Éénjarige staatsbon

Toch ook maar ingetekend via de website van 't agentschap. Ging verrassend makkelijk eigenlijk.
Heb eerst nog zitten kijken naar die nieuwe termijnrekening van Axa (omdat ik er klant ben), maar vond er nergens info over, enkel in nieuwsartikels. Ging dat niet gewoon mogelijk zijn via homebanking?
Nee, daarvoor moet je op kantoor zijn. Heb het zelf gedaan, ging heel vlot als bestaande klant.

Zou wel lollig zijn als de RvS dat wetsontwerp voor 15% RV naar de prullenbak stuurt. Wat dan?

Dat zullen we volgend jaar weten
Als ze dan alles aan veel hogere rentes moeten gaan lenen wss niet :lol:
Shocker, geld lenen kost geld...

Ik ga er vanuit dat ze dan ook wel een nieuwe staatsbon zullen uitbrengen dan. Al begrijp ik niet hoe de overheid gejost kan zijn indien we 10 miljard moesten ophalen aan 3.6% en ze die nu ophalen aan 3.3%. Die 0.3% steken ze dan toch in hun zakken.
Als men dan volgend jaar opnieuw moet lenen en de marktrente is dan 5% en men brengt dan een staatsbon van 4% uit... dan zie ik niet in hoe de overheid slechter af is.

Maar misschien begrijp ik het gewoon niet.

In het volgende artikel wordt besproken wat overheid van plan is met het opgehaalde geld en er is toch ook sprake van een bepaald risico voor hen.

Hoe dan ook gaat het om een financiering op korte termijn. Volgend jaar krijgen de investeerders hun geld terug, inclusief de beloofde nettorente van 2,81 procent. Is de kans groot dat de overheid haar broek zal scheuren aan die terugbetalingen? “We zullen op dat moment vlak na de verkiezingen zitten, misschien nog met een regeringsvorming”, vertelt Degryse. “Hoe hoog de rente op dat moment zal zijn, moeten we nog afwachten. In die zin stelt de overheid zich wel bloot aan een bepaald risico.”

Argenta
Limiet om vandaag nog over te schrijven via internetbankieren
Nog toegelaten vandaag (nadat ik deze verhoogd heb)
20.000,00 EUR

10000 EUR --> Fout. Gelieve de klantendienst te contacteren. Right ..

Zit daar een batchverwerking achter? Anders probeer ik morgen nog eens.

Argenta
Limiet om vandaag nog over te schrijven via internetbankieren
Nog toegelaten vandaag (nadat ik deze verhoogd heb)
20.000,00 EUR

10000 EUR --> Fout. Gelieve de klantendienst te contacteren. Right ..

Zit daar een batchverwerking achter? Anders probeer ik morgen nog eens.
Heb je dit gedaan via uw gsm app of via online bankieren op de PC ?
Bij mij kon ik de overschrijving via gsm app niet doen terwijl het geen enkel probleem was via de website. Mogelijks dat men daar nog een aparte limiet voorzien heeft. Al was dat wel ing.

Heb je dit gedaan via uw gsm app of via online bankieren op de PC ?
Bij mij kon ik de overschrijving via gsm app niet doen terwijl het geen enkel probleem was via de website. Mogelijks dat men daar nog een aparte limiet voorzien heeft. Al was dat wel ing.
Beiden al geprobeerd. Het lukt bij allebei niet.
En de limiet blijkt nog steeds op 10k te liggen. Dus de aanpassing blijft gewoon 'hangen'. Ik heb het al even aangepast naar 25K.
Maar in praktijk gebeurt er dus 'niks'.

Nu goed morgen heb ik sowieso 10k limiet dus dan gaat dit wel weer lukken.
Wel vervelende shit.

Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat er hier opvallend veel 'reclame' voor wordt gemaakt in de media.

En ik denk dan ook altijd: stel dat ik hier 10.000 EUR in steek. Dan heb ik over een jaar 271 EUR verdiend (netto).
Eigenlijk is dat geen significant bedrag :unsure: Dat is bij wijze van spreken een nieuw setje merkkledij ofzo.

(ik begrijp uiteraard ook wel waarom het interessant is, maar ik ben gewoon te lui denk ik)

Ik vind eigenlijk dat er hier opvallend veel 'reclame' voor wordt gemaakt in de media.

En ik denk dan ook altijd: stel dat ik hier 10.000 EUR in steek. Dan heb ik over een jaar 271 EUR verdiend (netto).
Eigenlijk is dat geen significant bedrag :unsure: Dat is bij wijze van spreken een nieuw setje merkkledij ofzo.

(ik begrijp uiteraard ook wel waarom het interessant is, maar ik ben gewoon te lui denk ik)
Mja, als je er 200k hebt in steken. Dan is dat 5620.

Dat is al quasi hetzelfde bedrag als wat sommige mensen binnenkrijgen als huur voor de oudere woningen. Je wordt er natuurlijk niet rijk van. En het is geen bedrag om achterover van te vallen of stinkend rijk van te worden. Maar het is wel mooi meegenomen. En het enigste dat je hebt moeten doen is 200k in plaats van in stenen steken en dat beheren en dergelijke... gewoon 10 minuten of whatever een overschrijving doen (en dat geld wel hebben natuurlijk).

Dus geen irritante huurders, geen badkamer of keuken die stuk is en die je mag repareren of vernieuwen, geen huurders die niet betalen,... etc

'tis 5 minuten werk via de site van de overheid.
Heb je die 10k niet nodig is het easy 271. Eens gaan eten in sterrenrestaurant ofzo. (met de inflatie is het eigenlijk geen winst maar soit)

Verdorie, dat beeld verschijnt nu zo visueel voor mij.

Het benadert wel mijn idee van een hemel, mits aangevuld met een grote pot samuraisaus geserveerd door Paris Hilton.

Ik heb een licht voorgevoel dat dit offtopic is met betrekking tot een staatsobligatie.
Dan toch wel samoerai van Vandemoortele mag ik hopen, ipv D&L. Dan blijven we nog wat ontopic :unsure:

Ik was er aan begonnen met een bang hartje na al dat geklaag hier te lezen maar bij KBC was die limietverhoging een fluitje van een cent. Bleek bovendien dat ze op eigen initiatief al alle limieten hadden verhoogd naar 50k. Bij ons moest het dan nog beetje hoger en dat was op 5 minuten gefiixd aan de telefoon.

Al begrijp ik niet hoe de overheid gejost kan zijn indien we 10 miljard moesten ophalen aan 3.6% en ze die nu ophalen aan 3.3%. Die 0.3% steken ze dan toch in hun zakken.
Als de overheid 10 miljard aan 3.6% nodig heeft en ze halen nu bvb 11 miljard op aan 3.3%. In het eerste geval betalen ze volgend jaar 360 miljoen aan rente. In het tweede geval betalen ze volgend jaar 363 miljoen aan rente.
In het tweede geval moeten ze volgend jaar net na de verkiezingen op zoek naar 3 miljoen extra in de begroting en vanwaar komt die denk je :) , juist ja.
Ze hebben dat miljard extra natuurlijk één jaar. Een verantwoorde huisvader zou daarvan dan direct 3 miljoen opzij zetten of ervoor zorgen 'dat dat geld werkt' zodat die 3 miljoen gecompenseerd wordt. Of helemaal zotjes doen en die 1 miljard gebruiken om onze staatsschuld is wat naar beneden te krijgen! Nu, onze overheid heeft de laatste 30j bewezen allesbehalve een verantwoorde huisvader te zijn. Dus die 1 miljard extra gaat nu met veel trom opgesoupeerd worden (de zorg, de leerkrachten, de politie, ...) om dan een ander na de verkiezingen volgend jaar de shit te laten opkuisen.

Betreffende de staatsbon:
Op de site van FOD Economie vind je terug dat ze verwachten in 2024 een inflatie van 3.4% te hebben. Dus onder de streep maak je nog altijd verlies...

Samen met mij verliezen vele anderen eind dit jaar +- 15% netto loon (auteursrechten). Zonder dieper in te gaan op de zin/onzin ervan (apart topic voor) staan ze dan wat mij betreft nog altijd op -12.2% ipv + 2.81%.

Aan al die klagers hier over het trage optrekken van u limiet bij de bank en het feit dat ze dat express zouden vertragen. Wacht tot ze u bomma nog is phisen. Ge gaat content zijn dat er zulke zaken ingebouwd zijn.
Besef dat je onder het miljoen bij weinig banken serieus wordt genomen. Je bent een kleine garnaal in alle charts en rapportjes die ze maandelijks trekken.
Die gast met zijn 200k op hln schiet zijn eigen alleen maar in de voet. Je bent hoogstens een luis in de pels en op veel goodwill zal die bij zijn bank ook niet meer moeten tellen de komende jaren.

Op 10 februari 2023 stond er 300 miljard op de spaarboekjes in BE. Die 10 miljard waar ze nu zo wreed over doen is 3.3%. Als je denkt dat ze daarvoor bij de banken 'gaan wakkerschieten' dan ga je nog lang kunnen wachten.

De staatsbon is een perfect voorbeeld van de korte termijn politiek waaraan ze tegenwoordig doen:
- 15% of 30% RV: Who cares, tegen uitbetaling zit Van Peteghem al lang niet meer op die stoel en mag een ander de hete kastanjes uit het vuur halen.
- Miljoenen extra rente betalen door veel hogere intekening dan verwacht: Iemand anders gaat dat in oktober 2024 uitleggen. Ze hadden natuurlijk ook de uitgave kunnen limiteren op de hoeveelheid geld die ze nodig hadden...
- In oktober 2023 komt er een nieuwe begrotingsronde (en besparing): Een paar miljard extra is altijd handig om dat op te smukken, ook al moeten ze dan in 2024 die miljarden terug opnieuw gaan zoeken want het is nu een éénmalige inkomst.

Deze staatsbon is brood en spelen voor het volk, niet meer niet minder. Zich vlak voor een moeilijke begrotingsronde nog is populair maken en een mooie stunt neerzetten enkele maanden voor een jaar waarin we alle regeringen herverkiezen.

Ik teken er niet op in omdat ik men eerste kleintje op komst is en we vorig jaar een huis gekocht hebben :). Vooral dat eerste belooft nu al de investering van men leven te worden :love2:.

Terug
Bovenaan