Eerste hulp bij klus-gevallen

Dampopen verf/primers zoals bijvoorbeeld kalk- of leemverf mag je de dag erna in principe al doen.
[...]
Niet dat ik kalkverf wil promoten maar dat is ook schimmelwerend, brandveilig en natuurlijk;)
Ze is minder afwasbaar maar makkelijker overschilderbaar en er bestaan dampopen finishlagen die het waterafstotend maken ook.
Kalkverf is niet de enige dampopen verf. Er zijn genoeg "dampopen" "ecologische" "normale muur"verven zoals die van Copperant (Pura/Altra), die wij gezet hebben.
Zeer content van trouwens.

Ik ga een arduinen brievenbus plaatsen.
Onze oprit is wel wat een helling, dus zal hierbij rekening moeten houden bij het gieten van de sokkel.
Volstaat stabilisé als materiaal voor zo'n sokkel? Raden jullie aan betonijzers aan om de sokkel extra stevig vast te zetten en verzakking te voorkomen of is dat wat overkill voor een simpele brievenbus?

Stabilise is prima. Al de rest is overkill.

Of haal een zakje droge beton. Ook prima.

Ik ga een arduinen brievenbus plaatsen.
Onze oprit is wel wat een helling, dus zal hierbij rekening moeten houden bij het gieten van de sokkel.
Volstaat stabilisé als materiaal voor zo'n sokkel? Raden jullie aan betonijzers aan om de sokkel extra stevig vast te zetten en verzakking te voorkomen of is dat wat overkill voor een simpele brievenbus?
Hier hebben we een arduinen tegel van 60x60 gelegd op de grond naast onze siergrassen en daar de brievenbus op gekleefd met enkele dotjes siliconelijm tegen het omver duwen/rijden. Staat na 2 jaar nog recht en moest het toch scheefzakken is het heel eenvoudig terug recht te zetten door de brievenbus met enkele personen te verzetten en de grond terug te egaliseren. Ik vermoed wel niet dat dat nodig zal zijn.

Als je de brievenbus nog niet gekocht hebt, kleine tip: ga voor Belgische blauwe steen en zéker niet voor de Chinese blauwe steen als je wil dat je brievenbus er goed blijft uitzien. Je betaalt idd een heel stuk meer voor Belgische blauwe steen, maar als je door een straat rijdt zie je meteen welke mensen voor Chinese blauwe steen gekozen hebben aan de lelijke bruine plekken.

Ik heb hier een gemetselde (overschot bestaande steen + arduin blad) brievenbus dat naast de normale gleuf en afsluiting een groot open vak heeft voor (kleinere) pakjes. Dat wordt veelvuldig gebruikt door de postbedrijven.

In de huidige tijdsgeest toch echt wel handig vind ik.
Daar hebben wij nog over getwijfeld, maar aangezien het merendeel van onze pakjes toch te groot zijn om daarin te passen en de gewone modellen ons meer lagen qua design en een stuk goedkoper waren zijn we voor een gewone brievenbus gegaan.

De brievenbus is inderdaad afgelopen weekend al gekocht. Het is gelukkig eentje van Belgische blauwe steen en ook voorzien voor pakjes.
Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er mee aan de slag!

Een ander klein vraagje: hoe dempen jullie het lawaai van regen (slagregen?) op de dorpels? Ik heb eens gelezen dat daar een folie voor bestaat maar dat kan ik niet meteen vinden. Iemand een link naar zo'n product?

Een ander klein vraagje: hoe dempen jullie het lawaai van regen (slagregen?) op de dorpels? Ik heb eens gelezen dat daar een folie voor bestaat maar dat kan ik niet meteen vinden. Iemand een link naar zo'n product?
Dat gebeurt met antidreunfolie, bvb

Heb het nog niet in alle omstandigheden kunnen testen maar het zou bij ons onder alle alu dorpels moeten steken. Niet bovenstaand product per se, dat is gewoon de eerste hit op Google voor antidreunfolie 😅.

Dat gebeurt met antidreunfolie, bvb

Heb het nog niet in alle omstandigheden kunnen testen maar het zou bij ons onder alle alu dorpels moeten steken. Niet bovenstaand product per se, dat is gewoon de eerste hit op Google voor antidreunfolie 😅.
Ah perfect! In de beschrijving staat het al inderdaad: "Bijvoorbeeld van regen op aluminium".
Eens proberen :)

Als ik mijn appartement had gekocht, heb ik de gordijnen van eigenares overkocht aangezien het op maat gemaakt is. Het is een licht doorlatend met daarover een opvouw gordijn, verduisterend. Probleem is dus dat die een goeie 10cm van de muur hangen waardoor ik dus enorm veel licht binnenkrijg langs de zijkanten..

Ik ben dus op zoek naar rolgordijn, liefst met motor, maar vroeg mij af of er iets bestaat dat beide heeft? (licht door- en niet doorlatend) Want overdag wil ik geen inkijk, maar 't moet nu ook niet verduisterend zijn :) 'k Vind mijn weg niet op Google momenteel aangezien ik er niet veel van ken..

Als ik mijn appartement had gekocht, heb ik de gordijnen van eigenares overkocht aangezien het op maat gemaakt is. Het is een licht doorlatend met daarover een opvouw gordijn, verduisterend. Probleem is dus dat die een goeie 10cm van de muur hangen waardoor ik dus enorm veel licht binnenkrijg langs de zijkanten..

Ik ben dus op zoek naar rolgordijn, liefst met motor, maar vroeg mij af of er iets bestaat dat beide heeft? (licht door- en niet doorlatend) Want overdag wil ik geen inkijk, maar 't moet nu ook niet verduisterend zijn :) 'k Vind mijn weg niet op Google momenteel aangezien ik er niet veel van ken..
Advies vragen bij heytens?
Goed materiaal maar niet goedkoop

Een rare vraag misschien, maar voor mij toch niet onlogisch.

Er zijn hier in huis redelijk wat ‘smart’ toestellen en het is de bedoeling om dat nog meer uit te breiden. Ik noem het met opzet geen domotica. Gaande van Philips Hue, Tado, airco met app, etc.
Ik was aan het denken om één ‘centrale’ besturing te maken waarop al die zaken worden geïnstalleerd. Op die manier kunnen bezoekers (familie, babysit, poetshulp, ..) ook zaken aan en uit zetten zonder te zoeken naar afstandsbedieningen oid.

Iemand hier ervaring mee? Is het zo simpel als gewoon een tablet kopen en die aan de muur te hangen? Of moet ik met bepaalde zaken rekening houden waar ik nu niet aan denk?

Een rare vraag misschien, maar voor mij toch niet onlogisch.

Er zijn hier in huis redelijk wat ‘smart’ toestellen en het is de bedoeling om dat nog meer uit te breiden. Ik noem het met opzet geen domotica. Gaande van Philips Hue, Tado, airco met app, etc.
Ik was aan het denken om één ‘centrale’ besturing te maken waarop al die zaken worden geïnstalleerd. Op die manier kunnen bezoekers (familie, babysit, poetshulp, ..) ook zaken aan en uit zetten zonder te zoeken naar afstandsbedieningen oid.

Iemand hier ervaring mee? Is het zo simpel als gewoon een tablet kopen en die aan de muur te hangen? Of moet ik met bepaalde zaken rekening houden waar ik nu niet aan denk?
Home Assistant is een heel populair besturingssysteem waarin je al deze zaken zou kunnen integreren. Er zijn daar inderdaad voorbeelden waarbij er een "domme" iPad aan de muur bevestigd wordt om al deze zaken aan te sturen en/of te monitoren.

Home Assistant is een heel populair besturingssysteem waarin je al deze zaken zou kunnen integreren. Er zijn daar inderdaad voorbeelden waarbij er een "domme" iPad aan de muur bevestigd wordt om al deze zaken aan te sturen en/of te monitoren.
Home assistant is gewoon een applicatie die draait onder Linux. Ze bieden gewoon een preinstalled image aan voor de Raspberry Pi. Ik zou dat al niet vertrouwen als je je Pi aan het wereld wijde web blootstelt, en gewoon een goeie Linux installatie doen (en onderhouden). Wat natuurlijk iets ingewikkelder kan zijn, maar al bij al wel meevalt als je blijft bij dingen als Raspbian of dergelijke.

De iPad zal een of andere Home Assistant app of gewoon de Home Assistant web interface tonen.

Om dit aan dingen als Hue en Zigbee te hangen heb je wel de juiste USB (of andere soorten) adapters nodig om de communicatie mogelijk te maken. Sommige dingen hebben een bestaande integration (die al dan niet goed werkt), voor anderen moet je deze ofwel zelf schrijven ofwel heb je pech. Bestaande integrations staan hier opgelijst:

Vraagje ivm plaatsing blaasbuis glasvezel (Fiberklaar deze week bezig).
Ons huis ligt in 2e lijn toz. van de straat dus moet passeren via onze oprit.
Er is geen specifieke wachtbuis.
Blijkbaar zit er een verstopping in de energiebocht (buis proximus & buis elektriek).
Na lang proberen hebben ze fiber in de buis bij het water kunnen plaatsen (wachtbuis).
Mijn vraag: mag dit wel bij het water? Ze moesten ferm duwden om blaasbuis in wachtbuis te krijgen maar hadden geen trekveer mee…

Iemand tips voor het huren van een bouwdroger (regio Hasselt)?

Op verdieping staan alle ramen open, maar hebben een speelruimte in de kelder met lichtstraat die niet open kan en daar voelt het wel heel vochtig aan.

Iemand tips voor het huren van een bouwdroger (regio Hasselt)?

Op verdieping staan alle ramen open, maar hebben een speelruimte in de kelder met lichtstraat die niet open kan en daar voelt het wel heel vochtig aan.
Verhuurt niet elke Brico ook dat soort zaken?

Vraagje ivm plaatsing blaasbuis glasvezel (Fiberklaar deze week bezig).
Ons huis ligt in 2e lijn toz. van de straat dus moet passeren via onze oprit.
Er is geen specifieke wachtbuis.
Blijkbaar zit er een verstopping in de energiebocht (buis proximus & buis elektriek).
Na lang proberen hebben ze fiber in de buis bij het water kunnen plaatsen (wachtbuis).
Mijn vraag: mag dit wel bij het water? Ze moesten ferm duwden om blaasbuis in wachtbuis te krijgen maar hadden geen trekveer mee…
Of dit mag weet ik niet, maar de buis voor het water kan mogelijks die fiber beschadigen als ze die er door steken tot binnen aan je energiebocht.

@Wannez kan hier misschien helpen?
Ik moet bekennen dat ik daarvoor te weinig en op te weinig verschillende plekken in Mechelen stad kom om iets zinvol over te zeggen. Omgeving van de markten vind ik mooi en tof om te gaan eten/drinken, maar geen idee hoe het daar is om te wonen. Laat staan de meer “afgelegen” wijkjes. Wonen in de stad zelf zegt me sowieso niks maar dat heeft niks met Mechelen te maken (verkavelingsvlaming hier, ik zweer bij oprit als parking voor mezelf en bezoek).

Terug
Bovenaan