Warmtepompen

Convectoren zijn wel de betere keuze op de slaapkamer.
Tis al snel eens te warm en dan zit je met die thermische massa. Een raam openzetten lijkt me nu ook niet energetisch :unsure:
Met convectoren heb je een snellere reactietijd en je hoeft niet constant je verwarming op de kamers op te zetten.
Beide zijn ook lage temperatuursverwarming.

Persoonlijk zet ik dan liever een airco.

Ja zeker, G/W warmtepomp tov een gasketel was 14 punten. Pakte ik passieve koeling mee was het 13 punten.
Leuk weetje: een gasketel met geïntegreerde boiler tov een externe boiler (wat vaak maar niet altijd neerkomt op een combiketel met dus weinig warmwater volume) levert ook 5-6 punten op.
L/W warmtepomp als volgende stap nog eens zoiets, en dan G/W de laatste puntjes om dan op een kleine 15 te komen.

Convectoren zijn wel de betere keuze op de slaapkamer.
Tis al snel eens te warm en dan zit je met die thermische massa. Een raam openzetten lijkt me nu ook niet energetisch :unsure:
Met convectoren heb je een snellere reactietijd en je hoeft niet constant je verwarming op de kamers op te zetten.
Beide zijn ook lage temperatuursverwarming.
Ventiloconvectoren maken het systeem ingewikkelder, duurder en minder efficiënt. In een recente nieuwbouw die voldoet aan de huidige strenge normen (isolatie, luchtdichtheid) heb je geen nood aan verwarming op de slaapkamers. De temperatuur in heel uw huis zal ongeveer constant blijven. Super comfortabel.

Wij hebben een L/W warmtepomp en overal vloerverwarming. Badkamer muur in de inloopdouche extra wandverwarming. We werken met een buitenvoeler. In de woon kamer is het altijd 22 graden, in de badkamer 24 graden. De kringen in de slaapkamers staan volledig dicht en daar is het altijd 20 graden. Vorig jaar januari bij nachttemperaturen van - 12 graden was het op de slaapkamers zonder verwarming nog 17 graden.

Ik zou altijd opnieuw voor hetzelfde systeem kiezen.

Ventiloconvectoren maken het systeem ingewikkelder, duurder en minder efficiënt. In een recente nieuwbouw die voldoet aan de huidige strenge normen (isolatie, luchtdichtheid) heb je geen nood aan verwarming op de slaapkamers. De temperatuur in heel uw huis zal ongeveer constant blijven. Super comfortabel.

Wij hebben een L/W warmtepomp en overal vloerverwarming. Badkamer muur in de inloopdouche extra wandverwarming. We werken met een buitenvoeler. In de woon kamer is het altijd 22 graden, in de badkamer 24 graden. De kringen in de slaapkamers staan volledig dicht en daar is het altijd 20 graden. Vorig jaar januari bij nachttemperaturen van - 12 graden was het op de slaapkamers zonder verwarming nog 17 graden.

Ik zou altijd opnieuw voor hetzelfde systeem kiezen.
Boven heb ik enkel de leidingen gelegd voor "mogelijks" toekomstige convectoren maar na 10 jaar nog geen nood aan gehad. Nog nooit onder de 18°C gedoken zonder verwarming. Het afgegeven vermogen vloervewarming beneden dekt ruimschoots het warmteverlies van heel mijn woning.

Als je studerende tieners hebt op de slaapkamer lijkt iets van verwarming uiteraard aangewezen. Vloerverwarming is gewoon te traag om snel te kunnen reageren. Studeren 20-21°C, 's nachts bij slapen 18°C? Moeilijk doenbaar. Je zit vaak pas na 4-5 uur op gevraagde temperatuur.

Qua efficientie moet je natuurlijk zien dat je eindelementen gedimensioneerd zijn op een zo laag mogelijk regime. Gelijklopend met uw kring van de vloerverwarming. Als je eindelementen op 70/50 of 60/40 gaat plaatsen verlies je natuurlijk een stukje condenserende werking van de gasketel of een slechtere COP op de WP.
Er zijn producten op de markt die gemakkelijk met een regime 35-30 kunnen werken. Ik denk dan aan jaga strada hybrid. Kan je nog niet condenserend mee koelen dmv free cooling van de G/W wp.

Als ge echt gek doet zet je het op de kring vloerverwarming en werk je met een eigen regeling op het toestel zelf (thermostatische kraan of de intelligentere sturing gemeten op aanvoertemperatuur)
In het slechtste geval voorzie je extra kring met pomp. Maar dan lijkt me de kortere opwarmtijd van de kamer efficienter dan de uren durende vloerverwarming die steeds te laat gaat reageren. Dat compenseert het elektrische vermogen van de pomp wel.

Laatst bewerkt:
De kamers van de kinderen zijn zonder verwarming altijd 20-21 graden. Dat zou ook moeten voldoen om te studeren. Een laptop die opstaat of een studerende persoon kan de kamer makkelijk 1 graad opwarmen. Indien niet voldoende kan ik de kring van de specifieke kamer iets open draaien. Of 5min een elektrische verwarmer opzetten.

Cooling in de kamer zou inderdaad beter en noodzakelijker zijn voor de zomer maanden.

De kamers van de kinderen zijn zonder verwarming altijd 20-21 graden. Dat zou ook moeten voldoen om te studeren. Een laptop die opstaat of een studerende persoon kan de kamer makkelijk 1 graad opwarmen. Indien niet voldoende kan ik de kring van de specifieke kamer iets open draaien. Of 5min een elektrische verwarmer opzetten.

Cooling in de kamer zou inderdaad beter en noodzakelijker zijn voor de zomer maanden.
ja inderdaad dat is het voordeel (nadeel) aan de recente gebouwen. Warmtevragen van 400-500W op slaapkamers bij -8 buiten zijn niet meer zo onrealistisch. De systemen die vroeger nog gangbaar waren (lees jaren 2000-2010) zijn vaak niet meer van toepassing nu. De interne lasten zijn vaak genoeg. (zeker bij gamende kinderen met ietwat van grafische kaart :p)
Uit energetisch standpunt vind ik het persoonlijke niet zo optimaal. Je hebt steeds een trage thermische massa (chape) die je moet opwarmen en laten afkoelen in ruimtes die deze constante temp vaak niet nodig hebben. Een slaapkamer is nu eenmaal een ruimte die van savonds tot smorgens gebruikt wordt. (onder voorbehoud weekends) En zoals je zelf aanhaalt de interne lasten zijn vaak voldoende om temperaturen te laten stijgen.

Maar vind je het niet raar dat je een kring meer moeten opendraaien? Of een elektrisch vuurtje moet opzetten?

Aangezien je ook enkel vloerverwarming beneden hebt (met weersafhankelijke regeling) zul je wel al gemerkt hebben dat je vaak een overshoot aan verwarming hebt bij koude maar zonnige dagen. 24°C ipv 22°C. Onder voorbehoud dat je buitenvoeler semi regelt op binnentemperatuur.

ja inderdaad dat is het voordeel (nadeel) aan de recente gebouwen. Warmtevragen van 400-500W op slaapkamers bij -8 buiten zijn niet meer zo onrealistisch. De systemen die vroeger nog gangbaar waren (lees jaren 2000-2010) zijn vaak niet meer van toepassing nu. De interne lasten zijn vaak genoeg. (zeker bij gamende kinderen met ietwat van grafische kaart :p)
Uit energetisch standpunt vind ik het persoonlijke niet zo optimaal. Je hebt steeds een trage thermische massa (chape) die je moet opwarmen en laten afkoelen in ruimtes die deze constante temp vaak niet nodig hebben. Een slaapkamer is nu eenmaal een ruimte die van savonds tot smorgens gebruikt wordt. (onder voorbehoud weekends) En zoals je zelf aanhaalt de interne lasten zijn vaak voldoende om temperaturen te laten stijgen.

Maar vind je het niet raar dat je een kring meer moeten opendraaien? Of een elektrisch vuurtje moet opzetten?

Aangezien je ook enkel vloerverwarming beneden hebt (met weersafhankelijke regeling) zul je wel al gemerkt hebben dat je vaak een overshoot aan verwarming hebt bij koude maar zonnige dagen. 24°C ipv 22°C. Onder voorbehoud dat je buitenvoeler semi regelt op binnentemperatuur.
Dat klopt, grote raam partijen op ZO waardoor er veel licht/zon binnen valt in de voormiddag. Temperatuur loopt dan makkelijk op naar 23-24 graden. Toch voelt dit niet onaangenaam door de goede ventilatie D, veronderstel ik.

Ik had net dezelfde bedenkingen als jij over het slaapkamer verhaal toen we bezig waren met beslissen. Architect en installateur hebben mij toen overtuigd om geen ventilos te zetten en ben er nog altijd zeer tevreden mee.

Ik heb sinds we hier wonen de kringen nog nooit aangeraakt. Spelen met temperatuur gaat sowieso niet gezien veel massa en traag systeem. Je kan ook niet om 17u een ventilo opzetten om aan 23 graden huiswerk te maken en verwachten dat het om 20u terug is afgekoeld naar 19 graden om te slapen.

Vloerverwarming op de kamers (4) heeft ons pakweg 1000 euro gekost (laten doen). Voor die prijs en het comfort, ook naar de toekomst, zou ik het zeker doen.

Vloerverwarming op de kamers (4) heeft ons pakweg 1000 euro gekost (laten doen). Voor die prijs en het comfort, ook naar de toekomst, zou ik het zeker doen.

Ja en als je het op de slaapkamers iets minder warm wilt hebben dan knijp je uw toevoerleiding wat meer dicht (dat kraantje dat er aan de collector staat hé ;)).

Ik heb het momenteel zo voorzien, al had ik wel wachtbuizen getrokken indien ik ooit in de toekomst een sturing op mijn collectoren wilde zetten dat ik dat nog kon. Al staan de buizen naar boven nu gewoon helemaal toe. En dat voldoet voor het gewone gebruik perfect. En in de zomer is het daar, voor mij, in basis sowieso te warm.

Dus ja, daarom heb ik een airco voorzien. Ja ok, dat kost ook geld (350kwh*0.5€), maar aan de andere kant met zonnepanelen en de overproductie die ik in de zomer toch sowieso heb, is de impact ervan beperkt.

Als je echter 2 binnenunits zet en 2 buitenunits (dus elk een eigen split, al hoeft dat zelf niets, zou eventueel zelfs op 1 buitenunit kunnen) en je kunt dat op de kop tikken geïnstalleerd voor 4k (zou met wat geluk mogelijk moeten zijn)... dan vind ik dat een zeer goede deal. En bespaar ik persoonlijk liever 4k op mijn keuken of stel ik iets anders uit dan dat ik daarop zou beknibbelen.

Al weet ik perfect dat 4k nog altijd een bom geld is voor de meesten... Maar je moet dat dan ook bekijken op 20 jaar of zo als je dat maar als spotkoeling of zo gebruikt. Hoeveel dagen heb ik dat vorig jaar gebruikt, 2 dagen ? Jaar ervoor 20 - 30 dagen. Ivglm een verwarmingstoestel dat 15 jaar meegaat ( al is het wel eens met een correctief onderhoud) zonder al te veel erg, dat +/-5 maand opstaat (150 dagen) zou je als je het elk jaar op 30 dagen neemt ermee 75 jaar doorkomen :p.

Als je studerende tieners hebt op de slaapkamer lijkt iets van verwarming uiteraard aangewezen. Vloerverwarming is gewoon te traag om snel te kunnen reageren. Studeren 20-21°C, 's nachts bij slapen 18°C? Moeilijk doenbaar. Je zit vaak pas na 4-5 uur op gevraagde temperatuur.
Waarom zou het in de winter snachts moeten afkoelen naar 18°C? In de zomermaanden (mei - september) ga je zonder verwarming al hoger zitten dan 18°C. Je bent niet verplicht om te slapen met een dik donsdeken :)

Onze vloerverwarming heeft een maximum aanvoertemperatuur van 31°C bij een buitentemperatuur van -10°C. Je gaat al serieuze convectoren nodig hebben om het bij minder koude dagen snel te doen opwarmen. Of je moet een aparte kring hebben met evenwichtsfles maar dat maakt het allemaal veel ingewikkelder. Vloerverwarming leggen op de slaapkamers kost weinig extra, is simpel en je hebt geen muur met een convector aan.

Wij hebben plannen om volgend jaar een kleine renovatie te doen in ons huis. (momenteel 12 jaar oud)
Hierbij zullen keuken en binnendeuren vervangen worden en zal de benedenverdieping terug geschilderd worden.
Aangezien we toch aan het vervangen zijn zou ik graag de oefening willen maken of dat het interessant zou kunnen zijn om onze condensatieketel op gas te vervangen door een warmtepomp. Mijn voorkeur zou gaan naar een lucht/water systeem, aangezien dan geen lelijke binnenunits noodzakelijk zijn.
Wij verwarmen nu echter met hoge temperatuur radiatoren, wat in combinatie met een warmtepomp niet ideaal zou zijn.
Een mogelijke oplossing zou zijn om vloerverwarming te voorzien. Dit gaat het kostenplaatje echter serieus de hoogte in doen gaan.
Nog een andere optie is een hybride systeem.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Gewoon op gas blijven verwarmen? Of de investering naar een warmtepomp al maken?
Het gaat om een goed geïsoleerde, halfopen bebouwing.

Geen idee of de vraag hier al gesteld is geweest. Heeft iemand een verschilberekening gemaakt voor hun nieuwbouw naar aankoop (evt premie/e-peil-) , verbruik voor een gasketel vs (geothermische) warmtepomp?

Geen idee of de vraag hier al gesteld is geweest. Heeft iemand een verschilberekening gemaakt voor hun nieuwbouw naar aankoop (evt premie/e-peil-) , verbruik voor een gasketel vs (geothermische) warmtepomp?

We zijn geïnteresseerd in een warmtepomp ter vervanging van onze gasketel (nadert levensduur), maar vrezen dat deze niet rendabel is voor onze woonst:
Woning: alleenstaand, bj 2010, Energielabel: 85-95 kwh/(m2 jaar).
Ketel: Bulex Thermomax F35 E (28kW nominaal, bj 2010, standaardregime 40°/30°) . Nu ingesteld op 65° (al bereikt hij dit zeer weinig).
Radiatoren:
Woonkamer: Radson verticale hoge paneelradiatoren
Ander kamers: lage radson radiatoren.

Wat is jullie opinie?
alvast dank md

Wij hebben plannen om volgend jaar een kleine renovatie te doen in ons huis. (momenteel 12 jaar oud)
Hierbij zullen keuken en binnendeuren vervangen worden en zal de benedenverdieping terug geschilderd worden.
Aangezien we toch aan het vervangen zijn zou ik graag de oefening willen maken of dat het interessant zou kunnen zijn om onze condensatieketel op gas te vervangen door een warmtepomp. Mijn voorkeur zou gaan naar een lucht/water systeem, aangezien dan geen lelijke binnenunits noodzakelijk zijn.
Wij verwarmen nu echter met hoge temperatuur radiatoren, wat in combinatie met een warmtepomp niet ideaal zou zijn.
Een mogelijke oplossing zou zijn om vloerverwarming te voorzien. Dit gaat het kostenplaatje echter serieus de hoogte in doen gaan.
Nog een andere optie is een hybride systeem.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Gewoon op gas blijven verwarmen? Of de investering naar een warmtepomp al maken?
Het gaat om een goed geïsoleerde, halfopen bebouwing.

Zelf geen expert, maar wij overwegen voor onze renovatie ook een hybride systeem.

Ons huis is +- 100 jaar oud en vloerverwarming is geen optie, maar wensen tegelijkertijd wel een toekomstgerichte en energetische aanpak. Vandaar deze piste (die we nog volop onderzoeken weliswaar).

Beetje zelfde situatie als bij mij. Heb ook al zitten denken aan een hybride warmtepomp maar nog maar weinig ervaringen over gelezen.
Moesten er mensen zijn die er 1 hebben staan: wat vinden jullie ervan?
Deze vraag hoort misschien eerder thuis in dit topic ipv bij energieleveranciers. De vraag is hier al gesteld zie ik, maar er is blijkbaar nog maar weinig/geen ervaring met hybride warmtepompen.

Ik ben alleszins niet van plan om voor zo'n systeem te gaan als er nog niet genoeg mensen mij voorgegaan zijn en positieve ervaringen hebben. Ik ben ook niet overtuigd of zo'n systeem terug te verdienen valt t.o.v. een condensatieketel, zelfs met de huidige gasprijzen.

Deze vraag hoort misschien eerder thuis in dit topic ipv bij energieleveranciers. De vraag is hier al gesteld zie ik, maar er is blijkbaar nog maar weinig/geen ervaring met hybride warmtepompen.

Ik ben alleszins niet van plan om voor zo'n systeem te gaan als er nog niet genoeg mensen mij voorgegaan zijn en positieve ervaringen hebben. Ik ben ook niet overtuigd of zo'n systeem terug te verdienen valt t.o.v. een condensatieketel, zelfs met de huidige gasprijzen.
Het hangt af van hoe energiezuinig de woning is, of dit terug te verdienen is. Het is geschikt voor oudere woningen en niet voor nieuwbouw. Mijn ouders hebben een hybride warmtepomp en zijn daar heel tevreden van. Afhankelijk van wat op dat moment het goedkoopste is, wordt de warmtepomp of gas gebruikt.

Het hangt af van hoe energiezuinig de woning is, of dit terug te verdienen is. Het is geschikt voor oudere woningen en niet voor nieuwbouw. Mijn ouders hebben een hybride warmtepomp en zijn daar heel tevreden van. Afhankelijk van wat op dat moment het goedkoopste is, wordt de warmtepomp of gas gebruikt.

Je zegt dat je ouders zo'n hybride warmtepomp hebben. Ik zit met enkele specifieke vragen, misschien dat jij hier antwoord op kan geven.
- Moeten er grotere radiatoren geplaatst worden om de warmteafgifte te vergroten?
- Kan je op een hybride warmtepomp ook de piek/daluren en piek/dalprijzen opgeven voor elektriciteit?
- Houdt zo'n hybride warmtepomp enkel rekening met de prijs van gas/elektriciteit of ook hoeveel er verwarmd moet worden? Verwarmen met een warmtepomp duurt zeer lang, dus als je een weekendje weggeweest bent in de winter en het moet van 16 graden opwarmen tot 21 graden wil je liefst dat dit via gas gebeurt en niet via de warmtepomp.

Ik vraag me af of het bij renovatie niet logischer is om een condensatieketel te plaatsen en dan eventueel nog airco's in de slaapkamers en leefruimte te plaatsen. Dat zal ongeveer op dezelfde prijs neerkomen denk ik, maar je kan wel sneller verwarmen met airco's en daarbovenop kan je ook nog eens koelen.

Ik vraag me af of het bij renovatie niet logischer is om een condensatieketel te plaatsen en dan eventueel nog airco's in de slaapkamers en leefruimte te plaatsen. Dat zal ongeveer op dezelfde prijs neerkomen denk ik, maar je kan wel sneller verwarmen met airco's en daarbovenop kan je ook nog eens koelen.
Ja daar heb ik ook al aan gedacht.
Het blijft heel moeilijk om een goed advies te krijgen. Enkele installateurs laten langskomen en zeggen allemaal iets anders:
- gewoon CV ketel vervangen door een condensatieketel
- warmtepomp zetten voor vloerverwarming beneden + kamers boven met een airco verwarmen/koelen.
- Zonneboiler voor sanitair water + condensatieketel voor verwarming.

Die hybride lijkt theoretisch interessant, zeker als je zonnepanelen hebt. Bv. een heldere koude winterdag dan heb je toch al een deel van je energie uit je zonnepanelen, de rest vul je aan met gas verbranden in je hybride ketel. Ook in de zomer wordt je sanitair water dan toch deels vanuit je zonnepaneel-electriciteit verwarmd.

Terug
Bovenaan