Drukke plaatsen om te wonen

Verrassend veel mensen die precies weinig last hebben van de trein.
Ik woon ondertussen een jaar of 7 naast een spoorweg en ervaar dat eigenlijk nog altijd als storend. Ja, het went een beetje, maar ook niet veel meer dan dat.

Vroeger altijd met mijn raam open geslapen (hoe kouder hoe liever), maar dat is jammer genoeg onmogelijk nu.
Zeker die goederentreinen maken een enorm lawaai, en dat zowel heel vroeg als heel laat.

Klagen doe ik niet, maar als ik ooit verhuis zal het niet langs een spoorweg zijn.
Het type treinen en hoe die rijden maakt wel veel uit. Aan een station zoals waar ik woon vertragen de treinen al, en de meeste stoppen. IC treinen die doorrijden maken bv. meer lawaai. Ook allemaal elektrisch en geen diesellocomotieven.

En in ons geval ook geen goederenvervoer, dus tussen laatste en eerste passagierstrein is het hier stil.

Ik woon al 3j in de buurt van spoorweg en doorgangsweg, betonbaan.

Trein stoort niet, de betonbaan stoort nog altijd van het verkeer.

Ik woon ondertussen een jaar of 7 naast een spoorweg en ervaar dat eigenlijk nog altijd als storend. Ja, het went een beetje, maar ook niet veel meer dan dat.

Vroeger altijd met mijn raam open geslapen (hoe kouder hoe liever), maar dat is jammer genoeg onmogelijk nu.
Zeker die goederentreinen maken een enorm lawaai, en dat zowel heel vroeg als heel laat.

Klagen doe ik niet, maar als ik ooit verhuis zal het niet langs een spoorweg zijn.
het scheelt ook héél sterk waar je woont. Er zijn bepaalde lijnen die héél druk door (vaak) goederentransport gebruikt worden en bepaalde zijn daar idd wel problematisch.

Dit is een kaart die die punten toont, met een hogere waarde voor nachtgeluidsoverlast.

Vroeger aan een drukke steenweg gewoond op een paar honderd meter van een treinstation. Nooit veel last van gehad. Mijn ouders wonen daar nu nog steeds.

Nadien in Gent centrum gewoond. Los van spelende kinderen op straat die het soms wel eens uithingen, en een slecht geïsoleerde buur, waardoor we hun kinderen op de trap hoorden crossen, nooit echt last van gehad.

Vervolgens eerste huis gekocht in een rustige woonwijk. Zalig om rustig te wonen. Het enige dat een beetje 'stoorde' was eens een blaffende hond of mensen die te vroeg hun haag/gras begonnen af te doen. Wat me wel enorm opviel: sinds we de rust gewoon waren, stoorde ik mij wél veel meer aan alle geluiden als ik bij mijn ouders ging.

Recent nieuwbouw gezet in een heel rustige straat dichtbij landbouwgrond. Hier hebben we de pech dat er rechtover ons oude mensen wonen die twee heel irritante honden hebben. De eerste blaft voor alles wat passeert en de andere begint soms uit het niets te blaffen (ook na 22:00) om god weet welke reden. Dan heb ik het niet over een paar seconden, maar echt over soms 30 minuten - 2 u aan een stuk. Is wel beter in de herfst-/winterperiode. Daarnaast echt wel heel tevreden. Soms eens een boer die het land begint om te ploegen en hem niets aantrekt van de uren, maar goed dat stoort niet.

Wat ik wel merk: geluidsoverlast is echt wel enorm gekoppeld aan hoe gestresseerd je bent in het dagelijks leven. Vroeger zou ik mij dat allemaal niet aangetrokken hebben, maar doordat ik de laatste tijd veel stress heb gehad, irriteer ik mij heel snel aan geluid.

Ik heb al naast een station gewoond, maar dat was een goed geïsoleerd nieuwbouwappartement. Met de ramen dicht hoorde je daar eigenlijk heel weinig van.

Mijn hele jeugd heb ik vlakbij 't Jan Breydelstadion gewoond. Dat was soms wel vervelend, qua files en lawaai. Ik heb zo eens 45 minuten in een (lijn)bus in de file gestaan terwijl de bus er normaal 20 minuten over doet. Van de matchen zelf had ik geen last, je wordt dat rap gewoon, je hoort als ze een goal maken maar da's gewoon OK. De supportersdagen of andere events waren wel vervelend, zo de hele tijd ene die door een micro zit te roepen met muziek die je zo nét niet kan herkennen, heel storend geluid is dat.

In De Pinte woonden we vrij dicht bij een spoorweg maar zo de trein die af en toe passeert, je wordt dat wel gewoon. Voor de rest was dat een vrijstaand huis in een hele rustige wijk.

Momenteel woon ik in centrum Gent. Mijn buurman kent alleen standje 'schreeuwen' bij telefoneren en buiten zijn mensen soms lawaaierig. Maar ça va nog, dit huis heeft dan weer andere troeven.

Het type treinen en hoe die rijden maakt wel veel uit. Aan een station zoals waar ik woon vertragen de treinen al, en de meeste stoppen. IC treinen die doorrijden maken bv. meer lawaai. Ook allemaal elektrisch en geen diesellocomotieven.

En in ons geval ook geen goederenvervoer, dus tussen laatste en eerste passagierstrein is het hier stil.
Ewel, zoals ik zei, kilometer van een treinspoor in vogelvlucht hier, maar daar is dan ook het station, dus de treinen rijden niet heel snel normaal en elke trein die daar passeert stopt daar, behalve de goederentreinen. Echt naast een treinspoor wonen zou ik persoonlijk niet willen.

We wonen vlakbij de spoedingang van een ziekenhuis, die sirenes hoor ik niet meer. Op mijn werk en in mindere mate thuis hoor je de Antwerpse ring, maar dat ben ik ondertussen ook wel gewoon.

Zelf gewoond aan een drukke steenweg met een treinspoor en school ook vlakbij. Nooit meer...de steenweg was het ergste maar de school en treinen hadden we niet veel last van.

In de zomer de ruiten open maar door het drukke verkeer kon je met momenten zelfs je tv amper horen. Het had ook veel invloed op mijn slaap.
Uiteindelijk 15 jaar gewoond en de laatste 5 jaar was het ergste eigenlijk, er was duidelijk veel meer verkeer bijgekomen dan in het begin.

Op verschillende plekken gewoond in Gent. Altijd in oude houzen/appartementen.

Buitenlandse uitgaanstoeristen zijn de ergste - voor één of ander reden willen die altijd wandelen door de sluiproutes in de woonwijken s'nachts in plaats van de kortste route of de toeristische route. (roepen om 3u s'nachts, gedrogeerd/zat zijn, tegen blikjes shotten, loopwedstrijdjes organiseren midden in de nacht in mijn straat,),

Bouwwerven (Er is altijd wel een bouwwerf in een straal van 50meter als je dichtgebouwd woont. Iemand moet altijd wel iets renoveren. Over het algemeen volgt men de regels maar hier en daar is er wel een dag dat ze om 5u 'smorgens al een camion willen lossen wat niet mag.)

Moto's/scooters (Op iedere plek in Gent. Eerste plek in Gent had een overbuur met één of ander racemachien met superluide uitlaat die ploegarbeid deed. Ramen daverde van zijn machine. Tweede plek had een 5tal racende scooters die blokjes rond reden rond middernacht, dan waren dan pizzakoeriers die extra luid waren,..) Ik hoop dat elektrische scooters die dingen volledig gaan vervangen. Dat zou de levenskwaliteit serieus verhogen in een stad.

Middenin tussen scholen, ik snap niet eens waarom dat dat uberhaupt vermeld wordt. Daarvan heb je nu eens nauwelijks last. Nooit een school geweten met overlast. Studenten vallen in mijn insziens goed mee. Ze zijn braver dan vroeger, vind ik. Eerste twee donderdagen van het semester hoor je ze een beetje en dan is het weer normaal. Nooit gewoond in de klassieke studentenbuurten.

Gokkantoren zijn te vermijden. Magneten van marginaliteit. Je ziet altijd lege blikjes, afval, peuken op straat rond zo'n dingen.

Treinsporen vallen goed mee zolang het geen goederentreinen zijn.

Voetbalstadion valt heel goed mee buiten de dagen wanneer Club Brugge op bezoek komt in Gent. Dan is er wel vaak miserie maar dat is dan meestal niet eens aan het stadion. Kleinere ploegen/Europees voetbal is niets.

Ziekenhuizen, zo'n spoedambulance maakt mij wel wakker om 3u 's nachts als mijn raam open staat.

Nachtwinkels, valt mee que lawaai maar wel veel afval. (Lege blikjes, flesjes aan je deur of op de vensterbank. Soms gewoon gedumpt in je bloemenbak op je vensterbank.)

Nooit aan de R40 gewoond, ik vraag mij af wat dat zou geven. Ik zie vaak interessante deals op die plekken maar toch benauwd van het lawaai/vuile lucht van het verkeer.

Het type maakt inderdaad het grote verschil. Zo'n IC trein is met de ramen toe nauwelijks het vermelden waard. Dat 'zoeft' eerder voorbij.
Zo'n goederentrein buldert eerder. Veel lawaai, en veel trillingen.

Geen idee of het ergens op te zoeken is, maar het tijdslot waarin die niet rijden lijkt mij ook gewoon heel klein te zijn.

Even een oud topic bovenhalen,

Wij wonen nu een 4-tal jaar naast een vrij drukke baan, toen wij het huis kochten was de weg tijdelijk afgesloten en verboden voor verkeer wegens wegenwerken, en heb ik de drukte van de baan onderschat. (wel slim van de verkoper :-) )

Het is een 50-baan in een dorp, waar zeer veel sluipverkeer is, waar ongeveer 5000 auto's per dag passeren en gemiddeld ook sneller rijden dan 50. De typisch vlaamse situatie waar een sluipweg dwars door een dorp gaat en dus de leefbaarheid omlaag haalt.
Oorspronkelijk was het een fietsstraat, maar voor de "veiligheid" heeft de gemeente er fietspaden aangelegd, met als gevolg dat de auto's nu sneller rijden.

Ik had gehoopt hier aan te kunnen wennen, maar kan minder en minder tegen het continue straatlawaai (binnen ook hoorbaar), of in de tuin.
Zijn hier mensen die hier toch aan hebben kunnen wennen?

Wat mij betreft is verhuizen de meest plausibele oplossing, alhoewel het huis, tuin, ligging, grootte,.. wel allemaal goed is.

Wij wonen nu een 4-tal jaar naast een vrij drukke baan, toen wij het huis kochten was de weg tijdelijk afgesloten en verboden voor verkeer wegens wegenwerken, en heb ik de drukte van de baan onderschat. (wel slim van de verkoper :) )

Het is een 50-baan in een dorp, waar zeer veel sluipverkeer is, waar ongeveer 5000 auto's per dag passeren en gemiddeld ook sneller rijden dan 50. De typisch vlaamse situatie waar een sluipweg dwars door een dorp gaat en dus de leefbaarheid omlaag haalt.
Oorspronkelijk was het een fietsstraat, maar voor de "veiligheid" heeft de gemeente er fietspaden aangelegd, met als gevolg dat de auto's nu sneller rijden.

Ik had gehoopt hier aan te kunnen wennen, maar kan minder en minder tegen het continue straatlawaai (binnen ook hoorbaar), of in de tuin.

Wat mij betreft is verhuizen de meest plausibele oplossing, alhoewel het huis, tuin, ligging, grootte,.. wel allemaal goed is.
I feel you... Ik heb enkele jaren langs de N2 Leuven-Brussel gewoond. Wel nog een streep erger misschien doordat je daar 70 mag en de baan uit betonplaten bestaat. Tevens ook veelvuldig gebruikt (snachts) door vrachtwagens om de péage op de E40 te mijden (E314 afrit Herent nemen en dan zo doorsteken naar Sterrebeek om daar de E40 op te rijden).
Zonder het goed door te hebben zat ik eig constant onder stress vh lawaai.

Gezien het huis verkocht werd (wij huurden) noodgedwongen op zoek naar iets anders en toen toevallig in een doodlopende straat terecht gekomen. Vanaf moment 1 viel er direct een soort rust over ons.

De locatie is het enige aan uw huis dat je niet kan veranderen. En zoals het topic wel duidelijk maakt zijn er gerust mensen die geen probleem hebben met wat lawaai aan hun deur.

Zonder de indeling te kennen, maar kan je door enkele veranderingen ook de indeling van je huis niet wijzigen waardoor je meer "achteraan" leeft en zo het lawaai vooraan in het huis laat?

I feel you... Ik heb enkele jaren langs de N2 Leuven-Brussel gewoond. Wel nog een streep erger misschien doordat je daar 70 mag en de baan uit betonplaten bestaat. Tevens ook veelvuldig gebruikt (snachts) door vrachtwagens om de péage op de E40 te mijden (E314 afrit Herent nemen en dan zo doorsteken naar Sterrebeek om daar de E40 op te rijden).
Zonder het goed door te hebben zat ik eig constant onder stress vh lawaai.

Gezien het huis verkocht werd (wij huurden) noodgedwongen op zoek naar iets anders en toen toevallig in een doodlopende straat terecht gekomen. Vanaf moment 1 viel er direct een soort rust over ons.

De locatie is het enige aan uw huis dat je niet kan veranderen. En zoals het topic wel duidelijk maakt zijn er gerust mensen die geen probleem hebben met wat lawaai aan hun deur.

Zonder de indeling te kennen, maar kan je door enkele veranderingen ook de indeling van je huis niet wijzigen waardoor je meer "achteraan" leeft en zo het lawaai vooraan in het huis laat?

De "leefkeuken" is vanachter, en daar is geen lawaai te horen.
Toen wij ons huis kochten was de huizenmarkt zo verhit (en nog steeds), dat wij dachten dat de locatie goed was (dicht bij stad, school, winkel, zicht op groen...), maar hebben we deze factor over het hoofd gezien. We moesten ook beslissen binnen de 24 uur, of het was verkocht.

Echter krijg ik vaak te horen, zal je volgend huis dan beter zijn? Misschien heb je dan een lawaaierige buur, of een voetbalveld, of boer, of...

En inderdaad het geeft een constante stress.

Ik heb praktisch heel mijn leven vrij rustig gewoond, maar dat is dan ook Limburg

- Mijn jeugd op een sociale wijk gespendeerd, enkel verkeer van de bewoners. In de tijd was dat ook nog gewoon allemaal Vlaams en over het algemeen heel rustig en gemoedelijk. In het midden was een groot speelplein, voor de kinderen natuurlijk dikke fun.
- Dan ben ik verhuisd, mijn appartement was op de weg tussen Koersel en Heusden-Zolder, maar een verbindinsweg in Limburg is nog altijd vrij rustig. Je hebt wel verkeer, maar als dat niet moet remmen/optrekken valt dat wel mee en 's nachts valt dat stil.
- In 2016 verhuisd naar mijn nieuwbouw in een doodlopende straat (3 huizen), als daar 5 voertuigen op een dag bewogen was het veel.
- In 2020 een huis gehuurd met mijn huidige vrouw in een villawijk nabij Beverlo centrum, ook zeer rustig
- In 2023 een ander (groter, nieuwer) huis gekocht nabij Koersel Centrum, hier komt ook alleen verkeer dat hier woont. Aangezien ik op een hoek woon ligt het woongedeelte aan de achter-/zijkant, vooraan is de hal en bureau. Je hoort auto's zelfs niet binnen.

Met de buren ook geen problemen, we begroeten elkaar en praten eens als we toevallig gelijktijdig buiten zijn. Met 3 kinderen zullen de buren zonder (jonge) kinderen wel meer last hebben van ons dan omgekeerd.

Wij wonen nu een 4-tal jaar naast een vrij drukke baan, toen wij het huis kochten was de weg tijdelijk afgesloten en verboden voor verkeer wegens wegenwerken, en heb ik de drukte van de baan onderschat. (wel slim van de verkoper :) )

Same here, er is hier een pak sluipverkeer maar in de leefruimte en in mijn bureau hoor ik het gelukkig niet. Op het terras wel en dat is storend, maar als ik alleen ben doe ik mijn ANC oortjes in en in gezelschap valt het eigenlijk niet op. De meeste chauffeurs respecteren ook de 50 limiet door de inrichting van de parkeerplekken.

Grootste probleem is dat mijn slaapkamer aan de straatkant is. Dat is geen probleem als er 's nachts een auto voorbijrijdt aan 50, maar wel als ze aan 100 voorbijvlammen om 4u 's nachts. Ik slaap nu met oortjes om 7u ononderbroken slaap te hebben.

Het is niet ideaal en ik heb het verkeer zeker onderschat, maar ik ga er niet voor verhuizen.

De "leefkeuken" is vanachter, en daar is geen lawaai te horen.
Toen wij ons huis kochten was de huizenmarkt zo verhit (en nog steeds), dat wij dachten dat de locatie goed was (dicht bij stad, school, winkel, zicht op groen...), maar hebben we deze factor over het hoofd gezien. We moesten ook beslissen binnen de 24 uur, of het was verkocht.

Echter krijg ik vaak te horen, zal je volgend huis dan beter zijn? Misschien heb je dan een lawaaierige buur, of een voetbalveld, of boer, of...

En inderdaad het geeft een constante stress.
Angst/haast zijn slechte raadgevers. 'We moesten ook beslissen' is eigenlijk 'we werden onder druk gezet om snel te kiezen'. Mogelijks zal ik daardoor tijdens onze zoektocht een huis hebben laten schieten, maar als iemand mij onder druk zet voor zo'n beslissing haak ik af.

Moest ik in jou geval zijn zou ik is rondkijken wat de mogelijkheden zijn om te verhuizen.
- Hoeveel is je huidige huis nu waard
- Rekeninghoudend met eventueel overdraagbaarheid vd lening etc, hoeveel kan je uitgeven aan een nieuw huis?
- Kijk is rond online wat je voor dat bedrag vindt

Vragen kost niks over het algemeen :) . Voordeel, je hebt een prima woonst. Dus er zou nu geen enkele incentive van haast moeten zijn.

Mijn tante woonde vragen enkele meters naast het spoor, dat is nu toch echt iets wat voor mij een no-go zou zijn. Al is tegenwoordig nu anders qua isolatie en geluidsdichtheid, maar dat huis daverde gewoon vanaf 4u in de ochtend.

Ik ben alleszins ook heel blij dat wij in een rustige straat wonen, dat is voor mij echt een luxe. Voor mij die echt soms nood heeft aan zo weinig mogelijk prikkels is dat zeker aangenaam, ook in de zomer als we in de tuin zitten.

In ons ouderlijk huis toen ik nog een kind was, hadden de buren een Duitse Scheper. Ze lieten die vaak 's avonds tot héél laat rondlopen en dat beest blafte constant. Mijn ouders werden daar gek van, aangezien zij beide jobs hadden waar ze heel vroeg of in de nacht moesten opstaan. Nooit deden die mensen er iets aan, dan ben je gewoon een bende klootzakken imo.

Laatst bewerkt:
In ons ouderlijk huis toen ik nog een kind was, hadden de buren een Duitse Scheper. Ze lieten die vaak 's avonds tot héél laat rondlopen en dat beest blafte constant. Mijn ouders werden daar gek vak, aangezien zij beide jobs hadden waar ze heel vroeg of in de nacht moesten opstaan. Nooit deden die mensen er iets aan, dan ben je gewoon een bende klootzakken imo.
Dan verhuis je, en heb je dit voor :)
Ik ken ook vrienden in een luxe villa wijk, maar met feestende studenten als buren. (genre American high school films)

Er is inderdaad geen haast om te verhuizen, maar voorlopig heb ik nog geen goed alternatief gevonden. (of het moet belachelijk duur zijn)

Wat wel opviel, is dat tijdens die 1 week dat het sneeuwde, en de auto's trager moesten rijden, er direct een soort rust neer dwaalde in de straat.

"drukke plaatsen om te wonen", zit soms in kleine dingen
vrienden van ons wonen heel erg mooi, halfopen bebouwing, hebben er een paleisje van gemaakt over de jaren
recent nieuwe buren in het huis ernaast, continu kabaal, kinderen die buitenspelen op de onmogelijkste momenten
resultaat: op zoek naar een ander huis, maar zitten vast natuurlijk

Terug
Bovenaan