E-peil

Momenteel aan het kijken voor een appartement op plan te kopen, waarbij men mikt op een EPC van 40. Nu is het echter zo dat als je een EPC van 30 of 20 haalt, je respectievelijk de eerste vijf jaar de helft of geen onroerende voorheffing dient te betalen. https://www.vlaanderen.be/vermindering-van-de-onroerende-voorheffing-voor-energiezuinige-gebouwen

Het betreft een 1-slaapkamer appartement van 60m² met isolatie, 4 zonnepannelen, verwarming op gas met hoogrendementsketel en ventilatie met hoogredeneementswarmterecuperatie.

Welke goedkope ingrepen zouden er kunnen gebeuren om de EPC van 40 naar 30 of 20 te laten dalen?
Zonnepanelen bijzetten. Desnoods eventueel zonnescreens zetten (maar de impact ervan is beperkt, en normaliter enkel om de oververhittingsfactor te beperken die een negatieve impact heeft op het e-peil dacht ik - al is dat nu ook niet zo goedkoop)
Voor de rest is er eigenlijk niets goedkoop dat je kunt doen.
 
Zoals hierboven gezegd, EPC is niet gelijk aan E-peil. Een EPC van 40 zal een E-peil van onder de 20 zijn wss in een appartement.
 
Ik heb inderdaad E-peil en EPC verward.

Concreet zal het nieuwe project een E-peil hebben van 40 en dit zou ik graag naar 30 of 20 krijgen (op een goedkope manier).
 
Ik heb inderdaad E-peil en EPC verward.

Concreet zal het nieuwe project een E-peil hebben van 40 en dit zou ik graag naar 30 of 20 krijgen (op een goedkope manier).
Overleggen met de epb deskundige van het project. Aangezien die dat er achteraf ook het papiertje voor geeft.

Maar makkelijkste, simpelste is zonnepanelen. Upgrade van systeem c naar systeem d en een gasketel van een merk dat in de software goed aangeschreven staat.
Maar het is echt met de energiedeskundige en zijn softwarepakket simuleren wat de impact is en daar dan de kost ervan ernaast leggen. Grootste en makkelijkste kans is zonnepanelen. Enerzijds doordat 1 paneel al vlot 1 epeil punt is. En je de ki vrijstelling hebt plus de reductie in kost voor uw verbruik en het teveel voor een beperkt bedrag kunt terugleveren.

Maar op appartement is dat niet eenvoudig daar het dak gemeenschap is. En men dat dan ook niet noodzakelijk gaat willen doen.
 
De dag van vandaag moet een nieuwbouw nu eenmaal ventilatie D hebben... C is willen maar niet kunnen, en enkel handig bij verbouwingen. Dus dit zou ik sowieso doen. En de nieuwe gasketels zijn ook al vrij energiezuinig.

Verder gewoon voldoende zonnepanelen leggen. Je kan hiermee eenvoudig zakken naar 20. En je wint toch een pak hiermee door het 5jarig voordeel.

Ook een extra effort doen qua luchtdichtheid loont zeker! Met een positieve blowerdoortest kan je ook nog eenvoudig enkele punten zakken. (Ik meen me te herinneren tot 12 punten)
 
Momenteel aan het kijken voor een appartement op plan te kopen, waarbij men mikt op een E-peil van 40. Nu is het echter zo dat als je een E-peil van 30 of 20 haalt, je respectievelijk de eerste vijf jaar de helft of geen onroerende voorheffing dient te betalen. https://www.vlaanderen.be/vermindering-van-de-onroerende-voorheffing-voor-energiezuinige-gebouwen

Het betreft een 1-slaapkamer appartement van 60m² met isolatie, 4 zonnepannelen, verwarming op gas met hoogrendementsketel en ventilatie met hoogredeneementswarmterecuperatie.

Welke goedkope ingrepen zouden er kunnen gebeuren om de E-peil van 40 naar 30 of 20 te laten dalen?

Edit: Had EPC & E-peil door elkaar gehaald. Aangepast.

Goedkope ingrepen om een e-peil te doen dalen bestaat niet, je verwart het met EPC
 
De dag van vandaag moet een nieuwbouw nu eenmaal ventilatie D hebben... C is willen maar niet kunnen, en enkel handig bij verbouwingen. Dus dit zou ik sowieso doen. En de nieuwe gasketels zijn ook al vrij energiezuinig.

Verder gewoon voldoende zonnepanelen leggen. Je kan hiermee eenvoudig zakken naar 20. En je wint toch een pak hiermee door het 5jarig voordeel.

Ook een extra effort doen qua luchtdichtheid loont zeker! Met een positieve blowerdoortest kan je ook nog eenvoudig enkele punten zakken. (Ik meen me te herinneren tot 12 punten)
En uitspraken zonder staving is willen de slimmerik uithangen zonder kunnen correct toe te lichten waarom?

alles buiten het antwoord C of D hangt af van jouw portemonnee/voorkeuren/locatie/onderhoudintenties is een fout antwoord voor mij en je mag gerust eens proberen toelichten waar ik fout ben met deze uitspraak. Ik ben benieuwd.

ik geef alvast een tipje van de sluier mee: we gaan 10 app blokken van promotoren bezoeken en in 9 ervan met systeem D zal ik niet willen wonen..

ook al begrijp ik de andere tips, het zijn geen evidente:
- voldoende zonnepanelen: quid verdeling mede-eigendom dak? Grote kans op te weinig plaats
- cv-ketel: zal 99% voorzien zijn dus geen impact
- ldt: in appblok wordt dit vaak op gebouwniveau bekeken. Jouw eigen app grondig aanpakken zal dan beperkte impact hebben op eindresultaat. Ook zal in een voorcalculatie al vaak met betere ldt waarde gewerkt worden (vaak waarde 5-6) zodat je met eindresultaat 2-4 max 4 punten nog wint, geen 12. Kan soms belangrijk zijn op einde van de rit.

en @ts: de kans is klein dat e30 zal gegarandeerd worden indien ze niet zeker zijn dat geschatte waardes en/of voldoende buffer in voorcalculatie zit.
 
Ik heb inderdaad E-peil en EPC verward.

Concreet zal het nieuwe project een E-peil hebben van 40 en dit zou ik graag naar 30 of 20 krijgen (op een goedkope manier).
Als je meer moet betalen om dat e-peil omlaag te krijgen, dan dat het voordeel zal opleveren voor 5j moet je ook voor jezelf beslissen of het dat waard is.

Wij zijn op e-peil 27 gestopt, E30 was ons beloofd door de bouwer en na berekeningen en blowerdoortest is het op E27 uitgekomen.
Om naar E20 te zakken zouden we zonnepanelen moeten bijleggen aan een hogere prijs dan dat we op 5j zouden uitgespaard hebben.
Dus met het verdwijnen van de terugdraaiende teller hebben we maar besloten om dat niet te doen en het geld in onze zakken te houden.
 
Als je meer moet betalen om dat e-peil omlaag te krijgen, dan dat het voordeel zal opleveren voor 5j moet je ook voor jezelf beslissen of het dat waard is.

Wij zijn op e-peil 27 gestopt, E30 was ons beloofd door de bouwer en na berekeningen en blowerdoortest is het op E27 uitgekomen.
Om naar E20 te zakken zouden we zonnepanelen moeten bijleggen aan een hogere prijs dan dat we op 5j zouden uitgespaard hebben.
Dus met het verdwijnen van de terugdraaiende teller hebben we maar besloten om dat niet te doen en het geld in onze zakken te houden.
Aan de andere kant stijgt je woning ook in waarde en bespaar je naast de onroerende voorheffing ook op elektriciteit?

Maar akkoord, alles hangt af van de kost die betaalt moet worden om het omlaag te krijgen, vandaar de vraag.
 
En uitspraken zonder staving is willen de slimmerik uithangen zonder kunnen correct toe te lichten waarom?

alles buiten het antwoord C of D hangt af van jouw portemonnee/voorkeuren/locatie/onderhoudintenties is een fout antwoord voor mij en je mag gerust eens proberen toelichten waar ik fout ben met deze uitspraak. Ik ben benieuwd.

ik geef alvast een tipje van de sluier mee: we gaan 10 app blokken van promotoren bezoeken en in 9 ervan met systeem D zal ik niet willen wonen..

ook al begrijp ik de andere tips, het zijn geen evidente:
- voldoende zonnepanelen: quid verdeling mede-eigendom dak? Grote kans op te weinig plaats
- cv-ketel: zal 99% voorzien zijn dus geen impact
- ldt: in appblok wordt dit vaak op gebouwniveau bekeken. Jouw eigen app grondig aanpakken zal dan beperkte impact hebben op eindresultaat. Ook zal in een voorcalculatie al vaak met betere ldt waarde gewerkt worden (vaak waarde 5-6) zodat je met eindresultaat 2-4 max 4 punten nog wint, geen 12. Kan soms belangrijk zijn op einde van de rit.

en @ts: de kans is klein dat e30 zal gegarandeerd worden indien ze niet zeker zijn dat geschatte waardes en/of voldoende buffer in voorcalculatie zit.

We zijn bezig over het E-peil van een nieuwbouw... Hoe je zelfs kan overwegen om koude lucht via roosters binnen te trekken, terwijl we nadenken hoe de woning zo energiezuinig kan zijn, dat snap ik pas niet! En dit heeft niets te maken met de slimmerik uit te hangen. Zo’n evidentie hoeft nu eenmaal niet gestaafd worden.

Zonnepanelen moet in dit topic wel degelijk aangehaald worden. De ts weet ook wel dat hij rekening moet houden met ruimte op het dak. Wie weet zoekt hij een appartementsblok die slechts verdeeld is in 2 of 3 appartementen, waardoor er ruimte zat is om elk voldoende panelen te leggen.

Ik gaf al aan dat de cv ketels sowieso al energiezuinig zijn. Thx om dit nog eens aan te halen.

En blowerdoortest is idd mss minder van toepassing voor een appartement. Maar hier kan wel degelijk veel meer mee gedaald worden! Onze voorberekening zat op 6m3/h.m2. En uiteindelijk kwamen we op <1, wat meer dan 4 punten invloed had.

Maar hier zeg je het dus zelf al. Bij appartementen heb je dit allemaal niet zozeer in de hand.
 
Ik snap de afkeer tegenover C+ systemen zo niet qua ventilatie. In onze vorige woning hadden wij dit en het enigste nadeel is dat er effectief lawaai van buiten doorkomt (nu bestaan daar akoestische versies van, dus dat zou toch ook al pak beter moeten zijn). Verder had ik daar niets van last van; geen insecten, geen koude tocht (zelf niet in putje winter), etc. Uiteindelijk mag die pas lucht binnenlaten als de afvoeren dat vragen? Dan is systeem D enkel voordelig dat het nog aan warmtewisseling doet, waardoor je minder moet opwarmen, maar ons gasverbruik was hilarisch laag dat het verschil in de jaarlijkse gasrekening peanuts zou zijn (was een nieuwbouw dus goed geïsoleerde woning). Ook had dat systeem geen onderhoud nodig, iets wat wel moet met systeem D dacht ik?
 
Vraagje (topic bump)

Ik heb blijkbaar
E-peil E85
+
Kwh / m³ = 163.79

Maar ik zie nergens staan wat mijn EPC label is (certificaat is al vrij oud).

Hoe bereken ik dit label? Of kan ik dan best iemand opnieuw laten langskomen om dit te bepalen?
 
Vraagje (topic bump)

Ik heb blijkbaar
E-peil E85
+
Kwh / m³ = 163.79

Maar ik zie nergens staan wat mijn EPC label is (certificaat is al vrij oud).

Hoe bereken ik dit label? Of kan ik dan best iemand opnieuw laten langskomen om dit te bepalen?

Als je een E-peil hebt, dan is er een EPB voorzien. Er is geen rechtstreekse link tussen EPB en EPC. Dat zijn 2 verschillende cijfers. Al delen ze wel een paar categorieën.

De enige reden waarom je een EPC nu zou laten opstellen is curiositeit of wanneer je de woning wil verkopen of verhuren. Aangezien dat laatste een wettelijke verplichting is. Voor de rest doet dat cijfer er eigenlijk niet echt toe. Het zegt ook niet zoveel, al is het indicatief bruikbaar.

Persoonlijk, als het voor curiositeit is, dan zou ik https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc de gegevens van uw woning/appartement hier eens ingooien en dan komt daar een relatief correct EPC uit. Voor curiositeit is die versie meer dan goed.

Aan de andere kant laat die tool u dan ook toe om te zien van wat de grove impact is indien je wat speelt met bepaalde gegevens. Wat effectief ook is hetgeen wat sommige creatieve EPC experts kunnen doen om zo vb ervoor te zorgen dat een C woning B eindigt of...
 
Als je een E-peil hebt, dan is er een EPB voorzien. Er is geen rechtstreekse link tussen EPB en EPC. Dat zijn 2 verschillende cijfers. Al delen ze wel een paar categorieën.
De EPC waarde op het EPB verslag is toch gewoon dezelfde als op een EPC verslag, maar dan iets beter berekend omdat je voor een EPB dossier alles beter kan/moet invullen/staven?
Dus zoals @Jackerath zegt, label B?
 
De EPC waarde op het EPB verslag is toch gewoon dezelfde als op een EPC verslag, maar dan iets beter berekend omdat je voor een EPB dossier alles beter kan/moet invullen/staven?
Dus zoals @Jackerath zegt, label B?

Ja en neen. Mensen hebben de neiging om in het EPB verslag met e-peil 50 te zeggen dat ze een EPC 50 hebben.
Je moet kijken naar die andere gegevens. Maar ook al heb je een EPB attest waar die kwh waarde opstaat, die telt niet bij een verkoop.

Daarom ofwel bereken je het zelf via de EPC calculator als je curieus bent. of je laat er iemand voor komen die dat officieel voor u doet. Ik had echter wel verstaan dat in 2019 of zo de EPC calculatie iets of wat verandert is waardoor een pure overname van de vermelde EPC waarde mogelijks toch niet zou kunnen.

Maar kans groot dat hij eindigt bij een B label. Al zegt dat op zijn eigen dan nog niet zo zeer veel.
 
Terug
Bovenaan