Éénjarige staatsbon

Heb zelf een Start2Save bij KBC en daar is de rente wel automatisch bijgesteld (net gecheckt in Touch en rapport aangevraagd voor de detailberekening van mijn rente). Good guy KBC.
 
Zoals in het artikel staat, zijn er ook echt weer niet zoveel banken die meer dan 2% geven op 1 jaar hoor.
Ik denk al meteen aan Santander, Keytrade, Medirect. Een nieuwe rekening aanvragen neemt pakweg 10min in beslag.
En BNP, Argenta en co zitten ook tegen de 1,5%. Dus 0,11% is echt wel erbarmelijk.
 
Er blijft nog 1 onzekerheid hangen die pas na de inschrijvingsperiode wordt opgelost en dat is of de Raad van State de verlaging van de roerende voorheffing van 30 naar 15% toelaat.
banniere_nl.jpg


In het geval dit niet zo is, dan is het rendement van de staatsbon enkel 2,31% netto ipv 2,80%.
 
Er blijft nog 1 onzekerheid hangen die pas na de inschrijvingsperiode wordt opgelost en dat is of de Raad van State de verlaging van de roerende voorheffing van 30 naar 15% toelaat.
banniere_nl.jpg


In het geval dit niet zo is, dan is het rendement van de staatsbon enkel 2,31% netto ipv 2,80%.
En wanneer weten we of die al dan niet wordt toegelaten?
 
En wanneer weten we of die al dan niet wordt toegelaten?
Dat duurt wss enkele weken maar een vaste termijn plakt daar niet op.

Cynisch (en realistisch) gezien: nadat je je geld al gedeponeerd hebt en dus vastgezet.

De kans is klein dat de RvS het afschiet, maar niet onbestaande en dan zit de spaarder met een nare verrassing. Voor velen zal die 2,31% nog altijd hoger zijn dan de 0,11% van de worst case spaarrekeningen.
 
Kijk ik heb eergisteren gewoon een termijnrekening gedaan bij axa:
2.75 op 3 jaar netto.

Dat is inderdaad misschien net onder de 2.81 % die hier nu naar voorgeschoven wordt, maar:

1) zoals gezegd, is het nog niet zeker dat die 15 % RV zal aanvaard worden binnen enkele weken. En je hebt slechts tot 1 september tijd om in te tekenen; BEST cynisch dus;

2) ja het staat dan voor 3 jaar vast, MAAR ook zeker dat je elk jaar die 2.75 krijgt!
Want volgend jaar bestaat die staatsbon wellicht niet meer, en kan je dus niet verlengen.


Dus ik vind mijn termijnrekening bij axa beter.
 
Kijk ik heb eergisteren gewoon een termijnrekening gedaan bij axa:
2.75 op 3 jaar netto.

Dat is inderdaad misschien net onder de 2.81 % die hier nu naar voorgeschoven wordt, maar:

1) zoals gezegd, is het nog niet zeker dat die 15 % RV zal aanvaard worden binnen enkele weken. En je hebt slechts tot 1 september tijd om in te tekenen; BEST cynisch dus;

2) ja het staat dan voor 3 jaar vast, MAAR ook zeker dat je elk jaar die 2.75 krijgt!
Want volgend jaar bestaat die staatsbon wellicht niet meer, en kan je dus niet verlengen.


Dus ik vind mijn termijnrekening bij axa beter.
Voor hetzelfde geld brengt de staat eind dit jaar een bon uit met meer dan 3% netto.
 
Voor hetzelfde geld brengt de staat eind dit jaar een bon uit met meer dan 3% netto.
Alles kan natuurlijk, met beleggen weet je nooit.

Maar de voornaamste reden dat ze die staatsbon uitbrengen, is net om de banken te dwingen betere intresten te geven op hun spaarboekjes. Niet omdat de staat graag intresten uitbetaalt aan burgers.

Dus het lijkt me eerder een éénmalige actie dat ze doen.
 
Argenta brengt al trouwens iets uit met zelfde rendement

Ze zouden beter gewoon BBSZ en huwelijksquotiënt schrappen
 
Maar de voornaamste reden dat ze die staatsbon uitbrengen, is net om de banken te dwingen betere intresten te geven op hun spaarboekjes. Niet omdat de staat graag intresten uitbetaalt aan burgers.

Hihi, haha - de uitgifte van een staatsbon betekent dat de overheid via deze weg aan extra kredieten wil raken aan 1. of voordeligere tarieven dan wanneer ze dit elders zou moeten laten financieren 2. meer kunnen 'ophalen' dan hun officiële kredietlijnen die sneller tegen de ontleningslimiet zouden zitten.

De 'druk' op de banken zal als stukje politieke recuperatie gewoon mooi meegenomen zijn.
 
Op c1j zijn er reeds een aantal mooie alternatieven voor obligaties op secundaire markt.
Iemand reeds iets gezien op een 6-tal maand?
 
Ben ik de enige die 2,81% erg weinig vind om je geld een jaar lang vast te zetten?

Voor vastrentende effecten is dat nochtans relatief hoog, veel even relatief risicoloze beleggingen met een hogere intrest ga je niet vinden, hoor.
Enfin, je steekt je geld sowieso toch beter in andere zaken dan obligaties waar je na aftrek van de inflatiegraad al gelukkig moogt zijn dat je niet uitkomt op een negatieve intrest. Als binnen nu en het jaar de ECB de refi-rente nog verhoogt en/of banken verhogen hun interbankaire of depositorente rentes nog, dan zal het verschil nog kleiner worden. Het verschil tussen de 'beste' spaarrekeningen en de nettointrest van deze staatsbon is zelf nu nog 'maar' 0,5/0,6%. Als je je geld voor een jaar zeker kan missen, dan beleg je toch beter in andere zaken.

Argenta matcht het aanbod al.


Dan kan je het best voor de termijndeposito bij Argenta gaan. De overheid kan intussen nog allerlei rare bochten maken, want zo heel betrouwbaar zijn ze (op fiscaal vlak) nu niet echt.
 
Mijn moeder zou een staatsbon op mijn naam willen kopen. Ze heeft echter een vraag: Wat als ik plots sterf gedurende dat jaar. Gaat de staatsbon dan als erfenis terug naar haar? (omdat dit een periode is kleiner dan 3 jaar) of gaat dit dan naar mijn vrouw? Ik weet dat niet geregistreerde schenkingen pas na 3 jaar als bindend worden aanzien, maar geldt dit ook voor een staatsbon? Of geldt dit alleen bij overlijden van de ouder en niet bij overlijden van het kind zelf? Ik ben niet zo thuis in die regels :)

Opmerking: Ik ga gewoon terwijl ze naast mij zit, de staatsbon aankopen, denk ik, en op haar naam zetten (via haar ID kaart). Dat lijkt me éénvoudiger. Daarna kan ze nog altijd schenken wat ze wil he. Maar ik dacht: Ik ga toch de vraag even stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan