Drugsproblematiek en geweld in Brussel

Zijn er veel in categorie 1? Want zo moeilijk is het echt niet om aan drugs te geraken op dit moment. De kans is groot dat er iemand in je persoonlijk netwerk een bron heeft. In de groep twintigers-dertigers zit de kans dik in dat je misschien twee personen ver bent van een leverancier. XTC, weed, coke,...

Ik denk dat daar altijd veel projectie zit.. Ik ben 40 en ben nog nooit drugs tegen gekomen "in het echt". Ik ga er dan ook niet achter zoeken. En ik zou ook nooit van andere willen aannemen dat ze zich bezig houden met illegale zaken.

Ik denk dat daar altijd veel projectie zit.. Ik ben 40 en ben nog nooit drugs tegen gekomen "in het echt". Ik ga er dan ook niet achter zoeken. En ik zou ook nooit van andere willen aannemen dat ze zich bezig houden met illegale zaken.
Ik ben er nu 47. In het middelbaar was meer dan de helft van mijn klas dagelijks in het bezit van illegale drugs.

Definieer "nooit tegengekomen"? Ook niet in de buurt geweest van iemand die een joint rookt bv?

Puur cijfers:
9% gebruikt minstens één keer per week weed van studenten.
7,5% percent heeft XTC gebruikt in de laatste 12 maanden van studenten. Als iets bereikbaar is voor 7,5%, dan is het gemakkelijk.
5% heeft coke gebruikt in de laatste 12 maanden van studenten. 1 op 20.

Als je uitgaat:
Cannabis is ook de populairste illegale drug in het uitgaansleven. 35% van de uitgaanders in Vlaanderen zei in 2022 dat ze in het voorbije jaar cannabis hadden gebruikt. 15% deed dat regelmatig (minstens één keer per week).
Bij mensen die uitgaan komt het gebruik van andere illegale middelen dan cannabis vaker voor dan bij studenten of bij de algemene bevolking. 22% gebruikte het voorbije jaar xtc, voor cocaïne was dat 18%. Voor andere illegale drugs lag het laatstejaarsgebruik telkens een stuk onder de 10%.

Dan is het niet moeilijk om eraan te geraken op dit moment in België.

Schotland vind ik bijvoorbeeld enorm opvallend:
10% van 4de middelbaar leerlingen in bepaalde regio's van Schotland heeft illegale drugs gebruikt in de twaalf maanden voor bevraging in een post Covid periode :p..
de helft daarvan heeft coke gesnoven. 1 op 5 van die groep heeft zelfs een keer heroine gebruikt. 15-16jarigen :p.
In 2021/22, the Health and Wellbeing Census found that 9.6% of S4 pupils reported having ever taken illegal drugs.[11],[12] Of those pupils who have ever taken illegal drugs, one in five (19.4%) reported that they take drugs at least once a week or more. Where pupils reported ever having taken illegal drugs, and having taken drugs in the last month, the drug that pupils most reported taking in the last year was cannabis (95%), followed by cocaine (46%) and ketamine (36%). A quarter of these pupils (24%) reported using benzodiazepines in the last year, while one in five (20%) reported they had used heroin in the last year. It should be noted that these data are the aggregated results for the 16 local authorities[13] that collected Health and Wellbeing Census data and are not weighted to population totals.

The first Health and Wellbeing Census was undertaken by local authorities in Scotland in 2021/22, therefore no historical time-series data are available. However, findings from similar surveys undertaken in the past do provide some additional context. In 2018, the Scottish Schools Adolescent Lifestyle and Substance Use Survey (SALSUS)[14] asked young people about their drug use and found that 21% of 15-year-olds reported ever having used drugs. The Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) Scotland study focuses only on cannabis use. In 2022, 19% of 15-year-olds reported they had used cannabis at least once in their lifetime[15], a slight increase on the previous survey in 2018 when 17% reported having ever used cannabis.
[16]

Dan is dat toch duidelijk dat je er makkelijk kan aangeraken :p.

Legaliseren is toch ook zo'n beetje de strijd half opgeven hé. Ben daar geen voorstander van. Ik heb genoeg jongeren zien aftakelen door jarenlang gebruik van cannabis die dan eindigen met een hoop psychische problemen door hun verslaving, niet meer kunnen slapen zonder gebruik, geen deftig werk kunnen houden, etc. Nog weinig nut voor zichzelf en de samenleving. Maar dat telt natuurlijk voor alle drugs, dus ook alcohol. Doorheen de jaren heb ik daar ook een heel andere kijk op gekregen. Als je dan de gevolgen van gebruik in het verkeer van drank en drugs meerekent, mag de strijd nog stevig opgedreven.

De strijd tegen drugs winnen is absoluut onmogelijk. Maar het moet beheerst worden, en de situatie in Anderlecht is in mijn ogen het resultaat van jarenlange slechte beheersing. De criminaliteit zoekt ook ergens de weg van de minste weerstand zeker? Het is ook niet te ontkennen dat de Politie er al jaren, decennia vraagt om meer middelen en betere opvolging vanuit justitie. Maar de politiek maakt de keuzes uiteindelijk.

Niet bewust zou ik zeggen, ik zal mss ooit wel al eens iemand gepasseerd zijn die dat doet, maar weet ik veel hoe dat ruikt?
Ik vind het nu wel sterk dat je nog nooit iemand weed zou hebben zien roken of gewoon die typische geur niet zou herkennen hoor. Waar ik je wel gelijk in geef is dat er heus wel vriendengroepen/sociale cirkels bestaan waar niemand iets gebruikt en zo'n mensen dus ook niet weten waar ze dat ergens moeten gaan halen. Dat gaat voor mij evengoed op.

Ik vind het nu wel sterk dat je nog nooit iemand weed zou hebben zien roken of gewoon die typische geur niet zou herkennen hoor. Waar ik je wel gelijk in geef is dat er heus wel vriendengroepen/sociale cirkels bestaan waar niemand iets gebruikt en zo'n mensen dus ook niet weten waar ze dat ergens moeten gaan halen. Dat gaat voor mij evengoed op.
Daarom dat ik zeg "niet bewust", ik heb wel al geweten dat iemand anders zei "waar we daarnet voorbij liepen rook het naar weed". Maar ik kan me daar zelf niks bij voorstellen.

Daarom dat ik zeg "niet bewust", ik heb wel al geweten dat iemand anders zei "waar we daarnet voorbij liepen rook het naar weed". Maar ik kan me daar zelf niks bij voorstellen.
Kom anders eens een dagje bij mij in de buurt rondwandelen 😅🤣 ik geef je een crash course

Je hebt al verslaafden in het huidig systeem. Gebruik en vraag stijgt nu al.
Iemand die geen drugs wil gebruiken, gaat ook geen drugs gebruiken zelfs al is het legaal.
Iemand die drugs wil experimenteren, kan die al nu geraken.

Wat verandert mogelijks:
Categorie 1:Een deel wil met drugs experimenteren maar raakt niet aan drugs en die het nooit gaan uitproberen hierdoor. Die hebben nu een adres. Voor hen is het eenvoudiger.
Categorie 2:Een deel wil met drugs experimenteren maar raakt aan illegale drugs: die hebben een alternatief.
Zijn er veel in categorie 1? Want zo moeilijk is het echt niet om aan drugs te geraken op dit moment. De kans is groot dat er iemand in je persoonlijk netwerk een bron heeft. In de groep twintigers-dertigers zit de kans dik in dat je misschien twee personen ver bent van een leverancier. XTC, weed, coke,...
Waar zit dan het verschil met het beleid over alcohol?

Want hiervan kennen de gevolgen. Het grote verschil zou dan voor mij zijn dat de kwaliteit van de drugs omhoog gaat/gewaarborgd wordt.

Maar ge gaat nog altijd minderjarigen (- 16jarige) hebben die het gaan gebruiken als ze eraan kunnen. Je gaat nog altijd geheelonthouders hebben, maar evengoed gelegenheidsgebruikers, gebruikers die hun gebruik/gevolgen minimaliseren en verslaafden hebben.

Echter kan het enkel legaal worden (en in jouw voorbeeld als de overheid voor distributie zorgt) als de aanmaak van drugs legaal wordt.

Waar zit dan het verschil met het beleid over alcohol?

Want hiervan kennen de gevolgen. Het grote verschil zou dan voor mij zijn dat de kwaliteit van de drugs omhoog gaat/gewaarborgd wordt.

Maar ge gaat nog altijd minderjarigen (- 16jarige) hebben die het gaan gebruiken als ze eraan kunnen. Je gaat nog altijd geheelonthouders hebben, maar evengoed gelegenheidsgebruikers, gebruikers die hun gebruik/gevolgen minimaliseren en verslaafden hebben.

Echter kan het enkel legaal worden (en in jouw voorbeeld als de overheid voor distributie zorgt) als de aanmaak van drugs legaal wordt.

Alcohol wordt door private actoren verkocht
Coke, weed, ket, amphetamines,... zou ik enkel in overheidsshops verkopen. Exclusieve monopolie voor overheid.

Aanmaak van drugs is niet moeilijk. Internationaal zijn er genoeg vragende partijen daarvoor. Zie Colombiaanse president recent. ("coke is niet anders dan wijn".)

Voor Zuid-Amerika zou dat ook een verbetering dat de productie "legaal" wordt. Hoe illegaler iets is, hoe wilder het is (Zie boskap, geweld, financiële bron voor rebellen/terrorisme/staatsvijanden, gemiste fiscale inkomsten/...) Want daar kunnen ze de drugsoorlog helemaal al niet aan.

XTC, weed, ket, amphetamines,... kan je waarschijnlijk zelfs grotendeels in het binnenland produceren. Coke lijkt mij het enige dat je echt uit het buitenland moet gaan halen.

Legaliseren is toch ook zo'n beetje de strijd half opgeven hé. Ben daar geen voorstander van. Ik heb genoeg jongeren zien aftakelen door jarenlang gebruik van cannabis die dan eindigen met een hoop psychische problemen door hun verslaving, niet meer kunnen slapen zonder gebruik, geen deftig werk kunnen houden, etc. Nog weinig nut voor zichzelf en de samenleving. Maar dat telt natuurlijk voor alle drugs, dus ook alcohol. Doorheen de jaren heb ik daar ook een heel andere kijk op gekregen. Als je dan de gevolgen van gebruik in het verkeer van drank en drugs meerekent, mag de strijd nog stevig opgedreven.

De strijd tegen drugs winnen is absoluut onmogelijk. Maar het moet beheerst worden, en de situatie in Anderlecht is in mijn ogen het resultaat van jarenlange slechte beheersing. De criminaliteit zoekt ook ergens de weg van de minste weerstand zeker? Het is ook niet te ontkennen dat de Politie er al jaren, decennia vraagt om meer middelen en betere opvolging vanuit justitie. Maar de politiek maakt de keuzes uiteindelijk.

Hoe beheers je iets het best?

Door het te verbieden of door het zelf aan te bieden?
Als je het zelf aanbiedt, heb je veel meer invloed.
Als je het verbiedt, dan geef je het uit handen.

Volledig akkoord.
In de Nederlandse coffeeshops staat er op de verpakking de THC level (werkende bestanddeel) van de weed & hash. Kan je kiezen hoe sterk je het wil. Net zoals een alcoholpercentage ook aangeeft hoe sterk je alcoholhoudende drank is.

Als je illegale drugs koopt, weet je dat dus totaal niet. Bij marihuana is dat nog relatief onschuldig. In het slechtste geval wordt je megamoe na enkele trekken. Da's niet ideaal. Bij harddrugs kan de onwetendheid serieuze gezondheidsimpact hebben.

Nu gaat BdW de drugtaskforce leiden lees ik. Da's pure repressie, wat wel op korte termijn nodig is. Maar er moet gewoon een deftige visie komen. Duitsland, Nederland, USA,... toch geen doetjes zijn al lang een andere weg ingeslagen. Wanneer rijpen de geesten hier?

Hoelang zal het duren vooraleer zo een overheidsshop aangevallen wordt door kalashknikovs ? Die gaan dat echt niet zomaar laten passeren. Of gebruikers die flippen en hunne drugs willen.

Daarbij nog van een goede maat gehoord (die bij safe.brussels werkt) dat er misschien wel veel camerasystemen omhoog hangen in Brussel, maar dat er totaal geen harmonisatie is van systemen. Dus systeem A is in handen van de regionale diensten, systeem B is in handen van de federale diensten, systeem C is een private onderneming. Dus ook al zijn er camerabeelden, dat is totaal niet gecentraliseerd. Bijgevolg kan je dus wel beelden van die criminelen maken, maar als die mannen snel genoeg vluchten is het praktisch onmogelijk om die via de camera's te volgen.

Kan er aub een IT projectje uitgeschreven worden?
Ik denk dat daar wel langzaam beterschap is, Heb gehoord dat bepaalde overheidsdiensten nu hun camera's rechtstreeks gedeeld hebben met de politie, terwijl men vroeger een aparte connectie moest aanvragen. Nu allemaal goed en wel die camerabeelden, maar als ze altijd pas kunnen gebruikt worden na dat een feit heeft plaatsgevonden, dan hebben ze maar deels nut. Naar mijn mening moet men investering en camera's met gezichtsherkenning en verdachte gedragingen te detecteren. Spijtig genoeg is er zoveel tegenstand vanuit bepaalde politieke kringen en groeperingen, maar het zou wel helpen om bepaalde personen sneller te pakken te krijgen.

Gelukkig zijn er ook plannen voor de lange termijn op gemeentelijk vlak:
Ze gaan het plein groener maken, momenteel is het maar een grijze vlakte. Ruimte gaat ook anders ingedeeld worden.
Shady nightshops hebben al controle van de handelsinspectie gehad (en er zijn al veel moeten sluiten zo) & worden regelmatig geïnspecteerd.

Feit dat Vervoort zich gewoon niet laat zien, en de nieuwe gewestelijke regering nog steeds niet gevormd is, is een pure schande. Degoutant.
Hopelijk voegt de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken de daad bij het woord. Op zich is deze situatie in Brussel goed voor die man. Als binnen 5j het probleem onder controle is dankzij zijn beleid, gaat die in Brussel giga veel stemmen halen.
Een nieuwe opdeling wilt spijtig genoeg daarom niet zeggen dat het beter zal zijn, als ze nu al zo openlijk dealen, dan met al dat groen is het nog gemakkelijker. Enige manier is echt een manier vinden om ze permanent te weren. Spijtig genoeg kost dit geld en personeel, maar vooral politieke wil.

Moet wel altijd "lachen" met het excuus dat bij een fusie van de politiezones dat de lokale politiek meedeelt dat men dan de "nabijheid" met de burger zou verliezen.... ik zie dat er momenteel veel nabijheid is ....

Hoelang zal het duren vooraleer zo een overheidsshop aangevallen wordt door kalashknikovs ? Die gaan dat echt niet zomaar laten passeren. Of gebruikers die flippen en hunne drugs willen.

Niet, bewaar je drugs in plofkoffers zodat ze waardeloos zijn als je echt benauwd bent van overvallen op overheidsshops. Is tenslotte hetgene wat geldtransportovervallen volledig heeft doen verdwijnen.

"gebruikers die flippen" en dan? Mensen flippen toch ook in een bankkantoor. Dat is toch ook vrij eenvoudig beveiligd.

Ben je niet imaginaire problemen aan het verzinnen omdat het basisidee je niet aanstaat?

ik zeg niet dat het niet kan, maar of het zo makkelijk is als sommigen beweren betwijfel ik
goh, ik zat 2 weken geleden rustig te kakken op de voetbal, steekt de kerel naast mij een opgerold briefje en zijn smartphone onder de scheiding door. lag een lijntje op, dus ik heb het aanbod maar afgewezen.

maar het is dus gemakkelijk "in de buurt".

Mensen die weten da je niet openstaat voor drugs, gaan u daar ook niet over aanspreken denk ik.
Ik zei altijd: "Als mensen drugs willen gebruiken, doen ze maar zolang ze mij met rust laten."
Als ik na zoveel jaar toch eens wou experimenteren, bleken plots veel mensen wel eens te gebruiken.

Ik geloof wel dat cocaine een gevaarlijke drug is voor verslaving. En het daarbij sterk afhangt van hoe verslavingsgevoelig iemand is.
Maar mensen die dat willen proberen, doen dat nu toch al.

Maar als je het legaal wil maken, zou je het al goedkoper moeten aanbieden om de criminaliteit aan te pakken.
En id tonen zou nog kunnen, maar als het word bijgehouden wie gebruikt, gaat het illegaal circuit toch in stand gehouden worden. (Denk in)

En met dat het echt goedkoop zou worden, denk ik wel dat er nog meer probleemgevallen gaan opduiken.

Voor xtc, mdma zie ik echter minder problemen.
Heroine of fentanyl ook, omdat meeste mensen hier wel echt schrik van hebben. terwijl coke sneller geaccepteerd word, en vrij onschuldig lijkt, tov heroine.

Langs de andere kant, op vele schema's de verslavingskans van coke niet echt groter dan alcohol.

Terug
Bovenaan