste gaan van de huurders omdat het aanbod hierdoor zal afnemen en verslechteren, zo waarschuwt de vastgoedsector donderdag.www.bruzz.be
Ondertussen tegenwind van de privésector natuurlijk vs die huurprijsblokkering voorstel van de PS.
En dan eerder deze week was er die belachelijke persbijeenkomst van de PS. Laten we gewoon ministers (en minister president) verkiezen via het parlement. Zonder doorgesproken begroting / plan. Komt helemaal goed zo!

Groen en Vooruit zijn niet extreemlinks. Dat je kan kijken naar wat er gebeurt in Israël en Palestina en dan mensen die daar iets willen aan doen wegzet als stemmenronselaars, zegt meer iets over jou dan over die mensen. Wat is er precies ook waanzinnig aan die beslissingen? Er lopen zwaardere sancties tegen landen die minder oorlogsmisdaden uitvoeren ...Extreemlinks samen in Brussel om stemmen te ronselen geeft volgende waanzinnige beslissingen
Niet dat België laat staan Brussel ook maar iets kan doen aan de situatie daar. Ik denk niet dat hierdoor 1 kogel minder kan zal vliegen. Puur politiek opportunisme imo.Extreemlinks samen in Brussel om stemmen te ronselen geeft volgende waanzinnige beslissingen
Druk en internationale isolatie van Israël helpt wel. Lijkt me eerder ideologisch verzet tegen een crimineel regime dan politiek opportunisme. Dat dat op regionaal niveau moet gebeuren omdat op Europees niveau bepaalde landen slechts selectief belang hechten aan misdaden tegen de mensheid, is wel jammer.Niet dat België laat staan Brussel ook maar iets kan doen aan de situatie daar. Ik denk niet dat hierdoor 1 kogel minder kan zal vliegen. Puur politiek opportunisme imo.
Oké, maar is dit nu zo'n controversieel standpunt? "Einde van wapenvergunningen, stopzetting van economische missies en schrapping van subsidies voor bedrijven die medeplichtig zijn aan de kolonisatie"Laten we vooral niet doen alsof het thema Israël-Palestina meer leeft in onze hoofdstad door een grote moslimgemeenschap en dat het voorbije verkiezingen overduidelijk was dat PvdA maar evenzeer PS in die gemeenschappen extra stemmen trachten te sprokkelen, check o.a. ook hoe de laïcistische tak van de P.S. in Brussel vleugellam gemaakt is of hoe de PvdA probleemloos stemmen ging ronselen in zalen gesegreerd op basis van geslacht... check specifiek voor Brussel ook de lijst Fouad Ahidar, waar we al een apart debat over gevoerd hebben, en die tevens mede reden is van deze blokkering.
Daarnaast kan PvdA zo ook nog wat extra scoren bij bepaalde cultuurgevoelige mensen die ook de kaart trekken van Palestina, "win-win".
Het lijkt me absoluut niet logisch om Europees beleid te laten ondergraven door regionale, kleutertuin/gemeentepolitiek. Op dat vlak zou Brussel niet meer te zeggen moeten hebben dan Zutendaal (minder zelfs, in die laatste plek worden effectief kogels gemaakt), Brussel zou beter aan enige introspectie doen over het eigen falend beleid, de corruptie en de schuldenberg. Bij het drugsgeweld wil ik gerust nog "coulant" zijn, dat ligt voor een stuk aan het grootstadgegeven en het gewest heeft daar minder impact op - behalve het dwarsliggen over het fusioneren van de politiezones -. Plaats dat gewest stad gewoon onder federale curatele en geef de stad dezelfde bevoegdheden als andere steden van dit land.
Als de EU op internationaal niveau nog een rol van tel wilt, zal ze met één stem moeten leren spreken. Een hoofdstad, met dan nog een aparte samenstelling die (voorlopig gelukkig nog niet en eerlijk gezegd hopelijk nooit) die van het hele land vertegenwoordigt, zou een toontje lager mogen zingen. Vooral omdat in het buitenland Brussel al vaak ook synoniem is voor België en Brussel.
Oké, maar is dit nu zo'n controversieel standpunt? "Einde van wapenvergunningen, stopzetting van economische missies en schrapping van subsidies voor bedrijven die medeplichtig zijn aan de kolonisatie"
Als het van iemand anders kwam dan van PVDA, zou je het oké vinden? Of is het alleen om wat je al vindt ivm het paaien van hun achterban?
Dat is de omgekeerde wereld, he. Alsof Vlaams Belang enkel anti-migratie is om stemmen te winnen bij conservatieve kiezers. Dat zit ingebakken in de kernwaarden van de partij. Linkse partijen zijn kritisch voor Israel omwille van ideologische redenen: anti-koloniaal en anti-apartheid. Dat daar electoraal ook mee te scoren valt, is zeker een feit maar niet de reden waarom men dat standpunt inneemt.De ware reden waarom PvdA een stevig anti-Israël standpunt heeft, is omdat dit een "populair" standpunt is onder "conservatieve"/communautaristische - lees: wat mij betreft slecht in Europa geïntegreerde - kiezers, dat is geen standpunt dat op zichzelf tot stand komt.