Eerste hulp bij klus-gevallen

Hangt inderdaad af van thermostaat, daarmee dat ik even de "inclinatie" (0,4) bij vermelden om het naar u te vertalen.

Je moet wel rekening houden dat je u vloer niet te warm ga maken hé, want dat is niet goed voor u chape en tegels (barsten).
Bij een inclinatie van 1,2 zit je aan aanvoertemperatuur van 50°C bij 0 graden buiten, dat is veel te hoog. U chape gaat te snel uitzetten en de rest kan niet volgen, kans op barsten is zeer groot. Ik geloof dat mijn beveiliging op 38 graden staat, gaat die daar boven, dan slaagt de ketel af om mijn vloer te beschermen.

Nu staat mijn vloer nog koud (schat een 20 graden), maar als ik die nu op zet mijn ketel is de aanvoertemperatuur ook maar een 25 graden ofzo. met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik jaag daar dan niet ineens +30 graden erdoor
Het is UWWWWWWWWWW, ffs..
Er bestaan ketels die geen 2 aparte waarde hanteren voor voetpunt en inclinatie. Denk dat een kleine 30-32 naar de vloer bij 0C meer dan genoeg is normaal.

Er bestaan ketels die geen 2 aparte waarde hanteren voor voetpunt en inclinatie. Denk dat een kleine 30-32 naar de vloer bij 0C meer dan genoeg is normaal.
Dat zou dus idd overeenkomen met 0,4.
Onze ketel zit nu al op 35 graden, wel lekker aan de voetjes :D
Anyway, onze installateur kent er niks van (wel zelfbouw maar zij zijn de opstart komen doen). Ze hadden bvb ook het vloerdroogprogramma totaal verkeerd ingesteld en als we het niet zelf opgemerkt hadden was deze tot +50 gegaan op de derde dag al.

Vind het vreemd dat er blijkbaar verschillende "inclinatie" bestaan, zou verwachten dat het allemaal hetzelfde is. Je moet dan blijkbaar gaan kijken wat u fabrikant geeft.

Weersa1.jpg

4Ut0V7gl.jpg

Zeker geen probleem dat je mij verbeterd met taal, weet zelf ook dat ik daar zeer slecht in ben. :) Alleen spijtig dat het hier altijd op zo'n manier moet gebracht worden.

Ik wou een geschilderde verfdeur nog een extra laagje geven. Bij het (manueel) schuren, heb ik echter tamelijk snel dat mijn schuurpapier vol zit met verf.
Ik gebruik nu korrel 150, moet ik fijner of grover gebruiken?

Anyway, onze installateur kent er niks van (wel zelfbouw maar zij zijn de opstart komen doen). Ze hadden bvb ook het vloerdroogprogramma totaal verkeerd ingesteld en als we het niet zelf opgemerkt hadden was deze tot +50 gegaan op de derde dag al.
Hier op 0,15 met zelfde thermostaat. In heb die trouwens op binnencompensatie staan. Niet op thermostaat zetten dan dan slaat uw vloerverwarming gewoon een paar uur uit als het warm genoeg is en is uw vloer koud na een paar uur.

Ik wou een geschilderde verfdeur nog een extra laagje geven. Bij het (manueel) schuren, heb ik echter tamelijk snel dat mijn schuurpapier vol zit met verf.
Ik gebruik nu korrel 150, moet ik fijner of grover gebruiken?
Als het voor tussen laagjes te schuren is, zou ik toch voor een 240 of hoger gaan.

Welke thermostaat heb je juist?

Hier op 0,15 met zelfde thermostaat. In heb die trouwens op binnencompensatie staan. Niet op thermostaat zetten dan dan slaat uw vloerverwarming gewoon een paar uur uit als het warm genoeg is en is uw vloer koud na een paar uur.

Ik kan kiezen uit volgende opties voor compensatie:

Geen: de temperatuurvoeler wordt voor de regeling niet gebruikt.

Compensatie: de ingebouwde temperatuurvoeler meet de actuele kamertemperatuur in de referentiekamer. Deze waarde wordt met de gewenste kamertemperatuur vergeleken en leidt bij een verschil tot een aanpassing van de aanvoertemperatuur door de zogenaamde "Effectieve gewenste kamertemperatuur". Effectieve gewenste kamertemp. = ingestelde gewenste kamertemp. + (ingestelde gewenste kamertemperatuur gemeten kamertemperatuur). In de plaats van de ingestelde gewenste kamertemperatuur wordt dan de effectieve gewenste kamertemperatuur voor de regeling gebruikt.

Thermostaat: functie zoals bij de functie Compensatie. Bijkomend wordt de zone wordt uitgeschakeld wanneer de gemeten kamertemperatuur + 3/16 K hoger is dan de ingestelde gewenste kamertemperatuur. Als de kamertemperatuur opnieuw + 2/16 K onder de ingestelde gewenste kamertemperatuur daalt, dan wordt de zone opnieuw ingeschakeld. Het gebruik van de kamerthermostaat leidt in combinatie met een zorgvuldige gekozen stooklijn tot een optimale regeling van de CVinstallatie.

Ik had nu deze laaste optie gebruikt vanwege de laatste zin hier.Volgens jou dan toch beter voor compensatie gaan ?

Welke thermostaat heb je juist?
Vaillant Multimatic VRC700. Een onding wel, zo groot en lomp :)
Is deze trouwens eventueel makkelijk te vervangen door een wireless Tado met behoudt van stooklijnen etc ? Vrouwlief wil een soort schuifdeur systeem zetten en daar hangt de thermostaat eigenlijk voor in de weg :)

Ik kan kiezen uit volgende opties voor compensatie:

Geen: de temperatuurvoeler wordt voor de regeling niet gebruikt.

Compensatie: de ingebouwde temperatuurvoeler meet de actuele kamertemperatuur in de referentiekamer. Deze waarde wordt met de gewenste kamertemperatuur vergeleken en leidt bij een verschil tot een aanpassing van de aanvoertemperatuur door de zogenaamde "Effectieve gewenste kamertemperatuur". Effectieve gewenste kamertemp. = ingestelde gewenste kamertemp. + (ingestelde gewenste kamertemperatuur gemeten kamertemperatuur). In de plaats van de ingestelde gewenste kamertemperatuur wordt dan de effectieve gewenste kamertemperatuur voor de regeling gebruikt.

Thermostaat: functie zoals bij de functie Compensatie. Bijkomend wordt de zone wordt uitgeschakeld wanneer de gemeten kamertemperatuur + 3/16 K hoger is dan de ingestelde gewenste kamertemperatuur. Als de kamertemperatuur opnieuw + 2/16 K onder de ingestelde gewenste kamertemperatuur daalt, dan wordt de zone opnieuw ingeschakeld. Het gebruik van de kamerthermostaat leidt in combinatie met een zorgvuldige gekozen stooklijn tot een optimale regeling van de CVinstallatie.

Ik had nu deze laaste optie gebruikt vanwege de laatste zin hier.Volgens jou dan toch beter voor compensatie gaan ?

Vaillant Multimatic VRC700. Een onding wel, zo groot en lomp :)
Is deze trouwens eventueel makkelijk te vervangen door een wireless Tado met behoudt van stooklijnen etc ? Vrouwlief wil een soort schuifdeur systeem zetten en daar hangt de thermostaat eigenlijk voor in de weg :)
De chauffagist had hier ook de derde ingesteld icm een stooklijn van 1,0. Vloer werd veel te warm, in de namiddag warmde de woonkamer wat op door de zon en dan viel de cv uit tot 10u s avonds en was de vloer helemaal afgekoeld. Die optie is volgens mij voor gewone radiatoren. Nu gebruik ik de compensatie optie, veel beter, vloer heeft altijd constante temperatuur.

De chauffagist had hier ook de derde ingesteld icm een stooklijn van 1,0. Vloer werd veel te warm, in de namiddag warmde de woonkamer wat op door de zon en dan viel de cv uit tot 10u s avonds en was de vloer helemaal afgekoeld. Die optie is volgens mij voor gewone radiatoren. Nu gebruik ik de compensatie optie, veel beter, vloer heeft altijd constante temperatuur.
De buitenvoeler wordt op die manier wel nog steeds gebruikt ?

Misschien onnozele vraag, maar wat voor werkmannen hebben wij nodig om onze voordeur en schuifdeur te laten voorzien van een nieuw inbraakbestendig slot en sleutels, en ook de voordeur te laten isoleren/luchtdicht maken/afstellen? Welke goeie firma's zoal in regio Brugge?

Rookie vraag over het boren in standaard snelbouw met pleisterlaag met klopboor en steenboor/betonboortje erop. Diameter 6mm.

Eenvoudigste klus zou je denken. Als ik de punt vd boor plaats op het gat en ik begin te boren, zie ik dat het toch een beetje afwijkt en ik dus niet perfect recht het gat gemaakt heb. Klopstand VS zonder klopstand geprobeerd: klopstand lijkt nog iets beter te gaan. Boortje zelf is ook quasi nieuw. Harder duwen op muur bij aanvang boren helpt ook niet. Wat doe ik verkeerd? Te snel? Te traag? Dat zoiets simpel toch zo frustrerend nog kan zijn...

Voorboren met kleinere diameter?
Stukje plakband waar ge wilt boren zodat uw boor meer grip heeft en dus minder rap schuift? Wel vooral voor tegels handig.

Antwoord van een even grote rookie, maar ik sla hier altijd met een priem een gaatje voor het boren als het exact moet. Dat kan heel precies, en dan gaat uw boor minder lopen.

Rookie vraag over het boren in standaard snelbouw met pleisterlaag met klopboor en steenboor/betonboortje erop. Diameter 6mm.

Eenvoudigste klus zou je denken. Als ik de punt vd boor plaats op het gat en ik begin te boren, zie ik dat het toch een beetje afwijkt en ik dus niet perfect recht het gat gemaakt heb. Klopstand VS zonder klopstand geprobeerd: klopstand lijkt nog iets beter te gaan. Boortje zelf is ook quasi nieuw. Harder duwen op muur bij aanvang boren helpt ook niet. Wat doe ik verkeerd? Te snel? Te traag? Dat zoiets simpel toch zo frustrerend nog kan zijn...
Er bestaan ook mallen die je op de muur kan plaatsen om je boor op zijn plaats te houden, allez, dat is wel met een zuignap dus geen idee of dat houdt op gips, maar voor op tegel werkt dat perfect. Kan je normaal wel voor een 15€ in elke gereedschapswinkel halen.

Ma eerlijk gezegd, ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad. eerst zonder kloppen door de gips en dan met kloppen door de snelbouw.
En als het eens iets afwijkt, normaal komt daar toch een plug in. Waarvoor dienen je gaten eigenlijk ?

Ik duw de punt van de boor goed in het pleister (is redelijk zacht) en dan boor ik met trage snelheid tot ik aan de snelbouw zit, dan volle snelheid. Als je start met volle snelheid merk ik ook dat je precies aan het frezen bent in de pleister en je inderdaad wat kan afwijken.

Ik duw de punt van de boor goed in het pleister (is redelijk zacht) en dan boor ik met trage snelheid tot ik aan de snelbouw zit, dan volle snelheid. Als je start met volle snelheid merk ik ook dat je precies aan het frezen bent in de pleister en je inderdaad wat kan afwijken.
Bedankt! Lijkt me een goede tip. En eerst op trage snelheid voor de gips: zonder of met kloppen? Of doet dat er minder toe?

Die tip van de priem is ook goed, hoewel inderdaad misschien voorduwen met de boor zelf al voldoende kan zijn.

Gaatjes zijn gewoon voor simpele dingen zoals kaders, zo een kaderhouder van IKEA, wandbeslag van een nogal breed rek, enz... Dat soort zaken dus. Op zich geen problemen met de installatie maar stoor me er toch aan dat dat nooit perfect recht lukt. Op een dag zal dat eens perfect waterpas moeten zijn en dan wil ik het toch wel onder de knie hebben.

Terug
Bovenaan