Ik twijfelde tussen hier of het algemene ergernissen -topic.
Ik ben geen expert, maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit niet ok is.
Verklaart wel waarom onze afvoer al jarenlang bijna maandelijks verstopt zit ongeveer op die plek.
In het begin fortuinen uitgegeven aan reinigingsdiensten om onze put steeds leeg te trekken en eens met een rioolrat door die buis te gaan.
Uiteindelijk een plastic stok (van een borstel om schouwen te reinigen) gebruikt om in die buis te logeren en erna met eigen rioolrat op hogedrukreiniger er eens door te gaan.
Maar telkens verstopt het terug op die plek.
Dit stuk ligt op 3m van de put en is de afvoer richting riolering.
De afgelopen dagen begon de verstopping terug te komen en ik was het beu. Dus heb ik de oprit een stukje opengebroken en ben ik beginnen graven.
Dat kleinere buisje dat erin zit is de afvoer van de pompbak van de keuken. Die grotere erachter komt van een putdeksel in de oprit.
Ik ben er vrij zeker van dat die 2 niet op de aangeraden manier in die grote buis gestoken geweest zijn.
Morgen nog wat verdergraven, het kapotte stuk buis eruit halen en op die plek een inspectieput steken.
Ik ga m'n schoonvader zijn hulp inroepen, die heeft bij hem thuis onlangs zijn volledige afvoer vernieuwd omdat ze in z'n straat alles veranderd hebben. (Alles liep nog recht de gracht in)
Het zal ofwel
zoiets worden denk ik, ofwel zelf iets metsen. Afhankelijk van hoe groot het stuk is dat eruit moet. Want wat verder links van wat te zien is op de foto ziet het er ook niet ideaal uit. En ik weet ook niet of je een "gresbuis" gemakkelijk in een PVC afvoerput kan krijgen.
Wat het extra interessant maakt is dat er blijkbaar elektrische kabels zomaar los in de grond daar lopen.
Ik denk dat ik eigenlijk beter volledig die buis zal vervangen. Ongeveer 18m, belooft een leuk werkje te worden