Dune (2021)

Film Dune (2021)

coltie

Event Crew
Crowdfunder FE
Dune-254466395-large.jpg


Genre: Science fiction, Avontuur
Director: Denis Villeneuve
Cast: Timothée Chalamet, Jason Momoa, Zendaya, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Oscar Isaac, Dave Bautista
Release: 15/09/2021
Synopsis:
Nieuwe filmbewerking van Frank Herbert's sciencefictionroman over de zoon van een adellijke familie die is belast met de bescherming van het meest waardevolle bezit en meest vitale element in het heelal.

Trailer:
 
Ik hoop dat deze versie de doorbraak geeft voor de "franchise". De film van Lynch heeft een cultstatus vanwege het uitzinnige karakter, de tv-reeks van SyFy was soms wat amateuristisch (maar ik vond hem wel leuk).

Met de pandemie vallen de plannen wat in duigen om er veel geld uit te halen en dus fondsen voor de komende films. Villeneuve stond er wel voor open om meerdere films te maken.

Als ik het goed heb zijn er sinds eind vorig jaar geen nieuwe trailers meer verschenen buiten herwerkingen van de orginele trailer voor HBO Max.
 
1) komt maar eerst uit in de herfst op 1 oktober
2) of het nu winter of zomer is, cinemas zijn klimaat controlled, altijd even warm (koud).
3) komt gelijktijdig uit op HBO max dus dan kan je hem thuis zien

Z3Lg3PQ.gif


No excuses. Get those butts to a theatre near you cuz the Dune sequel must flow!
 
Villeneuve maakte ook Blade Runner 2049 en kon excellent de woestijnomgeving weergeven (mbv de zeer getalenteerde Roger Deakins), dus hier zal het grote cinemascherm ook een plus zijn. Tegen het einde van de zomer zijn de cinema's hier wss terug open, maar wie minder gehecht is aan vista's en de aerosolen wil vermijden is een tv scherm ook een optie (hoewel HBO Max hier officieel niet beschikbaar is).
 
Pink floyd song in de trailer :clap::music:
“Eclipse”written by Roger Waters
In de 70's was er ook het plan het boel te verfilmen met pink floyd die de soundtrack ging doen maar dat is er nooit van gekomen. Dus eclipse is dan wel een mooie verwijzing
 
Ik hoop dat deze versie de doorbraak geeft voor de "franchise". De film van Lynch heeft een cultstatus vanwege het uitzinnige karakter, de tv-reeks van SyFy was soms wat amateuristisch (maar ik vond hem wel leuk).

Met de pandemie vallen de plannen wat in duigen om er veel geld uit te halen en dus fondsen voor de komende films. Villeneuve stond er wel voor open om meerdere films te maken.

Als ik het goed heb zijn er sinds eind vorig jaar geen nieuwe trailers meer verschenen buiten herwerkingen van de orginele trailer voor HBO Max.
De tv-reeks was zoveel beter en trouwer aan Herbert dan wat Lynch geprobeerd heeft.
 
De film gisteren voor het eerst gezien.
Had niets met de oude film of de boeken. Ging er dus met een open mind in.

Toch echt van genoten. Prachtige beelden, knappe cast, leuk verhaal. Kijk alvast uit naar de tweede film.
 
In de tussentijd heb ik nogmaals de oude sci-fi series gezien. (children of dune is amazing!) De oude film op prime, en ondertussen alle boeken beluisterd op audiobook tijdens het joggen.

Ik ben klaar voor deel 2, maar dan stellen de snodaards het uit! :wallbash:
Zorg maar dat je In maart 2024 klaar bent, dan volgt het cineastisch hoogtepunt van het jaar 2024.
 
Wanneer situeren de gebeurtenissen zich tov. de film?
Van de serie? De eerste serie is een verfilming van Dune, de eerste aflevering en 1/3 van de tweede komt ongeveer overeen met de film.
De tweede serie is een verfilming van boek 2 en 3 (Dune Messiah en Children of Dune) met grotendeels dezelfde acteurs en een jonge McAvoy als Leto II.
 
De eerste serie is van 2000, ziet er heel -basic- uit en verfilmt het eerste boek. (Dune miniseries (2000) te vinden op youtube, mag ik niet linken)

De tweede serie is mijn absolute favoriet, maar verfilmt het tweede boek "Duin Messias" (wat een beetje kort/mak is) en "Kinderen van Duin". En die is écht om met duimen en vingers bij af te likken. De soundtrack is legendarisch. Het hoofdthema is bij ons op VT4 gebruikt voor het programma "De Peking Express".

 
Hmm, ik heb nog niemand met zo veel lof over Children of Dune horen spreken. Ik heb er zelf met plezier naar gekeken, maar vond het een stap achteruit qua productie tov zijn voorganger.
 
Hmm, ik heb nog niemand met zo veel lof over Children of Dune horen spreken. Ik heb er zelf met plezier naar gekeken, maar vond het een stap achteruit qua productie tov zijn voorganger.

Dat mag je eens motiveren want daar snap ik niets van! :D

Dune (2000) had
- over-the-top kostuums
- bedenkelijke acteurs bij momenten
- ruw vertelde versie van het boek, al was het zeker wel completer verteld dan ooit.
- schilderij-achtergronden zodat je héél de tijd een gevoel had bij op de set te zijn.

Children of Dune had
- meer topacteurs (goddamn James McAvoy en Susan Sarandon)
- Newman die beter paste in de rol van oudere Paul Atreides.
- Oneindig betere achtergrond en sfeerbeelden. Al was er ook nog crummy CGI , da's zeker waar.
- De soundtrack (nee ik kreeg er niet genoeg van 🤤 )
 
Terug
Bovenaan