Eerste hulp bij klus-gevallen

Iemand hier ervaring met renovatie van houten trappen? (77 treden + leuning)

- zandstralen
Of
- lakfrees gebruiken
Of
- afschuren met een schuurmachine & manueel

Iemand hier ervaring met renovatie van houten trappen? (77 treden + leuning)

- zandstralen
Of
- lakfrees gebruiken
Of
- afschuren met een schuurmachine & manueel
Te zien wat je ermee wilt gaan doen hé. Ik heb de mijne volledig in 't wit geschilderd met trapverf (anti-slip).

Dat was een houten trap met vernis op en overal zo'n tapijtjes op gelijmd. Vernis en lijm was een hel om af te schuren, dus heb ik aceton gebruikt en daar huishoudfolie (tegen het vervliegen) opgelegd. Na 10 minuten trekken kwam alles er vanaf door met een plastieken spatel erover te schrepen/glijden.

Daarna licht opschuren en geschilderd.

Zandstralen en luchtommen kan. Maar doe dat alleen met een 'mooie' trap.
Als je dat goed aan wil pakken moet je heeeeel veel voorbereidingen treffen, waaronder afplakken/beschermen van stopcontacten in minstens de volledige afgeschermde zone. Die werk zone moet je echt proberen hermetisch af te sluiten en dan nog ligt je huis vol stof.

Mijn woning heeft op dit moment:

- Boven ramen in pvc (donkerbruin).
- Beneden ramen in hout (donkerbruin).
- Donkerbruine voordeur in hout.
- Oude rode manuele garagepoort.

Plan nabije toekomst: poort vervangen door sectionele poort.

Plan binnen ettelijke jaren: Ramen beneden en voordeur vervangen door pvc.

Maar nu zit ik dus vast met de kleur. Ik zou het liefst eindigen met alle ramen, deur en poort in dezelfde kleur. Maar ik heb ook geen zin om boven de pvc ramen te vervangen, gewoon omdat'k donkerbruin niet mooi vind.

Is het mogelijk om pvc ramen te laten verven? (Door een professional uiteraard, niet ikzelf). Zo ja, moet je dit dan om de zoveel tijd opnieuw lakken/herschilderen? Want voordeel met pvc nu is natuurlijk dat ke er geen werk mee hebt....

Is het mogelijk om pvc ramen te laten verven? (Door een professional uiteraard, niet ikzelf). Zo ja, moet je dit dan om de zoveel tijd opnieuw lakken/herschilderen? Want voordeel met pvc nu is natuurlijk dat ke er geen werk mee hebt....

Dat kan maar dan zou ik ze eerder laten wrappen. Dat gaat ook en gaat denk ik mooier zijn.

Wij hebben binnendeuren met magneetslot

Misses heeft iets gedaan met de klink, don't know what, denk uit haar handen geschoten

Dagschoot (magneet is in het slot gesprongen) en krijg de deur bijgevolg niet geopend met de klink

Iemand een idee hoe dat te fixen?

Wij hebben binnendeuren met magneetslot

Misses heeft iets gedaan met de klink, don't know what, denk uit haar handen geschoten

Dagschoot (magneet is in het slot gesprongen) en krijg de deur bijgevolg niet geopend met de klink

Iemand een idee hoe dat te fixen?
100 keer laten schrijven: ik mag niet met deuren spelen.

En wat de deur betreft: hebt ge geen sleutel? Anders met ne schroevendraaier proberen om het slot terug open te doen. Eventueel uit een andere deur een slot demonteren om te kijken waar je dat kan manipuleren. Of hebt ge zelfs geen sleutelgat in die deur?

100 keer laten schrijven: ik mag niet met deuren spelen.

En wat de deur betreft: hebt ge geen sleutel? Anders met ne schroevendraaier proberen om het slot terug open te doen. Eventueel uit een andere deur een slot demonteren om te kijken waar je dat kan manipuleren. Of hebt ge zelfs geen sleutelgat in die deur?
Is uiteraard niks geweest hè..

Nope is een deur zonder sleutel(gat)
Gewoon klink met magneet dagschoot

Morgen n keer kijken voor een zware magneet in de hoop dat de magneet zo terug uit komt.
Anders de schrijnwerker maar eens bellen (dat mag ik dan ook doen 😅)

gasketel net vervangen geweest (nog nipt aan voordeligere belasting van 6 procent). ding was minstens 40 jaren oud.
de oude was eentje die op de vloer stond, de nieuwe hangt aan de muur.
die oude stond op een betonnen verhoog ingemetst, dat verhoog staat er nu nog.
dat moet weg, zo win ik weer bijna 2 vierkante meter aan bruikbare plaats.
onder die beton is het gewoon nog betegeld.
loskappen is nogal moeilijk, daar zou ik enkel als het niet anders kan aan beginnen.

hoe krijg ik dat verhoog zo proper en comfortabel mogelijk weg?

Paar keer goed tegen kloppen met een voorhamer, negen van de tien keren komt dat spel in zijn geheel los. Die gegoten beton hecht minder goed aan de gladde tegels.

Het is er inderdaad vlot afgegaan met een voorhamer.

Ander projectje dat ik al lang heb uitgesteld, is het slopen van een oud bad, nu ik die voorhamer toch heb meteen aan begonnen.
De kuip zit precies met 4 pootjes in de vloer gecementeerd, en de kuip breekt ook niet na een paar stevige tikken met de voorhamer.
Wat voor materiaal zou dat zijn?

Het is er inderdaad vlot afgegaan met een voorhamer.

Ander projectje dat ik al lang heb uitgesteld, is het slopen van een oud bad, nu ik die voorhamer toch heb meteen aan begonnen.
De kuip zit precies met 4 pootjes in de vloer gecementeerd, en de kuip breekt ook niet na een paar stevige tikken met de voorhamer.
Wat voor materiaal zou dat zijn?

Is dat een huis van rond de jaren 1950 gelijk mijn huis. In de achterbouw hier liggen dezelfde vloertegels. Die muurtegels zien er ook van jaren 50 uit.

Dat oud bad hier was van staal met een emaille coating.

Is dat een huis van rond de jaren 1950 gelijk mijn huis. In de achterbouw hier liggen dezelfde vloertegels. Die muurtegels zien er ook van jaren 50 uit.

Dat oud bad hier was van staal met een emaille coating.
30 jaar jonger eigenlijk, ik denk dat de vorige eigenaar fan was van tegels.
En ie deed niet graag oude tegels weg.
Maar 2 kamers hier waren niet betegeld.
Ondertussen zijn dat er 4.

Nieuwe regenwaterpomp laten installeren van het merk DAB.

Loodgieter heeft al enkele klussen gedaan bij ons en telkens heel tevreden van. Mondeling prijs afgesproken en laten uitvoeren.
Alles in orde.

Maar wat mij opvalt is dat die pomp evenveel lawaai maakt als onze oude. Eerlijk toegegeven heb ik niet veel research gedaan omtrent welke merken enzo en heb ik daar blind op de loodgieter vertrouwd. Ik lees dat DAB geen slecht merk is, maar iemand wist mij wel meteen te zeggen dat dat niet de meest stille pompen zijn. Klopt dat?

Vijgen na pasen natuurlijk. 't Is niet van mijn gewoonte om geen research te doen vooraf maar 't moest snel gaan.

Laatst bewerkt:
Welke pomp is het? Ik heb ook er zo een, de Esybox Mini 3. Die wordt op het internet ook altijd aangeprezen als stil, maar zo stil vind ik die niet.
DAB is een goed merk, maar ik heb toch al 2 defecte pompen gehad.

Terug
Bovenaan