En als uw zoon of dochter er ondertussen wel in slaagt om zjin diploma te halen?
Goh ... je hebt er niet bij geschreven bij jou waarvoor 7 jaar, maar als het 7 jaar moest duren voor een opleiding van 3j dan no way that's happ'ning on my dime (of zelfs een 4-jarige). En dan nog es 7j kot.
En of je al dan niet dat diploma haalt weet je pas op 't einde. Ten vroegste dat je iets kan beoordelen is halverwege 't eerste jaar, na de eerste examenperiode. Maar er zijn er ook wel die het daar nog niet écht zo goed vanaf brengen, maar het uiteindelijk toch tegen 't einde van 't jaar weten om te draaien. Dus da's al snel een jaar vooraleer je een beeld hebt.
Maar tegen dan is het uitgegeven geld wel al weg natuurlijk, je krijgt dat niet ineens terug omdat Jantje enkel goesting had om te feesten.
Laat staan 7 jaar wachten om te weten of de uitgaven resultaat geboden hebben.
Bij mij thuis, zoals eerder aangehaald, was het nog veel strenger ze. Papaa heeft 't eerste jaar de vaste kosten voor geschoten (trein abbo voor 't jaar, wat boeken & inschrijving). Was nog handig, want mijn eerste jaar was een trein abbo nog +500 EUR (die studentenkorting was er nog niet).
En 't was van 'studeren of gaan werken'. En 't was er door of 't was gaan werken.
Kot was nooit sprake van. Just wasn't gonna happen.
Vanaf jaar 2 hebbe'k zelf zowaar alles moeten ophoesten, dus dan was het voor m'n eigen portemonnee natuurlijk dat ik er zo snel mogelijk vanaf wou zijn (successvol uiteraard, niet uitvallen).
Maar thuis bleef de regel, studeren & er door of gaan werken. Het zou niet gepakt hebben moest ik 2, 3 jaar langer over de studies gedaan hebben. Zolang ik studeerde mocht ik 'gratis' thuis wonen, zodra ik begon te werken moest ik huur betalen. Vanaf loonbrief 1 nadat ik mijn studies afgewerkt had was het dus huur betalen, want studie was gedaan.
Ik was uiteraard wreed content dat 't school gedaan was. Eindelijk werken om geld te verdienen ipv te betalen om mogen werken.
Dus jah ... ik zou het mij nog zien op mij nemen om de studies te betalen, maar dat kot ... hmmmmm, als ik eerlijk moet zijn zie ik het mij eerder niet doen dan wel.