Drugsproblematiek en geweld in Brussel

Het gaat me niet om het geweld noch om de YouTuber, wel om het feit dat er hopen druggebruikers op klaarlichte dag zitten te gebruiken in die wijk. Als je dat normaal vindt, tja...
Ik vind dat norm-aal in prostitutiebuurten die bij treinstations liggen. Is het jammer? Ja. Moet het aangepakt worden? Ja. Schetst die video ook maar een beetje een doordeweeks beeld van de problematiek? Nee.
Tja, als je openlijk druggebruik en prostitutie vlakbij een station normaal vindt is er inderdaad 'niets aan de hand'.
Alsof enkel geweld problematisch is... Volgens mij is dat écht niet overal, maar is dat vooral in bepaalde West-Europese hoofdsteden.
Toch niet gezien in de buurt van het station van Geneve bijvoorbeeld.
https://www.swissinfo.ch/eng/demographics/crack-schock-in-schweizer-städten/74021261

Als toerist kom je niet altijd die plaatsen tegen. Dat is perfect normaal, maar zorgt ervoor dat je als inwoner van een land vaak denkt dat het in andere landen beter is.

Ongelooflijk dat je in België als procureur een persconferentie moet bijeenroepen om dingen gedaan te krijgen. Kerel wilt er wel iets van maken.

Ongelooflijk dat je in België als procureur een persconferentie moet bijeenroepen om dingen gedaan te krijgen. Kerel wilt er wel iets van maken.
Bwa... ja en nee. Ze hebben het 20-30 jaar laten verrotten en schreeuwen nu moord en brand. "Meer middelen nodig" is wat je altijd hoort. Mijn ervaring in de privé-wereld (multinational) is dat ook daar geen onbeperkte middelen ter beschikking zijn... dus je doet het met wat ter beschikking is, en focust op de prioriteiten om die aan te pakken.

Bwa... ja en nee. Ze hebben het 20-30 jaar laten verrotten en schreeuwen nu moord en brand. "Meer middelen nodig" is wat je altijd hoort. Mijn ervaring in de privé-wereld (multinational) is dat ook daar geen onbeperkte middelen ter beschikking zijn... dus je doet het met wat ter beschikking is, en focust op de prioriteiten om die aan te pakken.
Los van dat de middelen niet onbeperkt zijn, het is lovenswaardig dat hij zijn nek zo uitsteekt.
Die man wil zijn job echt serieus nemen, en durft van zich af te bijten en zijn eigen positie mogelijks bemoeilijken. Hij kan het ook doen zoals zijn voorgangers, zeggen dat er iets moet gebeuren maar weinig actie ervoor ondernemen.
Het zacht genoeg zeggen dat je zeker niemand tegen de borst stuit.

Hij staat op niveau 4 qua dreiging, omdat hij zijn job serieus neemt voor de duidelijkheid. De dreiging is reëel en nederlandse toestanden met liquidaties van prominenten kunnen ook hier gebeuren.

Ik vind dat norm-aal in prostitutiebuurten die bij treinstations liggen. Is het jammer? Ja. Moet het aangepakt worden? Ja. Schetst die video ook maar een beetje een doordeweeks beeld van de problematiek? Nee.

https://www.swissinfo.ch/eng/demographics/crack-schock-in-schweizer-städten/74021261

Als toerist kom je niet altijd die plaatsen tegen. Dat is perfect normaal, maar zorgt ervoor dat je als inwoner van een land vaak denkt dat het in andere landen beter is.

Uit jouw bron:
The train station is slightly becoming dangerous. A few years back it was only a few druggies that were annoying but you recognized them (there was this crazy ass black woman who was randomly screaming in passerbies and once stole a cigarette directly from my hand 😂)

Dus in Geneve is het een recent en waarschijnlijk kleiner probleem. Ik passeer al jaren voorbij Brussel-Noord, het is daar nooit fatsoenlijk geweest. Brussel-Zuid is ook op het randje, zeker buiten.

De politie pakte 4.595 illegale criminelen op, van wie 99 procent door de Dienst Vreemdelingenzaken meteen weer werd vrijgelaten.

De straffen voor drugsgeweld liggen te laag. Een drugsdealer die iemand bedreigt, riskeert evenveel als een zakkenroller in het Zuidstation.

Voor minderjarige daders zijn er geen plaatsen in gesloten instellingen zodat die meteen weer vrijgelaten worden.

130 veroordeelde criminelen die onder voorwaarden vrijgelaten zijn, worden niet opgevolgd bij gebrek aan personeel, moest de procureur toegeven.

We zakken verder en verder weg.
Helaas liggen geld en andere middelen momenteel ook niet met de hopen klaar

Uit jouw bron:

Dus in Geneve is het een recent en waarschijnlijk kleiner probleem. Ik passeer al jaren voorbij Brussel-Noord, het is daar nooit fatsoenlijk geweest. Brussel-Zuid is ook op het randje, zeker buiten.
Het treinstation Brussel-Zuid zélf is op zich ook nauwelijks een probleem, daar is ook geen golf van geweld of diefstal. Het zijn de toeristen die buiten het station komen, die, toch zeker 's avonds, minder veilig zijn. De cijfers over criminaliteit gaan altijd over station én omgeving. Dus ik zie geen verschil tussen Geneve en Brussel in wat daar staat.

Blijft sowieso dat er wel degelijk een probleem is (of toch zeker was) in Geneve.

(in Noord denk ik dat er ook niet echt een geweldprobleem was, wel een probleem van rondhangende migranten, maar da's verminderd).

(kom nu trouwens nét toe in Brussel-Zuid, toeval :).

Het treinstation Brussel-Zuid zélf is op zich ook nauwelijks een probleem, daar is ook geen golf van geweld of diefstal. Het zijn de toeristen die buiten het station komen, die, toch zeker 's avonds, minder veilig zijn. De cijfers over criminaliteit gaan altijd over station én omgeving. Dus ik zie geen verschil tussen Geneve en Brussel in wat daar staat.
Ik heb hier toch 1 wonen met een compleet andere ervaring. Vrouw werkt aan zuid en kijkt uit op de bussen parking. Die durft alleen tijdens de spits daar komen. Zal nooit na werkuren iets gaan drinken omdat ze niet alleen de trein durft pakken, alleen als ze in groep zijn. En ze is niet alleen daarin. Idem voor haar collega's.

Wat ze uit haar raam ziet van criminaliteit, dat is gewoon dagelijkse kost. Dus ik kan niet begrijpen dat je zegt dat het daar veilig is.

Ik heb hier toch 1 wonen met een compleet andere ervaring. Vrouw werkt aan zuid en kijkt uit op de bussen parking. Die durft alleen tijdens de spits daar komen. Zal nooit na werkuren iets gaan drinken omdat ze niet alleen de trein durft pakken, alleen als ze in groep zijn. En ze is niet alleen daarin. Idem voor haar collega's.

Wat ze uit haar raam ziet van criminaliteit, dat is gewoon dagelijkse kost. Dus ik kan niet begrijpen dat je zegt dat het daar veilig is.
Ik zei dat het best veilig is IN het treinstation (niet meer of minder dan in Gent/Antwerpen). Over buiten het station kan ik het iets te weinig zeggen. De keren dat ik daar kom, zijn iets te zelden om een volledig beeld te hebben + ik ben geen toerist. Ja, er zijn overdag veel mensen die daar rondhangen (drugsgebruikers, ...), maar als ik daar kom is het om een pakje op te halen in een winkeltje vlakbij en ik ben nog nooit aangesproken (terwijl ik dan altijd pakje draag én een rugzak met laptop heb). Ben natuurlijk een man, maar niet gespierd ofzo. Ik heb het idee dat OVERDAG het vooral een onveiligheidsgevoel is wegens verloederde buurt/daklozen/drugsgebruikers, maar dat het 's avonds en 's nachts is dat de criminaliteit er is.

Ik zei dat het best veilig is IN het treinstation (niet meer of minder dan in Gent/Antwerpen). Over buiten het station
Hier ligt al een groot verschil in de discussie voer. De bussen en taxi stands en metro horen voor mij en velen (denk ik) gewoon bij het station. Dat is voor mij 1 hub van openbaar vervoer in dit geval station Brussel zuid.

Hier ligt al een groot verschil in de discussie voer. De bussen en taxi stands en metro horen voor mij en velen (denk ik) gewoon bij het station. Dat is voor mij 1 hub van openbaar vervoer in dit geval station Brussel zuid.
zowel ik als de persoon die KoC citeerden hadden het uitdrukkelijk over het treinstation. Als je het over het bus-/tramstation hebt, kan ik je gerust gelijk geven, daar ken ik te weinig over.

Ik zei dat het best veilig is IN het treinstation (niet meer of minder dan in Gent/Antwerpen). Over buiten het station kan ik het iets te weinig zeggen. De keren dat ik daar kom, zijn iets te zelden om een volledig beeld te hebben + ik ben geen toerist. Ja, er zijn overdag veel mensen die daar rondhangen (drugsgebruikers, ...), maar als ik daar kom is het om een pakje op te halen in een winkeltje vlakbij en ik ben nog nooit aangesproken (terwijl ik dan altijd pakje draag én een rugzak met laptop heb). Ben natuurlijk een man, maar niet gespierd ofzo. Ik heb het idee dat OVERDAG het vooral een onveiligheidsgevoel is wegens verloederde buurt/daklozen/drugsgebruikers, maar dat het 's avonds en 's nachts is dat de criminaliteit er is.

De veiligheid in die stations zou nog altijd een pak beter kunnen met één héél eenvoudige ingreep: géén treinreiziger? Niet welkom in het station. Jammer dat het zover moet komen, maar het gaat niet anders denk ik dan, in Nederland was dit in meerdere steden dacht ik ook zo.

Daarnaast: eigenlijk ook gewoon héél die stationsbuurten gewoon opkuisen en bepaalde activiteiten daar niet meer toelaten.
Ik zie de 'meerwaarde' van een vuile prostitutiebuurt vlak naast één van de stations in je hoofdstad écht niet in. Dat verbood ik morgen nog als het aan mij lag (niet prostitutie in het algemeen, wél op die locatie zo'n buurt hebben). Zou al véél oplossen.

Idem met illegalen arresteren en opsluiten zolang men illegaal op het grondgebied is.

De veiligheid in die stations zou nog altijd een pak beter kunnen met één héél eenvoudige ingreep: géén treinreiziger? Niet welkom in het station. Jammer dat het zover moet komen, maar het gaat niet anders denk ik dan, in Nederland was dit in meerdere steden dacht ik ook zo.

Daarnaast: eigenlijk ook gewoon héél die stationsbuurten gewoon opkuisen en bepaalde activiteiten daar niet meer toelaten.
Ik zie de 'meerwaarde' van een vuile prostitutiebuurt vlak naast één van de stations in je hoofdstad écht niet in. Dat verbood ik morgen nog als het aan mij lag (niet prostitutie in het algemeen, wél op die locatie zo'n buurt hebben). Zou al véél oplossen.

Idem met illegalen arresteren en opsluiten zolang men illegaal op het grondgebied is.

Prostitutiebuurten zijn historisch gegroeid/ontstaan aan transporthubs, net omdat hierdoor zowel "personeel" als clienteel gemakkelijk ter plaatse geraakt, en dit het ook gemakkelijker maakt voor politie en (lokale) overheid om een oogje in het zeil te houden. Vaak gaan zo'n zaken ook in symbiose met bars, goktentjes, hotelletjes, etc. In de ene buurt al wat beter dan de andere.
Als je dat gaat wegstoppen in een vergeetputje van de stad, zou je criminaliteit juist stimuleren wegens minder aandacht ("wat men niet ziet..."), en maak je het moeilijker voor iedereen om er te geraken, en om hulp te zoeken indien nodig.
Gezien je prostitutie niet kan verbieden, afin je kan het illegaal maken maar daardoor verdwijnt het niet en je creeert net meer criminaliteit, dien je het zo goed mogelijk te controleren. Dat dit niet zo goed gebeurt in o.a. Frankfurt en Brussel is wel duidelijk natuurlijk.

Beetje ironisch dat je de boodschapper viseert middels een oppervlakkige blik op zijn website en shop, met een hoop aannames en persoonlijke interpretaties.

Ik ken die kerel niet, en ben geen fan van dat soort sensatiefilmpjes, net zoals ik geen fan ben van HLN of Daily Mail, maar ik voel me daarom niet geroepen om de HLN-redactie aan te vallen als er daar weer eens een artikel van tevoorschijn komt waarbij ik de ogen frons. Het zijn dit soort low-effort tackles op de man die ervoor zorgen dat zo'n persoon meer aandacht krijgt, want het is enkel omwille van jouw comment dat ik het filmpje bekeken heb en zijn kanaal ook eens nagekeken heb. Sensatievlogger die overal ter wereld de gevaarlijke buurten opzoekt voor views te genereren.
Laat ons niet doen alsof er geen onveilige buurten in Europa zijn, dank u.
Om hier even op in te pikken:

De youtuber uit de video is een 'travel' vlogger met miljoenen abonnees en clicks op zijn video's. Die man gaat naar de meest exotische locaties.
'Plots' post hij bovenstaande video uit Duitsland.
Ik merk dat er de laatste maanden verschillende youtube travel vloggers/influencers/zelfverklaarde 'investigators' met miljoenen volgers 'plots' soortgelijke video's maken over steden in Europa. Parijs, Londen, Rome,... en telkens gaat het over drugs en/of migratieproblemen met titels als "Is this London? Migration chaos in Paris, scammers, pickpockets....".
Om de een of andere reden vinden de travel vloggers de exotische locaties niet interessant meer en gaan ze berichten over negatieve zaken (vaak uitvergroot) in Europa.
Ik vind het....bizar.

Laatst bewerkt:
Stationsbuurten in het algemeen zijn nu eenmaal vnl omwille van geluids- en vervuilingsproblematiek nu eenmaal locaties met geringe waarde wat dan weer in de hand werkt dat bepaalde activiteiten zich daar wel vestigen. Dat zijn de wijken met lagere huur/huisprijzen want eigenlijk wilt niemand daar wonen, louche café´s, nachtwinkels,... allerlei zaken gericht op doorreizende/tijdelijke klanten ipv lokale verankering. Helaas is dat dus ook een beetje een vicieuze cirkel waar een het ander versterkt die heel moeilijk te doorbreken is.

Die problematiek is dan ook van alle tijden. Waar het vroeger de havens, herbergen, karavaanserais,.... waren zijn het nu stations, luchthavens, in mindere mate carpoolparkings,...

Ik passeer al jaren voorbij Brussel-Noord, het is daar nooit fatsoenlijk geweest. Brussel-Zuid is ook op het randje, zeker buiten.
Mijn persoonlijke indruk is dat de situatie na de pandemie zichtbaar is verslechterd.

Sommige metrostations (IJzer, Ribaucourt) zijn verworden tot de afvoerput van onze samenleving.

Om hier even op in te pikken:

De youtuber uit de video is een 'travel' vlogger met miljoenen abonnees en clicks op zijn video's. Die man gaat naar de meest exotische locaties.
'Plots' post hij bovenstaande video uit Duitsland.
Ik merk dat er de laatste maanden verschillende youtube travel vloggers/influencers/zelfverklaarde 'investigators' met miljoenen volgers 'plots' soortgelijke video's maken over steden in Europa. Parijs, Londen, Rome,... en telkens gaat het over drugs en/of migratieproblemen met titels als "Is this London? Migration chaos in Paris, scammers, pickpockets....".
Om de een of andere reden vinden de travel vloggers de exotische locaties niet interessant meer en gaan ze berichten over negatieve zaken (vaak uitvergroot) in Europa.
Ik vind het....bizar.

Ik volg dat soort mensen niet, maar als ik gewoon ff kijk naar de video's van de persoon die hier de vorige pagina gelinked wordt en waar je ook naar verwijst:
  • Inside Germany's Zombie Hood 🇩🇪 (Frankfurt) - 3.2M views
  • Catching Pickpockets in Rome! 🇮🇹 - 1.6M views
  • Kicked out of Spanish Island Party! 🇪🇸 - 877K views
  • Inside South Africa's Most Dangerous Hood, The Cape Flats 🇿🇦 - 1M views
  • I got in trouble in a Communist Dictatorship! 🇳🇮 (Nicaragua) - 725K views
  • Nicaraguan Girl takes me for a Wild Ride! 🇳🇮 - 1.2M views
  • I Investigated a Cult in Guatemala 🇬🇹 - 1M views
  • Latina Madness at Rio Carnival! 🇧🇷 - 2.2M views
  • Solo in Colombia's Most Dangerous City! 🇨🇴 - 1.7M views
  • Iraq's Strangest Town! 🇮🇶 - 804K views
  • Inside The Last ISIS Stronghold! 🇮🇶 (SHOCKING) - 1.3M views
  • Avoiding ISIS in war torn Iraq! 🇮🇶 - 1M views
  • Caught by Secret Police in Baghdad! 🇮🇶 - 959K views
  • Alone in Jamaica's Worst Hood! 🇯🇲 - 1.1M views
  • The Dark Side of Medellín! 🇨🇴 - 881K views
Lijkt mij toch al langer dan de laatste maanden en niet enkel in Europa... Klopt wel dat ze blijkbaar shiften naar meer negatieve zaken, maar ze zullen zelf wel weten wat de meeste clicks/views oplevert, vermoed ik.

Mijn persoonlijke indruk is dat de situatie na de pandemie zichtbaar is verslechterd.

Sommige metrostations (IJzer, Ribaucourt) zijn verworden tot de afvoerput van onze samenleving.
Ik woon sinds 4 jaar in Schaarbeek en fiets elke dag via Verboekhoven en Liedtsplein door naar Rue Brabant en Rue d'Aerschot om zo in Brussel-Noord mijn trein te kunnen nemen. Daarvoor was ik ook gekend met de omgeving, hogeschool Sint Lukas gevolgd vlak bij Noordstation. Het is daar altijd al heftig geweest. Mijn wijk is gelukkig tot nu toe volledig gespaard van heel deze shitshow. Maar sinds ongeveer 2 a 3 jaar is het aan het Noordstation geëxplodeerd qua drugsproblematiek. Ik rij elke dag met mijn fiets rond 6u15 door Rue Brabant en Rue d'Aerschot en ik moet elke dag wederom aanzien hoe die 2 straten vol afval gedumpt worden. Ik heb ondertussen een gigantische collectie aan foto's van al dat vuil als ik er passeer. Ik ga het Noordstation binnen via de Aarschotstraat en ik heb 50% kans dat er op dat moment mensen crack aan het roken zijn in de inkom. Ze zetten zich neer over de gehele breedte van de trap en geven niets om hun omgeving. Heel veel drugsverslaafden en dealers, overal. In heel de straat. Ik herken de dealers ondertussen met gemak, en het zijn er tientallen. Hun klanten variëren van duidelijke junkies tot Gen Z-universiteitsstudenten die rap rap hun fix komen scoren in de rue d'Aerschot. Ik zie heel af en toe een razzia door de politie als ik terug naar huis fiets in die straat. Maar het probleem is zo groot dat ik ook meteen weer weet dat er een uur of 2 later alvast weer evenveel dealers en junks rondhangen. Ik snap nog steeds niet dat hier niet zwaar en hardhandig en consistent wordt ingegrepen. Ik ben Brussel gewend, ik hou van Brussel, ik voel mij absoluut niet snel onveilig in een stad omdat ik zoveel al gewoon ben, ik heb genoeg streetsmart om mij daar tussen te manoeuvreren. Maar de situatie hoe ze nu is daar in de Noordwijk, kan niet anders dan volledig escaleren en ontaarden. Ik woon nog steeds erg graag in Schaarbeek, maar de Brabantwijk is echt een vlek van ellende tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
Ik volg dat soort mensen niet, maar als ik gewoon ff kijk naar de video's van de persoon die hier de vorige pagina gelinked wordt en waar je ook naar verwijst:
  • Inside Germany's Zombie Hood 🇩🇪 (Frankfurt) - 3.2M views
  • Catching Pickpockets in Rome! 🇮🇹 - 1.6M views
  • Kicked out of Spanish Island Party! 🇪🇸 - 877K views
  • Inside South Africa's Most Dangerous Hood, The Cape Flats 🇿🇦 - 1M views
  • I got in trouble in a Communist Dictatorship! 🇳🇮 (Nicaragua) - 725K views
  • Nicaraguan Girl takes me for a Wild Ride! 🇳🇮 - 1.2M views
  • I Investigated a Cult in Guatemala 🇬🇹 - 1M views
  • Latina Madness at Rio Carnival! 🇧🇷 - 2.2M views
  • Solo in Colombia's Most Dangerous City! 🇨🇴 - 1.7M views
  • Iraq's Strangest Town! 🇮🇶 - 804K views
  • Inside The Last ISIS Stronghold! 🇮🇶 (SHOCKING) - 1.3M views
  • Avoiding ISIS in war torn Iraq! 🇮🇶 - 1M views
  • Caught by Secret Police in Baghdad! 🇮🇶 - 959K views
  • Alone in Jamaica's Worst Hood! 🇯🇲 - 1.1M views
  • The Dark Side of Medellín! 🇨🇴 - 881K views
Lijkt mij toch al langer dan de laatste maanden en niet enkel in Europa... Klopt wel dat ze blijkbaar shiften naar meer negatieve zaken, maar ze zullen zelf wel weten wat de meeste clicks/views oplevert, vermoed ik.
Het is natuurlijk nogal makkelijk om die vloggers af te kraken op een post over problematiek hier in Europa (die wel degelijk aanwezig is). Is het sensatie? Het zal wel, het is voor influencers en vloggers een verdienmodel om zoveel mogelijk views & clicks te creëren, hoewel de meeste van dat soort video's door Google gede-monetized worden.
Dat Kurt Caz gekleurd zal zijn, dat zal wel, maar als ik ook zie dat die bijvoorbeeld met de lokale bevolking in Irak gemoedelijk gaat eten, dan zal het nog wel meevallen met zijn politieke voorkeuren zeker?

Ik ben Brussel gewend, ik hou van Brussel, ik voel mij absoluut niet snel onveilig in een stad omdat ik zoveel al gewoon ben, ik heb genoeg streetsmart om mij daar tussen te manoeuvreren. Maar de situatie hoe ze nu is daar in de Noordwijk, kan niet anders dan volledig escaleren en ontaarden. Ik woon nog steeds erg graag in Schaarbeek, maar de Brabantwijk is echt een vlek van ellende tegenwoordig.
Ik ben opgegroeid in de Marollen. Nadien heb ik nog vele jaren in Etterbeek gewoond. Om professionele redenen zijn wij uit Brussel vertrokken. Maar ik kom er nog steeds meerdere keren per week. In al die jaren heb ik veel gezien en meegemaakt. Ik heb de stad ook zien veranderen. Een echt gevoel van onveiligheid heb ik evenmin ervaren. Op sommige plekken ben je wel wat alerter.

De meeste dingen die je benoemd spelen inderdaad al wat langer, maar na de pandemie lijkt alles enorm te zijn verslechterd. Erger dan ooit te voren. De crackconsumptie is een zeer zichtbaar probleem geworden. Idem voor het dealen. Het beperkt zich niet langer tot een aantal hotspots. Het zit een beetje overal tegenwoordig. Het lijkt zich in toenemende mate te verspreiden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan