Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik weet niet of iemand hier een fatsoenlijk idee over heeft, maar op BG hebben we meestal wel een antwoord op alles, so let's try :).

Wij zijn ons tuinhuis aan het opknappen en inrichten als extra "buiten maar binnen ruimte", en ik stel mij de vraag hoe zoiets te verwarmen.

Voor de duidelijkheid:
  • Het ligt niet vast aan het huis en diep in de tuin. De gas doortrekken is geen (makkelijke) optie.
  • Dat ding moet absoluut niet constant op temperatuur gehouden worden, maar gemiddeld 2 avonden / week voldoende warm zijn voor 3u om er te zitten.
  • In principe moet die hele ruimte niet warm zijn, maar enkel de ~12m2 waar we zitten.
  • Het is een oppervlakte van 45,5 m2 (7X6,5), en er steekt een vals plafond op 3m hoogte, daarboven is nog een puntdak.
  • De muren en het puntdak zijn stevig geïsoleerd (voor een tuinhuis) met isolatieplaten van deels 6cm en grotendeels 16cm, maar ik durf nu ook niet te zeggen dat het volgens de regels van de kunst allemaal mooi aansluit en echt goed dicht is.
Ik denk dat ik 4 echte opties heb, maar ken er eigenlijk niks van, maar volgens mijn begrip:
  1. Pelletkachel van 5kw.
    1. De beste compromis?
    2. Meest "direct warm op de plaats waar het warm moet zijn" (samen met #2)
    3. Medium duur in aanschaf, maar meest economisch stoken voor dit doeleinde (rap warm voor korte duurtijden)
    4. Waarschijnlijk het gezelligste
    5. Ik maak mij zorgen om rook en uitstoot in een niet zo goed geventileerde ruimte?
  2. Infrarood panelen.
    1. Zie alles van pellet kachel minus het nadeel van uitstoot
    2. Goedkoper in aanschaf, duurder in gebruik
  3. Airco / wamtepomp
    1. Duurste in aanschaf, goedkoopste in gebruik?
    2. Krijgt zo een ding die volledige ruimte wel efficiënt warm, zeker voor kortere periodes?
    3. Sowieso meest ecologisch
  4. Elektrische straler.
    1. Goedkoopste aanschaf, duurst gebruik
    2. Waarschijnlijk gewoon de slechtste oplossing?
Ik weet niet of iemand iets kan toevoegen / verbeteren?
Misschien is @Chauffagist zoiets al tegen gekomen?
@anders. gij hebt denk ik van die infarood-paneel hangen, wat is uw ervaring?
Ik heb inderdaad zo'n infraroodpaneel hangen in de kelder. En dat werkt eigenlijk heel goed.
Het verschil met een pelletkachel, is dat de pelletkachel de lucht gaat opwarmen en je dus veel energie "kwijt" bent, zo'n infraroodpaneel warmt eigenlijk u (en de meubels etc) op waardoor uw verbruik nog wel zal meevallen. Zeker voor zo'n ruimte die je niet heel vaak gebruikt lijkt me het eigenlijk ideaal.

Het soort warmte voelt wel wat vreemd aan, het voelt helemaal niet aan als zo'n elektrische straler, maar het geeft wel stralingswarmte.

Hou er wel rekening mee dat je die dingen ook moet sturen. Die werken gewoon volgens het principe "insteken is aanzetten". Dus je hebt op zijn minst een schakelbaar stopcontact nodig en liefst een thermostaat voor de regeling.

Hou er wel rekening mee dat je die dingen ook moet sturen. Die werken gewoon volgens het principe "insteken is aanzetten". Dus je hebt op zijn minst een schakelbaar stopcontact nodig en liefst een thermostaat voor de regeling.
Huh, die dingen hebben niet ingebouwd een sturing zegt ge? Een schakelbare pries is nu niet zo een probleem. Maar hoe hebt gij dat gecombineerd met een thermostaat?

Ik weet niet of iemand hier een fatsoenlijk idee over heeft, maar op BG hebben we meestal wel een antwoord op alles, so let's try :).

Wij zijn ons tuinhuis aan het opknappen en inrichten als extra "buiten maar binnen ruimte", en ik stel mij de vraag hoe zoiets te verwarmen.

Voor de duidelijkheid:
  • Het ligt niet vast aan het huis en diep in de tuin. De gas doortrekken is geen (makkelijke) optie.
  • Dat ding moet absoluut niet constant op temperatuur gehouden worden, maar gemiddeld 2 avonden / week voldoende warm zijn voor 3u om er te zitten.
  • In principe moet die hele ruimte niet warm zijn, maar enkel de ~12m2 waar we zitten.
  • Het is een oppervlakte van 45,5 m2 (7X6,5), en er steekt een vals plafond op 3m hoogte, daarboven is nog een puntdak.
  • De muren en het puntdak zijn stevig geïsoleerd (voor een tuinhuis) met isolatieplaten van deels 6cm en grotendeels 16cm, maar ik durf nu ook niet te zeggen dat het volgens de regels van de kunst allemaal mooi aansluit en echt goed dicht is.
Ik denk dat ik 4 echte opties heb, maar ken er eigenlijk niks van, maar volgens mijn begrip:
  1. Pelletkachel van 5kw.
    1. De beste compromis?
    3. Medium duur in aanschaf, maar meest economisch stoken voor dit doeleinde (rap warm voor korte duurtijden)
    5. Ik maak mij zorgen om rook en uitstoot in een niet zo goed geventileerde ruimte?
  2. Infrarood panelen.
  3. Airco / wamtepomp
    2. Krijgt zo een ding die volledige ruimte wel efficiënt warm, zeker voor kortere periodes?
  4. Elektrische straler.
Optie 5: een petroleumkacheltje.
Wel een elektrisch exemplaar met ingebouwde ventilator en co-meter nemen.
Wij hadden er zo eentje om de voortent van de caravan te verwarmen.
Werkt snel en geeft aangename warmte. Je hebt enkel een gewoon stopcontact nodig. Juist zien dat je voldoende kan ventileren, maar daarom die ingebouwde meter.

Optie 5: een petroleumkacheltje.
Wel een elektrisch exemplaar met ingebouwde ventilator en co-meter nemen.
Wij hadden er zo eentje om de voortent van de caravan te verwarmen.
Werkt snel en geeft aangename warmte. Je hebt enkel een gewoon stopcontact nodig. Juist zien dat je voldoende kan ventileren, maar daarom die ingebouwde meter.
Is dat niet vrij gevaarlijk en ongezond voor een binnenruimte? (vandaar ook de CO2 meter)

Voor de duidelijkheid:
Onder inrichten versta ik gezellig maken en geen puber-kot om aan brommers te sleutelen en sigaretten te roken?
Dat is al vrij groot, ik zou toch opteren voor een 100W/m2, dus 5KW vermogen. Je moet ook rekening houden met het opwarmvermogen, je ruimte die onverwarmd is zal koelen in de afwezige periodes, dat zal je ook moeten optrekken.
Isolatie is 1, maar houten gebouwen hebben weinig inertie.
  1. Pelletkachel van 5kw.
    1. De beste compromis?
Ik zou zelf voor die pelletkachel gaan. Omwille van de gezelligheid. Combinatie van warme lucht en straling. Je stelt deze best ruimte-onafhankelijk op, dus een aanzuig voor verse lucht van buiten. De rookgassen voer je af via een speciale dakdoorvoer. Er is enkel een elektrische aansluiting nodig voor het toestel. Deftige toestellen kan je ook instellen met tijdsprogramma's of een app. Dit zou mooi staan voor een gezellige wand. Zo kan je ook in de winter een sfeervolle ruimte creeëren.
  • Infrarood panelen.
Lijkt me zeer onaangenaam. Omdat je buiten de straling weinig warmte gaat ervaren, bovendien zit je daar weer met het 1op1 gebruik van elektriciteit, dan ben je beter af met je L\L warmtepomp.

• Airco / wamtepomp
Dit zou voor mij optie 2 zijn. Warm krijgen is geen probleem als je voldoende vermogen neemt. In vakantieparken woedt dit veel gedaan.Ecologisch, bwa pellets zijn doorgaans ook ecologisch. Ik zou het esthetisch minder mooi vinden. Maar als dat geen probleem is voor jullie is het zeker een goede optie.
  • Elektrische straler.
Not done om elektriciteit rechtstreeks te gebruiken in een verwarmingselement. Bovendien is dit ook weer onaangenaam.

Nieuw geplaatste Gyproc schilderen, sowieso (na plamuren, schuren,...) eerst een laag primer.
Maar de verf erna, is het huismerk van bvb de Gamma goed genoeg?
Of kies ik best voor Levi's of een ander merk?

Moet ik specifiek kijken naar verf voor gyprocplaten of maakt dat niet uit?
Want als ik in de filter op de site van de Gamma "gipsplaten" aanduid krijg ik enkel hun huismerk als optie.

Nieuw geplaatste Gyproc schilderen, sowieso (na plamuren, schuren,...) eerst een laag primer.
Maar de verf erna, is het huismerk van bvb de Gamma goed genoeg?
Of kies ik best voor Levi's of een ander merk?

Moet ik specifiek kijken naar verf voor gyprocplaten of maakt dat niet uit?
Want als ik in de filter op de site van de Gamma "gipsplaten" aanduid krijg ik enkel hun huismerk als optie.
Bij de vorige woning die van Gamma gebruikt en niet zo tevreden: vlek eraf frotten = verf eraf frotten. Ook meer lagen nodig dan Levis. Die laatste staat regelmatig in promo bij de Gamma/Brico/Hubo.

Als ik 1 tip mag geven. Ga niet voor het huismerk (van gamma).

Vaak:
1. dekt het minder goed
2. verft het minder fijn
3. gaat het zelfde resultaat niet veel goedkoper uitkomen uiteindelijk.

Ook op borstels/rollers niet te veel besparen, het is echt een aanmerkelijk verschil als je iets meer betaald.

Als je gyproc gaat schilderen:
- voorstrijk !!! (die mag opzich wel eigenmerk zijn :p )
- primer (1 of twee lagen)
- muur/plafondverf 2 lagen.

Bij de vorige woning die van Gamma gebruikt en niet zo tevreden: vlek eraf frotten = verf eraf frotten. Ook meer lagen nodig dan Levis. Die laatste staat regelmatig in promo bij de Gamma/Brico/Hubo.
Thx, alledrie die winkels liggen op een scheet van hier. Kga ze wat in de gaten houden. (Lichte voorkeur voor Gamma, 15% korting op alles, bovenop acties)
Als ik 1 tip mag geven. Ga niet voor het huismerk (van gamma).

Vaak:
1. dekt het minder goed
2. verft het minder fijn
3. gaat het zelfde resultaat niet veel goedkoper uitkomen uiteindelijk.

Ook op borstels/rollers niet te veel besparen, het is echt een aanmerkelijk verschil als je iets meer betaald.

Als je gyproc gaat schilderen:
- voorstrijk !!! (die mag opzich wel eigenmerk zijn :p )
- primer (1 of twee lagen)
- muur/plafondverf 2 lagen.
Borstel/rollers ga ik zeker niet op besparen, nu is het grofweg 60m2 dat moet geschilderd worden.
In een later stadium komt daar nog eens een 250-300m2 bij.

Die voorstrijk had ik nog nergens tegengekomen, even gegoogled en dat is wat ik dacht dat de primer doet.

Eens alles geschilderd is nog de vloer (ondervloer en kliklaminaat) leggen en de elektriciteit aansluiten. Dan is de kamer waar ik 7j geleden aan begonnen ben eindelijk klaar 😅

Elektriciteit twijfel ik om zelf te proberen. Een paar stopcontacten en lichtschakelaars aansluiten, how hard can it be :unsure:

Ik moet wel zeggen dat ik het effect van duurdere rollers (10 EUR/rol tov. 2,5 EUR/rol) weinig gemerkt heb toen ik recent heel onze woning heb geverfd. Wij hebben verschillende rollen gekocht en vonden de meerwaarde in prijs alleszins niet gerechtvaardigd. Ik haat bovendien rollers uitspoelen en de goedkopere gooi ik gewoon weg na een dag verven. De duurdere heb ik eens uitgewassen, maar die waren de keer nadien veel minder in kwaliteit.

Prijs-kwaliteit vond ik deze alleszins zeker goed: https://www.brico.be/nl/verf-lamina...rollen/baseline-verfroller-250mm-2st/10087162

Ik gebruik steeds verf van Boss (vind je bij Colora) en daar ben ik nog meer tevreden van dan van Levis. Ik denk dat het qua prijs wel in de buurt van Levis ligt (beetje duurder nog mss).

Ik gebruik steeds verf van Boss (vind je bij Colora) en daar ben ik nog meer tevreden van dan van Levis. Ik denk dat het qua prijs wel in de buurt van Levis ligt (beetje duurder nog mss).
Boss is nog wel iets duurder. De meeste shcilders waar wij mee werken, werken met Boss.

Ik moet wel zeggen dat ik het effect van duurdere rollers (10 EUR/rol tov. 2,5 EUR/rol) weinig gemerkt heb toen ik recent heel onze woning heb geverfd.
Mijn ervaring is toch anders :p Maar ieder zijn ding.

Onlangs mijn woning geverfd met Sikkens (Alphacryl pure mat en Alpha primer). Ik weet niet waarom ik in het verleden heb zitten kloten met huismerken. Super content van.
Al het witte is prima dekkend met een laag primer en een laag eindverf. Enkel de muren met kleur heb ik twee eindlagen gegeven (primerlaag was wit).

Niet goedkoop maar via online shops wel te vinden aan 18€/l voor de potten van 10l.

Is dat niet vrij gevaarlijk en ongezond voor een binnenruimte? (vandaar ook de CO2 meter)
Heb hier zo al jaren een petroleum vuurtje in gebruik .
Een lazer van het merk zibro en ik gebruikte dat vroeger ook in mijn “tuinhuis” (lees eerder mancave/homecinema)
Koop u een degelijk merk zonder wiek en gebruik degelijke petroleum en je hebt van niks last (enkel bij opstart zal je een geur waarnemen voor de rest niks ).
Zoals al gezegd zijn die dingen heel goed beveiligd en meten ze van alles en nog wat en als er iets is dat niet juist is valt die gewoon uit en geeft alarm(piepen en foutcode) .Hier eens gehad dat er een valies iets te dicht tegen de luchtaanzuiging stond en ik had al prijs
Ik gebruik dit nu nog altijd als bijverwarming maar niet meer in het “tuinhuis“ (Mancave/homecinema is verhuisd naar de woning ;) )
Als je echt veilig wilt zijn koop je er eentje met schouw&aansluiting en externe luchtaanzuiging .

Mijn ouders verwarmen zich ook zo met een lazer van zibro en was de zwaarste versie dat je kon krijgen zonder schouw aansluiting .
Die verblijven winter en zomer in de stacaravan en in de winter brand deze bijna heel den dag (slaagt wel af als de caravan op temp is en terug aan om …) .Mijn ouders zijn nog altijd springlevend ondanks dat ze dit toch al jaren doen zo .

Heb hier ook nog zo een kleintje staan van een goedkoop merk dat mijn nicht eens gekocht heeft om de slaapkamer te verwarmen …dacht ik probeer het eens uit en misschien goed om de vorst uit de badkamer te houden …tja vanaf dat de pomp aanslaagt en het dus moet beginnen branden valt den diff van 30mA uit …nog geen jaar oud .

Klein vraagje, kan ik deze lampen in een lantaarnpaal buiten gebruiken ? Wat is het nut van die matte coating ? Puur esthetisch ?

@Chauffagist, geweldig antwoord, merci!!! :love:
Bevestigt ook wel +/- wat ik al dacht. Ik ga eens goed naar pellet kachels kijken en bezien of ik dat op de juiste plaats gezet krijg.

Voor de volledigheid:
Onder inrichten versta ik gezellig maken en geen puber-kot om aan brommers te sleutelen en sigaretten te roken?
:laugh:
Uiteraard, deftig afwerken voor deftig gebruik.

Isolatie is 1, maar houten gebouwen hebben weinig inertie.
Het is een bakstenen muur vanbuiten, dan isolatie, en vanbinnen hout.

Terug
Bovenaan