Drugs in het verkeer

Ik kan u garanderen dat een joint geen effect meer heeft de dag nadien.

En dat het illegaal is, dat is waar. Maar dan is het nog steeds onzin om iemand een rijverbod te geven wanneer die illegale substantie geen invloed meer heeft op zijn/haar rijgedrag.

Sowieso is het ietwat griezelig dat men gaat kijken naar iets wat je eventueel gisteren hebt gedaan in je privé.

Dat soort testen moet accuraat en actueel zijn. De politie moet niet meer informatie dan die van op de moment zelf kunnen vergaren omdat ze mij toevallig tegenkomen op de baan.
Maar dan moet je mensen op hun woord geloven dat ze het niet nog 6u geleden (wat aangenomen wordt als de grens van acute intoxicatie) gebruikt hebben. En dat ze geen zware gebruikers zijn, want dan krijg je:
 
Vind je dan hetzelfde bij een alcoholtest? Stel, er is een ongeval. Politie komt ter plaatse en je blaast positief. Maar dan zeg je "ah, maar ik heb na het ongeval een fles sterke drank opgedronken". Vind je dan dat het ongeval niet als "onder invloed" moet bestempeld worden?
cfr: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230420_93538908
Dat is gewoon iets heel anders, je begint vanuit een compleet andere feitelijke situatie die er niet toe doet. Alcoholmetingen zijn veel accurater, actueler en daarom relevanter. Bovendien gaat dat artikel schijnbaar over de verhouding tussen Sioudi en zijn verzekeraar en de eventuele uitsluiting van dekking wegens alcoholgebruik. Een foefje van een matige jurist ten aanzien van zijn verzekeraar is hier eveneens niet echt relevant.

Het ding is, nogmaals : speekseltesten rapporteren onaccuraat je huidige beneveldheid ten gevolge van cannabisgebruik. Derhalve is het een oneerlijke test. Want die test is er om te zien in welke toestand je in je wagen zit, wanneer de wegpolitie deze afneemt. Maar in dit geval is het een rapportering van een bepaald niveau traceerbaar in je speeksel. Dit gaat terug tot de dag voordien. Een joint van een dag eerder voel je niet meer. Dit is gewoon een slechte test en een rijverbod als gevolg is belachelijk. De politie weet dus wat je de dag voordien hebt gedaan, een prive-activiteit die totaal niet relevant is voor de politiemensen op dat moment.

Als ze zeer accuraat konden nagaan wat men op die moment of een paar uur ervoor had gerookt of genomen en derhalve ook goed konden inschatten wat de fysieke gevolgen daarvan zijn... Be my guest. Cannabis en rijden vind ik immers, in beginsel, een gevaarlijkere combinatie dan een pint en rijden (toch tot een bepaalde hoogte).
 
Maar dan moet je mensen op hun woord geloven dat ze het niet nog 6u geleden (wat aangenomen wordt als de grens van acute intoxicatie) gebruikt hebben. En dat ze geen zware gebruikers zijn, want dan krijg je:
Leuk, maar heb je ooit al een chronische alcoholverslaafde gezien? Is dit een referentie voor de gemiddelde mens? Moeten we iedereen volgens die standaard gaan beoordelen? ik denk het toch niet.

Artikels over complete uitschieters hebben zowat nooit een plek in een discussie. Over uitzonderingen praten heeft immers quasi nul waarde als het gaat om algemene regels.
 
Dat is gewoon iets heel anders, je begint vanuit een compleet andere feitelijke situatie die er niet toe doet. Alcoholmetingen zijn veel accurater, actueler en daarom relevanter. Bovendien gaat dat artikel schijnbaar over de verhouding tussen Sioudi en zijn verzekeraar en de eventuele uitsluiting van dekking wegens alcoholgebruik. Een foefje van een matige jurist ten aanzien van zijn verzekeraar is hier eveneens niet echt relevant.

Het ding is, nogmaals : speekseltesten rapporteren onaccuraat je huidige beneveldheid ten gevolge van cannabisgebruik. Derhalve is het een oneerlijke test. Want die test is er om te zien in welke toestand je in je wagen zit, wanneer de wegpolitie deze afneemt. Maar in dit geval is het een rapportering van een bepaald niveau traceerbaar in je speeksel. Dit gaat terug tot de dag voordien. Een joint van een dag eerder voel je niet meer. Dit is gewoon een slechte test en een rijverbod als gevolg is belachelijk. De politie weet dus wat je de dag voordien hebt gedaan, een prive-activiteit die totaal niet relevant is voor de politiemensen op dat moment.

Als ze zeer accuraat konden nagaan wat men op die moment of een paar uur ervoor had gerookt of genomen en derhalve ook goed konden inschatten wat de fysieke gevolgen daarvan zijn... Be my guest. Cannabis en rijden vind ik immers, in beginsel, een gevaarlijkere combinatie dan een pint en rijden (toch tot een bepaalde hoogte).
Ademtesten (voor alcohol) rapporteren evengoed onaccuraat uw beneveldheid hoor. Die testen geven aan of je gedronken hebt, niet of je dronken bent. Net zoals een speekseltest aangeeft dat je cannabis gebruikt hebt.
 
Als studies uitwijzen dat cannabis na 8h slapen nog steeds een opmerkelijk invlodd heefd op rijgedrag, zal ik dat niet tegenspreken.

Maar dan zou ik ook wel eens een studie willen zken ivm slaap te kort / vermoeidheid achter het stuur.

Daar kunnen ze mensen niet echt op controleren. Maar tzal toch ook een invloed hebben waar ze u niet eens voor kunnen straffen (?)

( jaja whataboutisme argument)
 
Ademtesten (voor alcohol) rapporteren evengoed onaccuraat uw beneveldheid hoor. Die testen geven aan of je gedronken hebt, niet of je dronken bent. Net zoals een speekseltest aangeeft dat je cannabis gebruikt hebt.
Maar een alcoholtest geeft toch veel duidelijker aan of je eventueel gedronken hebt en hoeveel? En daaruit valt veel beter af te leiden of je dronken bent. Die indicatie is gewoon veel accurater want de correlatie is duidelijker. Dat gaat letterlijk over uren. En de bloedtest die eventueel volgt is gewoon heel accuraat om te oordelen of je alcoholconsumptie invloed zou hebben op je rijgedrag.

Jij veronderstelt gewoon dat de traceerbaarheid van cannabis in je speeksel iets zegt over hoe beneveld je bent. Terwijl dat amper van tel is. Getuige daarvan dat je een dag later nog steeds positief test. Een haartest zou ook nog positief zijn veel langer na datum, maar je bent niet meer high. Ik weet niet wat je moet roken om na enkele uren nog steeds effect te voelen, laat staan een volledige dag.
 
Leuk, maar heb je ooit al een chronische alcoholverslaafde gezien? Is dit een referentie voor de gemiddelde mens? Moeten we iedereen volgens die standaard gaan beoordelen? ik denk het toch niet.

Artikels over complete uitschieters hebben zowat nooit een plek in een discussie. Over uitzonderingen praten heeft immers quasi nul waarde als het gaat om algemene regels.
Volgens welke standaard beoordelen? De enige manier om intoxicatie te meten, is op dit moment het meten van het THC-gehalte.
De tests zijn niet accuraat voor je beneveldheid, net zoals alcoholtesten dat niet zijn. Maar er is een grote link tussen acute intoxicatie en minder veilig rijden. Bij THC is er de factor tijd die de link troebeler maakt: na 6u is er geen acute intoxicatie meer, dus daar zijn het alleen nog de zware gebruikers (niet chronisch verslaafden, trouwens!). Bij alcohol is er de factor gewenning die de link troebeler maakt.

Je mist het punt ook van dat artikel: Je moet niet over uitzonderingen praten om de algemene regel te maken.
We weten dat binnen de 6u de acute intoxicatie zorgt voor beperkt rijvermogen. We weten dat bij sommige mensen het ook na die 6u nog invloed heeft. De enige manier om het te testen is om te testen of er binnen de 24u (hoelang? ik weet het niet) gebruikt is. Dus dan kun je kiezen: ofwel niemand controleren, ofwel ervoor zorgen dat iedereen die acuut onder invloed is tegen de lamp loopt en je regel iets te streng maken.
 
Volgens welke standaard beoordelen? De enige manier om intoxicatie te meten, is op dit moment het meten van het THC-gehalte.
De tests zijn niet accuraat voor je beneveldheid, net zoals alcoholtesten dat niet zijn. Maar er is een grote link tussen acute intoxicatie en minder veilig rijden. Bij THC is er de factor tijd die de link troebeler maakt: na 6u is er geen acute intoxicatie meer, dus daar zijn het alleen nog de zware gebruikers (niet chronisch verslaafden, trouwens!). Bij alcohol is er de factor gewenning die de link troebeler maakt.

Je mist het punt ook van dat artikel: Je moet niet over uitzonderingen praten om de algemene regel te maken.
We weten dat binnen de 6u de acute intoxicatie zorgt voor beperkt rijvermogen. We weten dat bij sommige mensen het ook na die 6u nog invloed heeft. De enige manier om het te testen is om te testen of er binnen de 24u (hoelang? ik weet het niet) gebruikt is. Dus dan kun je kiezen: ofwel niemand controleren, ofwel ervoor zorgen dat iedereen die acuut onder invloed is tegen de lamp loopt en je regel iets te streng maken.
Jij haalt er een artikel bij over zware chronische gebruikers. Kort door de bocht : Cannabisverslaafden hun hersenen zijn moes. Ja ok, en dan? Die van alcoholverslaafden zijn gemarineerde kalfszwezerik. Natuurlijk gaan die chronische nadelige effecten hebben. Dat doet er toch totaal niet toe?

Wat je verder bedoelt is: Je moet accurater kunnen meten of iemand daadwerkelijk onder invloed is.

Yes, dat is exact wat ik zeg. En een test die positief is als je een dag eerder gebruikt hebt is niet accuraat, is niet eerlijk en is in essentie een te grote inbreuk op de privacy.
 
Jij haalt er een artikel bij over zware chronische gebruikers. Kort door de bocht : Cannabisverslaafden hun hersenen zijn moes. Ja ok, en dan? Die van alcoholverslaafden zijn gemarineerde kalfszwezerik. Natuurlijk gaan die chronische nadelige effecten hebben. Dat doet er toch totaal niet toe?

Wat je verder bedoelt is: Je moet accurater kunnen meten of iemand daadwerkelijk onder invloed is.

Yes, dat is exact wat ik zeg. En een test die positief is als je een dag eerder gebruikt hebt is niet accuraat, is niet eerlijk en is in essentie een te grote inbreuk op de privacy.
Ja, je zou accurater moeten kunnen meten of iemand daadwerkelijk onder invloed is. Hoe accurater hoe liever.
Maar deze mate van accuraatheid is voor mij meer dan genoeg. Ik vind niet dat het uitmaakt of iemand 70% onder de invloed is of 10% of 0,1%. Ik vind het voldoende om te weten dat hij een verhoogd risico vormt, en zeker statistisch.

Ik kan nog prima functioneren met 1 pintje. Mijn buur nog na 12 pintjes. Toch zijn we allebei een verhoogd risico, en gaan we niet eerst eens goed zat drinken en allerlei testen uitvoeren om te zien waar mijn grens precies ligt om dan mijn boete te bepalen. En als jde vergelijking trekt naar nultolerantie, is het al helemaal hetzelfde. Quasi iedereen heeft maar een héél licht verhoogd risico na 1 pintje. Maar misschien is dat wel voldoende? Voor mij wel. Net omdat mensen dat niet van zichzelf kunnen inschatten.

Je zoekt naar de best mogelijke indicator, niet de 100%-sluitendste indicator.
 
Volgens welke standaard beoordelen? De enige manier om intoxicatie te meten, is op dit moment het meten van het THC-gehalte.
De tests zijn niet accuraat voor je beneveldheid, net zoals alcoholtesten dat niet zijn. Maar er is een grote link tussen acute intoxicatie en minder veilig rijden. Bij THC is er de factor tijd die de link troebeler maakt: na 6u is er geen acute intoxicatie meer, dus daar zijn het alleen nog de zware gebruikers (niet chronisch verslaafden, trouwens!). Bij alcohol is er de factor gewenning die de link troebeler maakt.

Je mist het punt ook van dat artikel: Je moet niet over uitzonderingen praten om de algemene regel te maken.
We weten dat binnen de 6u de acute intoxicatie zorgt voor beperkt rijvermogen. We weten dat bij sommige mensen het ook na die 6u nog invloed heeft. De enige manier om het te testen is om te testen of er binnen de 24u (hoelang? ik weet het niet) gebruikt is. Dus dan kun je kiezen: ofwel niemand controleren, ofwel ervoor zorgen dat iedereen die acuut onder invloed is tegen de lamp loopt en je regel iets te streng maken.

Dat is toch niet het punt van het artikel?

Verslaafden/zware gebruikers maken meer fouten bij het rijden ookal hebben ze geen cannabis gebruikt in de laatste 12u.
At the time of driving experience, the marijuana group had not used for at least 12 hours, and based on urine tests were not intoxicated on THC, the main psychoactive compound in recreational marijuana.

Despite having little THC in their system, heavy users consistently performed worse on driving tasks than non-users, making critical, dangerous mistakes.


En hoe vroeger ze begonnen zijn, hoe erger het is.

Een alcoholverslaafde die 24u lang niet gedronken heeft en die al "regelmatig" is beginnen te drinken voor zijn 16de, gaat hoogstwaarschijnlijk ook geen ideaal rijgedrag vertonen ookal blaast hij niet positief op dat moment. :p



Eerder een argument om verslaafden hun rijbewijs per direct af te pakken totdat ze kunnen bewijzen niet meer verslaafd te zijn.
 
Ja, je zou accurater moeten kunnen meten of iemand daadwerkelijk onder invloed is. Hoe accurater hoe liever.
Maar deze mate van accuraatheid is voor mij meer dan genoeg. Ik vind niet dat het uitmaakt of iemand 70% onder de invloed is of 10% of 0,1%. Ik vind het voldoende om te weten dat hij een verhoogd risico vormt, en zeker statistisch.

Ik kan nog prima functioneren met 1 pintje. Mijn buur nog na 12 pintjes. Toch zijn we allebei een verhoogd risico, en gaan we niet eerst eens goed zat drinken en allerlei testen uitvoeren om te zien waar mijn grens precies ligt om dan mijn boete te bepalen. En als jde vergelijking trekt naar nultolerantie, is het al helemaal hetzelfde. Quasi iedereen heeft maar een héél licht verhoogd risico na 1 pintje. Maar misschien is dat wel voldoende? Voor mij wel. Net omdat mensen dat niet van zichzelf kunnen inschatten.

Je zoekt naar de best mogelijke indicator, niet de 100%-sluitendste indicator.
Als jij 'ok' bent met een test die quasi een volledige dag er naast kan zitten en die niets zegt oevr de fyieke implicaties van de stof waar men op test... Agree to disagree. En ik kan maar niet genoeg benadrukken dat ik cannabis in het verkeer gevaarlijker vind dan alcohol in beginsel. Maar liefst wil ik wel dat mensen rechtvaardig worden gestraft. Een 'kleine' noodzaak voor justitie en in dit geval ook voor het afbakenen van de privé.
 
Als jij 'ok' bent met een test die quasi een volledige dag er naast kan zitten en die niets zegt oevr de fyieke implicaties van de stof waar men op test... Agree to disagree. En ik kan maar niet genoeg benadrukken dat ik cannabis in het verkeer gevaarlijker vind dan alcohol in beginsel. Maar liefst wil ik wel dat mensen rechtvaardig worden gestraft. Een 'kleine' noodzaak voor justitie en in dit geval ook voor het afbakenen van de privé.
Als je een joint rookt heb je iets illegaals gedaan dus moet je sowieso beboet worden. Dat maakt niet uit als je dat vandaag of gisteren hebt gedaan. Mensen die een joint roken zullen ook wel soms rijden onder invloed.
 
Als jij 'ok' bent met een test die quasi een volledige dag er naast kan zitten en die niets zegt oevr de fyieke implicaties van de stof waar men op test... Agree to disagree. En ik kan maar niet genoeg benadrukken dat ik cannabis in het verkeer gevaarlijker vind dan alcohol in beginsel. Maar liefst wil ik wel dat mensen rechtvaardig worden gestraft. Een 'kleine' noodzaak voor justitie en in dit geval ook voor het afbakenen van de privé.
Het punt is dat de meting niet preciezer kan. Maar, er is een meting die aantoont dat je een verboden stof gebruikt hebt, die dan nog eens extra illegaal is in het verkeer. Uw voorstel is om drugsgebruik dan helemaal niet meer te controleren, want er is geen betere manier om het te controleren.
 
Als je een joint rookt heb je iets illegaals gedaan dus moet je sowieso beboet worden. Dat maakt niet uit als je dat vandaag of gisteren hebt gedaan. Mensen die een joint roken zullen ook wel soms rijden onder invloed.
Ahja want een rijverbod is dan relevant meteen. Neen, want je hebt geen echt bewijs dat iemand daadwerkelijk nog onder invloed is in dit speciefieke geval. Integendeel, elke studie wijst er op dat de effecten dan al lang vervolgen zijn na een volledige dag.

Het punt is dat de meting niet preciezer kan. Maar, er is een meting die aantoont dat je een verboden stof gebruikt hebt, die dan nog eens extra illegaal is in het verkeer. Uw voorstel is om drugsgebruik dan helemaal niet meer te controleren, want er is geen betere manier om het te controleren.
Beetje flauw om woorden in mijn mond te leggen, maar goed. Door het zo te stellen lijkt het alsof ik resoluut pleit om niet te testen, wat nog iets heel anders is. Neen, mijn voorstel is dat men controleert indien men de tools heeft om dat accuraat te doen. Als men dat niet kan, is het gewoon geen goede wijze van controleren, toch? Is het niet enorm logisch om accuraat te willen beoordeeld worden? En dat is eigenlijk een héél eerlijk standpunt denk ik. Het doel van een verkeerscontrole is (gedeeltelijk) om de rijcapaciteit na te gaan. Als iemand beneveld rijdt moet die effectief een rijverbod krijgen. Als men geen deftige test heeft om dat actueel te bewijzen dien je vrijuit te gaan. Als men een positief resultaat heeft omdat iemand 24 uur eerder cannabis heeft gebruikt en men heeft geen goede indicatie van verminderde rijcapaciteiten is het ridicuul om daar een rijverbod aan te koppelen. Een boete wegens gebruik van een illegale substantie, ik zou het nog half snappen, maar ook dan is iemand 'vangen' wegens een gebruik van een dag geleden een te diepe inbreuk op de privacy naar mijn mening.

Wat als men u tegen houdt bij een routine controle en men vervolgens uw boordcomputer uitleest om te zien of je de voorbije 24u sneller dan 120 hebt gereden? Dat is een stuk accurater en het is met het zicht om eveneens iets illegaals op te sporen. Dat is ook goed dan? Nu moet je wel zeggen dat je akkoord gaat, maar als het er echt van zou komen zou je ongetwijfeld (en terecht) moord en brand schreeuwen. En nogmaals : een rijverbod voor cannabisgebruik van mogelijks een dag geleden is dan nog steeds ridiculer want mogelijks en vermoedelijk heb je niet gereden onder daadwerkelijke invloed.

Je moet alles bestraffen wat illegaal is, dat is waar. Maar enerzijds moet de inkijk op de privé beperkt worden en anderzijds moet men accuraat beoordeeld en bestraft worden.
 
Ahja want een rijverbod is dan relevant meteen. Neen, want je hebt geen echt bewijs dat iemand daadwerkelijk nog onder invloed is in dit speciefieke geval. Integendeel, elke studie wijst er op dat de effecten dan al lang vervolgen zijn na een volledige dag.


Beetje flauw om woorden in mijn mond te leggen, maar goed. Door het zo te stellen lijkt het alsof ik resoluut pleit om niet te testen, wat nog iets heel anders is. Neen, mijn voorstel is dat men controleert indien men de tools heeft om dat accuraat te doen. Als men dat niet kan, is het gewoon geen goede wijze van controleren, toch? Is het niet enorm logisch om accuraat te willen beoordeeld worden? En dat is eigenlijk een héél eerlijk standpunt denk ik. Het doel van een verkeerscontrole is (gedeeltelijk) om de rijcapaciteit na te gaan. Als iemand beneveld rijdt moet die effectief een rijverbod krijgen. Als men geen deftige test heeft om dat actueel te bewijzen dien je vrijuit te gaan. Als men een positief resultaat heeft omdat iemand 24 uur eerder cannabis heeft gebruikt en men heeft geen goede indicatie van verminderde rijcapaciteiten is het ridicuul om daar een rijverbod aan te koppelen. Een boete wegens gebruik van een illegale substantie, ik zou het nog half snappen, maar ook dan is iemand 'vangen' wegens een gebruik van een dag geleden een te diepe inbreuk op de privacy naar mijn mening.

Wat als men u tegen houdt bij een routine controle en men vervolgens uw boordcomputer uitleest om te zien of je de voorbije 24u sneller dan 120 hebt gereden? Dat is een stuk accurater en het is met het zicht om eveneens iets illegaals op te sporen. Dat is ook goed dan? Nu moet je wel zeggen dat je akkoord gaat, maar als het er echt van zou komen zou je ongetwijfeld (en terecht) moord en brand schreeuwen. En nogmaals : een rijverbod voor cannabisgebruik van mogelijks een dag geleden is dan nog steeds ridiculer want mogelijks en vermoedelijk heb je niet gereden onder daadwerkelijke invloed.

Je moet alles bestraffen wat illegaal is, dat is waar. Maar enerzijds moet de inkijk op de privé beperkt worden en anderzijds moet men accuraat beoordeeld en bestraft worden.
Ik zal uw voorbeeld omdraaien:
Flitspalen hebben een foutenmarge, daar wordt rekening mee gehouden. Echter zal 1% (of whatever) van de metingen er toch nog naast zitten. Uw redenering is dan dat je niemand mag flitsen want die 1% heeft misschien niet te snel gereden en zal toch een boete krijgen.

Ik vind effectief dat de politie boetes zou mogen uitkeren als uit uw boordcomputer blijkt dat je te snel reed ja. Dat is toch niet onlogisch? Dat er dan veel volk tegen de lamp loopt is gewoon een logisch gevolg, maar maakt het geen slechte regeling.
 
Ik zal uw voorbeeld omdraaien:
Flitspalen hebben een foutenmarge, daar wordt rekening mee gehouden. Echter zal 1% (of whatever) van de metingen er toch nog naast zitten. Uw redenering is dan dat je niemand mag flitsen want die 1% heeft misschien niet te snel gereden en zal toch een boete krijgen.

Ik vind effectief dat de politie boetes zou mogen uitkeren als uit uw boordcomputer blijkt dat je te snel reed ja. Dat is toch niet onlogisch? Dat er dan veel volk tegen de lamp loopt is gewoon een logisch gevolg, maar maakt het geen slechte regeling.
Er is letterlijk inderdaad een foutenmarge… Wat een prima oplossing is voor het effectieve probleem van een gekende foutmarge. Dat is eerder een bekrachtiging van wat ik zeg. Probleem met accuraatheid => oplossing die aanvaard kan worden. Die opvang van het gebrek van accuraatheid is er dus niet met de speekseltest. En daar pleit ik voor. Het komt dus neer op : Zo accuraat mogelijk beoordelen en bestraffen. Goed, consensus bereikt!

En genoteerd dat jij er ok mee bent dat de politie bij elke random stop uw boordcomputer mag uitlezen. Ik vind dat een waanzinnige inmenging in mijn privé die ingaat tegen mijn grondrecht van privacy, maar goed. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van dat iemand dat zomaar zou toelaten. :unsure:
 
In de marge van deze thread maar soit....

Iemand van op café is zijn rijbewijs afgepakt (voor 2e keer)

Rechter heeft alcoholslot uitgesproken voor duur van 1 jaar.
Die kerel heeft zich achteraf eens goed bepeinst , en zegt tegen de griffie "ik doe dat alcoholslot niet. hou mijn rijbewijs maar voor 1 jaar, ik ga voorlopig met de bus mijn plan trekken".


:D Ik heb hem er fijntjes op gewezen dat dit niets uithaalt. Na dat 1e jaar zomaar even de draad oppikken gaat toch niet lukken?
Je moet toch effectief 1 jaar rond rijden mét dat alcohol slot?

Als hij binnen 5 jaar een auto nodig heeft, zal hij alsnog moeten dat alocholslot van 1 jaar ondergaan.
Hij wil me niet geloven :)
Snap niet dat hij zo'n zaken niet heeft gevraag aan zijn advocaat.
 
En genoteerd dat jij er ok mee bent dat de politie bij elke random stop uw boordcomputer mag uitlezen. Ik vind dat een waanzinnige inmenging in mijn privé die ingaat tegen mijn grondrecht van privacy, maar goed. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van dat iemand dat zomaar zou toelaten.
En hoever wil je terug gaan in het verleden? Als men zegt "een jaar", dan is 100% gepakt. Ik let zelf 100% van de tijd op mijn snelheid, maar toch rijd ik uitzonderlijk ergens wel eens 2 seconden te snel of zo. Het is gewoon onmogelijk dat nooit te doen, we zijn nog geen machine.

Ik ben wel akkoord dat in uitzonderlijke situaties de politie uw boordcomputer mag controleren. Bijvoorbeeld wanneer je als een gek aan een politiecontrole wil ontsnappen ... maar dus niet zomaar en toch wel beperkt tot de feiten die er toe doen.
 
Volgens deze bron heeft je drinkebroer gelijk. Alcoholslot niet installeren betekent rijverbod voor dezelfde periode.
Wow, daar val ik toch haast van omver.
Dan heeft hij inderdaad toch wel een verstandige keuze gedaan neem ik aan.
Want alcoholslot is al gauw 3.500 euro.
Voor dat geld laat ik ook wel eventjes mijn auto aan de kant , en ga ik een jaartje met de bus/fiets gaan werken. Als je daarmee 3.500 bespaart.....

Thx voor de bron. Ik sta perplex.
 
Terug
Bovenaan