Regisseur van de maand Edgar Wright

Lakigigar

Well-known member
1612352647412.jpg


En de volgende aan de beurt is Edgar Wright.

Edgar Wright is geen naam die onbekend zal klinken bij filmliefhebbers met menig genrefilms die een succes waren, sommigen daarvan ook in zekere zin een culthit. Wright werkt ook vaak samen met de acteurs Simon Pegg en Nick Frost, niet alleen in de films The World's End, Shaun of the Dead en Hot Fuzz maar ook in enkele series zoals Spaced en Asylum. Met de film Shaun of the Dead - een komische parodie op de horrorklassieker Dawn of the Dead - brak Wright dan ook bij het grote publiek door.

FILMOGRAFIE:
A Fistful of Fingers (1995)
Shaun of the Dead (2004)
Hot Fuzz (2007)
Scott Pilgrim vs. The World (2010)
The World's End (2013)
Baby Driver (2017)
Last Night in Soho (2021)

Verder ook nog enkele shorts en muziekdocumentaires (over Sparks). Wright regisseerde ook een "fake trailer" die te zien was voor de film Grindhouse genaamd Don't.
 
4 films gezien voorlopig. Van Baby Driver en Shaun of the Dead ben ik fan. Van Hot Fuzz en Scott Pilgrim vs. the World minder omdat het ook minder mijn ding is. Last Night in Soho ga ik trachten te bekijken één der komende dagen.
 
5 films van gezien

Shaun of the dead: geweldige parodie op het zombiegenre. Heel goed mee gelachen en fantastische simon pegg

Hott fuzz: zelfsde als shaun of the dead maar dan met politiefilm. Heerlijke ontleding van de Britse countryside

Scott Pilgrim vs the world: goeie comic verfilming herriner er mij weinig van

Baby driver: niet mijn ding. Zo goed is Ansel Egort niet en het hele concept voelt te gemaakt aan. Technisch straf maar te veel concept en te weinig inhoud

Last night in soho: geweldige acteurs en look, in het 2de deel ook topsfeer maar op gebied van plot schiet dit een klein beetje te kort
 
Buiten A Fistful of Fingers heb ik al zijn films gezien. Al van de naam gehoord maar ik wist niet dat al deze films van hem zijn.
Van al zijn films die ik gezien heb vind ik niet dat er 1 slecht tussen zit. Beste voor mij is Baby Driver.
 
1. Hot Fuzz :love:
2. The World's End
3. Shaun of the Dead
4. Baby Driver
5. Scott Pilgrim vs. The World

Hot Fuzz toch wel met voorsprong mijn favoriet, maar zijn eerste en zijn laatste worp heb ik dus blijkbaar nog niet gezien. Eigenlijk is heel de cornetto-trilogie briljant. Baby Driver en Scott Pilgrim vs. The World waren daarentegen toch te licht imo.
 
Heel grote fan van deze jongen, alles gezien behalve die Fistfull of Fingers.
Wright is toch wel de koning van visuele comedy, layered jokes, en "ik steek gewoon zoveel fucking referenties en background jokes in 1 shot als technisch mogelijk". Daarnaast maakt hij gewoon uitermate coole, leuke en inventieve scenes ... die meestal samen komen in goede films.

Mijn ranking:
  1. Scott Pilgrim vs. The World (2010)
    Ik sta niet volledig alleen, maar het is toch niet de meest populaire mening. Maar Scott Pilgrim is veruit zijn beste film, veruit 1 van de meest originele en inventieve films van de laatste 30 jaar, en compleet onderschat.
  2. Hot Fuzz (2007)
    De beste en meest complete film van de cornetto trilogie. Eindeloos herbekijkbaar, eindeloos grappig, en toegankelijk voor iedereen.
  3. Baby Driver (2017)
    Cool, cooler, coolst, de vibe van deze film is so very very awesome :cool:
  4. Shaun of the Dead (2004)
    Eigenlijk moet ik vooral zeggen: Deze moet ik dringend rewatchen
  5. Last Night in Soho (2021)
    Technisch heel sterke film, neigt naar een lege doos, maar valt gelukkig nog aan de goede kant... mist vooral een goede ontknoping imo.
  6. The World's End (2013)
    Leuk, heel leuk zelfs, maar niets dat we nog niet gezien hadden.
 
Last Night In Soho staat nog op mijn lijstje, het is er niet van gekomen om die op FFG te gaan zien..

Verder grote fan!

Ik heb ooit mijn vriendin nietsvermoedend laten mee kijken naar de Worlds End. Zij ni super enthousiast, maar was wel geïnteresseerd hoe het de vriendengroep zou vergaan. Maar dan!
Suddenly, Aliens!!

"Naar wat kijken we nu weer in godsnaam?!" :laugh:
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
1. Hot Fuzz
Eerste film die ik van hem gezien heb en blijf hem geweldig vindne, zoooo quoteable.
2. Shaun of the Dead
Een van de beste horror comedies gewoonweg.
3. Scott Pilgrim vs the World
Vernieuwend, leuk, maar Scott zelf is een beetje een cunt.
4. Last Night in Soho
Heel mooi, maar het verhaal dipt wel vrij hard.
5. Baby Driver
Ooit gezien op een 9 uur durende vlucht en dat gaat waarschijnlijk ook de reden zijn dat ik hem zo laag zet.
6. The World's End
Ik had hier gewoon te hoge verwachtingen van die niet werden ingelost, moet nog eens rewatchen.
 
Edgar Wright is toch wel 1 van mijn favorieten.
De humor, stijl, types films, gags&jokes, echt helemaal mijn ding.

Ik dacht dat ook Kick-Ass van hem was. Ook heel erg in zijn vaarwater. Ik zal me vergissen.
 
Ik ook, blijft gewoon goed, al Zhou zijn posts zijn goud waard trouwens. Die over Fincher heb ik misschien al 20 keer gezien. :)
Die van Fincher zelfs nog niet gezien, maar zijn breakdowns van Scorsese, Keaton en Jackie Chan zijn ook redelijk geniaal.
 
Die van Fincher zelfs nog niet gezien, maar zijn breakdowns van Scorsese, Keaton en Jackie Chan zijn ook redelijk geniaal.
Je moet ze écht allemaal bekijken, zelfs degenen die je niet interesseren zijn leuk.
The Quadrant over Reffn's Drive was ook waanzinnig goed.

EDIT : Echt ik zou gewoon alle filmpjes willen linken maar hier is het gewoon. Spendeer eens een uur van je leven en be amazed about cinema : https://www.youtube.com/c/everyframeapainting/videos
 
Blijkbaar heb ik alles behalve zijn debuut ook al gezien. Cornetto trilogie is heerlijk om te zien hoewel die met een iets mindere film is geëindigd. Scott Pilgrim en Baby Driver wat op gelijke hoogte hoewel ik de eerste toch sneller opnieuw zal bekijken. Last Night In Soho was visueel mooi maar iets te veel herhaling en een teleurstellend einde maken dit voor mij zijn minste film.

1. Hot Fuzz
2. Shaun Of The Dead
3. Scott Pilgrim
4. Baby Driver
5. The World's End
6. Last Night In Soho
 
Eindelijk Last Night In Soho gezien, tijd voor een ranking aangezien A Fistful of Fingers niet meteen ergens te bekijken valt.
  1. Hot Fuzz
  2. Shaun of the Dead
  3. Scott Pilgrim vs. The World
  4. Baby Driver
  5. Last Night in Soho
  6. The World's End
Hot Fuzz en Shaun of the Dead zijn voor mij een niveau boven de rest maar net zoals @Lint heb ik ook wel een zwak voor Scott Pilgrim. Eigenlijk één van de betere comic book verfilmingen omdat het op een geslaagde manier bepaalde kenmerken van een strip naar het witte doek vertaalt, meer een versmelting van de twee media dan gewoon het verplaatsen van de plot van de strip naar film en hopen dat de toon wat overeen komt en dat dat wel genoeg zal zijn. Een originelere kijk op comic book verfilming dus.

The World's End vond ik een minder geslaagde poging om de magie van Hot Fuzz en Shaun of the Dead opnieuw op te wekken. Ik denk dat The World's End het kleinschalige van die twee films mist waardoor ik er niet zoveel voeling voor had, naast het feit dat ik die op komisch vlak ook een pak minder vond. Wel maar één keer gezien bij de release dus misschien moet ik die nog eens herbekijken. Baby Driver is een film die ik tijdens het bekijken zeker de moeite vond maar die me achteraf gezien eigenlijk weinig bij gebleven is.

En dan ten slotte Last Night In Soho nog. Wright is visueel een goeie regisseur en op dat vlak was deze ook weer een schot in de roos. De vibe, kostuums en sets, die dansscènes,... Voor het grootste deel zeer van genoten, behalve dat deze dude zoveel energie in z'n films stopt, vaak vanaf het begin, dat ik tijdens de finale een beetje er vermoeid naar zat te kijken. Maar qua plot was dit... not great. Niet zo'n geweldige kijk op de 'vrouw als slachtoffer' en SPOILER lol dat John al die shit van haar pikt en iedereen op het einde vergeet dat Ellie iemand in het fucking gezicht wou steken met een schaar.. Ik snap de comments hier dus wel dat dit een beetje een mooie maar lege doos was.

In ieder geval zijn zelfs de films van Wright met minpunten altijd op z'n minst plezant om te bekijken, ik ga dus altijd wel met interesse naar z'n volgend project kijken. Zou het wel tof vinden als hij als een moderne John Carpenter ofzo van het ene genre naar het andere blijft hoppen.

 
Eindelijk de tijd vrijgemaakt om Last Night in Soho te zien. Ik ben aangenaam verrast, en moet concluderen dat het in één klap mijn favoriet is van de regisseur.


Review


En met ik nu 5 films heb gezien ook een ranking.

1. Last Night in Soho
2. Baby Driver
3. Shaun of the Dead
4. Hot Fuzz
5. Scott Pilgrim vs The World

Wellicht zal het ook wel liggen aan de thema's van de films. Last Night in Soho is een type film dat mij gewoon ligt. Waar bijvoorbeeld de buddy cop film dat absoluut niet is.

Maar Wright is wel enorm goed in de genrefilm. Zelden zo hard met een film gelachen als Shaun of the Dead, dat alleen al maakt het tot één van de beste zombiefilms die ik gezien heb en wellicht ook één van de beste comedyfilms zelfs (een genre dat me doorgaans niet echt ligt), terwijl ik ook niet zo iets specifieks heb met zombies dus in die zin overstijgt die film dat voor mij wel.
 
Terug
Bovenaan