Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik was lid op het vorige forum, als meelezer nog geen account gemaakt, maar nu toch de stap gewaagd omdat ik zelf een vraag heb.

Eerst en vooral. Ik ben een leek als het gaat over het technische van een bouw.

We hebben in 2016 een sod-woning gekocht. Binnen 2 weken komen ze de oprit aanleggen. Met het oog op de toekomst zou ik graag enkele wachtbuizen voorzien. Door het opzoeken heb ik (haleluja) het principe van de energiebocht ontdekt. Deze ligt onder de toekomstige oprit.

Mijn concrete vraag is. Hoe pak je zoiets aan?
Ik zou reeds een wachtbuis willen voorzien naar de garage die er ooit nog gaat komen. Daar zou dan elektriciteit en een internetkabel naartoe moeten. Daar moeten ooit 2 elektrische wagen komen (binnen 15 jaar ofzo). Ik las ergens een advies voor een pvc buis te leggen van 80mm. Zodat hier later nog elektriciteit in kan gelegd worden.

De energiebocht komt uit op onze toekomstige oprit. Is het dan de bedoeling dat deze pvc buis al aangelsoten wordt op de energiebocht? Of laat je die ongeveer in de buurt uitkomen?

Als ik nog een extra kabel richting te voorkant van het huis wil leggen (elektriciteitskabel voor een extra pries + internetkabel) hoe doe ik dit dan? Die energiebocht heeft maar een beperkt aantal buizen.

Waarschijnlijk een noob vraagje, maar ik leer graag bij. Iemand? :)

Voor zover ik weer dient een energiebocht voor de nutsvoorzieningen die van de straat naar u huis toe komen, niet om leidingen vanuit je huis naar de tuin of waar dan ook te trekken?

Voor zover ik weer dient een energiebocht voor de nutsvoorzieningen die van de straat naar u huis toe komen, niet om leidingen vanuit je huis naar de tuin of waar dan ook te trekken?
Zo'n kenner ben ik dus, haha. Bedankt voor de input.

Dus als ik het goed begrijp. Alles dat naar de tuin moet laten samenkomen naast het huis, zo dicht mogelijk bij de meterkast. Dat er op termijn daar in de muur geboord kan worden om de leidingen binnen te trekken?

Ik ga dat uiteraard door iemand later doen met verstand. Wil graag wel weten wat de best practice is, dat ik het wat kan coördineren.

Dus als ik het goed begrijp. Alles dat naar de tuin moet laten samenkomen naast het huis, zo dicht mogelijk bij de meterkast. Dat er op termijn daar in de muur geboord kan worden om de leidingen binnen te trekken?

Ik ga dat uiteraard door iemand later doen met verstand. Wil graag wel weten wat de best practice is, dat ik het wat kan coördineren.
Ik zou moest ik u zijn een pvc buis van 110 voorzien zonder bochten van 90 graden, enkel 45 graden en ook vragen dat men die al door uw muur/vloer boort zodat alles al klaar ligt. Ook zou ik in die buis al een trekdraad voorzien.

Geen probleem, ik ben ook zo geen kenner, maar het is een materie die mij interesseert en ik zoek er veel over op. Zo leer je veel kennen.
Als je met bouwgerelateerde vragen zit is het forum van bouwinfo.be trouwens heel interessant, daar zitten mensen die je heel goed kunnen helpen.
Hier word je zeker en vast ook goed geholpen, maar als het over bouwen gaat is dat naar mijn mening wel the place to be.

Ik was lid op het vorige forum, als meelezer nog geen account gemaakt, maar nu toch de stap gewaagd omdat ik zelf een vraag heb.

Eerst en vooral. Ik ben een leek als het gaat over het technische van een bouw.

We hebben in 2016 een sod-woning gekocht. Binnen 2 weken komen ze de oprit aanleggen. Met het oog op de toekomst zou ik graag enkele wachtbuizen voorzien. Door het opzoeken heb ik (haleluja) het principe van de energiebocht ontdekt. Deze ligt onder de toekomstige oprit.

Mijn concrete vraag is. Hoe pak je zoiets aan?
Ik zou reeds een wachtbuis willen voorzien naar de garage die er ooit nog gaat komen. Daar zou dan elektriciteit en een internetkabel naartoe moeten. Daar moeten ooit 2 elektrische wagen komen (binnen 15 jaar ofzo). Ik las ergens een advies voor een pvc buis te leggen van 80mm. Zodat hier later nog elektriciteit in kan gelegd worden.

De energiebocht komt uit op onze toekomstige oprit. Is het dan de bedoeling dat deze pvc buis al aangelsoten wordt op de energiebocht? Of laat je die ongeveer in de buurt uitkomen?

Als ik nog een extra kabel richting te voorkant van het huis wil leggen (elektriciteitskabel voor een extra pries + internetkabel) hoe doe ik dit dan? Die energiebocht heeft maar een beperkt aantal buizen.

Waarschijnlijk een noob vraagje, maar ik leer graag bij. Iemand? :)

Als er nog een buis van je energiebocht vrij is zou je die kunnen gebruiken, maar zoals reeds gezegd is dat normaal voor de nuts leidingen. Het is gebruikelijker dat je enkele aparte buizen hebt voor zo'n zaken. (die eigenlijk al beter in de plateau gegoten zaten, maar dat is dan vermoedelijk niet het geval).

80mm wordt niet gebruikt onder de grond. Dat is een maat voor bv afvoertjes van een tuinhuis. Beter naar de standaarden gaan en bv 75/90/110 gebruiken.

Voor je garage (hoe snel komt die er?) zou ik al een kabel voorzien direct in de buis. Los van je toekomstige elektrische wagen, gaat daar toch stroom moeten zijn (Stopc, lamp...). Als dat lange termijn is, zeker een trekdraad reeds voorzien.

Idem met andere wachtbuisjes. Je kan dat ook met de rode geribte wachtbuizen doen, maar dat is tijdens verbouwingen gevaarlijk om plat gereden te worden (bv kraan rijdt er over, of een vrachtwagen) en dat zie je niet en nadien is dat miserie. Dus daar wel rekening mee houden. Voordeel is dat daar al een trekdraadje in zit. Steek (of laat steken) ook een wachtbuis onder je oprit van L naar R. Voor eventuele tuinverlichting, een poort, brievenbus,... Altijd handig.

Volgens mij zijn dat grasdallen en is het dus de bedoeling dat daar gras in staat?

Die fascinatie van de Vlaming met kiezeltjes en grijs blijft mij verbazen 😁

Volgens mij zijn dat grasdallen en is het dus de bedoeling dat daar gras in staat?

Die fascinatie van de Vlaming met kiezeltjes en grijs blijft mij verbazen 😁
Het is niet exact die steen hoor. Is een brede oprit en in het midden zitten er van die brede openingen waar ze dan aarde en gras ingestrooid hebben ( onder die steen ligt een laag beton). Dat uitstekend gras trekt op niks, daarmee dat ik het liever gewoon wil opvullen zodat het wat uniform is.

Vraagje :)

Dit weekend de grootouders verhuisd. Wasmachine aangesloten zoals het hoort, en nu net telefoon gekregen dat het geen water krijgt.

Kort gaan bekijken: als ik de darm zo vast mogelijk op het kraantje aansluit, zodat het niet lekt, geen waterdoorvoer richting de darm en dus wasmachine. Als ik daarentegen het minder vast aansluit, wat niet de bedoeling is want dan lekt het, dan krijgt de wasmachine wel water.

Hoe lost ge zoiets op? Het is een nieuwe darm trouwens, de vorige kregen ze in het vorige huis niet los, die hangt daar nog :)

Edit: gewoon simpel darmke van 4 euro in Hubo gekocht. De nieuwe darm die bij de wasmachine zat was defect.

Laatst bewerkt:
Merci voor het meedenken. Ik ga iemand opbellen om me verder te laten adviseren en de werken uit te voeren. Ik neem jullie feedback zeker mee.

Iemand reeds ervaring met het trekken van 5G10 XVB in dunne rode wachtbuizen?
Onze aannemer komt binnenkort de oprit aanleggen. En ik wil graag nog snel een 5G10mm vanaf mijn technische ruimte in de woning tot de alleenstaande garage trekken. Zo zijn we zeker future proof, wat met de elektrische wagens niet overdreven zal zijn.

Ik heb vorig jaar reeds wachtbuizen getrokken (50mm), langs de oprit voor verlichting. Deze komt dus iedere +-3m naar boven.
Graag had ik deze buizen gebruikt om tot in de garage te geraken. Dan hoef ik slechts een 2-tal meter ipv 10m open te graven in betonpuin/kleigrond.

Maar ik herinner me een gevecht met een 4G10mm richting mijn zolder. Gelukkig heb ik deze toen gewonnen.
Nu vraag ik me wel af ofdat ik een 5G10mm deze keer wel de baas zal kunnen. Die wachtbuizen nemen onder de grond wel een 90° bocht van radius 40cm ofzo. Vooraleer ik deze dure kabel aankoop, denken jullie dat dit kan lukken, of overdrijf ik nu gewoon?

In deze buis zou ik uiteindelijk ook nog een 5G2,5 en UTP moeten trekken voor de tuinpoort... :wallbash::biglaugh:

.

Misschien hebben we de verkeerde apparaten gekocht (ze zijn ook niet gekocht als hoofdstofzuiger), maar krachtig genoeg zijn onze robot en steelstofzuiger toch niet om echt fatsoenlijk te kuisen.
Zeker zo'n steelstofzuiger die tegelijk een handstofzuiger is (kruimeldief), heeft een slechte zuigkracht.

Iemand reeds ervaring met het trekken van 5G10 XVB in dunne rode wachtbuizen?
Onze aannemer komt binnenkort de oprit aanleggen. En ik wil graag nog snel een 5G10mm vanaf mijn technische ruimte in de woning tot de alleenstaande garage trekken. Zo zijn we zeker future proof, wat met de elektrische wagens niet overdreven zal zijn.

Ik heb vorig jaar reeds wachtbuizen getrokken (50mm), langs de oprit voor verlichting. Deze komt dus iedere +-3m naar boven.
Graag had ik deze buizen gebruikt om tot in de garage te geraken. Dan hoef ik slechts een 2-tal meter ipv 10m open te graven in betonpuin/kleigrond.

Maar ik herinner me een gevecht met een 4G10mm richting mijn zolder. Gelukkig heb ik deze toen gewonnen.
Nu vraag ik me wel af ofdat ik een 5G10mm deze keer wel de baas zal kunnen. Die wachtbuizen nemen onder de grond wel een 90° bocht van radius 40cm ofzo. Vooraleer ik deze dure kabel aankoop, denken jullie dat dit kan lukken, of overdrijf ik nu gewoon?

In deze buis zou ik uiteindelijk ook nog een 5G2,5 en UTP moeten trekken voor de tuinpoort... :wallbash::biglaugh:
5G10 gaat een moeilijke worden om door 50mm met die bochten te trekken, dan zou ik aanraden om een nieuwe rechtstreekse wachtbuis te leggen met een grotere diameter. Als je het niet ziet zitten om een nieuwe wachtbuis te leggen kan je ook een 5G6 erin trekken, dan heb je nog 22kW om te laden. Daarmee kan je een wagen in 5u volladen.

Zeker zo'n steelstofzuiger die tegelijk een handstofzuiger is (kruimeldief), heeft een slechte zuigkracht.
Mwoah, wij hebben zo ne recente Dyson gekocht. En dat gaat toch evengoed dan de vorige normale stofzuiger van Dyson.

Nochtans met kinderen zeer handig. Ik zet dat gewoon al klaar naast de keukentafel.

Wij hebben zo een Aeg, gaat toch al 5 jaar mee. De accu gaat wel nog maar 10 minuten mee...

Ik snap het niet, wat is het verschil?
De wattages van die soorten toestellen zijn verschillend. De toestellen waar je een handstofzuiger 'uit' het toestel kan nemen, hebben door de band een veel lagere wattage dan andere.

De wattages van die soorten toestellen zijn verschillend. De toestellen waar je een handstofzuiger 'uit' het toestel kan nemen, hebben door de band een veel lagere wattage dan andere.
Ah OK, maar dan is het dus gewoon "toestellen met lager wattage hebben minder zuigkracht", wat ik inderdaad perfect kan begrijpen 👌.

Terug
Bovenaan