Ik heb inderdaad zo'n infraroodpaneel hangen in de kelder. En dat werkt eigenlijk heel goed.Ik weet niet of iemand hier een fatsoenlijk idee over heeft, maar op BG hebben we meestal wel een antwoord op alles, so let's try.
Wij zijn ons tuinhuis aan het opknappen en inrichten als extra "buiten maar binnen ruimte", en ik stel mij de vraag hoe zoiets te verwarmen.
Voor de duidelijkheid:
Ik denk dat ik 4 echte opties heb, maar ken er eigenlijk niks van, maar volgens mijn begrip:
- Het ligt niet vast aan het huis en diep in de tuin. De gas doortrekken is geen (makkelijke) optie.
- Dat ding moet absoluut niet constant op temperatuur gehouden worden, maar gemiddeld 2 avonden / week voldoende warm zijn voor 3u om er te zitten.
- In principe moet die hele ruimte niet warm zijn, maar enkel de ~12m2 waar we zitten.
- Het is een oppervlakte van 45,5 m2 (7X6,5), en er steekt een vals plafond op 3m hoogte, daarboven is nog een puntdak.
- De muren en het puntdak zijn stevig geïsoleerd (voor een tuinhuis) met isolatieplaten van deels 6cm en grotendeels 16cm, maar ik durf nu ook niet te zeggen dat het volgens de regels van de kunst allemaal mooi aansluit en echt goed dicht is.
Ik weet niet of iemand iets kan toevoegen / verbeteren?
- Pelletkachel van 5kw.
- De beste compromis?
- Meest "direct warm op de plaats waar het warm moet zijn" (samen met #2)
- Medium duur in aanschaf, maar meest economisch stoken voor dit doeleinde (rap warm voor korte duurtijden)
- Waarschijnlijk het gezelligste
- Ik maak mij zorgen om rook en uitstoot in een niet zo goed geventileerde ruimte?
- Infrarood panelen.
- Zie alles van pellet kachel minus het nadeel van uitstoot
- Goedkoper in aanschaf, duurder in gebruik
- Airco / wamtepomp
- Duurste in aanschaf, goedkoopste in gebruik?
- Krijgt zo een ding die volledige ruimte wel efficiënt warm, zeker voor kortere periodes?
- Sowieso meest ecologisch
- Elektrische straler.
- Goedkoopste aanschaf, duurst gebruik
- Waarschijnlijk gewoon de slechtste oplossing?
Misschien is @Chauffagist zoiets al tegen gekomen?
@anders. gij hebt denk ik van die infarood-paneel hangen, wat is uw ervaring?
Het verschil met een pelletkachel, is dat de pelletkachel de lucht gaat opwarmen en je dus veel energie "kwijt" bent, zo'n infraroodpaneel warmt eigenlijk u (en de meubels etc) op waardoor uw verbruik nog wel zal meevallen. Zeker voor zo'n ruimte die je niet heel vaak gebruikt lijkt me het eigenlijk ideaal.
Het soort warmte voelt wel wat vreemd aan, het voelt helemaal niet aan als zo'n elektrische straler, maar het geeft wel stralingswarmte.
Hou er wel rekening mee dat je die dingen ook moet sturen. Die werken gewoon volgens het principe "insteken is aanzetten". Dus je hebt op zijn minst een schakelbaar stopcontact nodig en liefst een thermostaat voor de regeling.
.
)
)