Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik wil een kamervloer isoleren op een verdiep aangezien hieronder een niet-verwarmde garage zit en dit veel koude geeft.

van boven naar onder zou de opbouw volgende zijn

Laminaat
ondervloer
osb
pur-platen (10cm dik)
chape (huidige situatie)
beton (huidige situatie)

Moet ik de pur-platen tussen een houtstructuur zetten zodat ik de osb later kan vastvijzen in de houtstructuur? of mag dit er los op/vijzen in pur-platen?

Ongeveer 24m2

Ik wil een kamervloer isoleren op een verdiep aangezien hieronder een niet-verwarmde garage zit en dit veel koude geeft.

Laminaat
ondervloer
osb
pur-platen (10cm dik)
chape (huidige situatie)
beton (huidige situatie)

Moet ik de pur-platen tussen een houtstructuur zetten zodat ik de osb later kan vastvijzen in de houtstructuur? of mag dit er los op/vijzen in pur-platen?

Ongeveer 24m2
Waarom isoleert ge niet onder die beton, het plafond van uw garage?

Gewoon OSB op pur platen vijzen gaat niet, je gaat daar altijd balken/latwerk moeten tussen plaatsen. Lijkt mij heel wat extra werk en kosten, terwijl je al beton en chape hebt (die vermoed ik egaal ligt en waar zo je vloer op kan).

Gewoon OSB op pur platen vijzen gaat niet, je gaat daar altijd balken/latwerk moeten tussen plaatsen. Lijkt mij heel wat extra werk en kosten, terwijl je al beton en chape hebt (die vermoed ik egaal ligt en waar zo je vloer op kan).
Dat zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn, maar de garagepoort en heel wat leidingen zorgen ervoor dat die amper mogelijk is. Het zal dus een houtstructuur worden.

Dat zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn, maar de garagepoort en heel wat leidingen zorgen ervoor dat die amper mogelijk is. Het zal dus een houtstructuur worden.
Je zou PUR kunnen laten spuiten (minder ideaal) of afhankelijk van de dikte van de leidingen zou je PIF isolatie kunnen gebruiken (vooral gekend in NL).

Je hebt PUR platen met OSB rechtstreeks op bevestigt, maar is niet goedkoop. Je zou eens de berekening moeten maken vs. lattenwerk er eerst op (+ eventueel tijdreductie indien van toepassing).

Laatst bewerkt:
Wij hebben een voorstel voor een SOD woning. Dit is echter het basislastenboek waar er uiteraard weinig extra’s inzitten. Wat is een realistisch percentage hoeveel we hier boven gaan zitten? We zouden geen grote wijzigingen doen maar bv extra spots, stopcontacten, … Ik weet niet of hier een gangbaar percentage voor is én of dit dan moet genomen worden op de basisprijs of de prijs incl btw?

Wij hebben een voorstel voor een SOD woning. Dit is echter het basislastenboek waar er uiteraard weinig extra’s inzitten. Wat is een realistisch percentage hoeveel we hier boven gaan zitten? We zouden geen grote wijzigingen doen maar bv extra spots, stopcontacten, … Ik weet niet of hier een gangbaar percentage voor is én of dit dan moet genomen worden op de basisprijs of de prijs incl btw?
Ik dacht dat op dit forum al een paar keer gepost is dat je doorgaans 15% extra budget moet rekenen.

Misschien kun je ook eens de naam van de firma posten? Misschien heeft hier iemand er ervaring mee en weet hij hoeveel ze extra vragen voor zo'n dingen.

Laminaat
ondervloer
osb
pur-platen (10cm dik)
chape (huidige situatie)
beton (huidige situatie)

Ongeveer 24m2

De opbouw is inderdaad niet super ...
Meestal wordt PUR gespoten, en wordt hierop de chape aangebracht.
Platen kan je eventueel ook gebruiken. Maar ik zou dan kiezen voor een alternatief voor pur. Gewoon goedkopere EPS platen ofzo, en hierop min. 6 cm chape.

Misschien kun je ook eens de naam van de firma posten? Misschien heeft hier iemand er ervaring mee en weet hij hoeveel ze extra vragen voor zo'n dingen.
Altijd gevaarlijk.
Er is een bepaalde firma die niet zo graag heeft dat hun naam circuleert op dit forum. Als je een eerlijk antwoord wilt dan is het via PM te doen.

Altijd gevaarlijk.
Er is een bepaalde firma die niet zo graag heeft dat hun naam circuleert op dit forum. Als je een eerlijk antwoord wilt dan is het via PM te doen.
Ik kan er nog altijd niet bij hoe dat eigenlijk mogelijk is dat die dat zomaar kunnen eisen..

Bedankt voor de info in ieder geval. De firma op zich is niet zo belangrijk omdat we enorm breed aan het kijken zijn naar zowel bestaande projecten als een eigen project op eigen bouwgrond waarmee we dus zouden kunnen kiezen. Enorm moeilijk om daar de bomen door het bos te zien.

Nogmaals (en voor de zoveelste keer): je kan niet zomaar zeggen dat je steeds 15% extra moet rekenen bij SOD. Alles hangt af van het lastenboek en jouw wensen. Bekijk dat dus gewoon grondig en post per post én vraag bepaalde prijzen op voorhand op. Wanneer ze die niet willen geven (of op zijn minst ramingen) dan kan je je al vragen stellen over de transparantie achteraf.

Ik bedoel, iemand kan makkelijk zeggen "ik heb 15% of 20% meer moeten betalen bij mijn bouw dan de standaard prijs", maar die heeft mss voor 3000€ domotica gekozen, voor 5000€ extra een eiken Z-trap, voor 1000€ extra per stuk overal Xinix-deuren tot het plafond, voor 5.000€ extra overal parket ipv een tegel,... Als je dat zelf niet wenst dan kan je uiteraard niet op die uitspraak afgaan. Het is niet omdat je een wat duurdere wc pot en 20 extra stopcontacten gaat nemen dat je prijs plots 15% duurder gaat worden hoor.

Nogmaals (en voor de zoveelste keer): je kan niet zomaar zeggen dat je steeds 15% extra moet rekenen bij SOD. Alles hangt af van het lastenboek en jouw wensen. Bekijk dat dus gewoon grondig en post per post én vraag bepaalde prijzen op voorhand op. Wanneer ze die niet willen geven (of op zijn minst ramingen) dan kan je je al vragen stellen over de transparantie achteraf.

Ik bedoel, iemand kan makkelijk zeggen "ik heb 15% of 20% meer moeten betalen bij mijn bouw dan de standaard prijs", maar die heeft mss voor 3000€ domotica gekozen, voor 5000€ extra een eiken Z-trap, voor 1000€ extra per stuk overal Xinix-deuren tot het plafond, voor 5.000€ extra overal parket ipv een tegel,... Als je dat zelf niet wenst dan kan je uiteraard niet op die uitspraak afgaan. Het is niet omdat je een wat duurdere wc pot en 20 extra stopcontacten gaat nemen dat je prijs plots 15% duurder gaat worden hoor.
Punt is wel dat het basislastenboek vaak te beperkt is.
Wat dus maakt dat je 15% moet rekenen om alles wat completer te maken. Dat is overigens geen zotte meerprijs hoor. Uw keuken bijvoorbeeld is in 90% van de gevallen te beperkt. En ja dit upgraden kost ineens al een smak geld. kraanwerk en vloerbekleding is ook zo een typische waar je altijd voor iets duurder gaat.

Heb je die 15% niet nodig, des te beter. Maar ik zou iedereen anderen hem in te calculeren om verassingen te vermijden.

Vraagje: nieuwbouw geplakt/bezet eind maart. Geen bouwdrogers gebruikt, alles via natuurlijke ventilatie laten verluchten om plakwerk te laten opdrogen.

We zijn nu augustus (4 maand verder). Ramen staan nog steeds op kip meeste tijd van de dag. Echter zou het niet al voldoende zijn als ik gewoon mijn ventilatiesysteem D al het werk laat doen?

En nog een vraagje: verven moet ik dus nog uitstellen, want het huis moet zich nog “zetten”? Moet ik grote scheuren gaan verwachten in het plakwerk?

Tnx

Vraagje: nieuwbouw geplakt/bezet eind maart. Geen bouwdrogers gebruikt, alles via natuurlijke ventilatie laten verluchten om plakwerk te laten opdrogen.

We zijn nu augustus (4 maand verder). Ramen staan nog steeds op kip meeste tijd van de dag. Echter zou het niet al voldoende zijn als ik gewoon mijn ventilatiesysteem D al het werk laat doen?

En nog een vraagje: verven moet ik dus nog uitstellen, want het huis moet zich nog “zetten”? Moet ik grote scheuren gaan verwachten in het plakwerk?

Tnx
Onze plakker raadde aan om de 4 seizoenen eens te doorlopen, we zijn nu 11 maand verder, hier en daar wat lange maar heel dunne scheurtjes maar geen grote barsten (en alleen op de bovenverdieping eigenlijk, waar de muren muren en stucanet op elkaar aansluiten - het hout van het dak leeft mss iets meer?).

Wij zouden in de badkamer graag een plafonddouche hebben (regendouche ingebouwd in vals plafond)
Ik ken daar bijzonder weinig van en als je begint op te zoeken, liggen die prijzen ontzettend ver uit elkaar.
"Speciallekes" zoals mist, waterval of LED-verlichting hoeven absoluut niet.
Een standaard regendouche (liefst een douchekop groter dan 30 cm) is prima.

Heeft er iemand ervaring mee?
Of tips waar ik zeker op moet letten?

Mijn vriendin heeft een set gevonden voor 700 euro.
Prima uiteraard, maar is dat niet ontzettend weinig? (als ik prijzen zie van andere sets of douchekoppen afzonderlijk :oops:)

Toevallig vind ik de set net, het is deze.
Dat merk krijgt van Trustpilot toch goede reviews.

Btw, zwarte kranen. Te doen of, zoals men vaak zegt, een hel op vlak van kalkvlekken?

Vraagje:

We hebben een nieuwbouwwoning en hebben na 3 jaar nu een gebarsten dorpel (aan de voordeur). (niks op laten op vallen ofzo).
Valt dit onder die 10 jaar garantie ? of is dit nog iets anders ? Vind er niks over terug in onze papierwinkel.

Iemand ervaring met schrijnwerk opnieuw laten spuiten? In het huis dat ik gekocht heb, zitten er serieuze kleurverschillen op doordat ze in de voordeur jaren later stukken hebben vervangen. Kleur is ook enorm afgetrokken van de zon dus zou alles in een ander kleurtje willen laten zetten.

Maar geen idee of dat lang houdt, hoeveel dat kost,...

Terug
Bovenaan