Het was vroeger een eerder extreem-rechts standpunt, maar met hoe de wereld tegenwoordig werkt, de botsing der culturen/beschavingen en bovendien ook de geest van de Verdragen opgesteld na Wereld Oorlog 2 lijkt mij het mij redelijker en redelijker:
wél opvang (uiteraard), maar bij voorkeur in de eigen regio of indien verder in gelijkaardige culturen.
Oekraïners moeten naar Europa, en dus ook hier kunnen vluchten. Dat bijna 1% van de inwoners van Duitsland intussen een Syriër is waarvan zelfs na 8 jaar meer dan de helft nog altijd op bijstand leefde (
bron), tja... Quid landen als Saudi-Arabië of Qatar die ook zeker geen armoezaaiers zijn? Ah, juist die hebben die 'verdragen' niet getekend.
De Oekraïners die ik tegenkwam in België, daarvan werkte het merendeel overigens zelfs al (zeer beperkte steekproef weliswaar).
Ook hier helemaal akkoord dat opvang van vluchtelingen het best in eigen regio of on regios gebeurd met gelijkaardige culturen. Maar zoals je zelf ook aangeeft als dit niet gebeurd, wat dan? De vluchtelingen maar aan hun lot over laten?
Hebben wij (het Westen of beter gezegd de regio's, landen die welstellend zijn) geen morele aan humane plicht om mensen op te vangen die in hun eigen lang niet veilig zijn?
Ik ken de situatie niet goed genoeg om een uitspraak te doen over werkloze Syriërs in Duitsland. Ligt het aan onwil van de Syriërs? Ligt het aan een moeilijk overbrugbare taalbarrière? Welke achtergrond hebben deze Syriërs? Hooggeschoold? Laag/niet geschoold? Voor mij zijn dit wel belangrijke factoren om mee te nemen om de oorzaak van de hoge werkloosheidsgraad te achterhalen. Evengoed wonen deze mensen in een regio waar er geen werk is voor hun.
Ligt dan de schuld bij de het niet vinden van werk volledig bij de vluchtelingen? Als zij dan ook geen bijstand zouden krijgen, hoe gaan ze dan in hun levensonderhoud voorzien?
Je kan onmogelijk controleren voor alle denkbare randfactoren, lijkt mij een typisch argument om het status quo te behouden, en wel: check de titel van deze thread of die van een andere, er mag stilletjes aan wel terug wat meer ingegrepen worden. Denemarken is een mooi voorbeeld van hoe het ook binnen Europa anders kan.
Bovendien soms zijn die strenge wetten onvermijdelijk omdat er bijvoorbeeld géén enkele humane manier is om op korte termijn bevolkingsdichtheid zéér significant naar beneden te krijgen. De illegale subpopulatie in steden als Brussel terugsturen naar land van herkomst zou weliswaar helpen, maar zelfs dan zal je het aantal inwoners/m² niet van Belgisch naar Deens niveau krijgen.
Dat er meer ingegrepen moet worden ben ik ook mee eens. Maar dan wel op een structurele manier door een oplossing voor de oorzaak van de problemen aan te pakken en niet aan symptoom bestrijding te doen.
Nu de migratieproblematiek, alsook drugsgerelateerd problematiek om terug naar het topic te gaan, krijg je structureel niet opgelost binnen 1 land(je) daarvoor is in mijn ogen een globale samenwerking nodig. En laat dat nu iets zijn waar we nog ver vanaf staan, aangezien we nog altijd met elkaar oorlog voeren.
Het klopt wat je zegt. In de eerste plaats is dat ontmoedigen door in eigen land of regio op te vangen.
Maar laat ons ook niet naïef zijn natuurlijk. Ja het gros is op de vlucht voor oorlog en ontbering.
Maar sommigen zoeken ook gewoon het geluk in de vorm van gratis gepamperd te worden zonder enige inspanning te moeten leveren.
Of op een vrij straffeloze manier de kost kunnen verdienen door illegale zaken te plegen.
Voor onze standaarden is leven van een leefloon geen grand chic. Maar als je in eigen land de slip uit uw bilnaad moet werken om maar de helft qua loon en luxe te hebben dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.
Kun je dan die individuen het kwalijk nemen ze elders gaan wonen of dat "profiteren" van de welvaart van een ander land als hun eigen land, hun uitspuwt?
Akkoord dat bovenstaande geen excuus is om over te gaan naar illegale zaken. Als samenleving moet je natuurlijk je eigen grenzen (omgangsregels) bewaken.
Maar een goed beleid voeren (streng/los/humaan) kost veel geld en aangezien we niet beschikken over een bodemloze put met geld, moeten er compromissen gesloten worden. Met het gevolg dat je eigenlijk een beleid krijgt dat vlees nog vis is, met de huidige gevolgen.
Moorden is een iets complexer dan elkaar wel of niet kunnen ontlopen natuurlijk.
Los daarvan is de impact van bevolkingsdichtheid er zeker in bepaalde problematieken. Daar kan je niet omheen.
Maar het is ook complexer dan alleen maar dat we met meer mensen op dezelfde oppervlakte wonen.
De manier hoe we omgaan met bepaalde zaken en hoe je zomaar gratuit wegkomt met speelt een veel belangrijkere rol.
Jij wilt u de vraag stellen of een streng beleid kan omdat de bevolkingsdichtheid zoveel lager is.
Dat is de verkeerde insteek.
Nee wat ik wil in vraag stellen is of streng Deens beleid wel in Denemarken kan werken, maar waarom we dat niet 1 op 1 kunnen overnemen. Om dan vast te stellen welke factoren er juist voor zorgen dat een Deens model nodig heeft om te werken.
De bevolkingsdichtheid zou een factor kunnen zijn dat een strenger beleid wel werkt of juist niet bij ons. Waarmee ik bedoel dat als we een strenger beleid invoeren, we de gevolgen moeten kunnen inschatten. Want evengoed creëren we nieuwe/andere problemen waar we niet over hebben nagedacht.
Nu in verband met het Deens migratie model is er toch ook kritiek:
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/deense-asielbeleid: blijkbaar moeten zij zich niet aan dezelfde spelregels houden als wij (Nederland). Als ik het op flessen wil trekken, dan kunnen we stellen dat het Noord-Koreaans immigratiebeleid nog beter is.
https://www.groene.nl/artikel/volg-ons-voorbeeld-niet Wijken afbreken en mensen herlocaliseren zodat de wijk meer wit wordt is toch niet iets waar ik het warm van krijg. Dat is gewoon het probleem verplaatsen.
Er wordt ook een ontradingstactiek toegepast, maar dat is mijn inziens uw kop in het zand steken. Dat is stellen ja er zijn vluchtelingen die niet veilig zijn in eigen land, maar ze moeten vooral niet hier komen en laat de rest van de wereld het maar oplossen. Dan krijgt ge juist dat ze bij wijze van spreken in Brussel blijven hangen. Gaan wij even streng zijn, verhuist het probleem naar een buurland enz...