Eerste hulp bij klus-gevallen

Onlangs mijn woning geverfd met Sikkens (Alphacryl pure mat en Alpha primer). Ik weet niet waarom ik in het verleden heb zitten kloten met huismerken. Super content van.
Al het witte is prima dekkend met een laag primer en een laag eindverf. Enkel de muren met kleur heb ik twee eindlagen gegeven (primerlaag was wit).

Niet goedkoop maar via online shops wel te vinden aan 18€/l voor de potten van 10l.
Idem, hier gebruik ik enkel nog Sikkens. Wat een wereld van verschil met die bucht op veel plaatsen.

Ik denk eraan om een casco-woning te kopen. Denken jullie dat het mogelijk is om zelf vloerverwarming te leggen zonder voorkennis maar met behulp van filmpjes op Youtube of is dit best wel nog ingewikkeld?
Zelf leggen is zeker doenbaar mits toch wel wat kanttekeningen.

-Laat een plan tekenen met verlegafstanden en lengtes om zeker te zijn dat je kringlengtes ongeveer even lang zijn en dat het afgegeven benodigd vermogen kan behaald worden. Voor vermogens ongeveer te benaderen kan je volgende pdf gebruiken waar je rekening moet houden met je buisdiameter, diepte van de buis, vloerafwerking, tussenafstand, gemiddelde watertemperatuur (depart + retour/2) en ruimtetemperatuur, maximale contacttemperatuur van 29°C in leefruimtes en natuurlijk het systeem dat je wil gebruiken.
-Probeer de verlegafstand wat te verkleinen aan hoge vensters om de koudeval wat te breken. Zie pagina 9
-Plaats op de correcte plaatsen de uitzetvoegen. Rondom de muren en op alle buitenhoeken. Ook nooit geen chapeoppervlakte groter dan 40m² of met een lengte van 8m zonder uitzetvoeg plaatsen. Werk met kousjes moesten de buizen door een uitzetvoeg gaan.
-Huur een afrolapparaat. Werkt gemakkelijker en minder kans op beschadiging buis.
-Koop bochtjes voor aan de collector om knikken te voorkomen.
-Geef aan je chapper of vraag aan je chapper om de dispersievloeistof niet te vergeten.

Laatst bewerkt:
Nieuw geplaatste Gyproc schilderen, sowieso (na plamuren, schuren,...) eerst een laag primer.
Maar de verf erna, is het huismerk van bvb de Gamma goed genoeg?
Of kies ik best voor Levi's of een ander merk?

Moet ik specifiek kijken naar verf voor gyprocplaten of maakt dat niet uit?
Want als ik in de filter op de site van de Gamma "gipsplaten" aanduid krijg ik enkel hun huismerk als optie.
Als je niet ver van Nederland woont of een bedrijfswagen hebt, koop dan a.u.b. geen Levis in België, maar wel Flexa in Nederland.
Is exact dezelfde verf, maar pakken goedkoper (en dan bedoel ik écht wel pakken goedkoper). Wij gebruiken altijd Flexa (zowel voorstrijk als muurverf als houtlak) en super content van.

Onlangs nog 10 liter muurverf gekocht van Flexa voor 50 euro, dezelfde verf van Levis was 178 euro voor 10 liter (beiden in korting). Het is echt schandalig hoe we afgeript worden in België voor verf. Sinds ik Flexa heb ontdekt, denk ik er zelfs niet meer aan om in België nog verf te kopen.

Daarbovenop goed om te weten: DHZ zaken in Nederland hebben veel betere openingsuren dan in België, de meesten zijn open tot 21h in de week.

Thx, alledrie die winkels liggen op een scheet van hier. Kga ze wat in de gaten houden. (Lichte voorkeur voor Gamma, 15% korting op alles, bovenop acties)

Hoe krijg je die 15 procent korting klaar bovenop acties? Ik gebruik ook altijd een bon van 15 procent korting, maar die geldt nooit op acties.

Laatst bewerkt:
Als je niet ver van Nederland woont of een bedrijfswagen hebt, koop dan a.u.b. geen Levis in België, maar wel Flexa in Nederland.
Is exact dezelfde verf, maar pakken goedkoper (en dan bedoel ik écht wel pakken goedkoper). Wij gebruiken altijd Flexa (zowel voorstrijk als muurverf als houtlak) en super content van.

Onlangs nog 10 liter muurverf gekocht van Flexa voor 50 euro, dezelfde verf van Levis was 178 euro voor 10 liter (beiden in korting). Het is echt schandalig hoe we afgeript worden in België voor verf. Sinds ik Flexa heb ontdekt, denk ik er zelfs niet meer aan om in België nog verf te kopen.

Daarbovenop goed om te weten: DHZ zaken in Nederland hebben veel betere openingsuren dan in België, de meesten zijn open tot 21h in de week.
Wij rijden hier altijd naar de Karwei in Hulst voor Flexa-verf. Idd pakken goedkoper en uit de zelfde fabriek (AkzoNobel).

Wij rijden hier altijd naar de Karwei in Hulst voor Flexa-verf. Idd pakken goedkoper en uit de zelfde fabriek (AkzoNobel).
Ik vergelijk de verschillende ketens altijd met elkaar (Karwei, Praxis, Gamma, Hornbach, Hubo, ...), aangezien de prijzen nogal willen verschillen (zeker omdat niet elke keten altijd een actie heeft op verf). Naar mijn ervaring is er altijd wel minstens één van die ketens die een actie heeft en daar ga ik dan naartoe als ik verf nodig heb. De laatste keer was dat idd Karwei.

Ik ben indertijd begonnen met een raam te schilderen met Levis en heb dan de tegenhanger van Flexa gekocht om de raam verder af te werken en er was geen enkel verschil te zien. Dus dat was niet enkel van dezelfde fabriek, maar echt exact dezelfde verf. De beschikbare kleuren kunnen natuurlijk wel verschillen, maar wij gebruiken veel wit en die heb je sowieso bij beide merken.

De lamp in onze berging is kapot: is dit model

Is echter nergens meer te verkrijgen precies...

Weet iemand een goed alternatief?
Eens mailen naar een massive winkel?

Blijkbaar is er maar 1 meer in België. 🙈

De lamp in onze berging is kapot: is dit model

Is echter nergens meer te verkrijgen precies...

Weet iemand een goed alternatief?
Daar lijken ook wel LED vervangers voor te bestaan:

Al zou ikzelf daarvoor gewoon de verlichtingswinkel binnenstappen om te vragen welke de juiste vervanglamp is (en die dan ook in die winkel kopen uiteraard).

Ik heb een dikke week geleden wat gaatjes opgevuld rond een schermpje dat aan de muur hangt en dit bijgeschilderd. Het is normaal dezelfde verf als de schilder heeft gebruikt (potje overschot gewoon), maar als je nu langs de zijkant kijkt is dit erg shiny... Langs voor merk je er niets van (ja het hangt niet waterpas, heeft de elektricien slordig gedaan...). Is dit een kwestie van nog langer uitdrogen, of heb ik iets verkeerd gedaan? Valt er nog iets aan te fixen?

En dan nog een schildervraag: een van de deuren is ingepleisterd, maar dat is dus veel later dan het andere pleiswerk gedaan (waarschijnlijk ook ander materiaal aangezien het niet dezelfde vakman was). Daardoor heeft het ook heel wat minder lang kunnen drogen voor het geschilderd werd. Nu zie je na een half jaar nog altijd een klein kleurverschil. Is het slim van hier gewoon nog eens over te schilderen? Dat leek mij aanvankelijk gewoon iets simpels om te doen, maar door mijn vraag hierboven twijfel ik...

Iemand een idee hoe ik deze blok beton het best los krijg? Zonder die elektrische kabels aan te tasten.

Hij hangt al "los", maar hangt in de weg voor de inspectieput die ik daar wil steken.

Hamer + beitel klop ik me er kapot op zonder resultaat.
Slijpschijf vrees ik om uit te schieten en een kabel mee te hebben
Los erop kloppen met een voorhamer is riskant, want die blok hangt te zweven dus ik vrees de kabels kapot te trekken.

1000028061.jpg

1000028062.jpg

Ik zeg niet dat Flexa en Levis niet hetzelfde zijn (dat weet ik niet) - maar het is niet omdat het uit dezelfde fabriek komt dat ze hetzelfde zijn hè. Sikkens komt ook uit AkzoNobel en dat is allesbehalve dezelfde kwaliteit als Levis.

Ik zeg niet dat Flexa en Levis niet hetzelfde zijn (dat weet ik niet) - maar het is niet omdat het uit dezelfde fabriek komt dat ze hetzelfde zijn hè. Sikkens komt ook uit AkzoNobel en dat is allesbehalve dezelfde kwaliteit als Levis.

Ik weet ook niet of Levis en Flexa dezelfde kwaliteit is, maar heb nu 2 huizen met Flexa geschilderd en ik persoonlijk merk geen verschil met Levis.
Flexa dekt goed en spat nagenoeg niet. Heb wel enkel RAL9010 op de muren gezet, weet niet of ik een kleur van Flexa zou kiezen.
Maar voor witte verf kan je aan 3 euro/liter niet sukkelen...

Zelfde ervaring als hierboven.
Zowel Flexa als Levis al gebruikt (wit en kleur) en ik merk geen verschil tussen de twee eigenlijk.

Iemand een idee hoe ik deze blok beton het best los krijg? Zonder die elektrische kabels aan te tasten.

Hij hangt al "los", maar hangt in de weg voor de inspectieput die ik daar wil steken.

Los erop kloppen met een voorhamer is riskant, want die blok hangt te zweven dus ik vrees de kabels kapot te trekken.
Misschien eens zoeken naar beton oplosser (concrete dissolver)?

Ik heb de twee al door elkaar gebruikt voor dezelfde raam (de Levis pot was op tijdens het schilderen en dan maar Flexa gebruikt), zie je helemaal niets van en het schilderde net hetzelfde. Was zelfs geen RAL kleur, maar stond gewoon "wit" op beide potten.

Weet je zeker dat het dezelfde verf was?
Gezien de glans die er na een week nog altijd opzit, lijkt me dat dit misschien geen muurverf was, maar eerder een lak voor de deuren/plinten.
Lijkt mij ook. Hier zie je hetzelfde waar de deurlijsten al een nieuwe laag gehad hebben (en er deels over de muur geschilderd is) en de muren nog geschilderd moeten worden.

Lichte breekhamer (of klopboormachine) met een brede beitel?

Weet je zeker dat het dezelfde verf was?
Gezien de glans die er na een week nog altijd opzit, lijkt me dat dit misschien geen muurverf was, maar eerder een lak voor de deuren/plinten.
Lijkt mij ook. Hier zie je hetzelfde waar de deurlijsten al een nieuwe laag gehad hebben (en er deels over de muur geschilderd is) en de muren nog geschilderd moeten worden.
Hm op de sticker van het potteke staat wel 'muurverf'... RAL kleur wat erop staat is ook wat het zou moeten zijn.
Ik zal wat foto's maken.

Terug
Bovenaan