Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik weet niet wat je bedoelt met een potteke, maar lijkt me van niet.
Een potteke:

inbouwdoos-volle-en-holle-wand.png


Links voor bij bezetsel, rechts bij gipskarton. Mooi NL is een inbouwdoos.
 
die benamingen soms ook gewoon niet duidelijk.
een potteke is mij recent ook nieuws, te generieke benaming.
dan ene die maar over 2.5 draad bezig was.
mm, cm, diameter, omtrek, oppervlakte?
zo kan ik niks googlen e paljas, moet altijd eerst die 'domme vragen' eens stellen aan zo nen technieker
 
Klopt, er is nogal veel vakjargon...
Ne rakejak (dopsleutel) vind ik nog een mooie.

Maar dus @Sylverscythe je hebt dus een inbouwdoos nodig in dat gat om je stopcontact deftig mee vast te zetten. Zonder die doos krijgen die klemmen van je stopcontact nergens deftig grip.
 
Klopt, er is nogal veel vakjargon...
Ne rakejak (dopsleutel) vind ik nog een mooie.

Maar dus @Sylverscythe je hebt dus een inbouwdoos nodig in dat gat om je stopcontact deftig mee vast te zetten. Zonder die doos krijgen die klemmen van je stopcontact nergens deftig grip.
Een rakenjak noemen ze dat hier in de streek, of toch volgens mijn vader. Die kende ik dan weer wel. Zo'n inbouwdoos, is dat eenvoudig te plaatsen, want ik wil dat zelf wel proberen maar voor iemand met 0 ervaring kan dat al eens frustrerend zijn.
 
Een rakenjak noemen ze dat hier in de streek, of toch volgens mijn vader. Die kende ik dan weer wel. Zo'n inbouwdoos, is dat eenvoudig te plaatsen, want ik wil dat zelf wel proberen maar voor iemand met 0 ervaring kan dat al eens frustrerend zijn.
Het is geen raketwetenschap. Dat moet wel lukken.


 
Met enige vertraging...

Zekering afgezet en het er eens uitgehaald. De klemmen "pakken" niet voldoende in de houten wand, dus lijkt me inderdaad net te groot te zijn. Of er moet meer kracht op gezet worden omdat het hout te hard is?
Als je dat wit plaatje van je stopcontact erafhaalt zal je stopcontact er ongeveer zo uitzien. Als je een houten wand hebt, kunt je gewoon je stopcontact vastzetten met vijzen door die gaatjes aan de zijkant.
 
Ja dat was ook mijn eerste idee maar die gaten zitten zo dicht bij de rand van het gat dat het denk ik niet gaat lukken (ik bekijk het nog eens).
Een rond inbouwpotje steken zal wel de meest 'volgens de regels van de kunst'-oplossing zijn, maar dan moet je dat potje ook nog wel op een deftige manier vast kunnen zetten. In een normale situatie maak je een perfect gepast gat van Ø68mm en kunnen die potjes zichzelf mooi vastklemmen.

Jouw gat ziet er vierkant uit, dus is het maar de vraag hoe groot: als je er met een klokboor van 68mm op boort, snij je dan nog wat materiaal weg of past de boor er gewoon volledig in? In het eerste geval kun je nog een potje steken, in het tweede geval moet je creatiever zijn en je potje met montageschuim/montagekit vastzetten.
 
123


wij hebben hier deze thermostaat hangen. Dat is zowat de meest gatachterlijke, bedieningsonvriendelijke thermostaat die ik ooit al ben tegengekomen, waar je zelfs geen graadje bij of af kan duwen. Nu is mijn vraag of het moeilijk is om zoiets zelf te vervangen door een iets beter exemplaar?

Indien gemakkelijk: iemand een voorstel voor een beter exemplaar (liefst niet te duur, want blijft een huurhuis). En wat zijn dan de juiste stappen om dit onding te vervangen?
 
123


wij hebben hier deze thermostaat hangen. Dat is zowat de meest gatachterlijke, bedieningsonvriendelijke thermostaat die ik ooit al ben tegengekomen, waar je zelfs geen graadje bij of af kan duwen. Nu is mijn vraag of het moeilijk is om zoiets zelf te vervangen door een iets beter exemplaar?

Indien gemakkelijk: iemand een voorstel voor een beter exemplaar (liefst niet te duur, want blijft een huurhuis). En wat zijn dan de juiste stappen om dit onding te vervangen?
Wat is het budget? Moet het dezelfde grootte zijn? Welke mogelijkheden bij een thermostaat zijn belangrijk voor je? Denk aan connectiviteit met smartphone enzo.
 
Wat is het budget? Moet het dezelfde grootte zijn? Welke mogelijkheden bij een thermostaat zijn belangrijk voor je? Denk aan connectiviteit met smartphone enzo.
gewoon voor elke dag een programma kunnen instellen en wat warmer/kouder zetten zonder heel uw programma te moeten aanpassen is genoeg. Basis is dus genoeg, geen connectiviteit met smartphone of dergelijke nodig. Grootte maakt niet uit. Budget: geen idee wat zoiets kost, maar aangezien het toch wel basic mag zijn , hoop ik met 100 euro toe te komen?
 
Welke ketel stuurt die nu aan?
- enkel verwarming? of ook warmwater?
- qua draden, hoe is die nu aangesloten?
 
Mag ik zomaar een gat in mijn buitenmuur maken ? Tip gekregen van een vakman om muur rapper te laten verluchten wegens vocht. Ik vermoed dat ik langs de buitenmuur niets vitaal kan raken lijkt me ?
 
Als je met gat iets bedoelt wat niet echt groot is (ter grootte van baksteen bv )….geen probleem meestal maar als je een echt groot gat wilt maken en het is een dragende muur …best oppassen dan en een balkje steken voor ge uw gat maakt . ;)
 
Terug
Bovenaan